Gå til innhold

Test: AMD Radeon R9 290X


Anbefalte innlegg

HDMI 2 er ment å komme mot slutten av 2013, så jeg antar det ja. Dog er det slik at det faktisk er mulig å oppgradere til HDMI V2.0 med en firmware-oppgradering, men det er ikke helt kjent. (det er mulig det også vil kreve maskinvare-endringer)

Og TVen/skjermen må jo støtte HDMI 2.0 også, og de eksisterer jo ikke enda, så da er man jo like langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja forresten, i denne anledningen når vi snakker om skjermkort og 4k tver, så fikk jeg en mail fra DNB nettopp om at alle DNB kunder får 20% rabatt på ALLE produkter ved bruk av DNB mastercard på førstkommende torsdag OG fredag på Expert. Ganske god rabatt på feks en 4k tv vil jeg si :) Koster den 20 000kr er det 4k (pun) i rabatt :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi vet ikke enda, ser ut som 780 og R290 har relativt samme ytelse overklokket, men 290 både genererer med varme og strømforbruk, dessuten har 780 havna på samme pris kinda.

 

 

Hæ? Noe jeg ikke har fått med meg eller?

 

Har du link til folk som har overklokket med en custom kjøler, evnt vannkjøler på R9 290X?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

 

Hæ? Noe jeg ikke har fått med meg eller?

 

Har du link til folk som har overklokket med en custom kjøler, evnt vannkjøler på R9 290X?

 

http://www.overclock.net/t/1436635/ocn-gk110-vs-hawaii-bench-off-thread/170

 

Kortene yter nærmest likt overklokket & slikt. Da bruker R290 mer strøm og genererer med varme. Satser på at det kommer et større sprang når dye drivere kommer.

 

 

Jeg ser GTX 780 m/DC2 som en er fabelaktig kjøler med lavt støynivå til 4.2K, noe som AMD sin-referanse koster ca.

Lenke til kommentar

 

http://www.overclock.net/t/1436635/ocn-gk110-vs-hawaii-bench-off-thread/170

 

Kortene yter nærmest likt overklokket & slikt. Da bruker R290 mer strøm og genererer med varme. Satser på at det kommer et større sprang når dye drivere kommer.

 

 

Jeg ser GTX 780 m/DC2 som en er fabelaktig kjøler med lavt støynivå til 4.2K, noe som AMD sin-referanse koster ca.

 

 

Det jeg spurte om var om du visste om en test av R9 290X med custom kjøler/vannkjøling. Strømtrekk er som tidligere diskutert, urelevant om man ønsker det kraftigste kortet bare. De som bryr seg mer om tech og strømregning på noen kroner ekstra i året samt utseende kan kjøpe nvidia, så kan de som ønsker ren ytelse for pengene kjøpe AMD.

 

Jeg vet ikke hvilken kjøler som ble brukt i linken din, på 290X, da jeg ikke orker å lese igjennom alle sidene. Men hvis det var referansekortet er testet uinteressant, sett bort ifra et nøkkelpoeng som slår ihjel ditt eget argument om 780; at den ligger helt likt med titan når begge er overklokket maks :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

? Linken din viser jo til at 290x tar å slår en Titan med over 100 % overklock (går ut fra at det er LN2), med selv 20 % lavere frekvens, og "bare" en 40-45 % OC. Greit nok at det ikke nødvendigvis er særlig reelt scenario, men jeg finner ikke noe som indikerer at 780en er på lik høyde med 290x ytelsesmessig. (da burde 780 ha en god del tester hvor den vinner, og 290x ha sine sterke sider/tester også)

Uansett. Det klages jo i hytt og gevær om støynivået til 290x, greit nok, det er jo ikke noe sjokk. Men i testen til Guru3D så er støynivået bare målt til 43dB. Samme som GTX 680 i SLI eller GTX 690, eller HD 79070 GHz som jeg strengt talt ikke ville sagt var særlig ille. Ganske bra til og med.
http://www.guru3d.com/articles_pages/radeon_r9_290x_review_benchmarks,13.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"At 13457, the 290x is roughly 4.3% faster the titan submission. The titan is at 1231mhz on the core where the 290x is at 1260mhz. 1231 is roughly 97.7% of 1260, so 13457 x 0.977 =13416.629. 290X would beat titan at the same core clock. However I did not calculate the mem clock."

 

Hmm, vet helt ikke enda.

 

Jeg bare er utrolig spent på når nye driver som ikke trenger winter mod kommer. :p

Lenke til kommentar

Det er i såfall i den testen, men testers CPU og den overklokken. For alt vi vet så har den flaskehals et sted.

Det kan godt hende det stemmer, og er mer nøyaktig enn den andre testen hvor 290x scorer høyere med 20 % lavere klokkefrekvens, men så lenge det er såpass lite tester der ute, så blir det vanskelig å si.

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg deg å faktisk lese Anandtechs og Techpowerups test av kortet, så du faktisk får et innblikk i hvor "bråkete" det er på 95C, GTX Titan er såvidt mindre bråkete med 2-3dB lavere støy.

 

Sammenlign støynivået også mot GTX 480, så får du kanskje en annen morsom oppdagelse:

http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-and-gtx-470-6-months-late-was-it-worth-the-wait-/19

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_480_Fermi/31.html

 

 

Jeg må bare le, har du noengang sett et GTX Titan i virkeligheten? Det er definitivt plastikk i kjøleren.

Meg bekjent så er GTX TITAN laget av high-quality cast aluminum & liquid magnesium alloy i følge nvidia selv. 290X derimot er rein plast.

 

Her er boksen til mitt kort, går ut ifra det holder. Kan sikkert laste opp en pdf av kviteringen i fra komplett.no eller hvor er nå kjøpte det hvis du trenger det og. Har et av mitt GTX 690 og hvis du føler for å se det og?

 

93xBhWY.jpg

 

Endret av inmo
Lenke til kommentar

Meg bekjent så er GTX TITAN laget av high-quality cast aluminum & liquid magnesium alloy i følge nvidia selv. 290X derimot er rein plast.

 

Her er boksen til mitt kort, går ut ifra det holder. Kan sikkert laste opp en pdf av kviteringen i fra komplett.no eller hvor er nå kjøpte det hvis du trenger det og. Har et av mitt GTX 690 og hvis du føler for å se det og?

 

Så ser du på PCBen til Titan og sammenligner med PCBen til 290X og oppdager at Titan er laget av melis mens 290X er laget av herdet stål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...