Gå til innhold

[Løst] Politiet påkjørsrett?


Etbedrenavn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den eneste forutsetningen som rettferdiggjør den skråsikkerheten uten faktisk innsyn i situasjonen, er at blålys bestandig gir påkjørsrett, og det trodde jeg vi var enige om at de ikke gjør.

Hvis trådstarter føler saken har kommet til en grei konklusjon, er det vel bare å slå seg til ro med det, men hvis jeg var i tvil, ville jeg ikke funnet meg i det uten videre. Politiet burde også trekkes inn, selv om de helt sikkert er glad til om de slipper.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den eneste forutsetningen som rettferdiggjør den skråsikkerheten uten faktisk innsyn i situasjonen, er at blålys bestandig gir påkjørsrett, og det trodde jeg vi var enige om at de ikke gjør.

Hvis trådstarter føler saken har kommet til en grei konklusjon, er det vel bare å slå seg til ro med det, men hvis jeg var i tvil, ville jeg ikke funnet meg i det uten videre. Politiet burde også trekkes inn, selv om de helt sikkert er glad til om de slipper.

Hei Isbilen. I denne saken er nok den korrekte avgjørelse tatt av forsikringsselskapet. Det kunne stilt seg noe annerledes om situasjonen ikke var som forklart av TS. Så her tar du faktisk helt feil.

 

Ha en god kveld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den eneste forutsetningen som rettferdiggjør den skråsikkerheten uten faktisk innsyn i situasjonen, er at blålys bestandig gir påkjørsrett, og det trodde jeg vi var enige om at de ikke gjør.

Hvis trådstarter føler saken har kommet til en grei konklusjon, er det vel bare å slå seg til ro med det, men hvis jeg var i tvil, ville jeg ikke funnet meg i det uten videre. Politiet burde også trekkes inn, selv om de helt sikkert er glad til om de slipper.

Hei Isbilen. I denne saken er nok den korrekte avgjørelse tatt av forsikringsselskapet. Det kunne stilt seg noe annerledes om situasjonen ikke var som forklart av TS. Så her tar du faktisk helt feil.

 

Ha en god kveld.

 

Oj. Fet skrift, understrek og kursiv, det endrer jo alt. Da kapitulerer jeg.

Også helt feil da gitt. Ikke bare litt. At jeg kunne drite meg sånn ut. Du finner meg i skammekroken.

Endret av Isbilen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Blålys er jo vesentlig enklere å oppdage enn sierener,

Kun i vis politiet kjører i motsatt kjøreretning eller det er mørkt.

Under dagslys tviler jeg på at man kan se det uten å se direkte på dem.

 

 

Det er ikke min erfaring.

Blålys fra utrykningskjøretøy som kommer bakfra oppfatter jeg i øyekroken i et av de 3 speilene i bilen...på lang avstand.

Dette gjelder i mørket og i dagslys.

Lenke til kommentar

Men hvis han byttet kjørefelt hadde han vikeplikt for deg.

Jeg tror nok at blålys har høyere rang enn vikepliktregelen her. Hvor kan du se at politiet har vikeplikt under utrykning? Det er vel heller trådstarter som hadde plikt til å stanse.

Det blir vel slik forsikringsselskapene ser på slike saker.

 

§ 10.Fri veg

1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse.

 

§ 11.Unntak for utrykningskjøretøy m.m.

Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste.

§ 4, gjelder forresten trafikkregler.

§ 5, gjelder skiltregler m.m

§ 6, gjelder fart.

Resten finner du på lovdata.

Men utrykningskjøretøy slipper like vel ikke unna:

 

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Lenke til kommentar

 

Men hvis han byttet kjørefelt hadde han vikeplikt for deg.

Jeg tror nok at blålys har høyere rang enn vikepliktregelen her. Hvor kan du se at politiet har vikeplikt under utrykning? Det er vel heller trådstarter som hadde plikt til å stanse.

Det blir vel slik forsikringsselskapene ser på slike saker.

Les nøyere. Jeg kommenterte innlegget til Henning-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...