Gå til innhold

Kommentar: Myten om Half-Life 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fallhøyd er selvsagt høy. og det er vel noen, om ikke flere, som har vært skuffet over det Valve har produsert de siste årene (jeg er ikke en av de, jeg har vært meget fornøyd med alle spillene de har gitt ut). At noen sammenligner det med Duke Nukem Forever blir litt feil i mine øyne da dette var et produkt som utviklet over lang tid og til slutt ble satt sammen av et annet firma enn de som brukte så mange år på å lage det og det ble et Frankenstein av spilldesign ta fra nesten to tiår.

Lenke til kommentar

Det beste i Half Life spillene synes jeg egentlig er stemningen. Det er få serier jeg har klart å leve meg så inn i, og som gir meg en så spesiell følelse samtidig som jeg hele tiden ønsker å finne ut mer. Om man ikke klarer å leve seg inn i spillet på den måten kan jeg godt forstå at man ikke blir like betatt.

 

Half Life 2 var revolusjonerende når det gjaldt fysikk og grafikk, og jeg regner med at Valve ikke ønsker å komme med ett nytt spill før de har teknologien til å gi oss bakoversveis igjen. Når alt kommer til alt vil jeg mye heller ha mesterverk med flere års mellomrom, enn en ny resirkulering hvert år, som andre spillselskap gjør.

 

Jeg føler meg i allefall sikker på at når Valve endelig bestemmer seg for å rulle ut ett nyt Half Life, så kommer det til å bli ett fantastisk spill.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Enig, HL3 kommer når det kommer, er bare å sitte ned å spille andre spill imellomtiden. Min magefølelse og gjetting er at de har tatt ett standpunkt at de skal få ferdig Source2 engine før de jobber hardt med HL3. I mellomtiden så har de prosjekt team som sitter å skriver manus, dialoger, konsepttegninger og slikt som ikke er direkte teknisk utvikling. På den måten så har de mer eller mindre alt klart til Source2 er ferdig og så er det bare å "snekre" sammen produktet.

 

men ja, fin artikkel, artig lesing. :)

 

Gleder meg uansett til neste HL release. :D

Lenke til kommentar

For øvrig interessant at artikkelen totalt overser Diablo 3, spesielt når det handler om et spill der forventningene ble alt for høye. Diablo 2 blir av mange fortsatt regnet som et av tidenes beste spill, så hvordan er det mulig å overgå det? Resultatet ble en enorm pågang da Diablo 3 endelig ble sluppet, men dessverre ble det etterfulgt av en shitstorm uten like fordi det var så "annerldes" enn forgjengeren. Folk maste om at det var for lyst, men glemte fullstendig at Diablo 2 foregår på en gress-slette, i en ørken og så videre. Folk klagde over at klassene i Diablo 3 er for annerledes, til tross for at de nye bare er de gamle med et annet navn og noen få endrete skills. Hele skillsystemet i Diablo 3 var ræva, men folk glemte samtidig at hele skillsystemet i Diablo 2 utelukkende besto i to, tre builds pr klasse, og om man la i feil poeng i feil stat på lvl 20 var karakteren permanent ødelagt, og så videre. Med andre ord: Forventningene til Diablo 3 var ikke mulige å innfri.

 

For øvrig har jeg vært fan av Guns N' Roses i tyve år, og jeg liker faktisk Chinese Democray. Prey? Glimrende spill, om enn ikke helt uten feil. Men det gjelder jo de fleste spill, inkludert GTA5 og Half-Life 2. Selv Duke Nukem Forever hadde sine stunder. :)

 

 

Det blir som å få endelig spille HL3. GTA er ikke i nærheten av målestokken.

 

GTA5 tjente inn en milliar dollar på tre dager. Skal bli morsomt å se hvor mye HL3 tjener på like mange dager. Først da kan vi diskutere hva som er størst.

Lenke til kommentar

Zip

Diablo 3 er det største møkket i spillehistorien.

 

Har du hørt om et singleplayer spill hvor sjansen for og miste kontoen er 25 prosent ?

Eller hvor du faen ikke kan spille når det kommer ut , skill systemet er ræva, grafikken holder ikke mål.

Fucking auction house (MICRO MANAGMENT) styrer hele looting systemet.

Hørte på jobben at en helt random fyr tjente 1000 kr på gear 5 uker etter at spillet var sluppet ut, via Blizzards eget auction house.

 

Du kan ta den holdingen din og skyve den langt oppi ræva di.

Jeg har null toleranse for spill som Diablo 3.

Testet det 1 måned etter det kom ut, og jeg får fortsatt beskjeder fra Blizzard at spillet er stengt på grunn hackere eller spammers, you know my point.

 

Så jeg må logge inn i et (SINGLEPLAYER) spill hver 5 måned bare for og ikke miste et spill som jeg aldri har likt.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

GTA5 tjente inn en milliar dollar på tre dager. Skal bli morsomt å se hvor mye HL3 tjener på like mange dager. Først da kan vi diskutere hva som er størst.

Nyeste CoD tjener også inn millioner av dollar med sin resirkulering hvert år. Det betyr ikke at nyeste CoD er i nærheten av HL på målestokken over gode spill. Det samme gjelder GTA V.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Diablo 3 er det største møkket i spillehistorien.

Jeg trenger vel ikke si mer enn dette. Folk hadde vanvittig høye forventninger til Diablo 3, og her ser man resultatet. At det faktisk er et glimrende spill overser alt for mange, fordi det ikke klarte å innfri forventningene deres.

 

Nyeste CoD tjener også inn millioner av dollar med sin resirkulering hvert år. Det betyr ikke at nyeste CoD er i nærheten av HL på målestokken over gode spill. Det samme gjelder GTA V.

Det står ingen steder at du kom med en personlig mening over hva du synes er gode spill. Det står bare at GTA ikke kan overgå Half-Life 3, dermed nevnte jeg salgstallene til GTA5. Hva du personlig mener er best er totalt uinteressant.

Lenke til kommentar

Jeg trenger vel ikke si mer enn dette. Folk hadde vanvittig høye forventninger til Diablo 3, og her ser man resultatet. At det faktisk er et glimrende spill overser alt for mange, fordi det ikke klarte å innfri forventningene deres.

 

 

Vi hadde ingen forventninger!

Du vet faen ikke hva jeg spiller, aldri testet Diablo 1 engang.

 

Visst du leser hva jeg skriver så forstår du hva jeg snakker om.

 

LES!

Lenke til kommentar

Jeg har spilt både diablo 1 og diablo 2 litt for mye gjennom oppveksten. Jeg kjøpte først diablo 3 for en mnd siden, da til playstation 3. Jeg spiller det kun sammen med 1-2 venner når vi sitter sammen i stua her hvor jeg bor, og jeg synes at spillet hittil er veldig gøy!

 

Men jeg forstår ikke hvorfor det er så lett.. Vi valge "normal" på vanskelighetsgrad, og hittil har vi ikke vært i nærheten ved å bli drept alle 3 på en gang.. Er nå på act 3.

Lenke til kommentar

Eller hvor du faen ikke kan spille når det kommer ut , skill systemet er ræva, grafikken holder ikke mål.

Det er dessverre ikke unikt for D3, er en kombinasjon av enorm popularitet (der og da) og underdimensjonering av infrastrukturen (og muligens andre faktorer).

Om grafikken holder mål eller ei blir opp til hver enkelt å avgjøre, selv om den ikke holder mål for deg så gjør det det ikke til en sannhet. For meg fungerer den. Det samme gjelder også skill systemet.

 

Fucking auction house (MICRO MANAGMENT) styrer hele looting systemet.

Hørte på jobben at en helt random fyr tjente 1000 kr på gear 5 uker etter at spillet var sluppet ut, via Blizzards eget auction house.

De fikset ett problem, enklere trading spillere i mellom, og skapte ett annet som ikke ble løst. Så jeg syntes ikke de var flinke nok til å tenke igjennom alle konsekvensene av valgene de gjorde.

Tviler ikke på at folk har tjent bra med penger på AH, Blizzard satt ett tak på 250 USD/Euro pr objekt til salgs. Så flere som la ut ting til denne maks prisen, når jeg tok en liten titt innom. Hoved problemet er ikke at folk prøver å selge ting dyrt, men at noen faktisk er villig til å betale slike summer.

AH blir fjernet mars neste år, så forhåpentligvis vil den oppdatering fikse på noen av problemene.

 

Testet det 1 måned etter det kom ut, og jeg får fortsatt beskjeder fra Blizzard at spillet er stengt på grunn hackere eller spammers, you know my point.

Husker ikke hvor lenge jeg spilte det etter release, men ser at jeg har klokket inn ca 100 timer på mine karakterer. Jeg har ikke sett en eneste slik epost om hackere og spammere, eller at det er stengt.

 

Så jeg må logge inn i et (SINGLEPLAYER) spill hver 5 måned bare for og ikke miste et spill som jeg aldri har likt.

Dette stemmer ikke. Jeg logget nylig inn for første gang på over ett år, og ting var akkurat slik jeg forlot det. Det er greit at du ikke liker D3, og jeg er enig i mye av det du er missfornøyd med, men hold kritikken saklig og korrekt.

--

 

 

Har aldri spilt Half-Life, men har skjønt at det var revolusjonerende for sin tid (i alle fall det første). Det jeg lurer litt på er om tiden begynner å løpe i fra HF3, siden mange andre spill (antagelig) har bygd videre på det HF gjorde riktig, og tilført sine egne ting, slik at det blir mye vanskeligere å nok en gang revolusjonere sjangeren. Og bruker de for lang tid kan det være at andre utvikler og kommer ut med noe tilsvarende revolusjonerende som Valve jobber med for HF3, da er det enten tilbake til tegnebordet, og lengre utviklingstid, eller bli nummer to.

Men det er mulig at det holder med å bare ha en god (avsluttende) historie og ett greit spill for å tilfredsstille fansen.

Lenke til kommentar

Dette var kjekt å lese på sofaen dagen derpå! :)

 

Eg hugsar ei tid då ein del av spenninga med nye storspel var korleis dei brukte ny teknologi for å gjere spela meir verkelege. Korleis spelverda vart interaktiv på stadig nye måtar, og at ein i større grad kunne "tru" på det som skjedde på skjermen. Det var viktig at grafikken var vart betre og at ting såg meir verkeleg ut, men like viktig var det at verda oppførte seg på nye måtar. HL1 gjorde dette då det kom ut, det var ikkje lenger kunstig avgrensa levels og svevande våpen over bakken, men ei samanhengande verd som ein nesten kunne tru på kunne eksistere ein stad. HL2 var like revolusjonerande med blant anna banebrytande bruk av fysikk og ansiktsanimasjonar som gjorde at ein i større grad knytta seg til dei ulike personane. Plutseleg kunne ein løfte på nesten alt og verda reagerte faktisk på at du var der!

 

I dag blir spel som Bioshock Infinite hylla av ei samla spelpresse. Eit spel der du blir plassert i ei berg og dalbanevogn og det blir passa på at du ikkje får gå meir enn eit par minutt utan at litt fyrverkeri eksploderer i ansiktet ditt. Ein må jo for all del ikkje kjede seg eit sekund, bruke tid på å leve seg inn, trekke inn atmosfæren, eller kanskje tenke over kor rart det er at alle ser ut til å bruke bossbøttene som sparebøsser. Duke Nukem 3D hadde ei meir interaktiv verd enn Infinite! Kor kjekt var det ikkje å skru av og på lyset? Spele biljard? Gje pengar til stripparane? Spelverda skal vere ein stad ein kan leve seg inn i, ikkje berre vakre kulissar ein skyndar seg gjennom for å komme til neste kamp eller filmsnutt.

 

Det er ikkje sikkert HL3 kjem til å leve opp til forventingane, eller at alle kjem til å like spelet. Mange er jo godt nøgde med spel som Infinite og CoD, og kvifor ikkje? Dei er jo ikkje kjedelege. Bransjen treng derimot eit storspel som kan minne resten av utviklarane på korleis ein lagar spel ein kan leve seg inn i, spel som ein kan spele, og ikkje berre blir sittande å sjå på. Er det ein utviklar og eit spel som har potensiale til dette så er det Valve med HL3, og det kan ikkje kome fort nok.

 

Det var søndagens preike. Amen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja. For mye hype for HL serien. Gode spill. Men ikke så bra at det er vært alt hypen. Tror ikke at det blir noe ep.3. Heller et HL3. Tenker meg også at serien får en overhaling på flere vis. Å at fansen som hyper sånt vil klage å rage over at de ikke fikk det de trodde. Typisk internett. XD

Lenke til kommentar

Hyping får ikkje noko betydning for spelet for min del. Eg veit kva eg fekk av HL og HL2, og ser fram til HL3. Om det blir hypa opp til å bli tidenes beste spel og det går 5 nye år så betyr det ingenting for min del. At andre hyper det opp får vere deira sak, det bryr meg fint lite.

 

Det er ikkje tvil om at HL3 er etterlengta og HL2 var eit populært spel. Korleis skal du vurdere om det er "nok" hype, eller for mykje? Eg forstår meg ikkje på heile den diskusjonen der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...