Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De hadde e85 på en stasjon her i byen for ca 12-15 år siden. En del Saab blant annet kunne kjøre på dette, såkalt biofuel. Det fantes også andre biler som kunne bruke det, men ikke svært mange. Hvis bensin var 10 kroner så var e85 ca 8 kroner. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Husker jeg begynte å lure da jeg plutselig fikk faktura fra Autosync i nettbanken, men etter en rask sjekk så var den riktig nok den. Noen måneder etter fikk jeg betalingspåminnelse fra både fjellinjen og autopass på sms, men bare ordlyden fikk meg til å skjønne at dette bare var piss.

Som alltid: Er man i tvil så taster man inn nettadressen til det aktuelle selskapet istedenfor å følge linken i meldingen, som ALLTID er skrevet slik at du skal tro at det haster, og sjekker der - alternativt kontakt kundeservice.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Servicehistorikk er det første som slår meg, da kundegruppen til Yaris har et høyere enn snittet sannsynlighet for å forsømme bilene sine.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (9 minutter siden):

Servicehistorikk er det første som slår meg, da kundegruppen til Yaris har et høyere enn snittet sannsynlighet for å forsømme bilene sine.

Vet du om det er mulig å få ut info hva som er gjort med biler ved EU-kontroller over tid? SVV?

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Vet du om det er mulig å få ut info hva som er gjort med biler ved EU-kontroller over tid? SVV?

Tror ikke det blir lagret noen steder, men om du ser på kilometerstanden på vegvesen.no så kan du se hvor ofte den ender på etterkontroll om det er to avlesninger i samme tidsperiode. Uten at det er så veldig sjokkerende å måtte ta etterkontroll på en snart 10 år gammel bil.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Gode poeng. Eg har forøvrig ein OBD2 skanner. Sida eg aldri fekk den til å funke med Polestar 2'en min tenkte eg aldri over at den ligg i bilen enda. 😂

Edit: Berre ein etterkontroll i 2024. Meir nysgjerrig at selskapet som selger bilen i dag eigde og bilen for eit par år sida, og før det var det bank. Men det var kanskje ein leaset bil, og returnert fordi eigeren i mellom ville over til anna for alt eg veit. 🤷

Endret av Drunkenvalley
Meir info
Skrevet
On 4/22/2025 at 2:38 PM, Salvesen. said:

Sommerbil forslag? 

Banner litt i kirken her, elbil fanatiker som jeg er. Men jeg går inn i en litt rar periode av livet. Bygger hus og skal bo i kjelleren til broderen for en periode. Altså kommer jeg til å leve billig på husfronten. 

På samme måte nærmer sommeren seg og det hadde vært kult med en "sportsbil" for sommeren før jeg går inn i dyrere tider, once in a lifetime greie. 

Så jeg er på utkikk etter en sportsbil som kan kjøres i sommer for gøy uten at den tapper seg alt for mye i verdi. 

Krav? Gøy og plass til ett barnesete(iso fix? evt noe annet som fungerer).  Prisklasse rundt millionen, men kan strekke meg for den rette bilen. 

Bør ikke tape seg mer enn 50 - 100 000 ila sommeren :) Vanskelig å si nøyaktig såklart.. 

En rød ferrari frister jo ganske mye... 

Porsche tenker jeg kanskje..

Hva med en Cayman? Eller Boxster hvis du vil ha cab?

Eller en 911?

For rundt millionen kan du få en 911 fra ca 2017, en Cayman fra ca 2017 og fortsatt ha 100-200k igjen, eller en Boxster fra ca 2014-2017 og fortsatt ha 400k igjen på kontoen.

911 vil jeg tro holder seg hakket bedre i verdi enn de andre..

Skrevet (endret)

Blei ikkje bil i dag. Var egentlig nøyaktig kva som var annonsert, men eg var ikkje klar over kor svak ein Toyota Yaris er ass. Skrikende motor på ein ganske slak oppoverbakke inspirerte ikkje, ei gjorde girspak av høylydt dårlig plast, og eg trur me var generøs når me antok den ikkje produserte varme fra varmeapparatet pga at det allereie var varmt nok. 😂

Men må takke for hjelpen. Me blei litt meir kloke føfr me kikka på han.

Endret av Drunkenvalley
Skrevet

Litt snodig å dra ut ekslusivt April vel? Det er vel flere måneder i året. Er det noko eg går glipp av her? Ikkje at eg veit eller bryr meg kva som er populært i Europa generelt, men litt rart å laserfokusere på én måned i mitt auge?

Skrevet
Drunkenvalley skrev (23 minutter siden):

Litt snodig å dra ut ekslusivt April vel? Det er vel flere måneder i året. Er det noko eg går glipp av her? Ikkje at eg veit eller bryr meg kva som er populært i Europa generelt, men litt rart å laserfokusere på én måned i mitt auge?

Samme rapport kommer ut for hver mnd. 12 ganger i året.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 minutes ago, Drunkenvalley said:

Bobiler er ofte under andre regler enn normale biler er eg forstått med, så det er mykje skjult skit på gang der.

Er vel litt som kia og huyndai i statene som ikke hadde start sperre :p 

Skrevet

Fleste bobiler er bygget på større varebiler slik som Fiat Ducato, og jeg nekter å tro at det ikke er en form for startsperre på disse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...