Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Regjeringen vil vel helst at man skal kjøpe en bil med stor motor og høye utslipp, de driter vel mer eller mindre i mijøet...

Da hadde ikke avgiftene vært sånn som de er nå, men de skyter seg selv i foten pga. folk som er dead-set på sportbil ender opp med å kjøpe veteran eller noe fra 90/80tallet som forurenser mye mere enn en moderat, moderne sportsbil.

 

Edit:

Hmm sier du en moderat utstyrt Fabia RS koster 360 000,-???, brb stikker å kjøper en rimelig godkjent ombygd e36 m3/sierra cosworth.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regjeringen kan ikke drite i miljøet ref Kyotoavtalen, men de kan da legge seg på et normalt prisnivå på bilene synes jeg. Vi må ha flere titalls bomringer, skyhøye engangsavgifter, omregavgifter og annen melking for å få ett eller annet til å gå rundt. Er usikker på hva for det meste er jo "administrasjon" har jeg inntrykk av.

 

Prisene på småbiler bør gjenspeile de svenske prisene (70-110.000,-), prisene på typiske familiebiler i 500.000,--klassen bør gå ned med 150-200.000,-, prisene på sportsbiler (type BMW M3, Audi S4 etc) bør gå ned 400-500.000,- og de aller verste bilene kan forbli der de er i dag siden de fortsatt skal være eksklusive og drømmeobjekter.

 

I kretsen min har jeg to venner som ofte irriterer meg - de er like bilgale som meg, men bor i hhv Sverige og USA. Unødig å si at når han i statene bruker 20% av lønningen sin på billån så kjøpte han en BMW 328i sedan med alt utstyr inkl headsup display, komplett M-pakke, kaffetrakter osv osv. som han selvfølgelig eier i dag.

Under samme forutsetninger (20% av lønn til bil) kan han i Norge kjøpe seg en Passat Highline 1,6 TDI. Ikke rart at jeg, om 10-15 år, er veldig interessert i å flytte bostedsadressen min ut av landet sånn at jeg kan bruke de siste årene av livet mitt på bilinteressen min siden Norge nekter meg det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da har pappa endelig kjøpt seg ny bil. Etter litt overtalelse ble det en 2002 Audi A6 1,9 TDI. Nå mangler det bare nytt anlegg, nye felger, omlakkering og bytte av baklykter så er det en bil jeg kan være stolt av å øvelseskjøre.

Det var fryktelig mye påkost på en så gammel bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har pappa endelig kjøpt seg ny bil. Etter litt overtalelse ble det en 2002 Audi A6 1,9 TDI. Nå mangler det bare nytt anlegg, nye felger, omlakkering og bytte av baklykter så er det en bil jeg kan være stolt av å øvelseskjøre.

 

Sikker på at du gidder å koste så mye på en gammel audi?

 

Hadde droppet hellakkering og kanskje bare sotet baklyktene og spart 12 000,--15 000,-+ der som heller kunne gått til anlegg og felger/coilovers. :)

 

Forøvrig anbefaler jeg deg at du sjekker ut salgs-underforumet på bilstereoforumet.no/bilforumet/finn for alt av anlegg (Sparer latterlig mye penger på det)

Lenke til kommentar

Dette er ting jeg vil gjøre, ikke som jeg må.

 

Bilen kjøpte vi ganske billig, så blir ikke så veldig dyrt. Vi betalte 39.000 for den. Den har gått 320.000, og hadde byttet vannpumpe og registerreim ved 270. Vi var og så på den i dag, og den var faktisk veldig fin til tross for at den hadde gått langt. Omtrent helt rustfri, fint interiør utenom rift i læret ved girspaken, lite riper i forhold til andre vi har sett på, ny støtfanger foran. Ikke noe feil med motor eller kjøring ellers. Fikk også med to sett dekk, både sommerdekk og vinterdekk, helt nye, på aluminium felger. EU godkjent til februar 2014. Alle servicer er fulgt.

 

Dog har bilen mørkeblå lakk, noe jeg mener ikke ser så bra ut, og vil derfor lakkere den svart. Stock felgene til Audi er ikke så veldig fine, så nye felger vil jeg også ha. De som var på når vi så på den var 18 tommere, så da får vi jo plass til et sett med fine, store felger på lavprofil dekk, som kommer til å se utrolig mye bedre ut. Helt utrolig hvor mye bedre hvilken som helst bil kan se ut med fine felger. Det har mye å si.

 

Baklyktene kan eventuelt sotes, ja, med mindre jeg finner fine, nye baklykter til en billig penge. Kanskje på nett?

 

Når det kommer til anlegg har vi allerede to Pioneer høyttalere til bak, som kostet et par tusen om jeg ikke husker feil, med god lyd, som vi kan bruke, samt en 1200W Pioneer subwoofer. Så trenger nok ikke så mye penger til anlegg, utenom ny spiller og høyttalere foran. Pappa vurderte også å kjøpe subwoofere til å ha under setene i stedet for bak, men det er ikke sikkert enda. Har en følelse at det ikke gir like god bass som en vanlig sub i kasse.

 

Så totalt sett vil det jo ikke bli dyrt.

Lenke til kommentar

Føler meg veldig alene i å gi totalt blanke i lydanlegg i bil. Eneste jeg trenger og ønsker er AUX-tilkobling. Vil heller spille musikk med et komfortabelt volumnivå en å råne rundt, irritere andre, og spille så jeg får vondt i hodet :p (Mener ikke at alle gjør dette).

 

Post gjerne bilde Banksy. Blått generelt er etter min mening undervurdert. Svart er bare kjedelig.

Lenke til kommentar

Da hadde ikke avgiftene vært sånn som de er nå, men de skyter seg selv i foten pga. folk som er dead-set på sportbil ender opp med å kjøpe veteran eller noe fra 90/80tallet som forurenser mye mere enn en moderat, moderne sportsbil.

 

Edit:

Hmm sier du en moderat utstyrt Fabia RS koster 360 000,-???, brb stikker å kjøper en rimelig godkjent ombygd e36 m3/sierra cosworth.

 

Det er ikke mange som tenker sånn da, et gammalt gatebilglis er ikke plaster på såret for en liten kul sportslig ny bil. Ser du hvor jeg vil? Om en var ute etter en ny Audi S/RS , en Alfa GTA eller en Bmw M så tror jeg neppe han hadde tenkte, tenk hvor rå supra med popoff jeg får for disse penga! :)

Lenke til kommentar

Føler meg veldig alene i å gi totalt blanke i lydanlegg i bil. Eneste jeg trenger og ønsker er AUX-tilkobling. Vil heller spille musikk med et komfortabelt volumnivå en å råne rundt, irritere andre, og spille så jeg får vondt i hodet :p (Mener ikke at alle gjør dette).

Jeg trives best når anlegget/lyddempingen/tuningen er så gjennomført at det føles som om man sitter i godstolen i stua forran disse to. :)

IMG_5001.jpg

Lenke til kommentar

Det er ikke mange som tenker sånn da, et gammalt gatebilglis er ikke plaster på såret for en liten kul sportslig ny bil. Ser du hvor jeg vil? Om en var ute etter en ny Audi S/RS , en Alfa GTA eller en Bmw M så tror jeg neppe han hadde tenkte, tenk hvor rå supra med popoff jeg får for disse penga! :)

Kjenner en som har en RHD supra med 600+ hk på hvite skilter som kostet 380 000,- da den enda var original som sier han hadde heller kjøpt en ny m5 og ditchet bruksbilen om det ikke var for prisen. (her snakker vi btw. kar med D5 v70 som bruksbil, snøscooter med 300hk og nyere busa )

 

Antar det finnes endel gamle rånere som har karret seg litt opp i systemet i Statoil/NOV osv. som tenker ganske likt som han. Kan likevel ikke snakke for de som ikke er tidligere rånere da. :p

Lenke til kommentar

Det finnes vel sikkert unntak, men at det er vanlig regner jeg ikke med. Tror de som har japsedilla eller tenker at en e36 med PRÅPPEL er det råeste i verden kommer til å kjøpe etter sin egen smak. Vanligvis.

 

Har forøvrig en kompis som hadde den støggeste A3en i landet, bodykit, bytta turbo, chip eksos osv. Senka så lavt at du ikke kommer over et cd cover. Idag kjørern Avensis 2.2 Diesel. Har ikke så mye med saken å gjøre, måtte bare ha en gladhistorie etter den tragedien med han som vurderte en ny M5.

Endret av Mammakamelen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musikk i bilen spiller jeg med kraft for at jeg selv skal kose meg. Hva andre synes gir jeg faen i.

Bilde kan jeg poste senere, vi får ikke hentet bilen før om noen dager. Bildene på Finn annonsen var ganske dårlige, men du ser sånn cirka:

 

 

47_816741522_xl.jpg

 

 

Der ser du kanskje at lyktene må byttes ut til noen finere, blanke lykter, eller kanskje sotes.

Endret av Banksy
Lenke til kommentar

Så totalt sett vil det jo ikke bli dyrt.

Jeg hadde vært litt bekymret med tanke på spørsmålet om hvor lenge bilen kommer til å vare. Lakkering koster mye, spesielt dersom du ikke gjør det selv. Det hjelper ikke med pen bil når man står i veikanten med varsellysene på. :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor langt bilen er gått, og hva verdien dens er, ville jeg vært forsiktig med å bruke mye penger. Enig i at lakken var litt kjip, men som Quote sier, så er hellakkering svært dyrt.

Å slenge på noen "tettere" felger vil hjelpe i massevis. (Flere spokes i mangel på et norsk ord).

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt til å ha den lenge. Pappa har bestemt seg med å slutte med å kjøpe biler og kjøre de i mange år helt til de dør. Han skal i stedet kjøpe en greit fin bil, ha den i kanskje 2 år, og selge den igjen for å kjøpe en ny en. Tror også pappa har en kompis som jobber med å lakkere biler, som kan fikse det litt billigere. Det er vel egentlig mest fordi jeg personlig vil kjøre en bil med finere farge, ikke bare fordi det hjelper på verdien.

 

Dessuten var jo motoren helt i orden, og godt vedlikeholdte 1,9 motorer hos Audi kan fint gå 500.000 uten problem.

Endret av Banksy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...