Gå til innhold

Hva er best til å lese bøker?


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde tilsvarende problemstilling i sommer. Gikk da for iPad, og er forsåvidt fornøyd med det kjøpet. Da har du også mulighet til å se film etc., om du skulle ønske det. Ved lesing kan man regulere lyssettingen, dermed blir ikke øynene så sliten.

Har også hørt at Kindle skal være meget bra, men at overgangen mtp PDF kan være problematisk.

 

På en Kindle er det veldig behagelig å lese og man blir ikke sliten. Dette med lett justerbar skriftstørrelse er også veldig bra.

 

Dette med å regulere lyset som du snakker om er dermed ikke noe poeng på Kindle.

Det kan virke som du har hørt mye om Kindle, men mangler erfaring med den.

 

Ute i sollys er Kindle overlegen, lett lesbar selv i sterkt sollys.

Pdf med tekst går kjempefint, det blir som vanlige bøker.

Pdf med mye bilder er ikke ideelt, men dette har med at blanding bilder/tekst ikke fungerer så bra på Kindle. Hvis det er store bilder sees de ganske godt på Kindle.

Mindre bilder fungerer ikke så bra siden Kindle er svart/hvitt og bildene ikke zoomer så lett.

Teksten i pdfer er alltid bra.

 

Prismessig og funksjonellt er ikke ipad noe å satse på hvis man skal lese en del bøker.

Endret av smartphone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker å kjøpe en kindle, men jeg lurer på om jeg bør gå for paperwhite eller kindle 4?

 

Fordelene med 4er at den er billigere og den har knapper (noe jeg liker)

Fordelene med paperwhite er vel at det er noe skarpere? og raskere? Og inkludert lys.

 

Jeg lurer på om ikke kindle 4 dekker behovene mine? Eller er paperwhite vesentlig bedre?

 

Og så lurer jeg på om det følger med lader til kindle fra amazon?

Og er amazon det beste og billigste stedet å bestille fra?

Betaler man toll og MVA på kindle? Siden den går over 200kr grensa.

Lenke til kommentar

Jeg finn den nyeste Kindle Paperwhite for noen uker siden, og jeg elsker den. Kunne aldri i verden tenkt meg en med knapper og uten lys. Jeg har prøvd Kindle 4, og den er ikke i nærheten engang. Det følger ikke med lader (bare usb kabel), men det er ikke noe problem å lade via PC eller med laderen til mobilen. Amazon er desidert det beste stedet å bestille fra, selv om du kanskje sparer en hundrelapp på Ebay; Fra Amazon får du den på døren etter noen dager, får fantastisk support og et års garanti. Du må betale moms, den den legger Amazon til når du bestiller, så du betaler alt på en gang og slipper fortollingsavgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en Kindle 3, og jeg savner lys iblant. Det spørs hvor du bruker den. Lys er kjekt på telttur og langdistansebuss/tog, men ellers går det stort sett greit med lokale lyskilder. Liker knapper jeg og, men tror jeg hadde kunnet leve med tafseskjerm. Blir nok tilsvarende papirhvit når den jeg har tar kvelden.

Lenke til kommentar

Jeg finn den nyeste Kindle Paperwhite for noen uker siden, og jeg elsker den. Kunne aldri i verden tenkt meg en med knapper og uten lys. Jeg har prøvd Kindle 4, og den er ikke i nærheten engang. Det følger ikke med lader (bare usb kabel), men det er ikke noe problem å lade via PC eller med laderen til mobilen. Amazon er desidert det beste stedet å bestille fra, selv om du kanskje sparer en hundrelapp på Ebay; Fra Amazon får du den på døren etter noen dager, får fantastisk support og et års garanti. Du må betale moms, den den legger Amazon til når du bestiller, så du betaler alt på en gang og slipper fortollingsavgift.

 

Hva er det som er bedre medpaperwhiten?

Har den raskere prosessor?

Er lyset nødvendig utenom i senga?

Er den lettere og tynnere enn kindle 4?

Lenke til kommentar

 

Hva er det som er bedre medpaperwhiten?

Har den raskere prosessor?

Er lyset nødvendig utenom i senga?

Er den lettere og tynnere enn kindle 4?

Alt, med mindre du hater touchskjerm.

Ja.

Ja, med mindre du er i sollys eller bra belysning inne. Lyset gir også bedre kontrast.

Det siste vet jeg ikke, men det er bare å søke opp dimensjonene.

 

Om du har tenkt å ta med kindelen i sekken, væska etc bør du kjøpe noe beskyttelse, og da er Amazon sin leather case helt perfekt. Kvaliteten er knall, den passer perfekt og den har magnetisk lukking som også slår av og på kindelen når du lukker/åpner den. :)

 

Edit: Den støtter ikke epud, men du kan konvertere til mobi. Den støtter også .pdf, .doc. jpeg og en hel haug med andre formater.

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Jeg tenker å kjøpe en kindle, men jeg lurer på om jeg bør gå for paperwhite eller kindle 4? Fordelene med 4er at den er billigere og den har knapper (noe jeg liker) Fordelene med paperwhite er vel at det er noe skarpere? og raskere? Og inkludert lys. Jeg lurer på om ikke kindle 4 dekker behovene mine? Eller er paperwhite vesentlig bedre? Og så lurer jeg på om det følger med lader til kindle fra amazon? Og er amazon det beste og billigste stedet å bestille fra? Betaler man toll og MVA på kindle? Siden den går over 200kr grensa.

 

Jeg har Kindle 4 og er veldig fornøyd med den. Det jeg ser som ulempen med Kindle 4 er at det ikke er lys. Stort sett er det kun et problem når jeg ligger i senga og det er litt mørkt. Da kan jeg enten slå på lyset eller justere skriftstørrelsen litt opp.

Det går an å kjøpe en liten lampe til å feste på Kindle også. Tror ikke jeg gidder noe slikt.

Edit: Siden du liker knapper, kan si at disse er veldig greie å bla med og lett å holde Kindle med en hånd og bla.

 

Paperwhite er nok litt mer moderne med touch og fordelen med lys.

 

Pris for meg ble kr 850 inkl mva og levert på døra.

Det er ikke toll, kanskje fortollingsgebyr.

Jeg tror Paperwhite vil koste ca 1200-1300

Jeg ville handlet på amazon.com

De sender vel Kindle med DHL så mulig man slipper det vanlige tollgebyret på 129, dette er egentlig Postens tollgebyr.

 

Siden jeg har brukt Kindle mye og mer enn jeg hadde ventet - tror jeg hadde kjøpt PW i dag. Likevel angrer jeg ikke på Kindle 4. Den er mer enn god nok.

Det jeg ble veldig fornøyd med var å kjøpe et omslag så Kindle ser ut som en bok.

Jeg kjøpte et jeg mente ikke så så fake-skinn ut fra amazon.de. Da fikk jeg klemt meg inn under 200-grensa ;-)

Det er litt greier å holde den, og Kindle ser mer ut som bok. Kanskje ikke alle som synes dette er nødvendig, men for meg var dette prikken over i-en.

 

Utvalget av engelskspråklig bøker er veldig godt på amazon og jeg handler rett som det er en og har nå alltid en eller to som jeg leser i. Ennå ikke hatt med den på ferie, men ser frem til det.

 

Tror du at Kindle 4 vil dekke ditt eget behov, tror jeg ikke du vil bli skuffet over den.

 

For å konvertere filer kan du bruke Calibre som har et greit grafisk grensesnitt.

Kun kjøpt en bok i epub og samtidig fikk jeg også den i pdf. Så usikker på om jeg konverterte den.

Pdf konverterer du kun ved å sende som mail til din Kindle, veldig lett.

 

Fra wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Kindle#Format_support_by_device

"The fourth/fifth generation Kindles, Kindle Touch, Kindle Touch 3G, and Kindle Paperwhite can display AZW, TXT, PDF, unprotected MOBI, and PRC files natively. HTML, DOC, DOCX, JPEG, GIF, PNG, and BMP are usable through conversion. The Touch and Touch 3G can also play Audible Enhanced (AA, AAX) and MP3 files.[105] Amazon indicated in 2012 that the fourth generation Kindles will be updated to support the KF8 format"

 

Lader er som sagt kun USB som du kobler til PC. Jeg har også ladet min med micro-USB fra strømnettet, dvs vanlig mobillader. Jeg har sjekket med amazons sider at dette skal være greit.

 

Jeg savner kun lyset i senga. Trenger ikke lys på min Kindle hvis det er vanlig greit lys. Selv om jeg har det litt mørkt i en krok i stua trenger jeg ikke lys på Kindle.

Og jeg er over 30 for å si det pent og nattsynet blir vel dårligere etter man er 16.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

 

Jeg har Kindle 4 og er veldig fornøyd med den. Det jeg ser som ulempen med Kindle 4 er at det ikke er lys. Stort sett er det kun et problem når jeg ligger i senga og det er litt mørkt. Da kan jeg enten slå på lyset eller justere skriftstørrelsen litt opp.

Det går an å kjøpe en liten lampe til å feste på Kindle også. Tror ikke jeg gidder noe slikt.

Edit: Siden du liker knapper, kan si at disse er veldig greie å bla med og lett å holde Kindle med en hånd og bla.

 

Paperwhite er nok litt mer moderne med touch og fordelen med lys.

 

Pris for meg ble kr 850 inkl mva og levert på døra.

Det er ikke toll, kanskje fortollingsgebyr.

Jeg tror Paperwhite vil koste ca 1200-1300

Jeg ville handlet på amazon.com

De sender vel Kindle med DHL så mulig man slipper det vanlige tollgebyret på 129, dette er egentlig Postens tollgebyr.

 

Siden jeg har brukt Kindle mye og mer enn jeg hadde ventet - tror jeg hadde kjøpt PW i dag. Likevel angrer jeg ikke på Kindle 4. Den er mer enn god nok.

Det jeg ble veldig fornøyd med var å kjøpe et omslag så Kindle ser ut som en bok.

Jeg kjøpte et jeg mente ikke så så fake-skinn ut fra amazon.de. Da fikk jeg klemt meg inn under 200-grensa ;-)

Det er litt greier å holde den, og Kindle ser mer ut som bok. Kanskje ikke alle som synes dette er nødvendig, men for meg var dette prikken over i-en.

 

Utvalget av engelskspråklig bøker er veldig godt på amazon og jeg handler rett som det er en og har nå alltid en eller to som jeg leser i. Ennå ikke hatt med den på ferie, men ser frem til det.

 

Tror du at Kindle 4 vil dekke ditt eget behov, tror jeg ikke du vil bli skuffet over den.

 

For å konvertere filer kan du bruke Calibre som har et greit grafisk grensesnitt.

Kun kjøpt en bok i epub og samtidig fikk jeg også den i pdf. Så usikker på om jeg konverterte den.

Pdf konverterer du kun ved å sende som mail til din Kindle, veldig lett.

 

Fra wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Kindle#Format_support_by_device

"The fourth/fifth generation Kindles, Kindle Touch, Kindle Touch 3G, and Kindle Paperwhite can display AZW, TXT, PDF, unprotected MOBI, and PRC files natively. HTML, DOC, DOCX, JPEG, GIF, PNG, and BMP are usable through conversion. The Touch and Touch 3G can also play Audible Enhanced (AA, AAX) and MP3 files.[105] Amazon indicated in 2012 that the fourth generation Kindles will be updated to support the KF8 format"

 

Lader er som sagt kun USB som du kobler til PC. Jeg har også ladet min med micro-USB fra strømnettet, dvs vanlig mobillader. Jeg har sjekket med amazons sider at dette skal være greit.

 

Jeg savner kun lyset i senga. Trenger ikke lys på min Kindle hvis det er vanlig greit lys. Selv om jeg har det litt mørkt i en krok i stua trenger jeg ikke lys på Kindle.

Og jeg er over 30 for å si det pent og nattsynet blir vel dårligere etter man er 16.

Takk,

 

Hvordan er touch screenen? Det er den jeg er litt skeptiskt til da jeg ikke har smart phone eller kommer til å få det heller? er touch screenen presis? Blir man sliten i hånda mån bruker til å "bla"?

 

Er PW bra å ha med på tog/bane/buss etc?

Har den plass i en vinterjakkelomme? :)

Lenke til kommentar

Takk,

 

Hvordan er touch screenen? Det er den jeg er litt skeptiskt til da jeg ikke har smart phone eller kommer til å få det heller? er touch screenen presis? Blir man sliten i hånda mån bruker til å "bla"?

 

Er PW bra å ha med på tog/bane/buss etc?

Har den plass i en vinterjakkelomme? :)

 

Jeg var selv skeptisk til Paperwhite sin touch siden jeg var godt vandt med knappene på tredje generasjons Kindle (kjøpte begge via JetCarrier ved lansering siden Amazon ventet med å la norske kunder få bestille direkte i starten), men det er så smooth laget til at jeg aldri har merket forskjell når jeg leser. Og touch med to fingrer kommer godt med når du må bruke den eksperimentelle nettleseren til å logge på offentlige WiFi-soner etc (jeg brukte aldri 3G på min første Kindle, så når jeg bestilte Paperwhite gadd jeg ikke betale ekstra for 3G mulighet siden jeg alltid har mobilen med meg og hotspotmulighet der).

Jeg gidder aldri sveipe for å bla siden det fungerer å bare trykke på sidene av skjermen (i kjent stil fra tidligere modeller) for å bla frem og tilbake.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Takk,

 

Hvordan er touch screenen? Det er den jeg er litt skeptiskt til da jeg ikke har smart phone eller kommer til å få det heller? er touch screenen presis? Blir man sliten i hånda mån bruker til å "bla"?

 

Er PW bra å ha med på tog/bane/buss etc?

Har den plass i en vinterjakkelomme? :)

 

Jeg har kun Kindle 4 og vet ikke hvordan PW er å bruke.

Amazon har mange omtaler av PW og det er i hvertfall en kjøper som har laget video-omtale

http://www.amazon.com/gp/product/B00CTUKFNQ/ref=fs_clw

 

PW er litt større enn Kindle som du ser av målene under:

Kindle (16.5 cm x 11.4 cm x 0.87 cm)

Kindle PW (16.9 cm x 11.7 cm x 0.91 cm)

 

Jeg har fått Kindle med omslag i hvertfall i en ytterjakke.

Min Kindle med omslag er omtrent lik som et DVD-cover, men litt lavere i høyde. En PW er da omtrent lik med et DVD-cover uten omslag.

 

Jeg har hatt Kindle i 7-8 mnd og ennå ikke tatt med på buss/tog.

Jeg ville tro det er bra, med mulighetene for å justere skriftstørrelse, og også bakgrunnslys som PW har.

Har du lyst på en PW tror jeg også du kommer til å bli fornøyd, akkurat som jeg tror du vil bli fornøyd med en Kindle.

Jeg trodde ikke jeg kom til å bruke den så mye, så jeg kjøpte derfor den billigste. Jeg hadde kun lest på papir før, så det tok litt tid før jeg vendte meg til Kindle. Nå kan jeg ikke tenke meg å ta med noen bøker på ferie, eller som jeg ofte har gjort før finne en bok eller to på flyplassen.

 

Vanlig Kindle er nå generasjon 5 så den er velprøvd. Touch er vel i hvertfall 2. gen,

Lenke til kommentar

 

Jeg har kun Kindle 4 og vet ikke hvordan PW er å bruke.

Amazon har mange omtaler av PW og det er i hvertfall en kjøper som har laget video-omtale

http://www.amazon.com/gp/product/B00CTUKFNQ/ref=fs_clw

 

PW er litt større enn Kindle som du ser av målene under:

Kindle (16.5 cm x 11.4 cm x 0.87 cm)

Kindle PW (16.9 cm x 11.7 cm x 0.91 cm)

 

Jeg har fått Kindle med omslag i hvertfall i en ytterjakke.

Min Kindle med omslag er omtrent lik som et DVD-cover, men litt lavere i høyde. En PW er da omtrent lik med et DVD-cover uten omslag.

 

Jeg har hatt Kindle i 7-8 mnd og ennå ikke tatt med på buss/tog.

Jeg ville tro det er bra, med mulighetene for å justere skriftstørrelse, og også bakgrunnslys som PW har.

Har du lyst på en PW tror jeg også du kommer til å bli fornøyd, akkurat som jeg tror du vil bli fornøyd med en Kindle.

Jeg trodde ikke jeg kom til å bruke den så mye, så jeg kjøpte derfor den billigste. Jeg hadde kun lest på papir før, så det tok litt tid før jeg vendte meg til Kindle. Nå kan jeg ikke tenke meg å ta med noen bøker på ferie, eller som jeg ofte har gjort før finne en bok eller to på flyplassen.

 

Vanlig Kindle er nå generasjon 5 så den er velprøvd. Touch er vel i hvertfall 2. gen,

Når du er hjemme, foretrekker du å lese bøker på latoppen/desktoppen? eller er PW overlegen her?

 

Jeg kommer nok til å lese mest hjemme og med laptoppen kan jeg ikke virkelig slappe av med beina på bordet mens jeg leser (om du skjønner) Og kan bli litt sliten i øynene av å se på laptop skjermen i flere timer.

 

Men om det er god nok grunn til å gå til anskaffelse av en Kindle?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Når du er hjemme, foretrekker du å lese bøker på latoppen/desktoppen? eller er PW overlegen her?

 

Jeg kommer nok til å lese mest hjemme og med laptoppen kan jeg ikke virkelig slappe av med beina på bordet mens jeg leser (om du skjønner) Og kan bli litt sliten i øynene av å se på laptop skjermen i flere timer.

 

Men om det er god nok grunn til å gå til anskaffelse av en Kindle?

Som Kontorstol også sier, det kan nesten ikke sammenliknes. Jeg kan ikke tenke meg å lese en bok på laptop eller stasjonær som har noe bedre skjerm (enn laptop).

Kindle er overlegen, vet ikke hvor mange timer jeg har lest i strekk. for det meste blir det som regel en time. Aldri blitt sliten av Kindle og første gangen jeg fikk den virket skjermen helt hvit selv om den er litt grå og jeg ble veldig overrasket over hvor god den var.

Før jeg kjøpte lurte jeg på om det var noe vits og tenkte på android-brett som jeg nok kommer til å kjøpe siden som et alternativ (og til litt annet). Glad jeg kjøpte Kindle som er overlegen som lesemaskin.

 

Jeg har lest flere bøker enn jeg har gjort på lenge. Jeg tror også mange andre opplever det samme. Det var også litt av grunnen til at jeg tvilte før kjøpet, siden jeg ikke synes jeg leste så mye mer.

 

Tror ikke du kommer til å bli sliten, det blir veldig likt en bok bortsett fra fordelene du har i tillegg.

Hatt den med til venner når vi har sittet ute og noen får hakeslepp av skjermen ute i sollys, fordi det blir som en vanlig bok - ikke noe problemer med gjenskinn eller for dårlig kontrast.

 

Som sagt det eneste er at hadde jeg kjøpt nå hadde jeg kjøpt en PW pga lys og litt mer moderne med touch er sikkert heller ikke å forakte.

Av og til er det salg på omslag og det er mulig jeg nå kjøper et nytt omslag med lys, hvis jeg får den til en bra pris. Kan være morsomt å bytte på og hvis jeg får et i ekte skinn.

 

Det eneste er at for bøker med mye fargebilder vil jeg nok bruke f eks Nexus 7 når jeg kjøper det. Men det er jo bare til et begrenset antall bøker det er aktuellt. Til vanlig bøker vil jeg bruke Kindle.

Endret av smartphone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Kontorstol også sier, det kan nesten ikke sammenliknes. Jeg kan ikke tenke meg å lese en bok på laptop eller stasjonær som har noe bedre skjerm (enn laptop).

Kindle er overlegen, vet ikke hvor mange timer jeg har lest i strekk. for det meste blir det som regel en time. Aldri blitt sliten av Kindle og første gangen jeg fikk den virket skjermen helt hvit selv om den er litt grå og jeg ble veldig overrasket over hvor god den var.

Før jeg kjøpte lurte jeg på om det var noe vits og tenkte på android-brett som jeg nok kommer til å kjøpe siden som et alternativ (og til litt annet). Glad jeg kjøpte Kindle som er overlegen som lesemaskin.

 

Jeg har lest flere bøker enn jeg har gjort på lenge. Jeg tror også mange andre opplever det samme. Det var også litt av grunnen til at jeg tvilte før kjøpet, siden jeg ikke synes jeg leste så mye mer.

 

Tror ikke du kommer til å bli sliten, det blir veldig likt en bok bortsett fra fordelene du har i tillegg.

Hatt den med til venner når vi har sittet ute og noen får hakeslepp av skjermen ute i sollys, fordi det blir som en vanlig bok - ikke noe problemer med gjenskinn eller for dårlig kontrast.

 

Som sagt det eneste er at hadde jeg kjøpt nå hadde jeg kjøpt en PW pga lys og litt mer moderne med touch er sikkert heller ikke å forakte.

Av og til er det salg på omslag og det er mulig jeg nå kjøper et nytt omslag med lys, hvis jeg får den til en bra pris. Kan være morsomt å bytte på og hvis jeg får et i ekte skinn.

 

Det eneste er at for bøker med mye fargebilder vil jeg nok bruke f eks Nexus 7 når jeg kjøper det. Men det er jo bare til et begrenset antall bøker det er aktuellt. Til vanlig bøker vil jeg bruke Kindle.

 

Bare et spm til. Har fått tilbud om å kjøpe en 1 generasjons PW. Så vidt jeg vet så er det 2 generasjoner av disse? Er det vesentlig forskjell? Børjeg gå for 2 gen? får 1 gen endel billigere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...