Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg DIGGER disse nye reglene, det gjør at nedsnødde tanter får 2er-feil fordi de har bare ett nærlys, osv.

 

Enig. Er helt tragisk hvor mange som har feil på lysene eller kjører med feil lys. Skulle også ønsket at politiet var flinkere til å bøtelegge de med feil på lysene.

 

Jeg har fra tid til annen sendt en oppfordring til Oslo politidistrikt om dette.

 

Jeg tenker det er like greit at jeg legger ved mailene fra sist runde:

 

 

 

 

 

Hei!

Et svært stort antall biler kjører for tiden med defekte lys.

 

Dette dreier seg trolig om 15-20% eller mer, og da har jeg KUN regnet med defekte nærlys og de som kjører med komboen nær- og tåkelys.

 

Hvilket fokus har Oslo politidistrikt på dette?

 

Hvor mange slike saker reagerte Oslo politidistrikt på i 2014?

 

Jeg vil oppfordre politiet til å holde kontroller av dette, da med fokus på sjekk av alle lys på biler..

Det er nemlig også svært mange som mangler minst et av sine bremselys, og endog noen som mangler alle!

 

 

Noen biler mangler også både nær- og parklys på samme side foran, da ser det jo ut som man møter en motorsykkel..

 

Det er tydelig at EU-kontroll ikke hjelper særlig mye.

 

 

Jeg har en nabo som kjørte rundt med kun et nærlys i halvannet år, hun ble visstnok aldri stanset for dette.. Det er ganske skremmende all den tid hun kjører mye.

 

Jeg har også ved flere anledninger observert stillestående politibiler med nærlys på (ved stans langs veien skal man bruke parklys eller slå av alt lys) og observert trafikk uten å bryte inn i slike opplagte saker..

 

Dette er skremmende, særlig i den mørke årstiden er det farlig å mangle lys.

 

Jeg ber derfor om en oversikt over hvilke tiltak politiet i Oslo vil gjøre for å bedre trafikksikkerheten.

 

 

Svaret var ikke veldig tillitsvekkende, og ga tydelig signal om at de egentlig gir faen slik jeg leser det.

Videre gjør jeg oppmerksom på at jeg ikke fjerner navnet fra signatur all den tid dette er offentlig tilgjengelig kommunikasjon loggført i politiets postjournal, dialogen skal etter gjeldende lovverk tilgjengeliggjøres for alle som begjærer innsyn i dialogen fra forvaltningsorganet.

 

At de ikke en gang kan vise til statistikk på området er jeg svært skuffet over.

 

 

 

 

 

Hei![/size]

Oslo politidistrikt har som deg registrert et stort antall med defekte lys på biler den siste perioden. Når vi har tilgjengelige ressurs stopper vi biler med slike tekniske mangler. Mange får beskjed om å reparere lysene, mens andre får mangellapp og beskjed om å vise bilen i reparert stand ved en trafikkstasjon. Ved de mest graverende mangler blir bilføreren ilagt forelegg. Vi fører ikke så detaljert statistikk at vi kan si hvor mange skriftlige reaksjoner som ble ilagt på grunn av mangelfulle lys.  Likevel kan vi si at det ikke ble reagert så ofte som vi ville ønsket om vi hadde hatt nok ressurser.

 

Oslo politidistrikt bruker store ressurser på trafikksikkerhetstiltak. Seksjon for trafikk- og sjøtjeneste bruker nærmer 100 stillinger på dette, i tillegg til at våre fem politistasjoner bruker et betydelig antall tjenestemenn innenfor dette området. I 2014 kontrollerte Oslo politidistrikt ca. 100.000 kjøretøy.

 

Mvh

 

Tore Soldal

Politiinspektør/seksjonssjef

Seksjon for trafikk- og sjøtjeneste

Oslo politidistrikt

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

SVV kunne ha tatt på seg den rollen og stoppet folk med defekt lys, samt dratt dem inn på teknisk for framvisning av utført reparasjon. Få beskjed om å reparere noe lysrelatert uten å bli etterkontrollert bryr de fleste seg ikke om i det hele tatt. 1-er feil fra PKK skal jo per definisjon repareres "snarest mulig" de også.

 

Samtidig så skal jeg innrømme at jeg fikk her om dagen 2'er feil på tåkelysa da disse hadde feil innstilling. De lyste for mye ned, men nå bruker jeg det bare i kombinasjonen av tåke + park på dagtid, så dårlig samvittighet har jeg ikke. Bytter som regel over til kun nærlys i tunneller også.

Lenke til kommentar

SVV har denne rollen, akkurat som politiet.

Begge har altså lov til å ilegge mangellapp for slike forhold, problemet er at ingen gjør det i stor nok grad.

 

Nå som høstmørket kommer burde man hatt kontroller ganske systematisk, gjerne i samarbeid med noen som kan skifte pærer på stedet (eksempelvis en interesseorganisasjon for bilister, men sånt har vi jo ikke i Norge..)

Lenke til kommentar

SVV har denne rollen, akkurat som politiet.

Begge har altså lov til å ilegge mangellapp for slike forhold, problemet er at ingen gjør det i stor nok grad.

 

Nå som høstmørket kommer burde man hatt kontroller ganske systematisk, gjerne i samarbeid med noen som kan skifte pærer på stedet (eksempelvis en interesseorganisasjon for bilister, men sånt har vi jo ikke i Norge..)

Ble faktisk stoppa i en sånn kontroll for mange herrens år siden. Politiet hadde lyskontroll og NAF var der og skiftet gåene pærer gratis.

Lenke til kommentar

@Gromle: grunnen til at de ikke gjør det nå er at man må ut med halve motorrommet for å bytte pære. Eldre biler tar det ikke mange minutter å bytte på.

 

Hadde det vært enklere og billigere å bytte så tror jeg flere hadde gjort det.

Vet. Men er nå fortsatt mange gamle biler langs veien, så det hadde fortsatt hatt en hensikt. Og kan ikke tro at alle nye biler er så kompliserte å bytte på?

Lenke til kommentar

Mange biler er nok relativt tidskrevende. Skal de først bytte så må de bytte på alle spør du meg. Blir litt rart om en i gammal bil får bytta gratis, mens en i en ny bil får mangellapp.

Det synes jeg ikke rart egentlig. Det er jo ett valg folk tar når de kjøper bil.

Mondeoen (mk3) jeg hadde før var jo særdeles enkel å skifte pærer på. Der hadde man hele løkta ute ila ett minutt.

Men det er vel meningen at må innom verkstedet for å få det gjort......

Lenke til kommentar

Ble faktisk stoppa i en sånn kontroll for mange herrens år siden. Politiet hadde lyskontroll og NAF var der og skiftet gåene pærer gratis.

 

 

Slike tilskudd skulle vi hatt flere av. Man får bort biler med farlige mangler samtidig som man gir et positivt inntrykk av kontrollen.

 

@Gromle: grunnen til at de ikke gjør det nå er at man må ut med halve motorrommet for å bytte pære. Eldre biler tar det ikke mange minutter å bytte på.

 

 

For å ikke snakke om at moderne lyspærer koster en god del. Kjøpe en skikkelig D2S Xenonpære koster rundt 1500kr per stykk. Halogen ligger på 200-300kr stykket.

Lenke til kommentar

For å ikke snakke om at moderne lyspærer koster en god del. Kjøpe en skikkelig D2S Xenonpære koster rundt 1500kr per stykk. Halogen ligger på 200-300kr stykket.

Feil, skikkelige pærer koster fort 1000-1500,- for paret og ikke stykket.

 

Stykkprisen kan nok være 1500,- om de mot all formodning har slikt på en bensinstasjon.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Så du indikerer det at det kun er er nightbreaker serien som er skikkelige Xenonpærer? Må jo ikke ha fra øverste hylle for å ha kvalitetspærer.

 

Et par minutter på Google ga meg i hvertfall pærer fra anerkjente merker i fra 500,- stykket og oppover.

 

Har man ikke råd til 'dyre' pærer så er jo uansett biltema et bedre alternativ en ingenting.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Når spørs det hvordan du tolket påstanden min. Men jeg tror aldri jeg har sett Phillips- eller Osram-pærer til under tusenlappen, og det betrakter jeg som "skikkelige pærer".

Jeg ga 750,- for den osram pæra jeg byttet i Rangeren jeg hadde. Husker dog ikke hvor den ble kjøpt fra i farta.

 

Nå har jeg en Biltema-pære selv, men den setter jeg ikke under "skikkelige"-kategorien.

Ikke jeg heller, derav kommentaren min " bedre enn ingenting", som var myntet på at er skikkelig pære for dyrt finnes det alltid et alternativ. Biltema tar 2-300,- for Xenonpære så det er ingen grunn til å kjøre med manglende lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...