Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet
27 minutes ago, Bjerknez said:

Det er da en rekke paramatere som leses av i bilens CPU som kan brukes i automasjoner vil jeg tro. Kilometerstand, gjennomsnittsforbruk, batteritilstand, mengde trykk på gasspedal, lyssensorer i kupeen, dørsensorer, avstandssensorer/radar utvendig, regnsensor, data om når bilen skal på service, hvorkraftig kupeviften blåser, om sikkerhetsbeltet er på, dekktrykksensorer, GPS kordinater og sikkert mange mange fler parametere som bilen leser av som er tilgjengelige. 

Når man kobler til en slik som leser feildata om bilen som verkstedene bruker så er egentlig dette informasjon som kan brukes i automasjoner. Selv om sistnevnte nok er for viderekomne. Men mye av det er sikkert nyttig. 

I heimen klarer man seg som reglen med en knippe magnetkontakter og bevegelsessensorer da det er færre ting å styre i heimen enn i bilen. Som regel styrer man lys, persienner og garasjedøren.

I en bil kan man da feks. lage en automasjon som slår av hastighetsvarsler og filassistenten hvis feks. Jan Banan kjører bilen og man befinner seg innenfor visse områder av kartet og bilen står i "sport" modus. 

Denne automasjonen kobles da direkte til brukeren som har sin nøkkel. 

Man skal jo da orke å sette deg ned å programere alle disse automasjonene da. Blir nok fort for spesielt interesserte..

Men deaktivering av hastighetsvarsel alene har nok 3eparts utviklere tjent godt på siden man kan permanent deaktivere det med 3eparts utstyr. Irriterende å måtte slå det av manuelt hver eneste kjøretur.

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bjerknez skrev (52 minutter siden):

Det er da en rekke paramatere som leses av i bilens CPU som kan brukes i automasjoner vil jeg tro. Kilometerstand, gjennomsnittsforbruk, batteritilstand, mengde trykk på gasspedal, lyssensorer i kupeen, dørsensorer, avstandssensorer/radar utvendig, regnsensor, data om når bilen skal på service, hvorkraftig kupeviften blåser, om sikkerhetsbeltet er på, dekktrykksensorer, GPS kordinater og sikkert mange mange fler parametere som bilen leser av som er tilgjengelige. 

Når man kobler til en slik som leser feildata om bilen som verkstedene bruker så er egentlig dette informasjon som kan brukes i automasjoner. Selv om sistnevnte nok er for viderekomne. Men mye av det er sikkert nyttig. 

I heimen klarer man seg som reglen med en knippe magnetkontakter og bevegelsessensorer da det er færre ting å styre i heimen enn i bilen. Som regel styrer man lys, persienner og garasjedøren.

I en bil kan man da feks. lage en automasjon som slår av hastighetsvarsler og filassistenten hvis feks. Jan Banan kjører bilen og man befinner seg innenfor visse områder av kartet og bilen står i "sport" modus. 

Denne automasjonen kobles da direkte til brukeren som har sin nøkkel. 

Dette er jo ganske normale ting en allerede har, altså config ift bruker. 

Skrevet
Complexity skrev (25 minutter siden):

Man skal jo da orke å sette deg ned å programere alle disse automasjonene da. Blir nok fort for spesielt interesserte..

Men deaktivering av hastighetsvarsel alene har nok 3eparts utviklere tjent godt på siden man kan permanent deaktivere det med 3eparts utstyr. Irriterende å måtte slå det av manuelt hver eneste kjøretur.

Man trenger ikke nødvendigvis å "programmere" dette selv, hvis produsenten gjør dette enkelt. 

Man sitter jo ikke å skribler i DOS lenger heller når man skal gjøre ting på pc'en. Windows har gjort dette mye enklere ved at man bare kan klikke rundt samt justere PC'en kun ved hjelp av enkle software guider ved å svare på spørsmål etc. 

Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Dette er jo ganske normale ting en allerede har, altså config ift bruker. 

Nei, det er ikke det. Hvis du bruker fantasien litt, så klarer du sikkert å se mulighetene dette gir sluttbruker. 

Når jeg setter meg inn i min bil, så husker den seteinnstillingen og sist innstilt temperatur i kupeen samt holder meg innlogget på min konto som igjen gjør at jeg automatisk logger meg på min Spotify konto og får opp telefonboken etc. på dislplayet. 

Men fartsvarsleren finnes det ingen automatisk deaktivering av feks. Man kan heller ikke deaktivere funksjoner som filassistent basert på hvor man er, hvor fort man kjører etc. 

Man kan heller ikke justere passasjersetet i min bil automatisk basert på hvem som sitter der. Det kan man med automasjon.

Det er sikkert mye mer også som jeg ikke kom på i farten, men mulighetene er mange.

Skrevet
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke det. Hvis du bruker fantasien litt, så klarer du sikkert å se mulighetene dette gir sluttbruker. 

Når jeg setter meg inn i min bil, så husker den seteinnstillingen og sist innstilt temperatur i kupeen samt holder meg innlogget på min konto som igjen gjør at jeg automatisk logger meg på min Spotify konto og får opp telefonboken etc. på dislplayet. 

Men fartsvarsleren finnes det ingen automatisk deaktivering av feks. Man kan heller ikke deaktivere funksjoner som filassistent basert på hvor man er, hvor fort man kjører etc. 

Man kan heller ikke justere passasjersetet i min bil automatisk basert på hvem som sitter der. Det kan man med automasjon.

Det er sikkert mye mer også som jeg ikke kom på i farten, men mulighetene er mange.

Fartsvarsler er vell ikke lovlig å auto deaktivere. I Tesla får du dog dette via 3 part.

men ja er en masse å legge til, ingen tvil om det. Men i min bil kommer det stadig nye ting i det minste selv om det ikke går særlig fort.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Fartsvarsler er vell ikke lovlig å auto deaktivere. I Tesla får du dog dette via 3 part.

men ja er en masse å legge til, ingen tvil om det. Men i min bil kommer det stadig nye ting i det minste selv om det ikke går særlig fort.

Man kan vel legge tilgjengelig for auto deaktivering? Produsenten har sikkert ikke lov til å gjøre dette, men hva JEG gjør med MIN bil må jo være opp til meg?

Om jeg velger å montere en robotarm som trykker på den knappen på rattet for å deaktivere fartvarsleren så tror jeg neppe dette får noen konsekvenser for min del. 

Skrevet
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Man kan vel legge tilgjengelig for auto deaktivering? Produsenten har sikkert ikke lov til å gjøre dette, men hva JEG gjør med MIN bil må jo være opp til meg?

Om jeg velger å montere en robotarm som trykker på den knappen på rattet for å deaktivere fartvarsleren så tror jeg neppe dette får noen konsekvenser for min del. 

Ja som sagt an kan gjøre dette med 3 part. Hadde Tesla laget en måte å automatisere dette på hadde de nok fått problemer med sertifiseringer og slikt. De har dog dette på eldre biler som ikke er dekket av kravet. Nye biler må en gjøre det selv hver gang eller bruke 3 part. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Etter diskusjonen rundt talestyring og automasjon hadde jeg nok en dårlig opplevelse i dag tidlig. Bilen bak meg hadde feiljusterte lykter og blendet meg i speilene, så jeg tenkte jeg får prøve meg på talestyring. "Dim speil" sa jeg til Teslaen, noe den to ganger på rad tolket som "Finn speil". Så hevet jeg stemmen ganske heftig på tredje forsøk og den tolket meg riktig, men kunne informere om at den "ikke forstod kommandoen".

Skrevet
1 hour ago, Bjerknez said:

Man trenger ikke nødvendigvis å "programmere" dette selv, hvis produsenten gjør dette enkelt. 

Man sitter jo ikke å skribler i DOS lenger heller når man skal gjøre ting på pc'en. Windows har gjort dette mye enklere ved at man bare kan klikke rundt samt justere PC'en kun ved hjelp av enkle software guider ved å svare på spørsmål etc. 

Ramaskrik om man må sitte ned å ta en 20 minutters spørreundersøkelse par ganger i året så bilen skal automatisere seg for deg 😅

Får sikkert slikt i noen kinesiske biler.

Selv vil jeg ikke ha noe automasjon på når garagen skal åpne seg eller når autopilot skal være på eller av. Vil bestemme dette selv da det varier veldig på når jeg ønsker det.

Ellers er jo de fleste av tingene du nevner ganske standard i dag med profiler som husker alskens preferanser osv.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (5 minutter siden):

Ramaskrik om man må sitte ned å ta en 20 minutters spørreundersøkelse par ganger i året så bilen skal automatisere seg for deg 😅

Får sikkert slikt i noen kinesiske biler.

Selv vil jeg ikke ha noe automasjon på når garagen skal åpne seg eller når autopilot skal være på eller av. Vil bestemme dette selv da det varier veldig på når jeg ønsker det.

Ellers er jo de fleste av tingene du nevner ganske standard i dag med profiler som husker alskens preferanser osv.

Setter du opp Windows på PC'en to ganger i året? 

Man setter de mest elementære funksjonene den dagen man kjøper bilen hvor selger tar deg gjennom dette. Resten kan du velge å sette opp selv senere, eller evt. aldri. Man trenger ikke å gjøre dette vanskeligere enn det er.

Man velger selv hva man vil automatisere. Om man ikek vil ha automasjon som styrer autopilot etc. så aktiverer man ikke det. Så enkelt er det. 

Jeg skraper bare i overflaten her rundt hva som er mulig med automasjoner i bil. Mye av det jeg nevner er ikke mulig i dag.

Skrevet (endret)
13 minutes ago, Bjerknez said:

Setter du opp Windows på PC'en to ganger i året? 

Man setter de mest elementære funksjonene den dagen man kjøper bilen hvor selger tar deg gjennom dette. Resten kan du velge å sette opp selv senere, eller evt. aldri. Man trenger ikke å gjøre dette vanskeligere enn det er.

Man velger selv hva man vil automatisere. Om man ikek vil ha automasjon som styrer autopilot etc. så aktiverer man ikke det. Så enkelt er det. 

Jeg skraper bare i overflaten her rundt hva som er mulig med automasjoner i bil. Mye av det jeg nevner er ikke mulig i dag.

Setter ikke opp nei men endrer jo stadig ting på den. Samme som med bilen som ofte får oppdateringer med nye funksjoner og endringer.

Kansje flytter man? Endrer jobb? Bytter nærbutikk? Jobber på andre tidspunkter? Flytter barnehage til skole? Skal man dra til forhandler hver gang å hjelpe de å sette opp ny automasjon?

Bilen min navigerer til å fra hjem og jobb automatisk basert på dag og tidspunkt og det er nok automasjon for min del. Som oftest veldig greit, men til tider er det litt irriterende og da jeg må manuelt avbryte navigasjonen om jeg f.eks skal en omvei til jobben og bilen bremser i alle kryss for å få meg til å snu..

Screenshot_20250829-090210.Chrome.png

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (39 minutter siden):

Etter diskusjonen rundt talestyring og automasjon hadde jeg nok en dårlig opplevelse i dag tidlig. Bilen bak meg hadde feiljusterte lykter og blendet meg i speilene, så jeg tenkte jeg får prøve meg på talestyring. "Dim speil" sa jeg til Teslaen, noe den to ganger på rad tolket som "Finn speil". Så hevet jeg stemmen ganske heftig på tredje forsøk og den tolket meg riktig, men kunne informere om at den "ikke forstod kommandoen".

Enig. 

Akkurat det du nevner der opplever jeg hele tiden. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Talestyring er rett og slett "gammeldags" og ganske irriterende. 

En kompis av meg mener dette er fremtiden og prøver alt han kan og overbevise meg. Etter noen pils for noen uker siden hvor vi diskuterte dette måtte han spise ordene sine minst tre ganger i løpet av kvelden.

For det var ikke noe galt med talestyringen når den feilet flere ganger. Det var hub'en eller mye annet som var problemet....

Så fort jeg snakket samtidig som han skulle gi en kommando så feilet det. Eller når musikken sto for høyt på. Så skal talestyringen fungere, så må man be gjestene holde kjeft.

Hold kjeft folkens. Jeg skal bare dimme belysningen liksom.... 😂

For ordens skyld kan dette overføres til bruk i bil hvor man er flere i bilen som prater sammen. 

Skrevet (endret)
Complexity skrev (8 minutter siden):

Setter ikke opp nei men endrer jo stadig ting på den. Samme som med bilen som ofte får oppdateringer med nye funksjoner og endringer.

Kansje flytter man? Endrer jobb? Bytter nærbutikk? Jobber på andre tidspunkter? Flytter barnehage til skole? Skal man dra til forhandler hver gang å hjelpe de å sette opp ny automasjon?

Bilen min navigerer til å fra hjem og jobb automatisk basert på dag og tidspunkt og det er nok automasjon for min del. Som oftest veldig greit men Til tider er det litt irriterende og da jeg må manuelt avbryte navigasjonen om jeg f.eks skal en omvei til jobben og bilen bremser i alle kryss for å få meg til å snu..

Det er vel ikke noe mindre vanskelig å lære seg dette (hvis produsnt gjør dette enkelt i software) enn å lære seg menysystemer og instillinger på nye biler i dag for folk som kommer fra Toyota Corolla fra 90-tallet. 

Man kan lage en knapp som nullstiller/deaktiverer all automasjon slik at bilen fungerer uten dette helt utmerket. Så kan man fikle med dette en dag man har tid eller evt. dra til forhandler. 

Poenget er at jeg mener muligheten må være der. 

Er ikke akkurat veldig intiutuvt med talestyring heller. Prøv og få en 60 år gammel dame med sin nye bil bruke dette. Modærn har flyttet og fått seg såkalt smarthjem. Kun belysning dette går på, men ho sier stadig at det ikke funker. Derfor bruker ho det aldri og bruker heller de trådløse bryterne.

Automasjon er ikke noe man MÅ bruke eller som er elementært. Den ligger der som en frvillig greie for å gjøre dagen lettere for noen som vil sette seg inn i det. 

Endret av Bjerknez
Skrevet

Når du feks. skrur av vekkerklokken om morgenen kan du få Siri (eller Google) til å spørre deg "Vil du aktivere navigasjon i dag?"

Svar "Ja" eller "Nei" å få bilen til å deaktivere eller aktivere dette ved å enkelt svare ja eller nei. 

Eller du kan montere en Zigbee smartbryter i garasjen som du trykker på de gangene du ikke vil at navigasjonen skal starte automatisk (eller omvendt). 

Hvis bilen har kamera innvendig kan man kanskje bare vise tommel opp eller ned for å bekrefte, så slipper man talestyringen. 

Sikkert mange måter og fikse dette på med autmasjon om man er litt oppfinnsom og har muligheten via software. 

Skrevet
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Haha, omtrent slik talestyring feiler fra tid til annen. Egentlig så feiler den ikke heller. Den tar bare ikke høyde for omgivelsene rundt deg. Helt ubrukelig i praksis mener nå jeg. :)

Skrevet (endret)
16 minutes ago, Bjerknez said:

Når du feks. skrur av vekkerklokken om morgenen kan du få Siri (eller Google) til å spørre deg "Vil du aktivere navigasjon i dag?"

Svar "Ja" eller "Nei" å få bilen til å deaktivere eller aktivere dette ved å enkelt svare ja eller nei. 

Eller du kan montere en Zigbee smartbryter i garasjen som du trykker på de gangene du ikke vil at navigasjonen skal starte automatisk (eller omvendt). 

Hvis bilen har kamera innvendig kan man kanskje bare vise tommel opp eller ned for å bekrefte, så slipper man talestyringen. 

Sikkert mange måter og fikse dette på med autmasjon om man er litt oppfinnsom og har muligheten via software. 

Eller... Man kan deaktivere det og sveipe på søkefeltet for å starte navigasjonen istedefor.
Kan sveipe sidelengs eller nedover trenger ikke se på skjermen engang..

Illustrert på denne 6år gamle videoen av en enda eldre Tesla..

Sikkert tilsvarende løsninger i andre biler som gir mere mening enn å måtte svare på spørsmål fra bilen hver gang man setter seg inn..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Eller... Man kan deaktivere det og sveipe på søkefeltet for å starte navigasjonen istedefor.
Kan sveipe sidelengs eller nedover trenger ikke se på skjermen engang..

Illustrert på denne 6år gamle videoen av en enda eldre Tesla..

Sikkert tilsvarende løsninger i andre biler som gir mere mening enn å måtte svare på spørsmål fra bilen hver gang man setter seg inn..

Sikkert mange måter å gjøre det på. Har man tilgang til alle sensorer og annen funksjonalitet i bilen så kan man deaktivere og eller styre dette langt mer sømløst.

Mulighetene er mange med automasjon. 

Etter kun ca. 6 måneder med Homey Pro hjemme så har jeg klart og forbedre og eller justere en drøss med ting for å gjøre det mer sømløst. Man kommer på ting underveis som man aldri hadde kommet på før jeg begynte med det. 

Skrevet
Nimrad skrev (2 timer siden):

Er det manuell dimming på speilet? Tror ikke det? Altså gjøres det av speil selv? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...