Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig å få kjæresten til å forstå at hun ikke bør føle seg truet?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mann som har en ekskone, og et lite barn med henne. Jeg har/hadde også en kjæreste, men hun greier ikke å akseptere at jeg fortsatt elsker ekskonen min. Jeg har selvsagt ikke en fysisk relasjon til eksen lenger, og elsker henne som en venn. Vi både uttrykker og viser denne kjærligheten oss i mellom, om enn ikke like ofte/mye som tidligere. Men altså, helt platonisk.

 

Er det noe jeg kan si for å få (eks) kjæresten til å begripe at dette ikke har noe med henne å gjøre? At jeg ikke elsker henne noe mindre selv om jeg elsker eksen også? At det blir på en annen måte?

 

Situasjonen er helt fastlåst, så med mindre jeg sier at jeg ikke elsker eksen lenger har jeg ingen kjæreste...


Anonymous poster hash: 836b9...582



Anonymous poster hash: 836b9...582
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvordan du ordlegger deg. Hvis du sier til din nåværende kjæreste at du elsker eksen din ut av det blå så skjønner jeg fint at hun føler seg uvel med dette. Det du kan si til dama di er at du er glad i eksen, bryr deg mye om henne og synes hun er et fint menneske å være sammen med, MEN at det er en grunn til at dere ikke er sammen lengre og det er kun vennskaplig mellom dere. Jeg synes det er kult at dere er gode venner og for barnet er dette veldig bra. Men ikke overdriv romantiseringen av eksen. Det er ubehagelig for den nye dama di.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1: La jentene snakke sammen og bli venner, slik at hun stoler på henne.

 

2: Aldri bruk ord som ELSKER om noen andre enn din mor og nåværende kjæreste. Aldri.

 

3: Forsøk så godt du klarer å holde god avstand til eksen din og unngå så langt det lar seg gjøre å være en emosjonell støtte for eksen din eller å bruke henne som emosjonell støtte:

Kjæresten din har stor grunn til å være sjalu på din eks; Dere har hatt sex og intime stundere kanskje flere hundre ganger og kjenner hverandres seksualitet -- mens du og din nye kjæreste sannsynligvis ikke har en brøkdel av erfaringen sammen. Hun vet dette;

Kjæresten din vet at du og eksen har hatt mange flere gode stunder og hyggestunder sammen enn det du og kjæresten din har hatt.

 

4: Unngå så langt det lar seg gjøre å snakke om positive sider ved din eks og deres forhold med din nye kjæreste:

Bruk heller den nye kjæresten din til å snakke om hva som var negativt i ditt forhold til din eks.

 

5: Hvordan ville du følt det om situasjonen var snudd på hodet?

At hun elsker eksen sin som hun har et barn med?

At de har en slik kommunikasjon sammen? Og så kan du jo også tenke på hva du ville kunne funnet på å tenkte på når de to er sammen uten at du er tilstede.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel en grunn til at dere ble skilt tenker jeg. Dere har felles barn og dere har felles historie, mange felles erfaringer. Når man får barn med noen, så blir man aldri kvitt dem, men må forholde seg til dem. For barnets skyld er det jo veldig bra at dere har et så godt forhold.

 

Hvordan uttrykker dere kjærligheten dere i mellom? Sier du at du elsker henne stadig vekk, eller at du er glad i henne? Hva legger du i ordet elske? Jeg ville heller sagt glad i, bryr meg om - den type ting. Mye klemming? Kyss på kinnet? Det er vel ulike måter å gjøre alt på. Tror nye kjæresten at du fortsatt vil ha eksen?

 

Du bør være helt åpen og ærlig med nye og fortelle hvordan alt ligger an med eksen. Si at dere har et barn sammen og historie og at dere må forholde dere til hverandre og samarbeide om barnet. Det viktigste i alt dette er jo det lille barnet, ikke noen av dere voksne sånn egentlig.

 

Hva om du sier at du elsker kjæresten, men er glad i og bryr deg om eksen da? Forklar at hun er mer som et familiemedlem eller en venn og at du ikke tenner seksuelt på henne lenger (forutsett at det stemmer da). Jeg ville ikke sagt så mye egentlig, men se an hva det er behov for. Kanskje greit å ikke snakke så mye om henne til kjæresten. Om de to vil, så la dem bli bedre kjent og så kan kjæresten være rundt deg og eksen og se hvordan dere forholder dere til hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg er en mann som har en ekskone, og et lite barn med henne. Jeg har/hadde også en kjæreste, men hun greier ikke å akseptere at jeg fortsatt elsker ekskonen min. Jeg har selvsagt ikke en fysisk relasjon til eksen lenger, og elsker henne som en venn. Vi både uttrykker og viser denne kjærligheten oss i mellom, om enn ikke like ofte/mye som tidligere. Men altså, helt platonisk.

 

Er det noe jeg kan si for å få (eks) kjæresten til å begripe at dette ikke har noe med henne å gjøre? At jeg ikke elsker henne noe mindre selv om jeg elsker eksen også? At det blir på en annen måte?

 

Situasjonen er helt fastlåst, så med mindre jeg sier at jeg ikke elsker eksen lenger har jeg ingen kjæreste...

Anonymous poster hash: 836b9...582

 

Anonymous poster hash: 836b9...582

 

 

Du bør skjønne at det er forskjell på å elske en kjæreste og å være glad i en venn.

 

Dersom du sier at du elsker exdama så betyr det noe helt annet enn om du sier at du bryr deg om henne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her har jeg vel egentlig bare én ting å si. Og som allerede er sagt. Kvitt deg for guds skyld med setningen om at du ELSKER din x-kone. Du skal ikke elske henne, med mindre du ikke har glemt henne og vil ha henne tilbake. At du kan være glad i henne som en venn...JA. Men du elsker henne ikke. Det ordet er forbehold din nye kjæreste.

Så jeg skjønner godt at hun ikke aksepterer det faktisk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg elsker ekskonen min på samme måte som jeg elsker barnet mitt og foreldrene mine.

 

Kjæresten elsker jeg selvsagt på en annen måte, og det er bare henne jeg har sex med. Det virker bare så unødvendig å måtte redusere følelsene jeg har for eksen, for at kjæresten skal føle seg trygg på meg. Jeg gjør jo ikke noe galt!

 

TS


Anonymous poster hash: 836b9...582



Anonymous poster hash: 836b9...582
Lenke til kommentar

Det virker veldig rart å elske ekskonen på samme måte som du elsker barna dine. Jeg har to barn og før jeg fikk dem så visste jeg ikke hva kjærlighet var. Jeg elsker dem uten betingelse og de betyr mer for meg enn noen annen. Jeg ville gjort ALT for dem og nåde dem som sårer dem om jeg kan gjøre noe med det... Kjærligheten jeg kjenner for dem er veldig sterk.

 

De er ulike typer kjærlighet. Jeg elsker min bestevenninne også, men jeg og hun ser på oss selv som soulmates og søstre. Vi er veldig nære og veldig like. Jeg elsker kjæresten min også, men det er som en kvinne elsker en mann. Jeg elsker ikke eksen min, men jeg er glad i ham basert på vår felles historie og felles barn. Det er jo en grunn til at det blir slutt. Hadde jeg elsket ham, så hadde det ikke blitt slutt. Jeg kan heller ikke si at jeg kunne følt samme kjærlighet som for barna til ham, for kjærligheten til barna er unik.

 

Men om du elsker din ekskone, kanskje du burde la være å bruke ordet rundt din nye kjæreste? Det er tydelig at hun ikke er komfortabel med det. Jeg tipper dere hadde et ganske vennskapelig brudd.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg elsker ekskonen min på samme måte som jeg elsker barnet mitt og foreldrene mine.

 

Kjæresten elsker jeg selvsagt på en annen måte, og det er bare henne jeg har sex med. Det virker bare så unødvendig å måtte redusere følelsene jeg har for eksen, for at kjæresten skal føle seg trygg på meg. Jeg gjør jo ikke noe galt!

 

Jo, du gjør noe galt. Du forteller om følelser du ikke burde ha. Hvis du elsker ekskona di, hvorfor er dere ikke sammen?

For det første burde du ikke sagt ordet elsker, for det andre, hvis du virkelig elsker henne, så kutt kontakten og få bort de følelsene før du inngår nytt forhold. Jeg bryr meg om eksen min jeg, men jeg treffer han ikke eller snakker med han om annet enn barnet. Det skulle bare mangle når man oppretter nye kjæresteforhold.

 

Gjør deg ferdig med det gamle før du går i ett nytt. Jeg håper jo for din del at du blander betydning av å elske, med betydningen av å respektere og bry seg om...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg elsker ekskonen min på samme måte som jeg elsker barnet mitt og foreldrene mine.

 

Kjæresten elsker jeg selvsagt på en annen måte, og det er bare henne jeg har sex med. Det virker bare så unødvendig å måtte redusere følelsene jeg har for eksen, for at kjæresten skal føle seg trygg på meg. Jeg gjør jo ikke noe galt!

 

 

Sorry....men for meg blir dette inni gamperæva feil. HELT feil. Hvis du elsker X'en din på samme måte som barna dine og foreldene dine, så har du begått en gedigen tabbe. Du skulle ALDRI ha gått fra henne. MEN....hvis hun gikk fra DEG, kan jeg skjønne følelsene dine, men da skulle du ALDRI innledet et nytt forhold før du var ferdig med å elske x'en din. Det er kun TO kvinner du kan elske på én gang i denne verdenen. Det er din MOR, og din kjæreste/kone. Barna dine elsker du også, men på en helt annen måte. Her får du i det minste holde kjeft om at du elsker din x-kone, eller så er jeg redd dette forholdet er over før du vet ordet av det. Jeg må si du har en utrolig tålmodig kjæreste. Hadde jeg vært henne hadde jeg pakket sakene for leeeenge siden, og aldri sett meg tilbake.

Du har et STORT problem. ;) Redd det mens du ennå har muligheten, for du vet ikke hvor lenge hun godtar dette mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...