Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bjerknez skrev (1 time siden):

Setter du opp Windows på PC'en to ganger i året? 

Man setter de mest elementære funksjonene den dagen man kjøper bilen hvor selger tar deg gjennom dette. Resten kan du velge å sette opp selv senere, eller evt. aldri. Man trenger ikke å gjøre dette vanskeligere enn det er.

Man velger selv hva man vil automatisere. Om man ikek vil ha automasjon som styrer autopilot etc. så aktiverer man ikke det. Så enkelt er det. 

Jeg skraper bare i overflaten her rundt hva som er mulig med automasjoner i bil. Mye av det jeg nevner er ikke mulig i dag.

Faktisk enda enklere i Tesla nå da settingene dine følger profilen din slik at du ikke trenger å gjøre det på nytt ved ny bil, eller leiebil, prøvekjøring etc. Også kan en jo bruke AI til å lære seg behovene til profilen og gjøre endringer dynamisk osv. Mange muligheter i dag. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Faktisk enda enklere i Tesla nå da settingene dine følger profilen din slik at du ikke trenger å gjøre det på nytt ved ny bil, eller leiebil, prøvekjøring etc. Også kan en jo bruke AI til å lære seg behovene til profilen og gjøre endringer dynamisk osv. Mange muligheter i dag. 

Ja mulighetene er mange med Automasjoner. Veldig mye kan styres av dette i stedenfor talestyring. Så lenge bilen har AI, så kan jo også dette brukes i forbindelse med automasjoner. :)

Skrevet (endret)
13 minutes ago, Salvesen. said:

Er det manuell dimming på speilet? Tror ikke det? Altså gjøres det av speil selv? 

Min bil har kun Auto dimming av speil.

Og manuell dimming ved å bruke S3XY buttons da men tror ikke man kan dimme dem manuelt uten? Noen biler ble jo levert uten dimbare speil også.

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (28 minutter siden):

Og manuell dimming ved å bruke S3XY buttons da men tror ikke man kan dimme dem manuelt uten? Noen biler ble jo levert uten dimbare speil også.

Min bil har begge deler (tror jeg). Men blir disse dimmet elektronisk, eller er det bare noe som reagerer statisk på lys som ligger som et "belegg" i speilet. (I mangel på bedre ord...)

Skrevet
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Min bil har begge deler (tror jeg). Men blir disse dimmet elektronisk, eller er det bare noe som reagerer statisk på lys som ligger som et "belegg" i speilet. (I mangel på bedre ord...)

BMW i4 har ikke dimming av høyre sidespeil. Mange måter å spare penger på, men synes dette tar kaka av gjerrighet.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (42 minutter siden):

ah, da er det iallefall mulighet slik at kommandoen kunne ha virket! Jeg trodde kanskje det var et "dumt" speil som bare hadde spenning inn og egen kontroller for å autodimme, men da har en styringsmuligheter i det minste :) Ja aldri sett noen knapper for dette i bilen som jeg kan huske iallefall. 

Skrevet
Bjerknez skrev (44 minutter siden):

Ja mulighetene er mange med Automasjoner. Veldig mye kan styres av dette i stedenfor talestyring. Så lenge bilen har AI, så kan jo også dette brukes i forbindelse med automasjoner. :)

Absolutt, 100% for mest mulig automasjon. Men når det mangler eller ikke funker som tenkt så setter jeg pris på talestyring som ett alternativ til å knote med knapper og skjerm :) Men helst skal ting bare fungere, 100% :)

• Liker 1
Skrevet
Ayrton skrev (37 minutter siden):

BMW i4 har ikke dimming av høyre sidespeil. Mange måter å spare penger på, men synes dette tar kaka av gjerrighet.

Kan ikke huske jeg har savnet dimming av sidespeil egentlig. Vertfall ikke det høyre, men ja, å spare inn på slikt er jo litt smålig.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Også kan en jo bruke AI til å lære seg behovene til profilen og gjøre endringer dynamisk osv.

Det er derfor jeg er oppgitt over selvkjøringsfokuset til Tesla. De bruker både datakraften og utviklerressurser feil sted for meg som eier bilen. Et veldig enkelt eksempel hadde vært at den burde lære seg min arbeidstid. Den foreslår å kjøre til jobb når jeg skal til jobb, men de har åpenbart hardkodet noe tidspunkt her for jeg slutter for tidlig til at den skjønner at jeg skal hjem.

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Det er derfor jeg er oppgitt over selvkjøringsfokuset til Tesla. De bruker både datakraften og utviklerressurser feil sted for meg som eier bilen. Et veldig enkelt eksempel hadde vært at den burde lære seg min arbeidstid. Den foreslår å kjøre til jobb når jeg skal til jobb, men de har åpenbart hardkodet noe tidspunkt her for jeg slutter for tidlig til at den skjønner at jeg skal hjem.

Joda, jeg er enig i det. Som jeg har nevnt tidligere bør de kjøpe disse "s3xy buttons" gutta og la de styre på internt i bilen og droppe 3 parts utstyret 😛

• Liker 2
Skrevet
Ayrton skrev (2 timer siden):

Ingen BMW modeller har hatt elektrokromatisk dimming på utvendig sidespeil på passasjerside siden rundt 2015. Kun innvendig speil og utvendig ved førerside. 
Går an å gjøre en retrofit med å bestille speil fra en høyrerattet modell.

Skrevet

En annen ting man også må huske på, er at man kan involvere mobilen i slike automasjoner. Feks. kan man bruke "Shortcuts" appen hvis man har iPhone eller evt. IFTTT.

Med Shortcuts appen kan man feks. lage en regel som sender automatisk svar til en bestemt person HVIS meldingen inneholder bestemte ord eller en setning om at man skal sende et automatisk svar HVIS bilen ikke står rolig feks. 

Automasjoner kan forøvrig kobles opp mot de fleste apper på telefonen. Helse appen feks. Hvis hjerterytmen stiger over 150 OG bilen er i bevegelse OG det er JEG som kjører, gi et varselsignal på skjermen i bilen. 

Bare noen simple og kanskje ubrukelige eksempler, men uansett er det ganske uendelig hva man kan gjøre med automasjoner hvis man setter dem opp riktig. 

Det kan kanskje forhindre en ulykke hvis man skulle få et illebefinnende.

Skrevet
Bjerknez skrev (26 minutter siden):

En annen ting man også må huske på, er at man kan involvere mobilen i slike automasjoner. Feks. kan man bruke "Shortcuts" appen hvis man har iPhone eller evt. IFTTT.

Med Shortcuts appen kan man feks. lage en regel som sender automatisk svar til en bestemt person HVIS meldingen inneholder bestemte ord eller en setning om at man skal sende et automatisk svar HVIS bilen ikke står rolig feks. 

Automasjoner kan forøvrig kobles opp mot de fleste apper på telefonen. Helse appen feks. Hvis hjerterytmen stiger over 150 OG bilen er i bevegelse OG det er JEG som kjører, gi et varselsignal på skjermen i bilen. 

Bare noen simple og kanskje ubrukelige eksempler, men uansett er det ganske uendelig hva man kan gjøre med automasjoner hvis man setter dem opp riktig. 

Det kan kanskje forhindre en ulykke hvis man skulle få et illebefinnende.

Mobilen er jo koblet til bilen, så hvorfor gå omverier som IFTTT osv. Bare flere kilder til feil 😛

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Mobilen er jo koblet til bilen, så hvorfor gå omverier som IFTTT osv. Bare flere kilder til feil 😛

Joda, men foreløpig klarer ikke bilen å tyde hva som står i meldinger eller i mail etc. og lage automasjoner ut fra det. 

Skrevet
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Joda, men foreløpig klarer ikke bilen å tyde hva som står i meldinger eller i mail etc. og lage automasjoner ut fra det. 

joda, bilen ser hva som står i meldinger. Men det er ikke mulig å sette opp noe automasjon ut i fra hva som står. Men om en er kreativ så klarer en å få til ganske mye, men å bruke en haug med 3parts løsninger fører fort til mye feil eller potensielle feil. 

Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

joda, bilen ser hva som står i meldinger. Men det er ikke mulig å sette opp noe automasjon ut i fra hva som står. Men om en er kreativ så klarer en å få til ganske mye, men å bruke en haug med 3parts løsninger fører fort til mye feil eller potensielle feil. 

Joda, er enig i at det fort kan bli mye krøll. Men tenk hvor kult det hadde vært om automasjon var integrert i bilen slik at man fikk tilgang på all data fra bilen. Ganske kult tidsfordriv og fikle med dette mens man venter på kona handler mat på butikken, hehe. 

Skrevet
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Joda, er enig i at det fort kan bli mye krøll. Men tenk hvor kult det hadde vært om automasjon var integrert i bilen slik at man fikk tilgang på all data fra bilen. Ganske kult tidsfordriv og fikle med dette mens man venter på kona handler mat på butikken, hehe. 

som sagt, en har tilgang på veldig mye av denne dataen via tesla sitt api om en ønsker å fikle :) Men det hadde klart vært en fordel om Tesla lagde mer selv. Det er dog en del allerede, men kan bli mye bedre. 

Det har kanskje vært en liten bakdel at det har vært så mange tinkere som lager 3 parts løsninger for tesla, slik at de kan fokusere på andre ting. 

Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

som sagt, en har tilgang på veldig mye av denne dataen via tesla sitt api om en ønsker å fikle :) Men det hadde klart vært en fordel om Tesla lagde mer selv. Det er dog en del allerede, men kan bli mye bedre. 

Det har kanskje vært en liten bakdel at det har vært så mange tinkere som lager 3 parts løsninger for tesla, slik at de kan fokusere på andre ting. 

Ja, det beste er jo om produsenten selv legger til rette for automatisering og lager skikkelig software for dette, som fungerer slik som Homey Pro. Tesla er vel det første jeg ser for meg kommer med noe slikt eventuelt. Andre merker er litt mer sære på godt og vondt. 

Det viktigste er at det blir gjort skikkelig og gjennomtenkt og enklest mulig for sluttkunden. 

Skrevet
Bjerknez skrev (18 minutter siden):

Ja, det beste er jo om produsenten selv legger til rette for automatisering og lager skikkelig software for dette, som fungerer slik som Homey Pro. Tesla er vel det første jeg ser for meg kommer med noe slikt eventuelt. Andre merker er litt mer sære på godt og vondt. 

Det viktigste er at det blir gjort skikkelig og gjennomtenkt og enklest mulig for sluttkunden. 

De bør egentlig bare åpne opp for at folk kan lage egne apper i Tesla økosystemet i bilen. Da kan en lett lage en automasjonsapp om de gir nok tilganger til bilen. 

Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

De bør egentlig bare åpne opp for at folk kan lage egne apper i Tesla økosystemet i bilen. Da kan en lett lage en automasjonsapp om de gir nok tilganger til bilen. 

Ja, mulig du har rett i det. Uansett så har vel hele poenget mitt og mulignes ditt vært og slå et slag for automasjon fremfor talestyring så langt det lar seg gjøre. 

Så må man selvsagt bruke talestyring de gangene man skal diktere en SMS mens man kjører bil etc. men jeg tror mye av det kan elimineres med automasjon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...