Jump to content
Hyperio

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Message added by Gavekort

Recommended Posts

Skosåle skrev (7 timer siden):

Fy så rå denne endte opp med å bli! Kult å få Nakai San fløyet til Norge for å modifisere bilen sin, smått sjalu merker jeg. 

Tror det er RWB nummer 2 i Norge, elsker de. Nr 1 er oransje banebil hvis jeg husker riktig. Sjalu jeg også, RWB er på bucketlisten, men det koster skjorta bare for å havne på "lista" og betale depositum. Også kommer det en stor kanonkule med pakken man skal velge, bilen må være i bra stand osv... Blir fort dyrt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
VegardBS skrev (55 minutter siden):

Tror det er RWB nummer 2 i Norge, elsker de. Nr 1 er oransje banebil hvis jeg husker riktig. Sjalu jeg også, RWB er på bucketlisten, men det koster skjorta bare for å havne på "lista" og betale depositum. Også kommer det en stor kanonkule med pakken man skal velge, bilen må være i bra stand osv... Blir fort dyrt.

Dette er Nr.1: 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Snylter skrev (2 timer siden):

Hva gjelder speil har jo Audi klart å lure seg utenom det så da kan vel andre bruke tilsvarende løsninger.

Jeg så ikke noe som fungerte som sidespeil, heller ikke kamera. Men mulig det er gjemt et kamera et sted på innsiden av ruta som viser omverdenen via skjerm inni.

Share this post


Link to post
Retroman skrev (19 minutter siden):

Jeg så ikke noe som fungerte som sidespeil, heller ikke kamera. Men mulig det er gjemt et kamera et sted på innsiden av ruta som viser omverdenen via skjerm inni.

Kamera som peker bakover i hjulbuen, eneste jeg har sett som kan fungere for formålet iallefall. 

Share this post


Link to post
Retroman skrev (4 timer siden):

At Teslaaksjen gikk ned med 6-7% viser hva markedet til å begynne med mener om Cybrtrk. Selv om designet bedre matcher Teslas (manglende) karrosserikompetanse, er det ikke slik den ferdige bilen vil se ut. Både lys, speil og andre lovpålagte elementer er fraværende, ikke minst hva som skjer med en fotgjenger når 2,5 tonn med stål og skarpe kanter pløyer inn i deg i 60 km/t. Slik bilen stod på presentasjonen kan jeg umulig tenke meg bli godkjent av trafikkmyndigheter her eller der.

Annerledes er alltid forfriskende, men ikke alltid nødvendig eller rasjonelt, spesielt ikke innen segmenter som har en så klar formening om hva en slik bil skal brukes til. Men jeg tror at denne bilen ikke først og fremst blir kjøpt av linjeryddere og entreprenører. Jeg tror denne blir kjøpt av IT-huer med tømmerhogger-skjegg og MDG-plakater på soverommet.

Det er en grunn til at alle moderne biler er fraværende av skarpe kanter. Cybertruck er en prototype og et marketingstunt. Aldri i livet om produksjonsmodellen kommer til å se slik ut, med mindre Elon Musk på magisk vis klarer å jobbe seg rundt de samme statlige reguleringene som fjernet harde linjer i utgangspunktet.

Share this post


Link to post
On 11/23/2019 at 5:09 PM, oOF said:

 

Kansje en lovendring er det Cybertruck får til da. Å ha skarpe kanter er jo en kritisk del av produksjonen. Musk fortalte jo at stålet var så hardt at maskiner som skulle bøye det bare ble ødelagt, så derfor ble det ekstra firkantig.

 

(Ikke meninga å sitere oOF forresten, men på mobilen er det tilsynelatende umulig å fjerne den)

Edited by Complexity

Share this post


Link to post

Det er vanskelig å svare skråsikkert uten å studere bilen i detaljer og ha full kontroll på intrikate regler. Men jeg ser ingen tegn til at de vil gjøre det bra på fotgjengerbeskyttelse eller "toddler test" for skarpe hjørner.

https://www.caranddriver.com/news/a19660495/designer-genes-how-regulations-dictate-the-look-of-new-cars/

Også litt relevant:

https://www.vox.com/2015/6/11/8762373/car-design-curves

Share this post


Link to post

Som vanlig så biter jeg ikke på, men kan gjerne la meg overraske positivt.

Leier en 2013 Challenger R/T her i statene, med manuell girkasse. Morsomt leketøy. Livsfarlig å gi gass med.

Share this post


Link to post

Rimelig idiotisk den testen med Forden ja. 

Men er nesten utrolig at de i det heletatt fikk til en test uten at det ble leaket noen bilder av det. 

Satser på noe mere relevant testing etterhvert.

Nå er vel ikke Ford kjent for å ha så realistiske tester av sin egene biler heller da. Tenker på den reklamen hvor de har montert vekter fremme og bak og snurrer bilen rundt mens de reklamerer med helt feile tall for hvilke krefter bilen utsettes for.

 

Edit: Elon skal vist prøve å ordne litt flere challenges mot forden de neste ukene ifølge Twitter.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post

Friksjon = Normalkraft * friksjonskoeffisient, problemet er at cybertrucken er tyngre.

Totalt er det kun friksjon som begrenser begge bilene. Akkuratt som det kun er firksjon som bestemmer hvor fort du kan stoppe en bil i fart.

Edited by Revolution

Share this post


Link to post
16 minutes ago, VegardBS said:

Det er jo ikke vekt bakpå cybrtruck heller og den har motbakke, hva er problemet?

2wd vs 4wd.

Share this post


Link to post

Ser man nøye etter så ser det vel nesten ut som om Forden først slipper bremsen når den alt har begynt å bevege seg bakover. Det er Teslaen som begynner, så den har alt fart framover, Forden blir dratt på bremsene et sekund og så gir han gass og får hjulspinn.

Geir :)

Share this post


Link to post

Venter spent på at Musk sender Cybertruk rett inn i månen og lager et stort Tesla-krater som fanboysene kan forgude.

Men ja, den "demo'en" var rimelig poengløs. Hører at Ford har utfordra Tesla på dette, og venter spent på kapittel 2. Lager meg litt popcorn så lenge.

Share this post


Link to post
VegardBS skrev (9 timer siden):

Det er jo ikke vekt bakpå cybrtruck heller og den har motbakke, hva er problemet?

Motbakke er vel nesten en fordel i dette tilfellet.
Ford'en blir løftet opp bakken, dermed mister enda mer grep, samtidig som Tesla'en blir trukket ned i bakken av Ford'en, for enda mer grep.

Share this post


Link to post

Moment trumfer vel det meste. Husker videoen der en Dodge RAM med diesel dro en annen bensinpickup rundt på en parkeringsplass. Sistnevnte hadde ikke sjans..

Etter det jeg har skjønt må du ha lastebillappen C1 for å kjøre Cybertruk samt C1E for lastebilhenger? Gjelder samme regler mtp kollektivfelt, bompasseringer osv når den går som lastebil?

Edited by Retroman

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...