Gå til innhold

Hva er best til å lese bøker?


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde tilsvarende problemstilling i sommer. Gikk da for iPad, og er forsåvidt fornøyd med det kjøpet. Da har du også mulighet til å se film etc., om du skulle ønske det. Ved lesing kan man regulere lyssettingen, dermed blir ikke øynene så sliten.
Har også hørt at Kindle skal være meget bra, men at overgangen mtp PDF kan være problematisk.

Lenke til kommentar

Eg leser ikke bøker på TV'en, og eg ser ikke på film i bøkene eg har. Eg finner det derfor naturlig at man trenger forskjellige løsninger på de to tingene :)

 

Selv bruker eg Kindle 4, og er kjempefornøyd. God skjerm, lett brett, lang batterilevetid og liten i forhold til mye annen litteratur. Den fungerer dårlig til

surfing, film, bilder og tekniske PDF dokumenter. Ellers gjør den en kjempejobb på literatur og enkle PDF filer. Anbefales :)

 

(siste versjon er nok enda bedre)

Lenke til kommentar

Jeg har ipad mini, og den funker bra til det meste, men ikke helt optimalt når det er litt lyst. Kindle er også vesentlig skarpere etter det lille jeg har sett, i alle fall paperwhite og oppover. Dersom du kun skal lese bøker, tidsskrifter og lignende ville jeg definitivt gått for kindle. Da har du heller ikke facebook/twitter osv. lett tilgjengelig...

Lenke til kommentar

Ønsker å lese bøker på et slikt elektronisk brett

Er det kindle som da er best?

Jeg har mange pdf filer på pcen. Kan disse brukes uten videre på kindle? Eller må jeg konvertere? Er skarpheten bra på pdf?

 

Har selv en Kindle Paperwhite, hatt den i et snaut år og kan ikke gjøre annet enn å anbefale den på det sterkeste.

Med Kindle får man en egen e-postadresse en bruker til å sende PDF-er til Kindelen, noe som fungerer ganske så bra. En kan også sende filen med "covert" i emne-feltet, noe som gjør at Amazon konverterer PDF-en til ren tekst, som i endel tilfeller gjør at disse ser enda bedre ut.

 

 

 

Nexus 7 v2 er best. PDF skal funke med en PDF leser app.

 

Håper du tuller, eventuelt ikke har prøvd en Paperwhite. Et vanlig nettbrett kan ikke sammenlignes med et dedikert til lesing av bøker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper du tuller, eventuelt ikke har prøvd en Paperwhite. Et vanlig nettbrett kan ikke sammenlignes med et dedikert til lesing av bøker.

 

Trådstarter spør om to forskjellige ting; bøker og PDF. Som eier av både Kindle og Nexus vil jeg helt klart si at bøker gjør seg best på førstenevnte, og PDF er klart bedre og lettere å navigere i på sistenevnte. Dersom jeg bare skulle hatt én tings, og bruken var ca. 50/50 hadde jeg kjøpt en Nexus.

Lenke til kommentar

Ønsker å lese bøker på et slikt elektronisk brett

Er det kindle som da er best?

Jeg har mange pdf filer på pcen. Kan disse brukes uten videre på kindle? Eller må jeg konvertere? Er skarpheten bra på pdf?

 

Kindle er topp og som lesebrett er det suverent - og billig.

Jeg har Kindle 4 og den kostet kr 850 levert i posten.

 

Som sagt over er det ikke noe problem å lese Kindle ute i sterkt sollys. Det går ikke med vanlig nettbrett.

Å justere teksten fra bitteliten skrift til kjempestor gjøres kun via en menytast og så velge størrelse. Grunnen til at jeg nevner det er at dette er like lett med pdf.

 

Pdf med mange illustrasjoner fungerer ikke like bra.

 

En annen ting å tenke på er om du leser mye engelsk, da bør du velge Kindle. På amazon.com har du tilgang til mange millioner titler.

Med Nook må du gjøre ett eller annet for å få tilgang. Barnes & Noble gir vel kun tilgang til de som bor i USA.

 

Via et program som heter Calibre konverterer du andre formater.

 

Om kvelden trenger du litt lys til Kindle (hvis du leser i senga) - da er sikkert en Kindle Paperwhite god. Hadde jeg kjøpt nå hadde jeg nok kjøpt en Paperwhite.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

En fordel med nook er at den støtter ePub, noe kindle såvidt jeg husker ikke gjør. Dessverre virker ikke b&n-butikkrn på brettet i Norge, men bøker i ePub-format finnes overalt. Man må imidlertid overføre disse bøkene via USB fra en pc. Mulig det kan omgås med root og custom fw. Calibre anbefales uansett hva du velger.

Lenke til kommentar

En fordel med nook er at den støtter ePub, noe kindle såvidt jeg husker ikke gjør. Dessverre virker ikke b&n-butikkrn på brettet i Norge, men bøker i ePub-format finnes overalt. Man må imidlertid overføre disse bøkene via USB fra en pc. Mulig det kan omgås med root og custom fw. Calibre anbefales uansett hva du velger.

Ikke nødvendig med noe root eller custom firmware.

epub konverteres lett til Kindle med Calibre. Enkelt grensesnitt på Calibre.

 

Hvis du utelukkende skal lese norsk kan sikkert Nook være greit.

 

Hvis du skal lese noe engelsk er det en fordel med Kindle siden du da er rett inn på amazon.com og handler direkte på Kindle (ett klikk)

Norske bøker må du handle på PC og så sende til Kindle, ganske enkelt.

 

Antar at med Nook må du også kjøpe epub via PC, så da er det ikke lettere enn Kindle.

Du må fortsatt overføre epub-filen til Nook?

Lenke til kommentar

Det var nook jeg refererte til da jeg nevnte root. Mener man da man installere en app for å overføre fra calibre over Wi-Fi.

Å kunne få bøkene rett på kindle fra Amazon er et stort pluss for den, det er jeg enig i. Men norske bøker, i det minste i ePub format må vel konverteres før de kan leses på kindle? Isåfall håper jeg det virker bedre enn konvertering til ePub, som gir litt varierende resultater etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Eg leser ikke bøker på TV'en, og eg ser ikke på film i bøkene eg har. Eg finner det derfor naturlig at man trenger forskjellige løsninger på de to tingene :)

 

Selv bruker eg Kindle 4, og er kjempefornøyd. God skjerm, lett brett, lang batterilevetid og liten i forhold til mye annen litteratur. Den fungerer dårlig til

surfing, film, bilder og tekniske PDF dokumenter. Ellers gjør den en kjempejobb på literatur og enkle PDF filer. Anbefales :)

 

(siste versjon er nok enda bedre)

 

Men du tar bilder med telefonen, ser på film på spillekonsollen, sover i en sofa, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...