Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi at de ikke er krasjtestet og godkjent på samme vis som biler i norge, eller noe sånt, jeg kunne det der en gang men jeg husker det ikke helt.. Gi meg noen minutter så kanskje jeg kommer på ordleggingen

 

EDIT: Googla litt

Den eneste grunnen er fordi det ikke finnes papirer på bilen. For å få skilter på en bil i norge MÅ den være typegodkjent. Hvis ikke finnes det jo ikke tester som beviser at bilen er "bra" nok til å kjøres på norske veier. Det er jo ingen tvil om at en Skyline er bra nok på alle områder, men så lenge det ikke finnes papirer på kollisjonstester, utslippsverdier, bremser osv, så setter staten seg på bakbeinene og nekter

Endret av Hardboiled Rice
Lenke til kommentar

Ikke så ekstremt begeistret for biler på luftdempere eller golf etter mk2, eller Rotiform felger men syntes det bildet passet bra i avatar-størrelse, greit eksempel på ganske stilren opphoring btw., kun en vanlig R32 som er litt cleanet opp utvendig samt. felger, porsche bremser & luftdempere.

 

Null karbon, null cheezy grill osv. selv om bilen fra fabrikken er lagd for track days og ikke autobahn.

I see what you just did there

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi at de ikke er krasjtestet og godkjent på samme vis som biler i norge, eller noe sånt, jeg kunne det der en gang men jeg husker det ikke helt.. Gi meg noen minutter så kanskje jeg kommer på ordleggingen

 

EDIT: Googla litt

Den eneste grunnen er fordi det ikke finnes papirer på bilen. For å få skilter på en bil i norge MÅ den være typegodkjent. Hvis ikke finnes det jo ikke tester som beviser at bilen er "bra" nok til å kjøres på norske veier. Det er jo ingen tvil om at en Skyline er bra nok på alle områder, men så lenge det ikke finnes papirer på kollisjonstester, utslippsverdier, bremser osv, så setter staten seg på bakbeinene og nekter

 

Svaret i fra Vegvesenet rundt dette med typegodkjenning da jeg spurte om det lot seg gjøre å registrere R32 i Norge:

Hei igjen!

 

Typegodkjenning kom ikke før godt ut på nittitallet en gang. Det var derimot krav til e-merking på diverse ting på kjøretøyet (feks lykter, belter o.l). I bunn og grunn skal bilen tilfredsstille de kravene som ble stilt i 1991 (dersom bilen var registerert dengang). Hvert enkelt kjøretøy skal igjennom en enkeltgodkjenning. Det blir altså gjort en selvstendig vurdering på hvert enkelt kjøretøy.

 

Du skal være klar over en ting og det er at: Å få registert en Nissan Skyline registrert kan være et langt lerret å bleke. Grunnen er at du må kunne dokumentere en rekke ting og det kan være vanskelig å få tak i all dokumentasjon. Derfor er et oppmøte på trafikkstasjonen en god investering for å få en gjennomgang med anbefalinger og råd til hvordan du skal gå fram, og om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Leste en plass om at det var en kar i tyskland som tok opp skyliner fra japan, og bygde dem om med eksos, katalysator etc og lykter og det som skulle til, så TUV godkjente dem i tyskland helt etter boka for rundt 15000 euro (eksl prisen av bilen) så var det bare å momse den inn og få den godkjent. Om det er sant eller bare et rykte det vet jeg ikke

Lenke til kommentar

Det skulle en nesten ha funnet ut mer av. Har ikke hørt noe om dette, og det virker i mine øyner til å være for godt til å være sant.

 

Beste og tryggeste ville vell være å kontakte en Norsk importør som hadde avtale med en slik person, eller gjorde hele denne prosessen selv så man ikke satt der med skjegget fult av postkasser om bilen ikke gikk igjennom.

Lenke til kommentar

Det skulle en nesten ha funnet ut mer av. Har ikke hørt noe om dette, og det virker i mine øyner til å være for godt til å være sant.

 

Beste og tryggeste ville vell være å kontakte en Norsk importør som hadde avtale med en slik person, eller gjorde hele denne prosessen selv så man ikke satt der med skjegget fult av postkasser om bilen ikke gikk igjennom.

 

http://www.200sx-ogn.org/archive/index.php/t-1739.html står litt ned på denne siden

Lenke til kommentar

 

Vel, per i dag kjører jeg ikke noe mer spennende enn en '09 Ranger. Ikke en bil i samme prisklasse, men grunnen til at jeg ikke har handlet meg dyrere pickup er at i følge de jeg har kontaktet så får man dessverre ikke en F150 rap-cap på Norske skilter, så da får jeg nøye meg med lillebroren for å ha en pickup jeg er fornøyd med.

 

Herlig. Ford Ranger. Du kritiserer mitt bilvalg og du kjører Ford Ranger. Ford. Ranger.

 

Trist å kjøre diesel BMW...

 

Nåvel, jeg synes dog det er tristere å basere seg på fordommer. Tør garantere at min dieselbil er mange ganger morsommere enn alt du har eid av biler til sammen.

Lenke til kommentar
Andre som er i bilmarkedet for tiden? Går det tregt å få solgt noe?

 

Jeg solgte en A3 for kort tid siden, en billigbil til under 30k.

Første gangen jeg la den ut på finn var det laber respons, den andre gangen gikk det et par uker før den var solgt for annonsert pris.

 

jeg nevner for tredje gang 2 motorsportikoner som jeg skal ha i min garasje i løpet av livet: BMW M3 E30 og Mercedes Benz 190E Evo II

 

Er du stinn av gryn, og kjører rundt i en Subaru Forester??

 

Det står en original 190 EVO 2-sak her i landet.. Pris? Ca 100k.. EURO.

Det ble jo ikke laget mer enn 500 av de..

 

Jeg kjører en 330 med ca. 300 hester.

 

0-100 på 4,9 med 300hk?

Det er ganske spesielt..

Hva har du egentlig gjort med den?

335is med 326hk bruker 5,4 (DCT), mens M3 bruker 4,6 med sine 420hk..

335d med 286hk bruker til sammenlikning hele 6 sekunder..

 

Har du målt deg frem til tiden på 4,9? I tilfelle hvordan, og med hvilke instrumenter?

 

Eneste jeg fant av tidligere biler var en E91 320. Leitet vel ikke godt nok, men får da være grense på hvor lang tid en skal bruke på å leite og.

 

I tråden om hva slags bil man kjører står det at han har en -09 330d..

 

En jeg kjenner som driver verksted har inne et fåtall subaruer i forhold til andre merker som feks audi, vw etc. Og se, jeg nevnte ikke BMW bare for å henge ut deg. Jeg holder meg iallefall litt saklig selv om det er veldig gøy å være usaklig med deg

 

Har du sett på salgstallene for VW og Audi, og sammenliknet disse med salgstallene for Subaru? Det kan forklare mye.

 

 

 

Vel, per i dag kjører jeg ikke noe mer spennende enn en '09 Ranger. Ikke en bil i samme prisklasse, men grunnen til at jeg ikke har handlet meg dyrere pickup er at i følge de jeg har kontaktet så får man dessverre ikke en F150 rap-cap på Norske skilter, så da får jeg nøye meg med lillebroren for å ha en pickup jeg er fornøyd med.

 

Det skal gå fint å få registrert enhver amerikansk bil i Norge etter unntaksregelen.. Men den kan da ikke endres på noen måte etter å ha blitt registrert i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over prisen på Evo2'en, men man ender ikke opp med drømmebilen uten å faktisk drømme om den ;)

 

Du fremstiller det ikke som en drømmebil, men som en bil du skal eie.

Jeg vil ellers anbefale deg å kjøpe snarest, for de bilene kommer til å øke vesentlig i pris fremover.

 

Du tør jo ikke si hvaslags bil du kjører annet enn at den er tysk, og går godt så du har ikke noe å komme med

 

Det står i flere tråder her inne hva slags bil jeg kjører.

Jeg kjører en Mercedes-Benz E500, 211-karosseriet i stasjonsvognutgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...