Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn appropó skader, kjørte forbi en av norges 1000 veiutbedringer i dag, står en gravmaskin og knuser stein med grabben 2m unna, selvfølgelig eksploderer deler av steinen han holder på med, hvorav mange deler kommer susende mot bilen min, en 4/5 steiner treffer ruta mi, ble ikke noe veldig dype sår. Men tror jeg skal ta meg en tur til rutefirma im og høre hva de sier.. "flaks" de traff ruta og ikke lakken...

Skrevet (endret)

Kjapt spørsmål

Har en lav bil så om jeg har muligheten pleier jeg å kjøre mellom fartshumper med ett hjul pr. Pute.

Er dette noe jeg kan få konsekvenser for i forhold til politi o.l?

 

Edit: pleier såklart å passe på at jeg har fri bane og at det ikke kommer noen i mot som jeg blokkerer ferdslen for.

Endret av Kjenstadbakk
Skrevet

Med mindre det er sperrelinje er det ikke forbudt å bruke mer av veibanen så lenge man ikke er til hinder. På svingete veier med oversikt kjører jeg som regel dynamisk, og bruker begge felt for mest mulig behagelig og jevn fremdrift. Det er ikke ulovlig sist jeg sjekket.

Skrevet (endret)

Viktig å ikke blande inn Møller i dette. Jeg ser at media fremstiller feilaktig Møller = Volkswagen Norge. Det er produktet fra Volkswagen som er feil, ikke importøren.

 

En reklamasjon går overfor produsent, ikke importør. Men importøren får myndighet til å handle iht retningslinjer fra produsenten dersom det er tilbakekallingsaksjoner etc..

Endret av H.A.M.
Skrevet

Man må jo blande inn Møller på den måten at det er de som kommer til å handle det her i Norge, de er Volkswagen Norge - ikke dermed sagt at de har skyld i noe selvsagt, men de får nok jobben med å rette opp.

 

Jeg tenkte f.eks hvis første eier kjøpte bilen ny på Møller Enebakk i 2009, hvorpå den ble solgt privat i 2012 og igjen i 2015, formelt sett må jo kjøpet da heves bakover i rekken. Men i slike tilfeller som dette antar jeg det vil bli mye velvilje å hente, de har tråkka såpass i salaten at vi må kunne regne med stor smidighet fra deres side i opprydningen. 

Skrevet (endret)

Jepp, men slik det av og til fremstår i media så pekes det på Møller som syndebukken blant andre faktafeil. Altfor mange i dag skyter løs fra hofta før de i det hele tatt vet omfanget.

Endret av H.A.M.
Skrevet

Altfor mange i dag skyter løs fra hofta før de i det hele tatt vet omfanget.

 

Kanskje de har fått en "midlertidig" bevæpning!

 

 

Jeg kan finne døra selv...

  • Liker 2
Skrevet

Viktig å ikke blande inn Møller i dette. Jeg ser at media fremstiller feilaktig Møller = Volkswagen Norge. Det er produktet fra Volkswagen som er feil, ikke importøren.

 

En reklamasjon går overfor produsent, ikke importør. Men importøren får myndighet til å handle iht retningslinjer fra produsenten dersom det er tilbakekallingsaksjoner etc..

En reklamasjon går mot selger, ikke produsent.

Deretter kan selger rette sitt krav mot hvem denne måtte ha et krav mot.. (Eksempelvis importør)

Man kan eventuelt også rette kravet sitt mot tidligere salgsledd (eksempelvis importør), for eksempel Harald A Møller AS dersom bilen er kjøpt i Norge gjennom disse. (Altså en hver bil i denne saken som er kjøpt gjennom en Møller-forretning eller en offisiell VW-forhandler i Norge)

Skrevet

Da jeg var på Mazda-fabrikken i sommer var det fortsatt mye prat om Wankel som Mazda er alene om i dag..

Såpass mye at jeg stusset litt siden det jo er en stund siden RX-8 gikk ut av produksjon.

 

Det ble vel på mange måter hintet om at Wankel-motoren kommer tilbake..

 

Mike Whiddett ("Mad Mike") er visstnok i samarbeid med Mazda for å få i stand en ny Wankel-drevet modell av leketøysorten.

 

 

Det kom litt av den svarte plasten igjennom, men det ordnet jeg med lakkstift. Resten er bare hvite striper og misfarging. Lakken er ikke særlig tykk på fangeren, så vet ikke om rubbing fungerer.

 

Prøv med clay og en scratch remover av god type :)

Skrevet (endret)

Skal prøve det. Takker.

 

Her er forøvrig et bilde av skaden. Ikke så ille etter at tok en runde med voks og touchup-stiften.

 

IMG_20151001_141032.jpg

Endret av Gavekort
Skrevet

Prøvde meg på motorvask for første gang i dag, alltid vært litt skeptisk, men dekka over dynamo og batteri, dusja lett over med prickbort, lot det virke og spylte av med dusjestråle på hageslangen.. Ble superrent :D

 

Bilder kommer 

Skrevet

Skal prøve det. Takker.

 

Her er forøvrig et bilde av skaden. Ikke så ille etter at tok en runde med voks og touchup-stiften.

 

IMG_20151001_141032.jpg

Alt kan dempes til nesten usynlig med polering, bortsett fra den ripa du måtte legge i lakk. Da må det lakkeres ordentlig dessverre..

Skrevet

Er nok lite jeg kan gjøre med den skrammen ja. Tenker å prøve å forsiktig pusse på lakken for å gi den en finere overflate, men ellers så kan jeg sikkert leve med akkurat den.

 

Clay og scratch remover. Noen anbefalinger til polering også? Lakken min er moden for en slipepolering snart uansett, så kanskje jeg skal gå over med det.

Skrevet

 

Viktig å ikke blande inn Møller i dette. Jeg ser at media fremstiller feilaktig Møller = Volkswagen Norge. Det er produktet fra Volkswagen som er feil, ikke importøren.

 

En reklamasjon går overfor produsent, ikke importør. Men importøren får myndighet til å handle iht retningslinjer fra produsenten dersom det er tilbakekallingsaksjoner etc..

En reklamasjon går mot selger, ikke produsent.

Deretter kan selger rette sitt krav mot hvem denne måtte ha et krav mot.. (Eksempelvis importør)

Man kan eventuelt også rette kravet sitt mot tidligere salgsledd (eksempelvis importør), for eksempel Harald A Møller AS dersom bilen er kjøpt i Norge gjennom disse. (Altså en hver bil i denne saken som er kjøpt gjennom en Møller-forretning eller en offisiell VW-forhandler i Norge)

I dette tilfellet skal du ikke reklamere overfor selger (forhandler) nei. De venter selv på løsning fra produsent som opplyser via importør. Deretter tar importør direkte kontakt med kunde for videre oppfølging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...