Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 1020


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei, jeg har en samsug ativ s og vurderer å bytte til denne. men er litt redd for batteri tiden til lumiaen... kommer jeg til å merke stor forskjell fra ativen og lumiaen?

 

ER det stor forskjell på de mobilene i det hele tatt ?

 

Vet ikke forskjellen, men normalt så varer min 1,5 dag. Dvs. Jeg drar den ut av laderen om morgen, og må lade den på kvelden neste dag. Normal bruk (som dog varierer veldig fra person til person).
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hei, jeg har en samsug ativ s og vurderer å bytte til denne. men er litt redd for batteri tiden til lumiaen... kommer jeg til å merke stor forskjell fra ativen og lumiaen?

 

ER det stor forskjell på de mobilene i det hele tatt ?

Største forskjellen er nok kameraet, spesielt med Nokia Camera, men alle appene og funksjonene Nokia legger til synes jeg utgjør stor forskjell. PhotoBeamer f.eks. Kan vise bilder fra mobilen direkte i hvilken som helst nettleser. Drive+, Here maps, Nokia Cinemagraph, Creative studio, Glance, tap to wake, SMS og nummerblokkering, skjermfølsomhet ( med hansker, blyant ++) ting som kommer: Nokia beamer (alt på skjermen kan vises på nettleser) støtte for RAW, Story Teller, ReFocus...

Ellers er det jo samme OS...

 

Batteriet er jeg godt fornøyd med, men merker stor forskjell etter hvor godt signal det er. Godt signal der jeg jobbet i går, ut av lader kl. 6, hørte på radio hele dagen, Bluetooth og mobilnett på, en del surfing og ringing. 69% igjen kl. 17

En dag forrige uke med samme bruk men dårlig signal, 32% igjen kl. 17...

808 har nok fortsatt det beste kameraet, men tror nok ikke forskjellen er/blir veldig stor med noen oppdateringer. Sett en del bilder fra begge og synes det ser bra ut, fortsatt er fargene litt ute på 1020, men blir forhåpentligvis rettet i software. Merket stor forskjell i både lagringstid og skarphet etter siste oppdatering, raw blir også fint å få :)

Venter spent på neste oppdatering for 1020 som er underveis.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvorfor er alle så opptatt av hvor rask telefonen er og hvor bra kameraet er?? Hjelper vel lite med at dette er det beste i klassen hvis lydkvaliteten under samtale og deknings forhold ikke holder mål? Sliter daglig med at folk jeg snakker med detter ut pga dårlig dekning. Fler og fler klager på at telefonene ikke har like bra dekning som før. Hvorfor omtales aldri slikt i tester???

Hadde en Lumia 920 som jeg måtte kegge til side og kjøpte meg da en HTC One. Sist nevnte er en smule bedre på dekningen her hos meg men heller ikke den er bra nok. En gammel Nokia telefon er minst dobbelt så bra....

 

De som tester telefoner må også se på dekning og lydkvalitet under samtale, uten det så er testen SVÆRT mangelfull!!!

Lenke til kommentar

Hvorfor er alle så opptatt av hvor rask telefonen er og hvor bra kameraet er?? Hjelper vel lite med at dette er det beste i klassen hvis lydkvaliteten under samtale og deknings forhold ikke holder mål? Sliter daglig med at folk jeg snakker med detter ut pga dårlig dekning. Fler og fler klager på at telefonene ikke har like bra dekning som før. Hvorfor omtales aldri slikt i tester???

Hadde en Lumia 920 som jeg måtte kegge til side og kjøpte meg da en HTC One. Sist nevnte er en smule bedre på dekningen her hos meg men heller ikke den er bra nok. En gammel Nokia telefon er minst dobbelt så bra....

 

De som tester telefoner må også se på dekning og lydkvalitet under samtale, uten det så er testen SVÆRT mangelfull!!!

Når det kommer til 1020 så vil jeg si at jeg står ganske sikkert i at den eneste grunnen til at folk er intresert i denne mobilen er pga kameraet. - Resten er sekundært.

 

Jeg har 808, og den er ypperlig på dekning og signalkvalitet, men jeg kjøpte den i hovedsak pga kameraet.

 

Dårlig dekning kan ha mange årsaker, spesielt så er høyere belastning på nettene og flere mobiler = mer radiostøy antageligvis hovedårsakene.

Det er heller ikke prioritert like høyt hos produsentene da de fleste land begynner å få ganske godt signal over alt.

Lenke til kommentar

Jeg var på Elkjøp i går for å kjøpe en 1020 i bursdagsgave til kona.. men ombestemte meg når jeg fikk tatt litt på den.

Ikke høy WAF på den der. Jeg synes den rett og slett var stygg. Klumpete og stor. Synes også skjermen var liten i forhold til størrelsen. Det er ikke like fin og tynn ramme på som f.eks Galaxy S4 eller iPhone 5.

Det er nesten som designet er flere år bak i tid.

Telefonen er sikkert kjempebra den, men utseendet teller også. Og jeg tror ikke jeg hadde blitt glad selv om jeg hadde fått en sånn "murstein" i gave :)

Veldig synd, for hun bruker telefonen veldig mye til å ta bilder. Dessuten hadde jeg veldig lyst å introdusere henne for Windows-plattformen.

Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Kanskje en Nexus 5, siden det er Android hun er vant med å bruke uansett.

Endret av Dal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til 1020 så vil jeg si at jeg står ganske sikkert i at den eneste grunnen til at folk er intresert i denne mobilen er pga kameraet. - Resten er sekundært.

 

Jeg har 808, og den er ypperlig på dekning og signalkvalitet, men jeg kjøpte den i hovedsak pga kameraet.

 

Dårlig dekning kan ha mange årsaker, spesielt så er høyere belastning på nettene og flere mobiler = mer radiostøy antageligvis hovedårsakene.

Det er heller ikke prioritert like høyt hos produsentene da de fleste land begynner å få ganske godt signal over alt.

Jeg har tatt steget til 1020 fra 920. Eneste grunnen til dette er at jeg måtte ha en ny telefon, og eneste argumentet vil være kameraet. Mn jeg mener Nokia Lumia har svært mange andre goder som burde være ekstremt attraktive for folk flest. Å skal man ha en WP8 telefon (noe jeg mener alle bør prøve) så er det 1020 og 925 som er toppen (før 1320 og 1520 kommer), men man kan få mye av den samme opplevelsen med alle Lumia, selv den billige 520.

Lenke til kommentar

Jeg var på Elkjøp i går for å kjøpe en 1020 i bursdagsgave til kona.. men ombestemte meg når jeg fikk tatt litt på den.

Ikke høy WAF på den der. Jeg synes den rett og slett var stygg. Klumpete og stor. Synes også skjermen var liten i forhold til størrelsen. Det er ikke like fin og tynn ramme på som f.eks Galaxy S4 eller iPhone 5.

Det er nesten som designet er flere år bak i tid.

Telefonen er sikkert kjempebra den, men utseendet teller også. Og jeg tror ikke jeg hadde blitt glad selv om jeg hadde fått en sånn "murstein" i gave :)

Veldig synd, for hun bruker telefonen veldig mye til å ta bilder. Dessuten hadde jeg veldig lyst å introdusere henne for Windows-plattformen.

Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Kanskje en Nexus 5, siden det er Android hun er vant med å bruke uansett.

Hva med 925? den har den vanlige og kjedelige skjønnheten folk ikke skjønner til vil bli lei av selv om de liker den akkurat nå. Det eneste jeg håper du gjør er å kjøpe noe annet en de kjedelige hvite og sorte.

Jeg har Gul 1020 og jeg kan love deg den vekker oppmerksomhet når jeg legger den på møtebordet sammen med de kjedelige frukt telefonene og plast eventyrene fra øst asia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er alle så opptatt av hvor rask telefonen er og hvor bra kameraet er?? Hjelper vel lite med at dette er det beste i klassen hvis lydkvaliteten under samtale og deknings forhold ikke holder mål? Sliter daglig med at folk jeg snakker med detter ut pga dårlig dekning. Fler og fler klager på at telefonene ikke har like bra dekning som før. Hvorfor omtales aldri slikt i tester???

Hadde en Lumia 920 som jeg måtte kegge til side og kjøpte meg da en HTC One. Sist nevnte er en smule bedre på dekningen her hos meg men heller ikke den er bra nok. En gammel Nokia telefon er minst dobbelt så bra....

 

De som tester telefoner må også se på dekning og lydkvalitet under samtale, uten det så er testen SVÆRT mangelfull!!!

Jeg opplever svært ofte å ha bedre dekning på min 1020 en iPhoner, men også bedre en Samsunger og HTC. Spesielt morsomt er det at jeg er den eneste på kontoret som kan sitte ved pulten å snakke i telefonen med god dekning:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tatt steget til 1020 fra 920. Eneste grunnen til dette er at jeg måtte ha en ny telefon, og eneste argumentet vil være kameraet. Mn jeg mener Nokia Lumia har svært mange andre goder som burde være ekstremt attraktive for folk flest. Å skal man ha en WP8 telefon (noe jeg mener alle bør prøve) så er det 1020 og 925 som er toppen (før 1320 og 1520 kommer), men man kan få mye av den samme opplevelsen med alle Lumia, selv den billige 520.

Det var også mitt poeng - om du ikke er ute etter kamera så er 920 og 925 langt mer åpenbare valg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Her kommer en kommentar fra en helt ny bruker av WP.

Jeg startet mitt "Smartphone"-liv med en iPhone 3GS, fikk deretter Samsuns S2 da den kom ut. Testet en liten SE Xperia Mini Pro. Etter denne gikk jeg til anskaffelse av LG Optimus 4X HD.

 

Og så fikk jeg lyst til å teste noe annet! Og etter langt om lenge falt valget på denne, altså 1020....

Som tidligere veldig aktiv Android-bruker var det en liten overgang, men har sett litt på andre Lumia'er før, så det gikk forholdsvis greit.

Jeg liker at den er så "enkel" i menyene, selv om jeg savner snarveier til å skru av/på lydløs, internett (både wifi og 3g/4g). Je ghar derfor aldri på wifi lenger, kun telefonnettet. Er litt for tungvindt å fjase rundt inn i setup hele tiden. Har jeg gått glipp av noe smart her? :)

 

Så langt er jeg veldig fornøyd med kameraet! Det var hvoedgrunnen til at jeg gikk for denne i stedet for en enldre modell. Jeg er gal etter å ta bilder, og med foto som hobby skader det ikke å ha et rått kamera på mobilen. veldig fornøyd med det! På LG'en var fokuset på kameraet sinnsykt ustabil, så dette er en god oppgradering for meg.

 

Jeg er veldig glad for å ha en telefon med GOD dekning og GOD lydkvalitet! Dette var også viktig for meg, da alle de andre jeg har hatt (unntatt SE) også hadde elendig, fullstendig ubrukelig, antenne... Og jeg bor der signalet er sterkt, selv da mistet jeg alltid dekningen.

 

Batterilevetiden er som forventet, jeg lader telefonen hver dag. Det er jeg vant med, så betyr lite for meg. Har alltid lader med meg uansett.

 

At MP har fått enkelte apps senere enn andre, merker jeg godt. Men nå er det andre varianter av noen av de ute, så det går greit det også. Alt i alt er jeg storfornøyd! Synes den er fin å se på, god å holde i (tross mine mikroskopiske hender), så fra meg er den alt jeg trenger :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har endelig fått meg 1020, og er foreløpig veldig fornøyd. Både med telefonen generelt og WP systemet.

 

Det eneste som irriterer meg er at jeg ikke skjønner hvordan man slår av klokka i hvilemodus. Det vil si: noen ganger forsvinner den faktisk, uten at jeg aner hva jeg har gjort for å få det til, men da jeg våknet i dag tidlig var den fremdeles på.

 

Ellers har jeg lite å utsette på WP. Finner de appene jeg trenger, og synes også disse boksene ser lekre ut. Appen for f.eks. facebook synes jeg er dårlig, men det er den søren meg på Android også, så jeg logger meg inn via explorer - noe jeg også gjør når jeg bruker galaxy s4.

 

Kameraet er det ingen vits i å si noe om, annet enn: ingen over ingen ved siden.

 

Savner muligheten til å lage mapper over favoritt-nettsteder, og jeg liker swype-tekstingen som galaxy har.

 

Ellers tipp topp tommel opp! :)

Lenke til kommentar

Jeg har endelig fått meg 1020, og er foreløpig veldig fornøyd. Både med telefonen generelt og WP systemet.

 

Det eneste som irriterer meg er at jeg ikke skjønner hvordan man slår av klokka i hvilemodus. Det vil si: noen ganger forsvinner den faktisk, uten at jeg aner hva jeg har gjort for å få det til, men da jeg våknet i dag tidlig var den fremdeles på.

 

Ellers har jeg lite å utsette på WP. Finner de appene jeg trenger, og synes også disse boksene ser lekre ut. Appen for f.eks. facebook synes jeg er dårlig, men det er den søren meg på Android også, så jeg logger meg inn via explorer - noe jeg også gjør når jeg bruker galaxy s4.

 

Kameraet er det ingen vits i å si noe om, annet enn: ingen over ingen ved siden.

 

Savner muligheten til å lage mapper over favoritt-nettsteder, og jeg liker swype-tekstingen som galaxy har.

 

Ellers tipp topp tommel opp! :)

Akkurat nå kjører jeg OS'et på engelsk, men under innstillinger har du noe som hos meg heter Glance og som hos deg kan være oversatt til Øyekast, om jeg ikke husker helt feil.

 

Her kan du velge om du vil se klokka i standby. Du kan også legge til valg som vis hele tiden, vis når du fører hånden over proximity sensoren på telefonen, vis når den står tilkoblet strømnettet, forskjellige modus til visse tider på døgnet etc. Du kan også velge farger.

 

Om du da vil kan du så klart slå den av der også.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...