Gå til innhold

Nå braker det løs: I dag starter den norske piratjakten


Anbefalte innlegg

For de som mener at kryptering av hjemmepcer er en lur ting i denne forbindelse, så vit det at ja, det kan hjelpe deg til slutt med at du ikke blir dømt for å ha brutt åndsverksloven, men det kjipe er jo at politiet kommer til å beholde eventuelt pcer de har beslaglagt i måneder. Det er jo ikke slik at de bare starter pcen og ser den er kryptert og da sier at "pytt pytt, den er kryptert så vi gir oss med en gang".

 

Egentlig så er det jo ett fett om du har kryptert eller ikke, for du ønsker jo virkelig ikke at politiet beslaglegger utstyret ditt i månedvis.

Så beste løsningen er jo VPN, eller seedbox og tilsvarende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke så mye på peiling angående dette temaet. Jeg lurer på om Hotspot Shield er bra, og da mener jeg gratis versjonen. Hvis ikke, finnes det noe som er gratis der ute? Og er VPN det eneste jeg må ha for å beskytte meg selv, jeg uploader ikke og har aldri gjort det. Beklager hvis noen av disse spørsmålene er idiotiske, men jeg er ikke så erfaren med dette...

Takk for svar

Lenke til kommentar

 

Klarer å knekke krypteringen? Selv FBI måtte gi opp å knekke en truecrypt-kryptering. Politiet har ikke ressursser til å bruke tid på sånt.

 

Og hvordan skal de tvinge deg til å taste den inn? Enn sålenge vi ikke utfører tortur i Norge ser jeg vanskeligheter for at det skal skje: "Vær så snill å tast inn koden, ellers har vi ikke en dritt av materiale til å dømme deg i en rettsak". lol.

 

(og BTW, med truecrypt kan du lage et fake volum for der du kan taste inn et "fake" passord som låser opp en egen del av disken der du ikke har de "hemmelige" tingene, for de som er paranoide på sånt.

Hvorfor de skal tvinge deg til å taste den inn? vel om du vil ha den tilbake igjen fra dem uten å måtte vente flere måneder eller et år, husk de kan beslaglegge den for en lang lang stund om det er mistanke om noe ulovelig på den etter straffeprosessloven § 203.

Lenke til kommentar

Hva er greia? Er folk uenig i at man ikke skal kunne laste ned ulovilg?

 

Folk er uenige i at en enkelt bransje sitt behov for å slippe å tilpasse seg teknologisk utvikling for å fortsette å tjene penger som gress skal presse gjennom lovendringer som går på bekostning av grunnleggende prinsipper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor de skal tvinge deg til å taste den inn? vel om du vil ha den tilbake igjen fra dem uten å måtte vente flere måneder eller et år, husk de kan beslaglegge den for en lang lang stund om det er mistanke om noe ulovelig på den etter straffeprosessloven § 203.

 

Gezees. Javel:

 

1. Tast inn koden din, så får du fengsel/gigantbot og kanskje tilbake PCen din.

2. Ikke tast inn koden, og ta tapet på PCen (5-20K)

 

Er det virkelig et jævlig vanskelig ultimatium for deg?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Synes dette er en svart dag. Nå skal bedrifter og private aktører få lov av staten å overvåke Norges borgere. Sier litt om hvor retts samfunnet er på vei... Politiet skal også bruke tid og resussjer på å hente data utstyr hjemme hos "vanlige" mennesker. Sier litt om hvordan prioriteringene er. Hvem er det som ender opp med slutt regningen på dette? Jo den vanlige skattebetaler. Hvem er det som er i risiko sonen for å bli tatt for pirat kopiering? Jo stort sett unger og andre som ikke har vett til å sikre seg med VPN eller seedbox. Skammelig! Har Norge virkelig sunket så lavt? Politiet som knapt nok har resusjer til å etterforske vanlige kriminal saker pr dags dato. Men pussig nok så har de resusjer nok til å drive med pc innsamling for private og for ikke å snakke om farts kontroller. For dette er jo penger inn til statskassen. Kvalmt! Av og til så lurer jeg på hvilket hode politikere tenker med. Dette er ett hån mot rettssikkerheten og personværnet i Norge. :innocent:

 

Helt enig med deg!

 

Personran, overfallsvoldtekt, trafficking, og generell organisert kriminalitet er ikke så viktig. Det som er viktig er å få tatt disse som laster ned filmer og TV-serier det ikke er mulig å kjøpe uansett. Dette fordi noen feite, fråtsende, pengegriske topper i den amerikanske filmbrasjen skal tyne markedet for så mye penger som overhode mulig, og dermed server løsninger som hører hjemme på søppeldynga, for oss som vil se innholdet.

 

Nå er det viktig å merke seg at politiet ikke har vært på døra til vanlige folk ennå, så de skal ikke få pepper for prioriteringene sine før de faktisk er der.

Lenke til kommentar

Lurer på om det kun er en skremselstaktikk. Kommer politiet virkelig til å bruke tid på dette? De har jo ikke ønsket det før. Tipper de kommer til å sende masse brev rundt for å skremme folk som laster ned med å gå til rettssak hvis de ikke stopper. Kanskje til og med gå til retten med et par folk, men det spørs.

 

De ønsker å skape frykt, akkurat som de har gjort i USA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hvorfor kan de ikke helle bruke resurser på å gi oss dette så vi kan betale for det? har ikke noe problem med å betale, men jeg kan ikke.

få vekk alle aktører i norge som driver med film/tv serie og få det direkte fra de som lager det, slik at vi kan få f.eks amerikansk Netflix, Hulu, HBO, XB Live movies osv... ikke at norske aktører skal bestemme hva vi skal se på, er ikke interresert i å betale for 5år gamle filmer, jeg vil ha fresh filmer når det kommer, ikke vente flere år.

grow a brain, og dere vil tjene penger, ikke kast bort penger på å jakte på noen som laster ned

 

etter jeg gikk over til Spotify har jeg ikke lastet ned en eneste sang.

hva med å gi oss en lignende løsning på film som legger ut HD filmer samme dag som det kommer på nett ulovelig?

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Tror ikke de kjem te og ta en eneste person.

Politiet bryr seg ikke om fil-delere.

 

 

Lurer på om det kun er en skremselstaktikk. Kommer politiet virkelig til å bruke tid på dette? De har jo ikke ønsket det før. Tipper de kommer til å sende masse brev rundt for å skremme folk som laster ned med å gå til rettssak hvis de ikke stopper. Kanskje til og med gå til retten med et par folk, men det spørs.

 

De ønsker å skape frykt, akkurat som de har gjort i USA.

 

Med den nye loven trenger de ikke politiet. Når de har navnet ditt og nok bevis tar de det til en sivil rettssak. Det som er spennende er hvorvidt bevisene de samler inn på denne måten er nok til straff og eventuelt hvor stor straff du skal ha.

 

Jeg lurer på hva boten blir hvis man argumenterer om at hvis de ser på dette som å stjele så kan man ikke gi større straff enn det man får for å stjele en 69 kroners DVD fra Elkjøp. Hvis de drar at man har delt filen kortet så har man tredjepartsprogrammer som Netlimiter som gjør at man kan sette opplastningshastigheten til individuelle programmer til 0.00000001 kb/s. Med den hastigheten så deler du effektivt ikke lenger (En 3mb MP3 låt ville tatt flere tusen år å dele).

Lenke til kommentar

Eg trur dåke overtenker dette.

 

Det handler like mykje om å skremme folk fra fildeling, som å faktisk utføre masse søksmål mot "heile" Norge.

 

Vi her kan snakke fint og trygt om kor enkelt det er å beskytte seg mot denne overvåkinga, men den vanlige nordmann i gata? Veit ikkje heilt eg. Trur det kan bli svært spennande å følgje med på.

Lenke til kommentar

Tydelig at disse lovene virker med hensyn til å skremme folk bort fra å laste ned.

 

Det som nå har skjedd er at de fleste i omgangskretsen min som tidligere lastet ned nå streamer det samme innhold i full HD fremfor å laste det ned. Nå snakker jeg ikke om netflix eller andre betaltjenester, men gratis tjenester på nett som er stappet med alt av serier og filmer direkte til streaming.

 

Og så kan du lagre streamen -- enten fra nettleseren sin cache eller med et program som lagrer strømmen som den kommer.

Lenke til kommentar

Jeg har drevet med piratkopiering siden Commodore 64 tida, men nå har jeg slutta. Jeg synes det er veldig fint å eie Blu-ray filmer og har planer om å øke samlinga betraktelig.

 

Deg (fbh)

* Bruker masse penger på blu-ray plater og kan spille det av på en blu-ray spiller. Faktisk kan du også kun se dem på godkjente blu-ray spillere. (Det erfarte jeg selv når jeg bygde min egen HTPC til 8.000 med blu-ray spiller....)

Når du først starter den betalte platen din, så får du noen minutter med obligatorisk reklame. Du har jo tross alt betalt for dette.

 

Fildelere:

* Laster ned gratis i beste kvalitet. Faktisk flere måneder før den er tilgjengelig for deg. I tillegg slipper de reklamen og de kan se filmene på mobilen, pcen, tven, blu-ray spilleren, teslaen, what ever.

 

 

Og nettopp her ser du at der er feil for å overvåke piratene fordi de piratkopierer.. Det finnes ingen muligheter å kjøpe filmene i samme kvalitet og tid som de kommer tilgjengelig på TPB. Filmleverandører nekter å følge markedet, de ønsker å styre dette selv for mest mulig profitt.

Musikkbransjen har gått andre veien og startet å følge markedet. Her ser du tjenester som Spotify og Wimp, disse har tatt knekken på nesten all ulovlig deling av musikk..

Se for dere iTunes om man kunne kjøpe sangene i .mp3 format og høre på de hvor man ville. De ville tatt over hele markedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Med den nye loven trenger de ikke politiet. Når de har navnet ditt og nok bevis tar de det til en sivil rettssak. Det som er spennende er hvorvidt bevisene de samler inn på denne måten er nok til straff og eventuelt hvor stor straff du skal ha.

 

Jeg lurer på hva boten blir hvis man argumenterer om at hvis de ser på dette som å stjele så kan man ikke gi større straff enn det man får for å stjele en 69 kroners DVD fra Elkjøp. Hvis de drar at man har delt filen kortet så har man tredjepartsprogrammer som Netlimiter som gjør at man kan sette opplastningshastigheten til individuelle programmer til 0.00000001 kb/s. Med den hastigheten så deler du effektivt ikke lenger (En 3mb MP3 låt ville tatt flere tusen år å dele).

 

Nei, de må gå via politiet og ransakelse. En ip er ikke nok bevismateriale I utgangspunktet.

De kan da kjøre evt kjøre en erstatnings sak etter at politiet har funnet bevis.

 

Politiets resurser vil være avgjørende her, men det blir neppe massevis av razziaer.

 

Nå er det en annen faktor her, ISP må oppgi hvem som hadde ip adressen.

Jeg regner med at de også vil opplyse kunden.

Litt avhengig av hvordan dette gjøres, regner med at isp vil kreve en rettskjennelse for å oppgi dette bare for å stikke noen kjepper i hjulene.

Regner også med at advokatene vil sjekke opp sakene litt før de går til politiet for å ungå å komme på vg sin forside, razzia mot damer på 80 for å ha lastet ned masse rap virker litt merkelig.

Er mer trolig at han snille naboen som hjalp henne med pcen er skyldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...