Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 1020


Anbefalte innlegg

"et godt stykke bak". Litt nysgjerrig, synes personlig 920 er langt foran SG2 jeg hadde tidligere.

Hva er Android og iOS langt foran på?

Bortsett fra foreløpig i antall apper...?

Det å sammenligne med en S II er ingen målestokk, android har kommet veldig langt siden den gang.

 

Jeg har aldri brukt windows phone lenge nok til å få noe godt inntrykk av det, men jeg hørte anadtechs podcast si en del om hvordan de ligger etter i forhold til konkurrentene

 

1: De henger ikke med på hardware fronten, de ser alltid ut til å være et steg etter, og det holder ikke bare å ha glatte animasjoner lengre, ytelsen må også være der. Apple viser dette tydelig, hvis man bare ser på hva folk skriver om enhetene så ser man at de ikke har kraftig hardware men oppleves raske likevel. Hvis man faktisk går inn og ser på hardwaren ser man at de har brukt masse tid og penger på hardware, og at de faktisk har hardware som på mange måter er bedre enn alle andre og som de har brukt masse ressurser på.

 

2: De kommer ikke med raske nok oppdateringer og mange nok nye funksjoner. Android har fått google now, chromecast, google play games, music all access, notification toggles, lockscreen widgets osv. bare i det siste året, og de er snart klar med ny versjon. MS ser ikke ut til å oppdatere like raskt, de kommer ikke med mye som ikke konkurrentene har, og de klarer heller ikke å ta innpå konkurrentene.

 

3: Apputvalget, jeg tror alle vet omtrent hvordan det ligger an.

 

Bare for å si noe om hvor raskt android er blitt:

Moto X ble kritisert kraftig for å være for treg i forhold til prisen, men ifølge anandtech er oppleves den faktisk raskere i praktisk bruk enn en 5s, fordi animasjonene i iOS 7 varer for lenge.

 

Edit: 4: Glemte selvfølgelig at de lanserte WP8 uten å gi mulighet for WP7 brukere til å oppdatere, som er ganske lite tillitvekkende.

Endret av EirikLF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som har gått til innkjøpt av ny telefon, gratulerer!:)

Hvordan opplever dere den ved bruk til f.eks trening?

Bruker den lang tid til å finne satelitter? Hvor mye batteri går på GPS (f.eks endomondo)?

Har dere noe erfaring mtp Nokia og ANT+ støtte?

 

Jeg har Lumia 920, og jeg regner med GPS delen er relativt lik. Jeg bruker Endomondo mye. Stort sett finner den satellittene veldig fort.

Jeg er overasket hvor lite batteri som brukes med GPS på Lumia 920. Mye bedre en WP7 telefoner, men har lite sammenligningsgrunnlag med andre telefoner. Gikk en 7 timers fjelltur med Endomondo, og hadde godt med batteri igjen etter turen.

ANT+ vet jeg veldig lite om, men Lumia 520, 620 og 720 støtter Bluetooth Low Energy.

Adidas har sluppet MiCoach appen til WP, som støtter Adidas sitt Bluetooth LE pulsbelte på disse telefonene. Vet ikke om andre programmer som støtter slike funksjoner enda.

De andre Lumia x20 modellene skal vist nok få en software oppgradering for å støtte Bluetooth LE i løpet av året. GDR3+Bittersweet Shimmer oppdateringene kanskje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, Windows Phone er den eneste plattformen som har Halo. ;)

Er det spesielt bra?

 

Så rimelig lite omtaler og de var ikke spesielt positive, det er jo tydeligvis et helt annet spill enn hva jeg forbinder med Halo.

 

Og det er selvfølgelig ikke tilgjengelig for folk som har et år gamle telefoner...

Lenke til kommentar

Det å sammenligne med en S II er ingen målestokk, android har kommet veldig langt siden den gang.

 

Jeg har aldri brukt windows phone lenge nok til å få noe godt inntrykk av det, men jeg hørte anadtechs podcast si en del om hvordan de ligger etter i forhold til konkurrentene

 

1: De henger ikke med på hardware fronten, de ser alltid ut til å være et steg etter, og det holder ikke bare å ha glatte animasjoner lengre, ytelsen må også være der. Apple viser dette tydelig, hvis man bare ser på hva folk skriver om enhetene så ser man at de ikke har kraftig hardware men oppleves raske likevel. Hvis man faktisk går inn og ser på hardwaren ser man at de har brukt masse tid og penger på hardware, og at de faktisk har hardware som på mange måter er bedre enn alle andre og som de har brukt masse ressurser på.

 

2: De kommer ikke med raske nok oppdateringer og mange nok nye funksjoner. Android har fått google now, chromecast, google play games, music all access, notification toggles, lockscreen widgets osv. bare i det siste året, og de er snart klar med ny versjon. MS ser ikke ut til å oppdatere like raskt, de kommer ikke med mye som ikke konkurrentene har, og de klarer heller ikke å ta innpå konkurrentene.

 

3: Apputvalget, jeg tror alle vet omtrent hvordan det ligger an.

 

Bare for å si noe om hvor raskt android er blitt:

Moto X ble kritisert kraftig for å være for treg i forhold til prisen, men ifølge anandtech er oppleves den faktisk raskere i praktisk bruk enn en 5s, fordi animasjonene i iOS 7 varer for lenge.

Ja, jeg vet at SG2 ikke er den nyeste, men får fortsatt litt samme følelsen etter å ha testet SG4 litt. Flott mobil, men ikke nok til å få meg til å bytte ut min 920.

Helt klart kraftigere og raskere hardware på de nye Androidmobilene, men følelsen av flyt liker jeg allikevel bedre på WP.

Windows Phone krever også mindre ressurser for å fungere bra, om det tar tilsammen 10-20 sekunder lengre tid å åpne apper i løpet av et år så tror jeg at jeg skal overleve det ;)

Lumia 920 kjører f.eks. Asphalt 8 heat glatt og uten heng/lagg. Mer enn godt nok for meg :)

Det kommer jo også mulighet til kraftigere maskinvare med gdr3.

F.eks. Nokia Lumia 1520

6-tommer 1080P skjerm, Snapdragon 800 CPU, 3400 mAh batteri, 32GB minne og plass til minnekort, 20 MP PureView Kamera...

Angående oppdateringer så langt så har det kommet gdr1 og 2 med gdr3 i november. WP 8.1 kommer på nyåret, antagelig med MANGE nye dingser...

WP8 er ikke mer enn 1 år ennå, det tok da noe tid før Android og iOS hadde mange funksjoner på plass. Kommer nok mer etterhvert, litt rart hvis MS skal få mer pepper enn de andre for å ikke ha ALT på plass fra dag 1.

Samme er det vel med apper, de andre har jo noen års forsprang ;)

Savner selv bare en app, Verisure app fra Securitas, har sendt e-post og fått svar om at det er på vei. En gang...

Uansett er det vel et spørsmål om hva folk foretrekker av OS på en mobil. Selv foretrekker jeg WP på Nokia hardware, har bestilt en gul Lumia 1020 i dag og gleder meg til å ta i bruk det beste kameraet på noen mobil :) (jada, bortsett fra 808...)

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å returnere min Lumia 1020 til Elkjøp som jeg fikk i posten i går....

 

Mulig det er noe feil med batteriet på min, men det synes jeg også er rart. Akkurat nå står det på min Lumia 1020s natterioversikt at den var fullt ladet kl 14.40 i dag, og nå kl 19 gjenstår det bare 35% strøm. Det er alt for dårlig, og jeg har kun tatt en håndfull bilder mellomhver lading, og brukt litt nettleser og facebook. Ikke noe navigasjon eller annet strømsugende greier, og jeg skjønner bare ikke hva som skjer.

 

Batteriet er jo den ene tingen jeg misliker, det andre er jo hele WP8. Jeg kom jo fra Android, og synes det er mildt sagt kjedelig å måtte gå inn menyer for å slå wifi av og på osv siden jeg ikke kan ha det på hjemskjermen. Videre savner jeg viktige apper som Camscanner, og en skikkelig facebook app. Kameraet er helt rått ja, men jeg er ikke villig til å leve med alt dette andre dessverre. Det blir nok Z1 på meg neste uke :)

 

Og forresten, er det bare jeg som surrer, eller er det faktisk umulig å lade Lumia 1020 avslått?? Altså, når jeg slår telefonen av for å lade den så slår den seg bare på igjen og blir stående på pin-kode skjermen, uansett altså!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å returnere min Lumia 1020 til Elkjøp som jeg fikk i posten i går....

Mulig det er noe feil med batteriet på min, men det synes jeg også er rart. Akkurat nå står det på min Lumia 1020s natterioversikt at den var fullt ladet kl 14.40 i dag, og nå kl 19 gjenstår det bare 35% strøm. Det er alt for dårlig, og jeg har kun tatt en håndfull bilder mellomhver lading, og brukt litt nettleser og facebook. Ikke noe navigasjon eller annet strømsugende greier, og jeg skjønner bare ikke hva som skjer.

Batteriet er jo den ene tingen jeg misliker, det andre er jo hele WP8. Jeg kom jo fra Android, og synes det er mildt sagt kjedelig å måtte gå inn menyer for å slå wifi av og på osv siden jeg ikke kan ha det på hjemskjermen. Videre savner jeg viktige apper som Camscanner, og en skikkelig facebook app. Kameraet er helt rått ja, men jeg er ikke villig til å leve med alt dette andre dessverre. Det blir nok Z1 på meg neste uke :)

Og forresten, er det bare jeg som surrer, eller er det faktisk umulig å lade Lumia 1020 avslått?? Altså, når jeg slår telefonen av for å lade den så slår den seg bare på igjen og blir stående på pin-kode skjermen, uansett altså!

Hei,

Hat hatt 1020 noen måneder og batteri er det ikke noe å utsette på. Så da må det heller være noe galt med den du har fått.

 

For å slå av/på wifi, bluetooth etc så lastet jeg ned Connection Tiles og la snarveier på hjemskjermen.

 

Du får ikke ladet WP terminaler avslått, da slår de swg automatisk på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan så mange av dere ha Lumia 1020 allerede? Noen har til og med hatt den i flere måneder allerede! Trodde release først er 10. oktober, i alle fall her til lands...? Går man inn på nokia.no står det at vi kan forhåndsbestille mobilen nå, og så blir man henvist videre til elkjop.no som vil sende den først 10. oktober... Har alle dere som har den allerede, kjøpt den utenlands?

Lenke til kommentar

Hvordan kan så mange av dere ha Lumia 1020 allerede? Noen har til og med hatt den i flere måneder allerede! Trodde release først er 10. oktober, i alle fall her til lands...? Går man inn på nokia.no står det at vi kan forhåndsbestille mobilen nå, og så blir man henvist videre til elkjop.no som vil sende den først 10. oktober... Har alle dere som har den allerede, kjøpt den utenlands?

 

Elkjøp skulle egentlig ikke sende ut Lumia 1020 før 10. oktober, men av en eller annen grunn begynte de å sende den ut i begynnelsen av denne uken, så derfor har i hvert fall vi som forhåndsbestile den hos Elkjøp mottatt den tidligere enn oppgitt releasedato :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det sekser på alle sidene på terningen dere kaster? Det er mulig at denne telefonen rettferdiggjør en sekser, men det er jo litt pussig at alle de siste telefonene dere har testet får terningkast 6. Hvis man derimot går litt lenger tilbake i tid, så fikk Lumia 925 "bare" en femmer i testen, og allikevel var det omtrent akkurat de samme tingene dere trakk for den gangen. Resultatet blir allikevel forskjellig. Man kan selvsagt argumentere med at denne har bedre kamera, men også Lumia 925 fikk skryt for kameraet, og det har neppe noe dårligere kamera enn det Optimus G2, iPhone 5S eller Galaxy Note 3 har (som alle fikk terningkast 6).

 

En femmer burde jo egentlig bety en veldig god telefon, men når dere nå er blitt så rause med sekseren, får man nesten inntrykk av at en femmer betyr en mindre bra mobil.

 

Jeg har lest de fleste testene deres, og etter min oppfatning er det Xperia Z1 og Note 3 som har fått mest skryt, og som kanskje sånn sett forsvarer en 6. At dere gav Optimus G2 og iPhone 5S terningkast 6 med så mange mangler, er vanskeligere å forstå.

Er enig med deg om at 6'eren sitter for løst. En sekser bør veie veldig høyt, og gis kun til produkter som fremstår som suverene i sin klasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at SG2 ikke er den nyeste, men får fortsatt litt samme følelsen etter å ha testet SG4 litt. Flott mobil, men ikke nok til å få meg til å bytte ut min 920.

Helt klart kraftigere og raskere hardware på de nye Androidmobilene, men følelsen av flyt liker jeg allikevel bedre på WP.

Windows Phone krever også mindre ressurser for å fungere bra, om det tar tilsammen 10-20 sekunder lengre tid å åpne apper i løpet av et år så tror jeg at jeg skal overleve det ;)

Lumia 920 kjører f.eks. Asphalt 8 heat glatt og uten heng/lagg. Mer enn godt nok for meg :)

Det kommer jo også mulighet til kraftigere maskinvare med gdr3.

F.eks. Nokia Lumia 1520

6-tommer 1080P skjerm, Snapdragon 800 CPU, 3400 mAh batteri, 32GB minne og plass til minnekort, 20 MP PureView Kamera...

Angående oppdateringer så langt så har det kommet gdr1 og 2 med gdr3 i november. WP 8.1 kommer på nyåret, antagelig med MANGE nye dingser...

WP8 er ikke mer enn 1 år ennå, det tok da noe tid før Android og iOS hadde mange funksjoner på plass. Kommer nok mer etterhvert, litt rart hvis MS skal få mer pepper enn de andre for å ikke ha ALT på plass fra dag 1.

Galaxy S4 er mye det samme som en S2 i brukergrensesnitt, og det er kanskje det den får mest kritikk for. HTCs nye sense og stock android er mye bedre.

 

Asphalt 8 er vel ikke spesielt krevende tror jeg, iPhone gir deg nå omtrent fire ganger mer grafikkytelse enn lumia 920.

 

Det gir da vel ingen mening å si at windows phone ikke trenger å ha funksjonene på plass fordi windows phone 8 kun er et år gammelt, det blir jo som å si at android ikke trenger å fungere bra fordi android 4.3 er nytt. De har hatt windows phone på markedet i 3 år snart, og det er ingen unskyldning lengre at de var sist ute. Hvis de skal selge telefoner må de få ting på plass.

 

Med lumia 1520 ser jo ut til at de kommer til å være noe mindre akterut enn tidligere, men jeg ser ikke for meg at de vil selge veldig mye av en så stor enhet. De ligger jo likevel noen måneder bak android leiren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

WP8 er bygget fra bunnen av og har vært ute 1 år...

Android og iOS hadde da ikke inne alt av funksjoner etter 1 år de heller, ting har kommet etterhvert der også. Husker jeg ikke fikk sendt og mottatt mms på iPhone da alle andre mobiler hadde det...

Hva mener du med "bygget fra bunnen av"?

 

Mener du for eksempel at apple kan tillate seg å ha mindre funksjonalitet i iOS 7 fordi det er nytt? De har jo lagt om hele OSet til en ny arkitektur.

 

Da iPhone kom ut så markedet fullstendig annerledes ut, MS er i en helt annen situasjon enn apple var den gang, så de kan ikke tillate seg å ha tilsvarende mangler.

Lenke til kommentar

Kudos for en veldig god og saklig anmeldelse, kan ikke vente til min kommer i posten i morgen!

 

Jeg merket meg for øvrig et par feil i faktafeltene oppe til høyre i artikkelen: skjermen har GorillaGlass 3 (ikke 2), og telefonen har 2GB RAM (ikke 1). Vil også tipse om at man i Nokia Pro Cam kan zoome inn med bare én finger, ved å dra den opp eller ned på skjermen.

 

Ellers som sagt en knakende god anmeldelse, med objektive sammenligninger med Android og iOS i stedet for den subjektive sytingen til en anmelder som har bestemt seg for at Windows Phone er teit (noe jeg ser oftere enn jeg kunne ønske). Leser mest tekno-nytt på engelsk, men amobil har blitt ny norsk favoritt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I en test av en mobil som skilter med 41 Mpx kan dere vel klare å produsere ett enkeltbilde i full oppløsning, i steden for bare disse små test-bildene?

 

 

I en test av en mobil som skilter med 41 Mpx kan dere vel klare å produsere ett enkeltbilde i full oppløsning, i steden for bare disse små test-bildene?

 

Hei, alle testbildene ligger i full oppløsning i bildekarusellen nederst på side 3 i testen. Trykk den lille grønne pilen i øverste høyre hjørne av hvert bilde for å laste ned bildet i full oppløsning.

Lenke til kommentar

Kudos for en veldig god og saklig anmeldelse, kan ikke vente til min kommer i posten i morgen!

 

Jeg merket meg for øvrig et par feil i faktafeltene oppe til høyre i artikkelen: skjermen har GorillaGlass 3 (ikke 2), og telefonen har 2GB RAM (ikke 1). Vil også tipse om at man i Nokia Pro Cam kan zoome inn med bare én finger, ved å dra den opp eller ned på skjermen.

 

Ellers som sagt en knakende god anmeldelse, med objektive sammenligninger med Android og iOS i stedet for den subjektive sytingen til en anmelder som har bestemt seg for at Windows Phone er teit (noe jeg ser oftere enn jeg kunne ønske). Leser mest tekno-nytt på engelsk, men amobil har blitt ny norsk favoritt!

 

Takk for positive tilbakemeldinger på testen. Feilene i faktaboksene er rettet opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...