Gå til innhold

Test: Samsung Ativ Book 9 Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Når var det noen som sa at Macbook Pro's ble brukt til å lage filmer med? Selv om produktnavn inneholder like ord betyr det ikke nødvendigvis at de er egnet for det samme markedet (Macbook Pro skulle ha mistet ordet Pro for lenge siden). Håper at du har instinkt nok til å forstå at Macbook Pro og Mac Pro har ingen ting med hverandre å gjøre.

 

Håper du har instinkt nok til å forstå at du svarer på feil innlegg.

Lenke til kommentar

 

Legg på 450 kroner, og du får en 13" MacBook Pro med Retina-skjerm, Iris-grafikk og 8 GB RAM - samt vesentlig raskere CPU, PCIe-basert SSD, Thunderbolt, og et batteri som faktisk holder den brukstiden som loves… ;)

 

Holder batteritiden som loves? i windows? Neppe.

 

Ellers blir det enn oppveining av funksjoner som alltid, denne er jo feks både tynnere og lettere, noe som er en viktig betraktning for ultraportable.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Har sett etter ny "ultrabook" i et halvt års tid nå og endte til slutt opp med å selge sjela til djevelen sjøl og gikk for en MBA 13", nyeste versjon med 256GB SSD, 8GB RAM og i5 til 8500kr, brukt (3 mnd). Det eneste jeg fant av alternativer til denne (som ikke har kjente problemer, som Sony Vaio etc.) var Dell XPS 13 som med ca samme specs kostet en del mer selv med 15% studentrabatt mot Apple sine 8%, Dellen hadde da dårligere batteri og integrert grafikk. Jeg ble igrunn ganske forbauset over at det ikke var mulig å finne noen Windowsbaserte pcer med ca samme specs til en billigere penge enn Apple.

 

Jeg har alltid vært skeptisk til Apple, men så langt er jeg storfornøyd, bortsett fra at OSX er ganske uvandt (en del usaklig sære løsninger og førsteinntrykket fra en inngrodd Windowsbruker er at OSet er generelt dumbed down i forhold til W7. Samtidig er multitouch og en del andre ting genialt). Kjører imidlertid W7 via Parallels slik at jeg har tilgang til Office 2013 og ArcGIS 10.1, noe som fungerer overraskende bra, dog ikke såå smooth som det ville gjort på en skikkelig installasjon.

 

Som noen andre nevnte synes jeg også utseende til Mac'er generelt er ganske meh, men til syvende og sist skal en ikke sitte å stirre på PCen, men heller det som foregår på skjermen. Oppløsningen på skjermen syns jeg også er fin, "retina" og andre gimmicker på så små skjermer er helt bortkastet synes jeg. Jeg har rett og slett ikke behov for noe mer i en slik PC, ettersom jeg allerede har en stasjonær arbeidsstasjon med en NEC skjerm til 16-17 laken. Fargekritisk arbeid hører ikke hjemme på en laptop uansett produsent, i mine øyne.

Lenke til kommentar

Noen som har brukt denne med Linux, gjerne Ubuntu Gnome? Virker spennende, men ser for meg at særlig oppløsningen kan skape trøbbel. Eventuelt forslag til alternativer?

 

8 GB-varianten å finne i netbutikker, men foreløpig vanvittig overprisa. http://www.gs.no/produkt.php?id=61034. Det er rein idioti å si at ingen har bruk for mer minne fordi du ikke har det. Begynn med virtualisering, og si det en gang til. Nettopp derfor lager Samsung flere varianter -- så man kan velge den som passer eget arbeidsmønster.

Endret av hlnd
Lenke til kommentar

 

Holder batteritiden som loves? i windows? Neppe.

 

Ellers blir det enn oppveining av funksjoner som alltid, denne er jo feks både tynnere og lettere, noe som er en viktig betraktning for ultraportable.

 

Det er da relativt åpenbart at batteritiden som loves er med OS X.

 

Ellers er det selvsagt alltid en avveiing mellom ulike hensyn, men 1-2 mm pluss/minus i tykkelse, eller at Ativ'en er 165 gram lettere enn den kraftigere MBP, eller at MacBook Air er 55 gram lettere enn Ativ, er neppe så viktig at det blir utslagsgivende for veldig mange.

Lenke til kommentar

 

Det er da relativt åpenbart at batteritiden som loves er med OS X.

 

Ellers er det selvsagt alltid en avveiing mellom ulike hensyn, men 1-2 mm pluss/minus i tykkelse, eller at Ativ'en er 165 gram lettere enn den kraftigere MBP, eller at MacBook Air er 55 gram lettere enn Ativ, er neppe så viktig at det blir utslagsgivende for veldig mange.

 

Ja, akkurat mitt poeng, det hjelper ikke så mye om det holder det som loves i OSX om man bruker windows. Og der har Macene langt dårligere batterilevetid.

 

Kanskje, nå vil jeg si hele ultraportabelmarkedet i seg selv er en nisje, så det som er relevant er hvor utslagsgivende det er for denne gruppen, od der er man tradisjonelt ganske opptatt av størrelse. Jeg tror feks det er mer viktig enn ting som thunderbolt for mange.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er helt klart en fin maskin, men hvorfor holder Samsung på med den proprietære "mini VGA"-porten fortsatt? Å få DVI til å fungere tilfredsstillende på disse maskinene er håpløst. HDMI til DVI er en brokete og dårlig løsning og VGA er allerede analogt, så å konvertere det til noe som helst er dødfødt.

 

Å ikke ha Display Port e.l. på en bærbar maskin i 2013 er helt ubegripelig. Når man allikevel må ha en overgang for å vise stygge PowerPoint-presentasjoner på fæle prosjekter over ekkel VGA kan vel overgangen like gjerne være fra Display Port?

 

Møkk.

Lenke til kommentar

 

Alltid morsomt når noen skal heve seg over andre og hevde sin egen overlegenhet. Skillet mellom forbrukermodeller og foretningsmaskiner er for lengst visket ut. Veldig mange bedrifter begynner å ta inn mindre, lettere modeller, f.eks. den testede maskinen kan like godt være en foretnings-PC som en forbruker-PC. Og de fleste med jobb-laptop tar den med hjem og bruker den som en forbruker-PC uansett. At det skulle være noen signifikant forskjell i driftssikkerheten mellom en forbruker-PC og en typisk foretnings-PC er nok heller tvilsomt, har både gode og dårlige erfaringer med begge. Er nok smartere å se på byggekvalitet og historikk.

 

Og ja, dersom du ikke allerede visste det. PRO er ikke noe annet enn en forkortelse for professional som igjen kun betyr noe som brukes i jobbsammenheng. Det kan være alt fra en leder som trenger en laptop mellom møter, til en kontordame i Pixar. Apple definerer ikke kundene sine, selv om du måtte tro noe annet. Og Pixar rendrer for svarte ikke millionspillefilmene sine på en jævla laptop.

 

Håper du har instinkt nok til å forstå at du svarer på feil innlegg.

 

 

Her tror jeg nok vi snakker forbi hverandre, eller så er det en eller annen misforståelse underveis her. Du snakker kontinuerlig om mindre og lettere maskiner og "jobb-laptop" men det jeg kommenterte rundt var jo an Mac Pro og ikke en MacBook Pro, altså en workstation (stasjonær) og hadde overhode ingenting med bærbare maskiner å gjøre i det hele tatt, akkurat som ahpadt forsøkte å påpeke.

 

Og Pixar rendrer stortsett alle sine filmer på nettopp Mac Pro, som er workstation maskiner med Intel Xeon oppsett med ECC minne, det å bedrive slikt omfattende kontinuerlig arbeid av denne størrelsesorden og i denne prisklassen (Monster University hadde vell en produksjonskostnad på ca 200 millioner dollar) på arbeidsstasjoner uten ECC minne ville jo vært ren idioti. Og for selskaper som Pixar, WETA Digital osv så har det fryktelig lite å si om arbeidsstasjonene koster dem 15'000kr eller 50'000kr da det blir en dråpe i havet iforhold til hva de budsjetterer med så de spytter inn de pengene de føler er nødvendig for å få arbeidet gjort på en så driftsikker og effektiv måte som mulig.

 

 

Dette er altså ikke systemer og maskiner som er rettet mot hvermansen som deg og meg og da blir det for dumt å drive å sammenligne det med selvbygde fobrukersystemer, det er blir å sammenligne fulg og fisk.

 

 

Så hva med å legge bort den aggressive holdningen og faktisk lese innleggene du siterer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...