Jump to content
Hyperio

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Recommended Posts

Hansien skrev (Akkurat nå):

E46 og E39 er første steg BMW tar i feil retning, dog redder de seg noe inn igjen med M-utgavene på disse modellene. Etter dette har det bare vært tragedie på tragedie av biler frem til nyere årgang igjen. Blir spennende å følge med hvordan veien videre går. Kanskje det til og med blir aktuelt med en ny BMW. Og ikke bare gammel BMW.

Det var en deviasjon. Jeg vil påstå at det var et høydepunkt før E60 og E90, men du kan gjerne ha en annen formening enn meg.

BMW er på vei oppover, de har derimot et svært hull å kravle opp av før de overvinner meg.

Share this post


Link to post

M8 er liksom hverken fugl eller fisk.. Den er ikke en sportsbil, den er ikke en luksuscruiser, ikke er den familiebil heller..

Den har litt av hvert men ser for meg ut til å være en bil som mangler litt på alle felt. I tillegg var jo lyden ganske stusselige saker hvis videoen gjengir den riktig..

Share this post


Link to post
Annonse

Hvor lenge skal egentlig adblue vare? Q7en ble kjøpt med 176k km og nå runda 187k km, ikke fylt eller fått noe varsel om noe så langt. Ellers nylig vært nedover Europa med den i jula, litt annerledes å kjøre enn S8'en med sine 2.7t, selv chippe til 290hk. Ikke noe fartsmonster for å si det mildt, men var en god og komfortabel tur. Lå vel på 12l/100km og stort sett 140-180km/t 850km med til Nederland på natta. 

Share this post


Link to post

Går like mye som 2 taktsolje har jeg fått opplyst, ca 2 %. Så det går ca 1 liter adblue per 50 liter diesel. Det kan jo være at din bil har fjernet adblue systemet også. Hvertfall typisk å gjøre på polske langtransport trekkere, og fins kit for biler også.

Share this post


Link to post
On 1/5/2020 at 1:56 PM, Darkbill said:

Hvor lenge skal egentlig adblue vare? Q7en ble kjøpt med 176k km og nå runda 187k km, ikke fylt eller fått noe varsel om noe så langt. Ellers nylig vært nedover Europa med den i jula, litt annerledes å kjøre enn S8'en med sine 2.7t, selv chippe til 290hk. Ikke noe fartsmonster for å si det mildt, men var en god og komfortabel tur. Lå vel på 12l/100km og stort sett 140-180km/t 850km med til Nederland på natta. 

Min lille erfaring med diesel med adblue var med Mercedes C-klasse, der holdt det til man skulle ha service i alle fall. Så ut til å stemme bra med hva som var igjen på tanken. C-klassen skal ha service hvert år/25.000(?) km. Men det er vel en indikasjon på hvor mye som er igjen et sted i menyene på kjørecomputeren? Vil anta det er lagt opp til at man skal slippe å fylle mellom servicene?

Er nok en litt annen kjøreopplevelse med Q7 vs S8 ja...

Share this post


Link to post
liehen skrev (8 timer siden):

Ikke så verst :) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=166305520

Jeg tenkte på biler av litt nyere dato. 6-serien fra 80-tallet er jo også meget pen.

Synd med 80-talls automat da. Tar nok litt glede ut av de 204 hestekreftene.

Denne var flott, bare pass på å kvitt deg med felgene så fort som fy. Jeg er svak for E28 6-serien.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168379776

Share this post


Link to post
12 hours ago, Gavekort said:

Synd med 80-talls automat da. Tar nok litt glede ut av de 204 hestekreftene.

Denne var flott, bare pass på å kvitt deg med felgene så fort som fy. Jeg er svak for E28 6-serien.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168379776

Jeg så ikke at det var automat, det er jo en gedigen nedtur på denne ja. Du tenker på felgene på 6-serien du linket til? Ja, de har jo ikke noe på den å gjøre...

Share this post


Link to post
1 hour ago, liehen said:

Jeg så ikke at det var automat, det er jo en gedigen nedtur på denne ja. Du tenker på felgene på 6-serien du linket til? Ja, de har jo ikke noe på den å gjøre...

Er vel ikke verdens vanskeligste oppgave å bygge de om til manuell da. Eide en Ford Scorpio engang som var ombygd fra automat til manuell.

Brodern eide en E28 før, så har cruiset noen timer i en slik. Var vel en 2.8 liter med manuell og bremsa differensial så man kunne legge dobbel lakris. Føltes litt som å kjøre en buss med det rattet men ellers en rå maskin.

Share this post


Link to post
On 1/24/2020 at 11:53 AM, Complexity said:

Er vel ikke verdens vanskeligste oppgave å bygge de om til manuell da. Eide en Ford Scorpio engang som var ombygd fra automat til manuell.

Men da er den ikke helt original lenger.

Share this post


Link to post

Note to self, start I den enkle enden neste gang man feilsøke lys på en salgsbil. 

 

Sjekket alle sikringer, tatt fra hverandre interiøret i luka osv fordi bremselys konstant var på med motor i gang. 

 

Så viste det seg at det egentlig ikke var relatert til motor, men at japsebiler skrur på lys med motor igang. Det fikk meg til å prøve bare lysbryteren og tenke det er noe feil med lysa bak som sender strøm videre fra baklys til bremselys. Og joda, så er den éne pæra en 'enkel' pære, når det egentlig skal være en kombinert pære med 2 kretser. Så den sendte lys videre hele tida... 

 

Share this post


Link to post

Ja, er det ikke morro da... Ofte ikke så vanskelig som man først skulle tru.

Har jo hatt det morro med litt bil siste tiden selv. Når det som skal være ett enkelt bytte av bærebruer ender opp med gassveis å så og si smelte bolten og hylsa den går gjennom da de har rusta seg så bra sammen takka være det fantastiske veisaltet vi har her.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...