Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Selv så håper jeg at hydrogen ICE skal bli fremtiden, men realistisk sett så vil jeg tro at det er hydrogen brenselcelle, eller batteridrevne el-biler som er fremtiden.

 

Vi kan ihvertfall støtte oss med at det garantert vil finnes et nisjemarket for oss som vil ha noe som sier vroomvroom under panseret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA og deres utslipssystem er jo litt crazy. Åpenbart vært sånn lenge også, tenker tilbake på f.eks E36.

 

316i med den minste motoren skulle de ikke ha, men M3 med den største skulle de ikke ha heller, så BMW måtte lage en retard-utgave av M3 spesielt for USA med kraftig strupa effekt.

Lenke til kommentar

USA og deres utslipssystem er jo litt crazy. Åpenbart vært sånn lenge også, tenker tilbake på f.eks E36.

 

316i med den minste motoren skulle de ikke ha, men M3 med den største skulle de ikke ha heller, så BMW måtte lage en retard-utgave av M3 spesielt for USA med kraftig strupa effekt.

 

Du har også SULEV-utgavene av E46

 

Hydrogen virker som en blindvei ifølge mange. Problemet er utvinningen av dette som koster svært mye strøm, og gjør at en hydrogenbil blir mer på linje med en vanlig fossilbil mot elbil som er cirka 1/3 av energiforbruket.

 

 

Det spørs. Veldig mye forskning går inn i utvikling av hydrogen-gass, og siden det er en av de vanligste gassene vi har så vil det være en hellig gral å utnytte som en energikilde.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

De fleste som kjøper EL blir det nummer 1 bil for. Just saying. Ikke kjøp for billig EL nå da lengre rekkevidder kommer om kort tid.

Da vil short-range EL stupe i pris.

 

Basert på hva? En Detroit Electric, fra 1907, utgangspunktet for Bestemor Duck bilen, hadde en rekkevidde på 130 km.  Batteriteknologien har ikke endret seg radikalt siden Tesla-batteriet(Nikola Tesla, altså) og det er over 100 år siden. 

Lenke til kommentar

Hydrogen virker som en blindvei ifølge mange. Problemet er utvinningen av dette som koster svært mye strøm, og gjør at en hydrogenbil blir mer på linje med en vanlig fossilbil mot elbil som er cirka 1/3 av energiforbruket.

Hvor mye strøm en hydrogenstasjon bruker for å lage "bil-hydrogen" (hydrogen med riktig trykk og temperatur) er egentlig helt likegyldig, all den tid strømmen som kreves er fornybar. Om hydrogenstasjonen også lager sin egen strøm, for eksempel med vind- og solkraft lokalt på stedet, har det virkelig ingenting å si om det kreves 1 kilowatt eller 14 kilowatt for hvilken-som-helst operasjon.

 

Strømforbruk i seg selv er irrelevant i de fleste sammenhenger, det er utslippene vi vil til livs.

Lenke til kommentar

Så forbruk til å lage hydrogen spiller ingen rolle?

Da har du valget: 

- lage hydrogen til 1 bil

- drive 3 elbiler

 

På samme strømmengde. 

Det du sier her er helt tullerusk og ulogisk.

Strømforbruk har også en viss sammenheng med utslipp så lenge strømmarkedet er europeisk.

Undersøkelser har vist at hydrogen er 3 ganger så energikrevende som ren elektrisk drift i og med at det er så mange faser av det.

Lenke til kommentar

Verken tullerusk eller ulogisk. Strømforbruk i seg selv er irrelevant. Det som er relevant er utslippene. På europeisk miks er strømforbruk=utslipp, men på vind- og solkraft er det ikke slik.

 

Om en hydrogenstasjon har ei vindmølle og noen solcellepaneler på taket, nok til å være selvforsynt, er det vel helt uviktig hvor mye strøm den mølla og det panelet leverer til stasjonen? Så lenge det er nok til å dekke behovet?

Lenke til kommentar

Løsningen blir omsider og sist et resultat av markedet. Det er lite som spiller inn på hydrogen-priser når det er forbrukerne som bestemmer.

 

Om det viser seg at hydrogen er den eneste fornuftige måten å få en miljøvennlig bil med lang rekkevidde så er det hva som vil selge. Både lade en el-bil og produsere hydrogen-gass kan ha tilnærmet 0 utslipp.

Lenke til kommentar

Batteriteknologien ikke har endret seg den siste tiden? Husker du mobilene for noen titalls år siden? Det er ikke bare prosessorene som har blitt mer strømgjerrige.

Jeg husker jeg i 1996 hadde en Nokia 1610..

Den hadde batteritid til ca en uke, det er minst det dobbelte av hva telefonen jeg har nå kan gi.. Og det om den ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

 

Batteriteknologien ikke har endret seg den siste tiden? Husker du mobilene for noen titalls år siden? Det er ikke bare prosessorene som har blitt mer strømgjerrige.

Jeg husker jeg i 1996 hadde en Nokia 1610..

Den hadde batteritid til ca en uke, det er minst det dobbelte av hva telefonen jeg har nå kan gi.. Og det om den ikke er i bruk.

Og det var med ett batteri på 600mAh.

 

Batteriene har jo blitt betydelig mindre og med større kapasitet. Så noe har skjedd på batterifronten...

Lenke til kommentar

 

 

Batteriteknologien ikke har endret seg den siste tiden? Husker du mobilene for noen titalls år siden? Det er ikke bare prosessorene som har blitt mer strømgjerrige.

Jeg husker jeg i 1996 hadde en Nokia 1610..

Den hadde batteritid til ca en uke, det er minst det dobbelte av hva telefonen jeg har nå kan gi.. Og det om den ikke er i bruk.

 

Og det var med ett batteri på 600mAh.

 

Batteriene har jo blitt betydelig mindre og med større kapasitet. Så noe har skjedd på batterifronten...

 

Man fikk også et batteri på ca dobbel kapasitet til de telefonene.

 

Men joda, batteriet i mobilen jeg har nå er på 3000mAh, det er altså ca 5 ganger så god kapasitet.. (Gitt at spenningen var den samme, det er jeg usikker på..)

 

Ja, batteriet i telefonen jeg har nå er nok mindre, men så hadde man heller ikke behov for å lage batteriene minst mulig på den tiden siden telefonen i seg selv var såpass stor uansett.

 

Året etter ble den erstattet av en Nokia 6110, den hadde vel 900mAh batteri og varte i ca 200 timer.

 

At prosessorene har blitt mer strømgjerrige er jeg ikke så sikker på at det er riktig å si. De har heller langt mer funksjonalitet som fører til at de trekker langt mer strøm.

Lenke til kommentar

Batterilevetid er relativt. En HP 95LX var en datamaskin fra 1991 som kunne drives av 2 AA-batterier i månedsvis, mens vanlige bærbare gjerne tappet et chunky nicad-batteri på knappe timen.

 

Utviklingen av batterilevetid på mobiltelefoner har ikke gått ned på grunn av mangel på batteri, men heller fordi du har maskinvare i lommen din som får selv den sykeste gamer-maskinen fra 2005 til å gråte.

 

Poenget mitt er at batterier har kommet langt siden Nokia 6110 var siste skrik, men den gjennomsnittlige smartmobilen kan ikke måle seg på batterilevetid på tross av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...