Gå til innhold

Test: Samsung Ativ Book 9 Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Legg på 450 kroner, og du får en 13" MacBook Pro med Retina-skjerm, Iris-grafikk og 8 GB RAM - samt vesentlig raskere CPU, PCIe-basert SSD, Thunderbolt, og et batteri som faktisk holder den brukstiden som loves… ;)

 

Hehe, i ultrabook-verden er nok MBA det beste valget ja. Som Windows-person, syntes jeg det er blodig urettferdig at Apple gjør ting så mye bedre enn konkurentene. Jeg kunne selvsagt installert Windows på en MBA, men dessverre har jeg fått designet til Apple opp i halsen. Det begynner å bli oppbrukt og det er etterhvert alt for mange kamskjellformede og aluminiumsfargede laptopper med hvit eplelogo bak. Selv om MBA gir god mening spec- og prismessig sett, så hadde jeg ikke klart å føle meg helt fornøyd med mindre de gjorde noe radikalt med designet.

 

Jeg holdt en stund en knapp på Zenbook Inifnity, men jeg ser at prisen på Iris-modellen kommer til å være rundt 18.000 kr. Det blir helt meningsløst. Da kan man heller kjøpe en langt kraftigere stasjonær spill-PC og en lavere specet ultraportabel.

Endret av Displayname
Lenke til kommentar

 

 

 

Dårlige greier. Så dyr og latterlig ræva med i5, 4gb og så liten hardisk.

 

Hvordan kommer produsentene unna med sånn vissvass.. Tull med så høy oppløsning også på en tiny liten 13 tommer.

De kommer (om ikke de har allerede) med en i7-versjon, og dobbel ram / dobbel harddisk.

Jeg har i utgangspunktet vært ute etter denne ultrabooken en god stund, men jeg er fryktelig usikker.

Historisk sett har ikke Samsung sluppet de bedre specca 9-series latopene på det norske markedet (dvs. de med i7 og kjappere/større SSD), så da ville jeg kontaktet Samsung Norge for å høre hvis det er den du venter på.

Hva snakker du om? Jeg eier en 9-series laptop med i7 og 256 GB SSD , som jeg kjøpte fra norsk nettbutikk.

Lenke til kommentar

 

 

Dette ble litt dyrt for min smak, men det er kanskje slik ultraportable er. Hardwaren er for svak til å gjøre stort annet enn skrivearbeid, video og surfing, men prisen er over 10.000 kr. I tillegg var batteritiden alt annet enn imponerende.

 

Hadde den i det minste hatt 6-8 GB RAM og Iris-grafikk, men da hadde gjerne prisen vært nærmest det dobbelte igjen.

 

EDIT: Griselekkert design - det skal den ha.

Legg på 450 kroner, og du får en 13" MacBook Pro med Retina-skjerm, Iris-grafikk og 8 GB RAM - samt vesentlig raskere CPU, PCIe-basert SSD, Thunderbolt, og et batteri som faktisk holder den brukstiden som loves? ;)

amen

Lenke til kommentar

Den koster kr 3000 mere enn tilsvarende MBA; hvorfor da ikke kjøpe en MBA og installere windows ? Da får en top-notch touchpad i tillegg.

 

Skjermen i MacBook Air er håpløst utdatert. Både når det kommer til oppløsning og fargemetning. Pekeflaten er også nokså på høyde med den i MBA, bortsett fra litt mindre nøyaktig scrolling.

 

Samsung 900X3F (Ivy Bridge utgaven med 1080p IPS) er dessuten det bedre valget.

 

MacBook Air om de klarer å oppdatere skjermen. Da er den faktisk helt sjukt bra mtp batteritid og OPPLEVD lavere vekt pga bedre vektfordeling.

Lenke til kommentar

En skjerm med lav oppløsning er en fordel ift. vekt og batterilevetid. Skjermkortet trenger å jobbe mindre, en trenger mindre kjøling og batteriet varer lenger. At skjermen i MBA har dårlig fargemetning var jeg ikke klar over, tvert om er min erfaring det motsatte. Apple bruker mer penger på kvalitetsskjermer enn det du finner i tilsvarende PC-er.

Lenke til kommentar

Disse kommer vell med Samsung sitt svar på IPS som de kaller PLS og ikke IPS paneler vell? Og syntes testen inneholdt forsvinnende lite informasjon når det gjelder denne skjermen sammenlignet med de to andre høyoppløste skjermene vi har på bærbare maskiner per i dag iform av MacBook Pro 13" og 15" Retina? Dere skriver at det er den beste skjermen dere har sett, men skriver fint lite om hva som faktisk gjør den til den beste og da bedre enn Pro 13" og 15" Retina skjermene. Dette kombinert med at dere ramser opp såpass mye negativt relatert til skjermen så får det meg også til å stusse litt ekstra da flere av tingene dere nevner ikke er et problem med nevnte Pro 13" og 15" Retina, hvertfall ikke i den graden dere beskriver her.

 

Ikke skriver dere stort om hvordan skjermen fungerer med Windows i praksis, hvor god er støtten for såpass høy oppløsning og skikkelig skalering? Takles dette bra av tredjepartsapplikasjoner eller går vinninga litt opp i spinninga på grunn av denne typen mangler? Ikke er det noen test eller analyse av skjermkalibrering eller fargegjengivelse eller noe heller, eneste vi har å basere oss på er altså ordene til anmelder uten noen harde data som kan verken bekrefte eller avkrefte stort.

 

Og batteritesten i seg selv er vell grunn nok til trekk i karakter og burde vell skrives som et stort minus i oppsummeringa ettersom den altså viser seg å ha omtrent halvparten av det Samsung forsøker å skryte på seg? Greit nok at man må ta feilmargin med i bilde, og det kan vell være at du klarer å tyne ut en 5-6 timer ved lett til moderat bruk men dette er jo fremdeles milevis fra de oppgitte 11-timene og jeg lurer veldig på hvor lite du faktisk skal benytte deg av maskinen for å ha noen realistisk mulighet for å nå disse tidene. Tilsammenligning så tester jo faktisk MacBook Air 13", som vell er den åpenbare maskinen Samsung sikter seg inn på her med tanke på oppgitt batteritid til å faktisk overgå sine lovte 12-timer batteri ved lett bruk som dokumentbehandling osv, og ca 9-10 timer ved video, det er jo en helt annen verden enn hva Samsung holder på med som er den vante villendene markedsføringen som endel produsenter har en lei tendens til å ty til når det kommer til batterilevetiden på produktene sine. Med OS X Mavericks så har jo MacBook Air utrolig nok økt sin generelle batterilevetid med ca 50-90 min avhengig av arbeidsoppgaver som gjør differansen enda større og setter jo Samsung sine ord i temmelig dårlig lys her og det burde vell få en eller annen reaksjon når resultatet er så langt ifra lovnadene til produsenten?

 

 

Det er endel praktiske ting en slik test ikke tar for seg selv heller, sånn om at hengselet til skjermen virker å slites ut temmelig fort som gjør det vanskelig å holde skjermen i ønsket posisjon når du er i bevegelse og at strømadapteren har en så tynn plugg at det gjør den ekstremt kjør for eventuell bøy og tøy, og i verstefall knekk.

 

Har selv hatt æren av å teste ut denne modellen for tja, litt over en måned siden nå og jeg kjenner meg ikke igjen i mye av det testen her skriver. Jeg opplevde ingenting med denne skjermen som skulle tilsi at den overgår hva Apple allerede har tilbudt i over ett år med MacBook Pro Retina modellene sine, ikke vil jeg si at den er noe dårligere heller men de ekstra PPI-ene utgjør null og niks i praksis da oppløsningen allerede er så høy at det hvertfall for min del er temmelig håpløst å merke noen forskjell til å starte med og jeg opplevde både farger som hakket dårligere (ikke så alt for merkbart det heller) men ikke minst at skjermen sliter noe så vannvittig med refleksjoner at det ødela veldig, veldig mye av opplevelsen og skjermen er en fingeravtrykkmagnet så det ble temmelig uaktuelt å bruke den som touchskjerm når overflaten på skjermen nærmest suger til seg med fingermerker. Om du tror Apple sine skjermer er blanke og sliter med refleksjon så bare vent til du ser hvordan denne er i praksis.

 

 

Og de som mener at styreflaten er på høyde med MacBook Air / Pro kan umulig ha mye erfaring med sistnevnte, det er nok kanskje en av de bedre på markedet innen Windows maskiner men multigestures er fremdeles ikke i nærheten selv om kanskje det å navigere selve musepekeren er langt mer behagelig enn tidligere. Så ført du skal kjøre på med litt tofingerscrolling osv så kan det ikke sammenlignes med en MacBook på noen som helst måte, det hakker og registreres relativt dårlig alt for ofte noe som nærmest aldri skjer om du bruker en MacBook. Samtidig så er knappene forferdelig å trykke ned da responsen er alt for myk så den demper trykkene dine såpass at det føles som du jobber i mot knappene og ikke med dem. Og responsen fra tastaturet forblir vell kanskje det dårligste med hele Samsung 9-serien om du spør meg, det er en veldig ujevn respons og knappene føles ikke så alt for bra og her mener jeg at Samsung sin egen 7-serie faktisk kan skimte med bedre tastatur og baklyset er skuffende svakt.

 

 

Og når jeg testet litt over en måned siden, da vell og merke med Windows 8.1 så var hvertfall skaleringen et gjenngående problem da nettsider ble utrolig uklare med blurry tekst som et resultat av dårlig støtte for skikkelig skalering, og flere av Samsung sine egne applikasjoner skalerte ikke i det hele tatt og det samme gjaldt flere av Microsoft sine egne applikasjoner selv i Windows 8.1 som gjorde det hele til en veldig blandet opplevelse da denne oppløsningen gjør elementer og tekst så liten at det er nærmest ubrukelig uten skalering. Selv Samsung sin UEFI BIOS skalerte ikke når jeg testet maskinen noe som var en stor pine da man nærmest var avhengig av forstørrelsesglass for å navigere i BIOS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dårlige greier. Så dyr og latterlig ræva med i5, 4gb og så liten hardisk.

 

Hvordan kommer produsentene unna med sånn vissvass.. Tull med så høy oppløsning også på en tiny liten 13 tommer.

Det er ingen som stopper deg fra å kjøpe plastic fantastic til halv pris med 1366x768 oppløsning og chassis som ser ræva ut, veier 1kg mer og knirker bare du ser på den.

Det er ikke alle som kun tenker pris vs ytelse.

 

Mitt problem med denne er ikke at den har i5 CPU,

(det har jeg selv på min stasjonære og kjører likevel alle spill på max)

problemet er U-en bak modell betegnelsen av CPU.

D.v.s. at uansett om denne får en i7 så vil den ha 2 kjerner istedet for 4 for å spare strøm.

Det er som å ha en katt med to amputerte ben. Den fungerer bra når den ligger i fanget og koser, men det blir verre når den må flytte på seg.

Endret av FB.934880505
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...