Gå til innhold

Test: Samsung Ativ Book 9 Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hehe, i ultrabook-verden er nok MBA det beste valget ja. Som Windows-person, syntes jeg det er blodig urettferdig at Apple gjør ting så mye bedre enn konkurentene. Jeg kunne selvsagt installert Windows på en MBA, men dessverre har jeg fått designet til Apple opp i halsen. Det begynner å bli oppbrukt og det er etterhvert alt for mange kamskjellformede og aluminiumsfargede laptopper med hvit eplelogo bak. Selv om MBA gir god mening spec- og prismessig sett, så hadde jeg ikke klart å føle meg helt fornøyd med mindre de gjorde noe radikalt med designet.

 

Jeg holdt en stund en knapp på Zenbook Inifnity, men jeg ser at prisen på Iris-modellen kommer til å være rundt 18.000 kr. Det blir helt meningsløst. Da kan man heller kjøpe en langt kraftigere stasjonær spill-PC og en lavere specet ultraportabel.

 

"If it ain't broken, don't fix it."

 

Spør du meg så ser designet like moderne ut i dag som det gjorde når de først slapp ut aluminiumsmodellene (~2008) - selv om de har gjort småendringer. Vet ikke om man kan si det om så mange andre laptoper fra 2008.

 

 

4-5 timer batteritid!? Bare å vente til neste år og håpe på en 13.3" med:

- pci-e ssd

- ddr4

- Broadwell

- 1080p

- 15 timer batteri

Da snakker vi :)

 

Du er rimelig optimistisk om du tror at Broadwell kan gjøre at slike laptoper som den i testen her plutselig skal få 10 timer ekstra batteritid. Broadwell er primært om å krympe transistorene enda mer (ned til 14nm). Utover det er det bare en evolusjon av Haswell.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Latterlig å selge en pc med 4gb ram og 128gb harddisk år 2013. Enda mere latterlig at prisen er 11400kr.

 

Men det finnes desverre sikkert mange mennesker som gjerne betaler de penga bare fordi den ser kjekk ut.. Selv synes jeg halve prisen hoeres mye ut.

 

Så du mener at den gjennomsnittlige brukeren virkelig har behov for mer enn 4gb minne til å surfe, send email, streame netflix og litt office bruk? Har du gjort noen tester selv som tilsier at 4gb minne er for lite?

 

Du motsier deg selv ved å referere til 2013. Det er nettopp det at vi er i 2013 som gjør at 128gb er helt innenfor. Folk lagrer jo filene sine på dropbox eller skydrive, man streamer musikken sin fra spotify.

 

På tide at du kommer deg inn i 2013.

Lenke til kommentar

 

"If it ain't broken, don't fix it."

 

Spør du meg så ser designet like moderne ut i dag som det gjorde når de først slapp ut aluminiumsmodellene (~2008) - selv om de har gjort småendringer. Vet ikke om man kan si det om så mange andre laptoper fra 2008.

 

 

Design kommer nok alltid til å være en smakssak, og du kan sikkert med retthet argumentere for at så lenge MBA selger godt, så trenger de ikke endre på designet. Moter endrer seg likevel raskt, og jeg tror Apple hadde gjort lurt i å oppdatere designet på produktene sine før de begynner å miste kunder på grunn av det. Fem år med tilnærmet identisk utforming er risikabelt når det er snakk om et så populært og iøyenfallende produkt som MBA syntes jeg.

 

Det var en gang i tiden at man skilte seg ut med et Apple-produkt. Hadde jeg ønsket å skille meg ut fra mengden på en forelesningssal i dag, så hadde jeg definitivt ikke kjøpt Apple. Design er dog ikke alt, hvilket er hvorfor jeg heller ikke kommer til å kjøpe maskinen til Samsung. Hadde en bare fått hardwaren til MBA i utformingen til Ativ Book 9... :yes:

Lenke til kommentar

 

Du er rimelig optimistisk om du tror at Broadwell kan gjøre at slike laptoper som den i testen her plutselig skal få 10 timer ekstra batteritid. Broadwell er primært om å krympe transistorene enda mer (ned til 14nm). Utover det er det bare en evolusjon av Haswell.

 

Sa ingenting om at det skulle være pc'en i artikkelen. Blir nok MBA som kommer nærmest dette. Lurer egentlig på hvordan batteritesten (film i 720p) til MBA på hardware blir 8,5 timer, mens den på dinside blir 11 timer og 53 min med "standardinstillinger"!?

http://www.dinside.no/918578/apple-macbook-air-13-2013-utgaven

Lenke til kommentar

Elendig anmeldelse. Hvordan kan batteriet IKKE være et minus?

 

Synes det var veldig få detaljer rundt skaleringen av skjermen og hvordan dette fungerte i praksis. Har selv bare en 1440p skjerm, og jeg ser jo at i Windows 8.1 så funker ikke akkurat skaleringen kjempebra på f.eks. 125% eller 150% (var standard påskrudd etter oppgradering til 8.1). Chrome, Skype og Steam så jo helt tragisk ut, og gjorde at jeg med en gang skrudde av skaleringen og satte på 100%. Tør ikke tenke på hvor forferdelig dette må ha sett ut på denne maskinen, men uansett får jeg ikke vite dette, da det nesten ikke er nevnt og det er i hele tatt ikke vist.

 

Hvordan kan man anmelde en bærbar PC og skjerm uten å ha en god analyse av skjermen? PPI er ikke alt. Kan se for meg at det er et problem med HD 4400 og en oppløsning som er så høy, men ser ingen kommanterer rundt dette.

 

Synes anmeldelsen var veldig lite kritisk, og jeg opplever den mer som en introduksjon enn en skikkelig anmeldelse som går dypt under huden på maskinen.

 

Er anmelder kjøpt og betalt av Samsung?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Design kommer nok alltid til å være en smakssak, og du kan sikkert med retthet argumentere for at så lenge MBA selger godt, så trenger de ikke endre på designet. Moter endrer seg likevel raskt, og jeg tror Apple hadde gjort lurt i å oppdatere designet på produktene sine før de begynner å miste kunder på grunn av det. Fem år med tilnærmet identisk utforming er risikabelt når det er snakk om et så populært og iøyenfallende produkt som MBA syntes jeg.

 

 

Designet ble oppdatert i 2010, til "tykk-tynn tykkelse"... gammelt er det ikke.

 

 

Det var en gang i tiden at man skilte seg ut med et Apple-produkt. Hadde jeg ønsket å skille meg ut fra mengden på en forelesningssal i dag, så hadde jeg definitivt ikke kjøpt Apple. Design er dog ikke alt, hvilket er hvorfor jeg heller ikke kommer til å kjøpe maskinen til Samsung. Hadde en bare fått hardwaren til MBA i utformingen til Ativ Book 9... :yes:

 

Jeg kjøper produkter fordi jeg enten er fornøyd med tidligere produkter jeg har hatt fra det firmaet eller fordi jeg leser gode omtaler. Hva andre syntes om hva jeg eier av mobil eller laptop gir jeg flatt f--- i.

Lenke til kommentar

JO, har ikke råd til overpriset Samsung-crap når MBA koster 3000 mindre og har tildels bedre specs.

 

"over priset samsung crap" hvilke telefon koster mer å produsere en iphone 5, men e samtidig billigere og raskere? jo, det e samsung galaxy s3. apple e så sykt overpriset. den nye mac pro aka trash can koster 30k for den dårligste, og for 20k kan du få en pc som e 5x så bra til alt som mac pro. din tur eple fan boy!

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om du troller nå eller ikke? Men nye Mac Pro starter fra 26k og du må ta med i betraktning at det markedet en Mac Pro er rettet mot så må du sammenligne med andre workstation systemer, altså systemer med Intel Xeon, ECC RAM og workstation skjermkort. Du finner ikke så mange slike kapable systemer til under 20k akkurat og du får så definitivt ikke noe som er 5x så kraftig.

 

Dette er ikke systemer som er ment til å stå på gutterommet, men som brukes av profesjonelle studioer som blant annet Disney Pixar når de skal kjøre rendering av animasjoner i million produksjonprisklassen, tror du kanskje blander dette med med en typisk "spillmaskin" her nå. Her er driftsikkerhet førsteprioritet og da kan du stryke ALT som heter Intel Core i7, tradisjonelle minnebrikker, SSD lagring som baserer seg på MLC flash osv osv og da blir plutselig prisklasse og budsjett en helt annen og for selskaper slike systemer faktisk siktes inn på så er selv 40k per system som en dråpe i havet å regne uansett.

 

 

Alltid morsomt når en vanlige forbruker skal begynne å kommentere på priser i proklassen.

Lenke til kommentar

 

"If it ain't broken, don't fix it."

 

Spør du meg så ser designet like moderne ut i dag som det gjorde når de først slapp ut aluminiumsmodellene (~2008) - selv om de har gjort småendringer. Vet ikke om man kan si det om så mange andre laptoper fra 2008.

Syns det har vært "broken" siden starten jeg da, største minuset mitt mot Macbooker er utseende, heldigvis kan jeg putte på mitt eget "skall" utenpå. Det sagt så er nok min neste ultrabook en MBA, for de har helt sikkert skaffet den full HD, 12GB RAM, sitter på 10GB nå, helt uaktuelt å gå ned og en sterkere prossesor på 13''ern innen 2 år (skal ikke ha noe nytt før det) om ikke noen av de andre produsentene/Windows klarer å ta igjen Apple på batteritid.

Lenke til kommentar

Syns det har vært "broken" siden starten jeg da, største minuset mitt mot Macbooker er utseende, heldigvis kan jeg putte på mitt eget "skall" utenpå. Det sagt så er nok min neste ultrabook en MBA, for de har helt sikkert skaffet den full HD, 12GB RAM, sitter på 10GB nå, helt uaktuelt å gå ned og en sterkere prossesor på 13''ern innen 2 år (skal ikke ha noe nytt før det) om ikke noen av de andre produsentene/Windows klarer å ta igjen Apple på batteritid.

 

Hva bruker du 10GB RAM til? :blink:

Lenke til kommentar

XPS 15 starter på 2.01kg, mens Inspiron 15 er 2,60kg. MacBook Pro ligger på 2,02kg.

 

Hvis man kun er ute etter ultrabooks er Inspiron 14 på 2,02 mer interessant.

XPS 13 kun fra 1,36kg hvis det blir for tungt (kan også kjøpes med Ubuntu!)

http://www.dell.com/no/bedrifter/p/xps-13-linux/pd.aspx?c=no&l=no&s=bsd

XPS 13 i neste utgave kan absolutt være interessant. Den er utdatert pt, selv om jeg er litt usikker på hva det betyr i praksis. (3. Gen iCore, ikke Iris GPU, wlan N (ikke ac), bluetooth 3...)

Lenke til kommentar

Haswell utgaven av XPS 13 og 15 har kommet til de største landene, men kommer ikke til Norge før i midten av desember i følge Dell. XPS 12 har allerede kommet, den har en ganske kul vippeskjerm, men er i mine øyne for liten til å brukes til noe annet enn veldig enkelt arbeid. Byggekvaliteten er det ingenting å si på, skikkelige pene og gjennomførte produkter.

 

Spesifikasjonsmessig konkurrerer nok XPS mer mot macbook pro enn den testede maskinen, XPS 15 kan jo bestilles med ganske heftig innmat. Ytelsen på SSD-en er det største minuset med XPS, hadde forventet en M.2 SSD slik som MBA og pro har.

Lenke til kommentar

Alltid morsomt når en vanlige forbruker skal begynne å kommentere på priser i proklassen.

 

Alltid morsomt når noen skal heve seg over andre og hevde sin egen overlegenhet. Skillet mellom forbrukermodeller og foretningsmaskiner er for lengst visket ut. Veldig mange bedrifter begynner å ta inn mindre, lettere modeller, f.eks. den testede maskinen kan like godt være en foretnings-PC som en forbruker-PC. Og de fleste med jobb-laptop tar den med hjem og bruker den som en forbruker-PC uansett. At det skulle være noen signifikant forskjell i driftssikkerheten mellom en forbruker-PC og en typisk foretnings-PC er nok heller tvilsomt, har både gode og dårlige erfaringer med begge. Er nok smartere å se på byggekvalitet og historikk.

 

Og ja, dersom du ikke allerede visste det. PRO er ikke noe annet enn en forkortelse for professional som igjen kun betyr noe som brukes i jobbsammenheng. Det kan være alt fra en leder som trenger en laptop mellom møter, til en kontordame i Pixar. Apple definerer ikke kundene sine, selv om du måtte tro noe annet. Og Pixar rendrer for svarte ikke millionspillefilmene sine på en jævla laptop.

Lenke til kommentar

 

Alltid morsomt når noen skal heve seg over andre og hevde sin egen overlegenhet. Skillet mellom forbrukermodeller og foretningsmaskiner er for lengst visket ut. Veldig mange bedrifter begynner å ta inn mindre, lettere modeller, f.eks. den testede maskinen kan like godt være en foretnings-PC som en forbruker-PC. Og de fleste med jobb-laptop tar den med hjem og bruker den som en forbruker-PC uansett. At det skulle være noen signifikant forskjell i driftssikkerheten mellom en forbruker-PC og en typisk foretnings-PC er nok heller tvilsomt, har både gode og dårlige erfaringer med begge. Er nok smartere å se på byggekvalitet og historikk.

 

Og ja, dersom du ikke allerede visste det. PRO er ikke noe annet enn en forkortelse for professional som igjen kun betyr noe som brukes i jobbsammenheng. Det kan være alt fra en leder som trenger en laptop mellom møter, til en kontordame i Pixar. Apple definerer ikke kundene sine, selv om du måtte tro noe annet. Og Pixar rendrer for svarte ikke millionspillefilmene sine på en jævla laptop.

 

Når var det noen som sa at Macbook Pro's ble brukt til å lage filmer med? Selv om produktnavn inneholder like ord betyr det ikke nødvendigvis at de er egnet for det samme markedet (Macbook Pro skulle ha mistet ordet Pro for lenge siden). Håper at du har instinkt nok til å forstå at Macbook Pro og Mac Pro har ingen ting med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...