Gå til innhold

29. november starter piratjakten. Konsekvenser og motmiddel?


Thor.

Anbefalte innlegg

29. november er det klart for piratjakt i Norge.

 

 

Fra i dag er det utrygt å piratkopiere i Norge

 

 

 

Fra 29. november så vil vi ha mulighet til å behandle personopplysninger til dette formålet. Når det faktisk blir aktuelt å behandle personopplysninger, avhenger av rettighetshavernes konkrete behov, sier Ljostad.

I april i år sa et stort flertall på Stortinget ja til flere kontroversielle endringer i åndsverkloven. En uke senere behandlet Stortinget saken for andre gang, og som forventet ble resultatet det samme og lovendringene ble vedtatt.

 

Allerede fra 1. juli trer loven i kraft. Aftenposten melder imidlertid at siden IP-adresser må slettes etter 21 dager, kan alt fra og med i dag falle inn under den nye loven. Dermed kan private aktører nå loggføre IP-adressene til mistenkte pirater og kreve identiteten til abonnentene bak adressene utlevert hvis de har sendt melding til Datatilsynet.

 

Jeg ønsker med denne tråden en saklig diskusjon rundt dette temaet med minst mulig usaklige innlegg og trolling. Samtidig så ønsker jeg en klarhet på hva de (piratjegerne) kan gjøre med denne informasjonen og hva brukere av fildeling kan gjøre for å unngå radaren.

 

 

Selv har jeg Netflix og Spotify, samt over 200 spill på Steam, pluss konto på Origins og Uplay med flere spill på. Jeg anser meg som en lovlydig borger men blir allikevel en forbryter fordi filmen eller musikken jeg vil se og høre ikke eksisterer på disse to tjenestene, og akter å abonnere på enda flere for 80,-+ per mnd for å få dekket mine underholdningsbehov.

 

Det er mye som er uklart med dette temaet. Kan dette legges opp under en rettssak? Vil retten gjøre noe eller i det hele tatt bry seg? Hvor store strafferammer kan det være snakk om? Hva kan piratene gjøre for å bli mindre synlige?

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. det siste så burde vel proxyer fungere greit?

Min mening er hvertfall at man ikke bør straffes noe hardere enn det forbrytelsen tilsier, laster man opp data tilsvarende fem eksemplarer av en film bør boten være omtrent verdien på fem filmer. Det må og kunne dokumenteres klart at opplastningen har funnet sted. Filmens verdi vil da si prisen ved det billigste, dokumenterbare stedet man kan kjøpe den. Jeg TVILER på at vi ser amerikanske tilstander her, så det er nok de store aktørene som skal tas - at man arrangerer en rettssak for en bot på 500 kroner tops for et par filmer synes å være lite hensiktsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Min mening er hvertfall at man ikke bør straffes noe hardere enn det forbrytelsen tilsier, laster man opp data tilsvarende fem eksemplarer av en film bør boten være omtrent verdien på fem filmer.

 

Man priser ikke noen ut av piratmarkedet med den boten.

Lenke til kommentar

Interessant tråd. Betyr dette at man heller ikke bør laste ned sanger fra videoer på YouTube via tjenester på eksterne nettsider? Og hvis så, det burde vel ikke være så farlig å laste ned gammel og sjelden musikk som artistene og plateselskapene ikke lenger bryr seg om hva skjer med på YouTube fordi de ikke selger lenger, og er ute av produksjon? Og hva med opplasting av musikk? Jeg har lastet opp et gammelt trance-album med diverse artister fra 2002. Men jeg tviler på at artistene eller plateselskapet vil bry seg. Må da si at jeg ikke vil laste opp ny musikk, da av respekt for at artistene fortsatt kan tjene penger på musikken deres.

Endret av AgeOfRave
Lenke til kommentar

 

Man priser ikke noen ut av piratmarkedet med den boten.

 

Nei, men det er vel heller ikke disse som laster ned/opp to-tre filmer som bør tas, er det vel? De større opplasterne vil få bøter som svir selv med mitt forslag. Dessuten bør ikke målet være å skremme folk vekk, men å gi en riktig og velproporsjonert straff for den som er tiltalt og skyldig. Jeg kan ikke huske at rettsvesenet vårt har skutt straffenivået i været for å hanskes med problemer, for eksempel får neppe disse Oslo-ranerne 10++ års fengsel selv om de også er en del av en "epidemi" av en viss type forbrytelser.

Lenke til kommentar

Jeg har et teknisk spørsmål:

 

Hvis jeg kjøper en VPN tjeneste, er det bare å slå den på, så gå på en torrent side som TPB, laste ned det jeg vil, så fjerne torrenten når den er ferdig nedlastet, så slå av VPN, og så er jeg garantert fri fra overvåking av den nedlastingen? Hvor raskt kan jeg laste ned en fil under VPN?

Det kommer helt an på om VPN-tilbyderen "sladrer". Noen logger ikke aktivitet overhodet mens andre sier de ikke logger noe men gjør det alikevel.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på om VPN-tilbyderen "sladrer". Noen logger ikke aktivitet overhodet mens andre sier de ikke logger noe men gjør det alikevel.

 

Jeg tenker på å kjøpe fra Mullvad.net. De er svensk og logger ingenting. Hvis jeg betaler med Bitcoin så er jeg nesten 100% anonym. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal bruke VPN tjenesten, om jeg kan slå den av og på helt sånn enkelt ettersom når jeg trenger det. Har aldri brukt en VPN før. Lurer også på om den er egnet for torrents. Og får jeg ny IP adresse hver gang jeg slår den av og på?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Ja, men man laster jo opp når man laster ned... Når jeg setter på en nedlasting, så står den ofte over natten. Da hender det at jeg laster mer data opp enn ned, alt ettersom hvor stor filen er. Hvis de bare går etter de virkelig store opplasterne som laster opp og gjør tilgjengelig materiale i tusenvis på flere nettsteder, så har jeg og fildelere flest ingenting å frykte. Men om det blir slik som i USA der folk nesten ikke har rettigheter i rettsystemet og blir ruinert av store og mektige musikk og filmselskaper etter å ha lastet ned et musikkalbum eller en film, så ser jeg en god grunn til å bruke VPN. Jeg har uansett ikke lyst å få et brev i posten der det står at de har tatt sak ut mot meg, jeg har bare ikke krefter eller lyst til å forsvare meg i retten, uansett hvor stor sjans jeg har for å vinne.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men man laster jo opp når man laster ned... Når jeg setter på en nedlasting, så står den ofte over natten. Da hender det at jeg laster mer data opp enn ned, alt ettersom hvor stor filen er. Hvis de bare går etter de virkelig store opplasterne som laster opp og gjør tilgjengelig materiale i tusenvis på flere nettsteder, så har jeg og fildelere flest ingenting å frykte. Men om det blir slik som i USA der folk nesten ikke har rettigheter i rettsystemet og blir ruinert av store og mektige musikk og filmselskaper etter å ha lastet ned et musikkalbum eller en film, så ser jeg en god grunn til å bruke VPN. Jeg har uansett ikke lyst å få et brev i posten der det står at de har tatt sak ut mot meg, jeg har bare ikke krefter eller lyst til å forsvare meg i retten, uansett hvor stor sjans jeg har for å vinne.

 

Mulig enkelte trackere har spesielle regler, men i utorrent kan hvertfall jeg cappe opplastningen. Sett den til 1 kb/s.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Veldig bra tråd!

Jeg lurer på hvor mye tid og krefter staten / retten skal bruke på å straffe de kriminelle nedlasterne. Håper ikke fokuset faller bort fra ekte kriminelle!

 

Jeg leste også litt om dette i sommer hvor den såkalte Rettighetsalliansen i første omgang skulle gi advarsler til folk som bare hadde lastet ned litt / ungdommer som ikke helt visste hva dem holdt på med.

Men problemer kan jo oppstå hvis man ikke har klare og like regler for alle.

Endret av Siege
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...