Gå til innhold

Erkjennelser om kristne og stearinlys


Budeia

Anbefalte innlegg

Jul er ikke noen kristen høytid, det er en hedensk høytid for feiring av solguden

 

http://www.lasttrumpetministries.org/tracts/tract3.html

 

Hvorfor skriver du dette til meg? Jeg har ikke sagt at julen er en kristen høytid. Jeg har bare spurt hva rolle det spiller når Jesus ble født. Det er hverken Jesus eller solen som er grunnen til at folk flest feirer jul, men muligheten til å tilbringe tid sammen med de som står en nærmest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag ja. Det er jo 10 plussgrader i Norge i dag. Det var ikke i dag det var snakk om, det var 2000 år siden. Hvis forskere sier det var kaldt og minusgrader i Bergen i desember i fjor så hjelper det ikke om du sender meg et bilde fra i år for å bevise at det ikke var kaldt i fjor.

 

Det med gjeterne og sauene er bare en liten del av alt som skurrer:

 

Her er en liten oppgave om kometen(stjernen), og hvorfor datoen ikke kan stemme.

Her er en artikkel fra United Church of God, kanskje en mer kredibel kilde for troende?

Her er en omfattende artikkel fra biblical archeology, om hvorfor julen feires 25 desember.

Enda en artikkel fra the Good News som forteller hvorfor både dato og år er feil.

Diskusjon om hvilken dato Jesus Kristus ble født på, er like meningsløs som diskusjonen om hans grav var der den er i dag, eller om den var 200 meter unna. De kristne feirer hans fødsel og besøker hans grav, det er det som er viktig, ikke nøyaktig hvor og når.

Endret av IHS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Diskusjon om hvilken dato Jesus Kristus ble født på, er like meningsløs som diskusjonen om hans grav var der den er i dag, eller om den var 200 meter unna. De kristne feirer hans fødsel og besøker hans grav.

Hvis de skal besøke hans grav, vil jeg tro at det er viktig og vite hvor den er...så de ikke besøker en annen grav?

Endret av Maximalyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis de skal besøke hans grav, vil jeg tro at det er viktig og vite hvor den er...så de ikke besøker en annen grav?

 

Man bærer "alt" i sitt eget hjerte, så "graven" kan man plassere akkurat der det passer en

 

Du tror vel ikke virkelig at det er sånn at troen bor i steiner, eller trær, eller noe annet "dødt"?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Da er det jo veldig enkelt når man kan plassere ting og tang der hvor man vil selv. :p

Det er én av grunnene til at jeg ikke tro på sånt.

 

Det er kanskje fordi du ikke vet hva du snakker om, eller rettere sagt; kritiserer ..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Neida, kritiserer ikke. Bare lurte. ;) Og fortalte mitt ståsted. Det er vel lov? ;)

 

Slapp helt av, kritikk er bare av det gode, og jo mer kunnskap vedkommende "spørrer" har, om seg selv, før han eller hun spør, jo bedre blir spørsmålene, tror jeg

 

:)

Lenke til kommentar

For å gjøre forvirringen fullkommen, er det omvendt med påske. I Norge har vi et hedensk navn på jula, og i England har de et kristent navn på jula. Mens vi i Norge har et jødisk navn på påsken, og de i England har et hedensk navn på påsken.

 

Ettersom jeg forstår har påske sin opprinnelse i det jødiske "pesach". "Easter" skal ha forbindelse til det hedenske Ostara eller endog Astarte.

Jeg trodde likevel påsken var en positiv og kristen høytid hvis man skrelte vekk fruktbarhetssymbolene, og det som i nyere tid har kommet til, nemlig "påskekrimmen".

 

Men det virker som de som holder foredrag om okkulte høytider, faktisk også er grunnleggende kritiske til påsken. I tillegg til tingene som er nevnt over, liker man ikke at tidspunktet for påsken hvert år avgjøres av astronomi (eller stjernenes og planetenes posisjoner).

 

Jeg tror jødene markerer en eldre utgave av påsken, der de spiser påskelammet. Det er også en tradisjon for mange i Norden, å spise påskelam.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror at du, kjære "Frankline", tenker for mye, for tiden .. Håper du ikke overtenker for lenge, fordi det er så strevsomt å tenke seg tilbake til der man har hjertet sitt, har jeg erfart mange ganger

 

Hvis jeg sier at jeg skal tenne en mental liten oljelampe bare for deg i kveld, håper jeg det gir deg litt ekstra good feeling

 

Jeg tror på lys, og elsker alle blondiner av alle valører ;)

Lenke til kommentar

 

Kjenner mange kristne som ikke anser julen som særlig hellig. Det er påsken som gjelder.

 

Husk at mange kristne har det samme forholdet til jul som ikke-troende har.

 

Tviler på at de fleste kristne og ikke-troende har samme forhold til julen, med mindre de kristne du mener ikke ser på den som en religiøs høytid. Uansett, for de kristne som ser den som en høytid er det en kristen høytid, den er for alle det de mener selv, om man er kristen, muslim, ateist osv, uansett hvilken historie den har.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Jeg tror jødene markerer en eldre utgave av påsken, der de spiser påskelammet. Det er også en tradisjon for mange i Norden, å spise påskelam.

Jesus Kristus startet en ny påske, hvor de kristne spiser det nye lammet, Jesus Kristus selv.

 

Jødene spiste påskelammet til minne om deres utgang av Egypt, de kristne spiser sitt lam, til minne om Jesus Kristus som er veien ut av denne verden.

Lenke til kommentar

Diskusjon om hvilken dato Jesus Kristus ble født på, er like meningsløs som diskusjonen om hans grav var der den er i dag, eller om den var 200 meter unna. De kristne feirer hans fødsel og besøker hans grav, det er det som er viktig, ikke nøyaktig hvor og når.

Men når de som skrev bibelen ikke klarte å finne ut av noe såpass enkelt som datoen, eller måneden eller året han ble født? Hvor stor er sannsynligheten for at noe av det andre stemmer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men når de som skrev bibelen ikke klarte å finne ut av noe såpass enkelt som datoen, eller måneden eller året han ble født? Hvor stor er sannsynligheten for at noe av det andre stemmer?

Hvem sier de prøvde å finne ut av det ? Hvem sier de prøvde å finne dato, måned eller år ? De skriver det skjedde mens Augustus var keiser i Romeriket (27 f.Kr - 14 e.Kr) og Herodes var konge i den romerske provinsen Judea (37 f.Kr - 4 f.Kr)

 

Ellers, det at en forfatter skriver noe galt her og der, betyr ikke at alt det han skriver er galt, alle forfattere skriver noe galt.

Lenke til kommentar

Men når de som skrev bibelen ikke klarte å finne ut av noe såpass enkelt som datoen, eller måneden eller året han ble født? Hvor stor er sannsynligheten for at noe av det andre stemmer?

Tja, sånn ca. 0 tror jeg kan være en grei antagelse :)

 

Hvem sier de prøvde å finne ut av det ? Hvem sier de prøvde å finne dato, måned eller år ? De skriver det skjedde mens Augustus var keiser i Romeriket (27 f.Kr - 14 e.Kr) og Herodes var konge i den romerske provinsen Judea (37 f.Kr - 4 f.Kr)

 

Ellers, det at en forfatter skriver noe galt her og der, betyr ikke at alt det han skriver er galt, alle forfattere skriver noe galt.

Hvem sier at de prøvde å finne ut noe som helst annet også?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...