Gå til innhold

Dragon Age Inquisition - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med stort tv ser du en liten forskjell, men det har jo ikke noe og si på gameplay. Så sant ikke den ene har 30 fps og den andre 60. Så du bør velge etter hva kontroll du liker best, samt om en av de har ekstrainnhold, eller alle vennene dine er på en konsoll og du vil chatte med dem. Men det har det vell ikke kommet noe data på som jeg vet om. Vil ikke akuratt samenligne dette med Mass effect da, men liker du rpg ser denne tittelen hvertfall veldig lovende ut.

Lenke til kommentar

Kan vi holde diskusjonen til selve spillet istedenfor irrelevante 3 år gamle fjortiss memes?

 

Diskusjonen handler jo om skribentene til Bioware og hvordan deres tidligere "bragder" vil påvirke Inquisition. Hovedskribenten er David Gaider, og han har vært i Bioware i mange år. Han har utvilsomt gjort mye bra, så håper han finner frem det beste i dette spillet.

 

Her er resten av skribentene:
Sheryl Chee
Mary Kirby
Lukas Kristjanson
Patrick Weekes
Lenke til kommentar

 

Bioware har kun feilet med historien på et spill de siste årene (ME3), og dette feltet er originalt et av deres sterkeste, så jeg er overbevist om at de ikke har tenkt å feile denne gangen.

Bioware feilet med historien i Mass Effect 2 (hovedhistorien var svært dårlig konstruert og var kun reddet av at fokuset i spillet var på karakterene du rekrutterte,) Dragon Age 2 (historien er forsovet grei nok men er rimelig dårlig knyttet sammen,) Mass Effect 3 (igjen en historie som ikke gir noen mening og ikke passer med tidligere etablert lore,) og muligens SWTOR også (gidder ikke grinde gjennom alle klasser og faksjoner.)

 

 

Er enig i at historien i DA2 heller ikke var noe særlig å skryte av, men ME3 var game-breaking for min del. Ødela hele serien for meg egentlig. SWTOR som spill var veldig skuffende, men historien til klassene var veldig bra (selv om jeg ikke kan skryte på meg at jeg spilte alle klassene).

 

Tilbake til DA:I; så en stream på nytt i går (charactercreation på pc) og fant en skuffende ting med det: Går ikke an å velge kroppsform. Lite skår i gleden, men er fortsatt optimistisk :)

Lenke til kommentar

Hvordan er dette å spille på konsoll? Ser ikke helt for meg hvordan det funker etter å ha spilt Origins på pc.. bare lurer siden jeg har bestilt ps4 og må vurdere om jeg skal spille på konsoll eller pc :)

 

DA:O var jo et typisk PC-spill. Jeg hadde en kompis som hadde det på ps3... var ikke det samme. Dersom du velger spillet på konsoll mister du jo også eventuelle mods.

 

Iom at jeg nettopp har kjøpt meg ny PC så er valget lett for meg.. (til tross for at jeg også har ps4)

Lenke til kommentar

 

 

Bioware har kun feilet med historien på et spill de siste årene (ME3), og dette feltet er originalt et av deres sterkeste, så jeg er overbevist om at de ikke har tenkt å feile denne gangen.

Bioware feilet med historien i Mass Effect 2 (hovedhistorien var svært dårlig konstruert og var kun reddet av at fokuset i spillet var på karakterene du rekrutterte,) Dragon Age 2 (historien er forsovet grei nok men er rimelig dårlig knyttet sammen,) Mass Effect 3 (igjen en historie som ikke gir noen mening og ikke passer med tidligere etablert lore,) og muligens SWTOR også (gidder ikke grinde gjennom alle klasser og faksjoner.)

 

 

Er enig i at historien i DA2 heller ikke var noe særlig å skryte av,

Jeg må si at både Dragon Age Origins og Dragon Age 2 ikke hadde noe særlig bra historie.

Mer karakterene som er interessant, og der vinner Dragon Age 2.

 

Folk kan si hva de vil om Dragon Age 2, men historien og karakterene var på samme nivå med Origins.

 

Jeg synes egentlig ikke noen av spillene er noe spesielle, tror dette har mye med en spesiell smak fra Bioware folk liker.

 

Mass Effect 2 synes jeg er det beste spillet de har laget siden EA kjøpte dem opp.

 

Testet Witcher 2 for første gang, og må si jeg skammer meg av Bioware etter og ha testet Witcher serien. Bortsett fra Mass Effect 2 da.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

 

Er enig i at historien i DA2 heller ikke var noe særlig å skryte av,

Jeg må si at både Dragon Age Origins og Dragon Age 2 ikke hadde noe særlig bra historie.

Mer karakterene som er interessant, og der vinner Dragon Age 2.

 

Folk kan si hva de vil om Dragon Age 2, men historien og karakterene var på samme nivå med Origins.

Det er ikke historien som gjør at Origins er så mye bedre enn DA2, det er valgene og konsekvensene disse gir. DA:O er faktisk det siste spillet fra Bioware der valgene du gjør har noe å si på hvordan spillet utfolder seg.

Kompanjongene i DA2 er definitivt mer fargerike enn i DA:O, men det betyr ikke automatisk at de er mer interessante. Det er jo strengt tatt kun Varric som er en interessant karakter mens de resterende 6 er kjedelige stereotyper, og det er jo før man tenker på at du lærer betydelig mer om kompanjongene dine i DA:O enn i DA2.

En annen hake som har å gjøre med valgfrihet er at Hawke ikke er din, men Biowares karakter, og det er fint lite du som spiller kan styre utenom tonefall og setningsformulering. The Warden i DA:O hadde garantert fått valget mellom å ta med lyrium-idolet, gi det til Bartrand, eller la det være i fred.

 

Når det kommer til historien i DA2, så er den basert på at Hawke blander seg inn med alle mulige mennesker og karakterer i første akt. Spillet nekter faktisk å starte ekspedisjonen før Hawke har gjort de "viktige" sidequestene og møtt de viktige personene, dette er dårlig historiefortelling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange forskjellige måter og fortelle historien på og ikke alle er perfekte, men jeg tviler fortsatt på at Origins er den perfekte .

 

Jeg synes historien minnet meg om gamle western filmer fra 70-90 tallet hvor de plutselig skipper noen år og viser hvem som er død og hvordan livet går videre. dette gjorde ikke Dragon Age Origins.

Og jeg vet ikke hvorfor folk er så fiksert på at visst man ikke kan velge hva som skjer, så er spillet dårlig. du sitter ikke og velger hva som skal skje med ringen i Lord Of The Rings mens du leser boken.

Dette er noe som kjeller nerdene har tatt seg til rette etter Baldurs Gate og Planescape Torment.,

 

Jeg har lest godt nok kommentarer fra de da jeg er fan av PS1 Final Fantasy spillene og de fleste klagene er at man følger en sti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og jeg vet ikke hvorfor folk er så fiksert på at visst man ikke kan velge hva som skjer, så er spillet dårlig. du sitter ikke og velger hva som skal skje med ringen i Lord Of The Rings mens du leser boken.

Dette er noe som kjeller nerdene har tatt seg til rette etter Baldurs Gate og Planescape Torment.,

 

 

 

Det er nettopp dette som skiller spill ifra bøker/filmer, man kan gi folk muligheten til å påvirke historien og derfor gjør den litt sin egen. Nå er ikke jeg en som legger så mye vekt på selve storyen spill, men jeg er en tilhenger av valgfrihet når jeg spiller.

 

Det er jo ingenting som er så kjedelig som å spille ett spill som bare fører deg fram på skinner. gratulere du har slakta ned x antall fiender og redda verden. Og ja slike spill er dårlige. Replay value er lik null.

 

FPS shooters er gode eksempler på dette, lite eller ingen valgmuligheter. Det kun multiplayer delen av dem som blir spillt, hvis man i det hele tatt orker å bruke tid på single player delen.

Lenke til kommentar

 

 

Og jeg vet ikke hvorfor folk er så fiksert på at visst man ikke kan velge hva som skjer, så er spillet dårlig. du sitter ikke og velger hva som skal skje med ringen i Lord Of The Rings mens du leser boken.

Dette er noe som kjeller nerdene har tatt seg til rette etter Baldurs Gate og Planescape Torment.,

 

 

 

Det er nettopp dette som skiller spill ifra bøker/filmer, man kan gi folk muligheten til å påvirke historien og derfor gjør den litt sin egen. Nå er ikke jeg en som legger så mye vekt på selve storyen spill, men jeg er en tilhenger av valgfrihet når jeg spiller.

 

Det er jo ingenting som er så kjedelig som å spille ett spill som bare fører deg fram på skinner. gratulere du har slakta ned x antall fiender og redda verden. Og ja slike spill er dårlige. Replay value er lik null.

 

FPS shooters er gode eksempler på dette, lite eller ingen valgmuligheter. Det kun multiplayer delen av dem som blir spillt, hvis man i det hele tatt orker å bruke tid på single player delen.

 

Veldig dårlig kommentar. da det finnes mer spill med replay value en det gjør med de som har valg i historien.

Her falt du rett i hulen min,

 

 

((Det er jo ingenting som er så kjedelig som å spille ett spill som bare fører deg fram på skinner. gratulere du har slakta ned x antall fiender og redda verden. Og ja slike spill er dårlige. Replay value er lik null.))

 

Dette viser bare arrogansen til disse folkene.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Det er mange forskjellige måter og fortelle historien på og ikke alle er perfekte, men jeg tviler fortsatt på at Origins er den perfekte .

 

Jeg synes historien minnet meg om gamle western filmer fra 70-90 tallet hvor de plutselig skipper noen år og viser hvem som er død og hvordan livet går videre. dette gjorde ikke Dragon Age Origins.

Og jeg vet ikke hvorfor folk er så fiksert på at visst man ikke kan velge hva som skjer, så er spillet dårlig. du sitter ikke og velger hva som skal skje med ringen i Lord Of The Rings mens du leser boken.

Dette er noe som kjeller nerdene har tatt seg til rette etter Baldurs Gate og Planescape Torment.,

 

Jeg har lest godt nok kommentarer fra de da jeg er fan av PS1 Final Fantasy spillene og de fleste klagene er at man følger en sti.

Origins er ikke en perfekt måte å fortelle en historie på, men den kommer langt nærmere enn det DA2 klarte av de grunnene jeg tidligere har nevnt og du har ignorert.

 

Det er helt riktig at Dragon Age: Origins ikke fortalte en historie over en lengre tidsperiode som DA2 gjorde, men det fremstår for meg som veldig merkelig at du skal kritisere spillet fordi historien ikke valgte å ta sted over en lengre tidsperiode.

For meg er spill basert på interaktivitet, hvis historien skal bli et sentralt element av spill må denne også være interaktiv. Alpha Protocol har kanskje noen enorme problemer med gameplay-designet sitt, men det har fortsatt den mest imponerende spillhistorien jeg noen gang har blitt presentert.

 

Når du nå sier at du er stor fan av Final Fantasy-RPGene skjønner jeg mer hvorfor du synes DA2 var bedre enn DAO, DA2 var jo langt mer likt FF7 enn DAO var. Det blir vanskelig å ta deg alvorlig når du påstår at "kjellernerdene har tatt seg til rette med interaktiv historiefortelling fra Baldur's Gate og Planescape: Torment" når disse kom kom ut for over 15 år siden.

 

Veldig dårlig kommentar. da det finnes mer spill med replay value en det gjør med de som har valg i historien.

Her falt du rett i hulen min,

 

 

((Det er jo ingenting som er så kjedelig som å spille ett spill som bare fører deg fram på skinner. gratulere du har slakta ned x antall fiender og redda verden. Og ja slike spill er dårlige. Replay value er lik null.))

 

Dette viser bare arrogansen til disse folkene.

Det finnes definitivt flere spill med høy replay value uten fokus enn spill med fokus på historie, det endrer ikke at det er fullt mulig å lage spill med høy replay value med utspring i historien.

 

Å argumentere med den hensikt å få andre debattanter til å gå i "feller" er noe du bør holde deg langt unna, man bør heller komme med argumenter for hvorfor deres synspunkt ikke nødvendigvis er riktig.

 

Angående railroad-design og standard turn-based-combat, er ikke det oppskriften på JRPGs? Hvis det er få/ingen endringer fra første gjennomspilling til andre gjennomspilling burde vel det også bety at replay value er tilnærmet null?

Lenke til kommentar

Vanligvis ikke så glad i Angry Joe, men var en helt grei preview, likte den. Han anmeldte The Elder Scrolls Online utrolig bra forresten, eneste jeg har likt av han.

 

Er forresten ikke healing spells i gamet lenger, ser det ut som. Vet ikke helt hva jeg syns om det, kan være bra.

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...