Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Nimrad said:

Kun hvis du har valgt det selv at den skal være der. Jeg kom ikke på hvor viktig det var å ha den raskt tilgjengelig før første gang jeg kjørte inn i en tunnell og det plutselig ble umulig å se ut gjennom vinduet.

Jøss, lærer jommen noe nytt selv etter to år med bilen;)

Ja det er mulig den må settes dit manuelt første gang ja. Er så lenge siden jeg gjorde det og layouten man setter opp synces jo mellom bilene man kjører så ikke tenkt over det.

Vil du ha en fysisk knapp så annbefaler jeg s3xy buttons forøvrig. Er litt kjekt å ha programmerbare knapper man kan sette til hva man vil og kan plasseres akkurat der man ønsker.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Vil du ha en fysisk knapp så annbefaler jeg s3xy buttons forøvrig. Er litt kjekt å ha programmerbare knapper man kan sette til hva man vil og kan plasseres akkurat der man ønsker.

Jeg har S3XY knob, men det er et klønete og ustabilt opplegg.

Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ja ser at du er skeptisk og forutinntatt, basert på dine egne dårlige erfaringer. Og det er greit.

Men det betyr  heldigvis ikke at du er fasit på noen som helst måte. Å snakke tydelig hjelper også.

Talestyring av GPS, radio og musikk går som regel bra i mine biler. I minst 99,9% av tilfellene. Hvis det mot formodning blir noe tull, så får man svinge av veien og stoppe en plass, og fikse det der.

Jeg har testet og brukt talestyring siden tidenes morgen. Jeg har talestyring både i heimen og i bilen og har satt opp et såalt smarthjem med Homey pro etc. 

Hjemme så fungerer talestyring greit. Rett og slett fordi det ikke er kritisk om den en sjelden gang feiler. Men som regel går det kjappere og feks. slå på lyset manuelt når jeg feks. kommer hjem fra jobb og uansett går rett forbi lysbryteren. 

Men ja, det er en litt morsom greie, men spesielt nødvendig eller effektivt er det ikke mener jeg. 

I bilen er det bekvemt og kunne sende en SMS til madammen kun ved talestyring. Det er bra når det funker 100% i 70% av tillfellene men virker mot sin hensikt hvis det feiler. 

I bilen hører jeg på musikk samtidig, det er vindstøy og kanskje flere som prater sammen etc. Det er realiteten. Da funker talestyring dårlig og er egentlig mest kleint når alt fuckes opp. 

Du sier jeg er forutintatt. Man er ikek forutintatt når man skriver om egne opplevde delvis dårlige erfaringer med talestyring. Som nevnt, talestyring er en morsom greie, men det er ikke mer effektivt enn å trykke på en knapp. 

La oss begge stille oss forran lysbryteren. Du slår på lyset med talestyring og jeg med å trykke på lysbryteren. Så ser vi hva som er mest effektivt. 

Vi kan teste med at jeg sitter i sofaen 5 meter fra lysbryteren også. Jeg er overbevist om at jeg rekker å reise meg opp, går til bryteren og slå på lyset før talestyringen har gjort det. 

Poenget mitt er at talestyring er ganske oppskrytt. Spesielt når man skal bruke det mens man kjører bil. 

  • Liker 1
Skrevet

Et lite sidespor, men de som kaller smarte hjem for smarte fordi man kan styre med mobilen har misforstått i mine øyne. For noe tungvint opplegg å måtte snakke til noen for å skru på lys eller ta opp mobilen. Skal man først koble noe til smart hjem er det automatikk som gjelder. Slippe å skru på lyset, for man har stått opp. Slippe å dimme på kvelden, fordi det skjer av seg selv når sola går ned. Å bruke mobilen bør være unntaket til regelen i smarte hjem. Og fysiske knapper er like undervurdert i smarte hjem som i bilen.

  • Liker 1
Skrevet
18 minutes ago, Nimrad said:

Jeg har S3XY knob, men det er et klønete og ustabilt opplegg.

Dønn stabilt hos meg i flere år nå men har kun buttons da bilen min er for gammel til å ha knob..

 

2 minutes ago, Nimrad said:

Et lite sidespor, men de som kaller smarte hjem for smarte fordi man kan styre med mobilen har misforstått i mine øyne. For noe tungvint opplegg å måtte snakke til noen for å skru på lys eller ta opp mobilen. Skal man først koble noe til smart hjem er det automatikk som gjelder. Slippe å skru på lyset, for man har stått opp. Slippe å dimme på kvelden, fordi det skjer av seg selv når sola går ned. Å bruke mobilen bør være unntaket til regelen i smarte hjem. Og fysiske knapper er like undervurdert i smarte hjem som i bilen.

Helt enig. Har en Raspberry Pi som jobber for harde livet med å holde alt i huset mitt automatisert.
Men noen få ting bruker jeg fortsatt mobilen\stemmen til. Som å slå av alle lys når jeg forlater huset eller for å åpne\lukke garageporten. Så er fint om det fungerer det og.

  • Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Et lite sidespor, men de som kaller smarte hjem for smarte fordi man kan styre med mobilen har misforstått i mine øyne. For noe tungvint opplegg å måtte snakke til noen for å skru på lys eller ta opp mobilen. Skal man først koble noe til smart hjem er det automatikk som gjelder. Slippe å skru på lyset, for man har stått opp. Slippe å dimme på kvelden, fordi det skjer av seg selv når sola går ned. Å bruke mobilen bør være unntaket til regelen i smarte hjem. Og fysiske knapper er like undervurdert i smarte hjem som i bilen.

Helt enig. Jeg nevnte talestyring her fordi jeg mener det IKKE er smart i mine øyne. Ikke er det effektivt heller. Men man slipper å reise seg opp etc. 

Automasjon er det jeg bruker hjemme å DET er langt mer effektivt. Men det feiler inni mellom det også... Men det er på en måte mer akseptabelt. 

Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Dønn stabilt hos meg i flere år nå men har kun buttons da bilen min er for gammel til å ha knob..

Da har du valgt riktige funksjoner på knappen. Hovedproblemet er ikke at den er ustabil, problemet er at Tesla gjør breaking changes støtt og stadig, så man er avhengig av å oppdatere knob og commander jevnlig, noe som må gjøres manuelt over Bluetooth mens man sitter i bilen.

Skrevet (endret)
35 minutes ago, Nimrad said:

Da har du valgt riktige funksjoner på knappen. Hovedproblemet er ikke at den er ustabil, problemet er at Tesla gjør breaking changes støtt og stadig, så man er avhengig av å oppdatere knob og commander jevnlig, noe som må gjøres manuelt over Bluetooth mens man sitter i bilen.

Ahh! Ja da forstår jeg. Har en egen telefon i bilen med sexy appen åpen hele tiden så når det er update trykker jeg bare på update med en gang der.

Men vil tro det er knotete om man ikke bruker appen aktivt ja..

Ledbaren min fungerte heller ikke når jeg satte den på for sesongen her om dagen. Tesla hadde endret i canbusdatan til lyktene nok en gang 😅 Heldigvis har bilkomponenter vært raske med fix så måtte bare oppdatere alcd modulen via OTA.

Er veldig glad for at de oppdaterer å duller med min gamle bil men kan fort bli litt knot om man har 3eparts ekstrautstyr 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (1 time siden):

Poenget mitt er at talestyring er ganske oppskrytt. Spesielt når man skal bruke det mens man kjører bil. 

Hører du sier dette, men jeg fortsetter å bruke det tilnærmet problemfritt likevel. Så får du bare mene ditt.

  • Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (44 minutter siden):

Hører du sier dette, men jeg fortsetter å bruke det tilnærmet problemfritt likevel. Så får du bare mene ditt.

Funker som regel hos meg også. Men som du selv sier så funker det ikke 100%. Det bør det gjøre når man kjører bil mener jeg. Spesielt hvis alternativet er å fikle med denne skjermen. 

Hva DU ønsker å gjøre er en helt annen ting. Det skal ikke jeg henge meg opp i. 

Skrevet
kremt skrev (20 timer siden):

VAG eier 75 % av Porsche.

Porsche eier 31 % av VAG. 

Gir det mening?

Det gir mer mening om man sier at VAG-konsernet eier 75% av merkevaren/bilmerket Porsche, mens Porsche familien eier 31% av VAG konsernet.

  • Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (5 timer siden):

Det er en grunn til at Euro NCAP ikke vil gi biler uten knapper (for visse basisfunksjoner) topp score fremover. Min Tesla Model Y har allerede for få knapper. Spesielt lydkilde og avdugging på frontvindu burde hatt egne knapper. Sistnevnte kan være direkte trafikkfarlig i visse situasjoner å ikke ha en knapp for.

Og man kunne ordnet det så sinnsykt enkelt. Lag en rad med knapper over og under skjermen. Fult programmerbart, men utrolig praktisk. 

Skrevet (endret)
49 minutes ago, Sjørøver said:

Og man kunne ordnet det så sinnsykt enkelt. Lag en rad med knapper over og under skjermen. Fult programmerbart, men utrolig praktisk. 

Touch knappene visse biler har under skjermen er jo værre å bruke enn selve skjermen. Spesielt på biler som ikke engang har lys i dem..

 

enough-with-these-touch-buttons-v0-i8pqne88m2ne1.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Sjørøver said:

Og man kunne ordnet det så sinnsykt enkelt. Lag en rad med knapper over og under skjermen. Fult programmerbart, men utrolig praktisk. 

Det blir jo et helvete når knappefunksjonen ('fult programmerbart') stadig endrer seg.

Skrevet
trikola skrev (2 timer siden):

Det blir jo et helvete når knappefunksjonen ('fult programmerbart') stadig endrer seg.

Hvorfor skal du stadig endre den?

  • Liker 1
Skrevet (endret)
10 hours ago, Nimrad said:

Det er en grunn til at Euro NCAP ikke vil gi biler uten knapper (for visse basisfunksjoner) topp score fremover. Min Tesla Model Y har allerede for få knapper. Spesielt lydkilde og avdugging på frontvindu burde hatt egne knapper. Sistnevnte kan være direkte trafikkfarlig i visse situasjoner å ikke ha en knapp for.

Litt feil tråd å snakke om Tesla kansje men tenkte bare å nevne at CTRL-BAR som f.eks Begood selger har egen knapp til defrost 

 

w600h600.jpg

Produseres vist i Norge og.

https://ctrl-bar.com/en-no/products/ctrl-bar

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (4 timer siden):

Touch knappene visse biler har under skjermen er jo værre å bruke enn selve skjermen. Spesielt på biler som ikke engang har lys i dem..

 

enough-with-these-touch-buttons-v0-i8pqne88m2ne1.jpg

Ja, må være noe slik:

Synes det funka knall på bmw. Alle knapoene bør ha en standard programmering fra fabrikk, så kan man velfe selv6hva man vil gjøre. Husker noen sol programmerte en i3 Rex til å lade batteriet mens den sto parkert med en knapp. Vakkert. 

Man kunne feks programert en knapp til å holde bilen temperert i en gitt intervall selv om bilen var låst. Det er for meg et mysterium hvorfor tesla er allergisk mot knapper. Den skjermen trekker veldig ned, selv om den er ekstremt responsive og fin å bruke. 

 

spacer.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...