Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Får håpe det ikke blir flere slike kostnader på rad nå da :p

Trenger bare å bytte tanken å pumpa? Eller må du bytte dyser å slikt og?

De mente de kunne tørke ut av tanken, blåse diesel røra rene, bytte returslangen å 2 dieselfilter :) Så kryssa de fingrene for at dysene overlevde.....

Lenke til kommentar
3 minutes ago, sveibuen said:

De mente de kunne tørke ut av tanken, blåse diesel røra rene, bytte returslangen å 2 dieselfilter :) Så kryssa de fingrene for at dysene overlevde.....

Ja bare å krysse fingrene da. Dyser har en tendens til å koste litt. Vet ikke BMW priser men koster 5000kr per stk på Mondeo Mk3 å bytte dem på verksted, enda både skiftet og reprogrammeringen er latterlig enkel.

Og Mondeo er en bil som har utrolig billige deler.

Så kostbart med dyser på verksted ja.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ja bare å krysse fingrene da. Dyser har en tendens til å koste litt. Vet ikke BMW priser men koster 5000kr per stk på Mondeo Mk3 å bytte dem på verksted, enda både skiftet og reprogrammeringen er latterlig enkel.

Og Mondeo er en bil som har utrolig billige deler.

Så kostbart med dyser på verksted ja.

Får dysene til 3000kr stk nye, men snakte om å overhale de viss de er dårlige :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (19 minutter siden):

Er det egentlig etisk å eie bil lengre? Bør ikke alle bo i store blokker sentralt, sykle og jobbe hjemmefra snart. 

Hadde det bare vært så enkelt som at folk som bor i byer, jobber i byen, men det er det ikke

Har også noe med at det er krav om bilparkering i alle nye boliger, men det finnes ikke krav om sykkelparkering, så det er enklere å sikre bilen.
Det er også krav om bilvei, men ikke krav om busstilgang

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke slå alle bilmerker under samme kam, men hva slags verden lever NISSAN i? 

Jeg har en patrol fra 2005 som det egentlig bare har vært utgifter med (noe selvforskyldt såklart) men alikevel.

Først ryker dieselpumpa, noe som kommer frem etter og ha snakket med mekanikere er jo at den typen pumpe som sitter på den bilen ikke holder lengre enn 160k, min holdt 162k, nissan skulle ha 41k for bare pumpa + jobb men han jeg snakket med anbefalte meg og finne noe ett annet sted. Ringer så til dieselgrossisten i hønefoss og di kan montere den ferdig for 16k så det var jo bedre.

Så må jeg ha ny topp (selvforskyldt da jeg fikk glødeplugger som tydeligvis tuppene knekker på etter en liten stund) får heller ikke noe "støtte" siden jeg gjorde jobben med og bytte di selv. Pris på ny topp og jobb ville ikke nissan gi meg for det var en dritjobb vistnokk.

Fant en annen stakkar som jeg virkelig syntes synd på med hva han hadde begitt seg ut på, han skulle ha 46k tilsutt FØR vi fant ut at turbo også var gåen så blei 10k ekstra der gitt.

SÅ siste nå er at jeg må ha ny IC siden orginal design til nissan er mjoklet isammen med noen klemmer og den begynner og lekke. IC er ikke så veldig stor 30x30cm isj og ligger veldig lett tilgjengelig på toppen av motoren så jeg ringer nok engang til nissan for og høre om pris, tenker jo at aluminium prisen er jo ikke sååå høy så den lille der kan jo ikke koste stort. Var forbedred på at jeg måtte ut med rundt 5k siden det var nissan, men neida TRETTITOTUSEN, jeg holdt på og gå i bakken, er det mulig? Han anbefalte nok engang og finne en brukt eller noe billigere et sted, så nå sitter jeg og venter på en fra tyskalnds som kosta med 2k ink frakt.

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (3 timer siden):

Omreg varebil til persbil, 10 år så er det gratis, men er det fra førstegangsregistrering eller fra bilen ble reg i Norge? Kommer opp reg i Norge på kalkulatoren men det ga jo ikke helt mening

Gir mest mening at det er reg. i Norge, og det er ikke gratis for alle lengre

Lenke til kommentar

Tja, gir det mening det da?

Får jo bruksfradrag ved import av nybil basert på førstegangsregistrering i utlandet, og fradraget man får ved omregistrering er vel ca. samme greia?

Det overordnede prinsippet er vel at ting skal være (tilnærmet) likt, uansett om bilen har vært registrert her helt siden den var ny eller ikke. Dermed har man bruksfradrag (og alternativ beregning ved behov) ved import, og tilbakebetaling av engangsavgift dersom man eksporterer bilen, og så videre.

Fort gjort at sånne "uvanlige" tilfeller ikke blir plukket opp av automatiske kalkulatorer dog.

 

§ 5-3.Beregning av tilleggsavgift for motorvogner som er registrert i Norge før 1. januar 2014:

Sitat

For motorvogn som har vært registrert i utlandet før første gangs registrering i Norge (bruktimportert), skal tilleggsavgiften ved endring av avgiftsmessig status eller avgiftsmessig grunnlag utgjøre differansen mellom tidligere innbetalt avgift og den avgift den endrede motorvogn ville utløst etter reglene som gjaldt da motorvognen ble registrert i Norge for første gang. I dette beløpet gjøres det så fradrag etter satsene i første ledd.

 

Lenke til kommentar

Våren er kommet, nesten 10gr her, og blandede følelser. Gleder meg til sommerdekk. Samtidig gruer jeg meg, jeg som driver bilbutikk på deltid med eget AS som skal holde kostnader nede, som vil si jeg må skifte hjul på 7 biler som står ute til salgs. Pluss mine egne 2, pluss ordne det for mor selvfølgelig. 

Lenke til kommentar

Bare 2 biler å skifte på her. Blir nok 3-4 uker til skifte her i midt-norge enda. Snødd 10-15 cm i natt så vinterdekk trengs fortsatt en stund. Men skal bli sinnsykt godt å ta vårvasken, og tar en kjapp lakkrens med maskin samtidig. Smøre bremsene og slikt samtidig er også lurt.

Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Gavekort klistret denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...