Gå til innhold

EU vil tvinge Apple til å bruke micro-USB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dropp micro-usb, dropp lightning, gi meg en rund plugg.

 

Må si meg uenig med deg om at rund plugg er det beste alternativet, fordi da mister man dataoverføringsfunksjonen og stripper kontakten til kun å ha en ladefunksjon. Jeg gidder ikke å ha en telefon som må ha to kabler for å gjøre disse to oppgavene, når man har flere kabelstandarder som støtter begge funksjonene i samme kontakt.

 

Men, om du tenkte at du ville ha en rund plugg som har flere kontaktfelter for å støtte også dataoverføring, så kan det jo vurderes. Men, da skal det heller ikke mye rykk i kabelen, løs kontakt til før kontaktfelten rykkes over på hverandre og du mister kontakten med det innerste kontaktfeltet (tenker nå litt i mini-jack baner).

 

Et alternativ ville være å ha en rund plugg som ikke lar seg rotere, men da er man fort borti noe som likner en lightning-kontakt IMHO. Så jeg tror ikke en rund plugg kontra en firkant gjør særlig stor forskjell, annet enn at man får NOK EN NY kontakt å forholde seg til, som jo vil være trist for forbrukeren, dersom den ikke da kommer med noe helt banebrytende nytt noe.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har hatt utallige eksterne harddisker hvor kabelen må ligge i en spesiell vinkel hvor den må fungere.

Kjenner også mange som har hatt problemer med det samme når det kommer til telefoner.

 

Jeg er ganske forsiktig av meg, men mUSB blir veldig fort ødelagt. En kontakt er til for å brukes - mange ganger

 

Jeg har kun vært borti mini-USB på USB 2.0 på eksterne harddisker. Men jeg tipper du kanskje tenker på mikroUSB 3.0?

 

mini-USB 2.0 er ganske genialt, og jeg har aldri hatt noe trøbbel med det. Dønn stabil tilkobling spør du meg. Men denne nyeere USB 3.0 pluggen på mikro type er jeg meget skeptisk til.

 

mini-USB vs. mikro-USB

mini-micro-usb-connector.gif

 

 

micro USB 3.0

USB3-Micro-3FT.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

En USB plugg har 4 pinner: Data (+/-), spenning og jord. En HDMI-kontakt har 19 pinner. En USB plugg med MHL-støtte har flere enn 4 finner, og er strengt talt ikke lenger innenfor USB-standarden (eller HDMI for den saks skyld).

 

Men du kan kanskje vise meg noen passive overganger fra USB til HDMI (YCbCr) som ikke er propritære for en enhet?

Jeg var innom Elkjøp Megastore i dag, de hadde ikke en eneste. De hadde derimot flere Lightning adaptere.

 

Samme med USB til analog lyd? La meg gi deg et hint, det er en grunn til at DAC finnes.

 

Poenget mitt var ikke at dock var uvesentlig, poenget var at Lightning ikke krever noen aktiv dock for HDMI ect, kun en enkel passiv overgang.

 

USB-connectoren har etter standarden 4 pinner som har statiske roller. Lightning har langt flere i tillegg til at pinnene er dynamiske og kan endre rolle etter behov styrt fra enheten. Pga. dette er det en langt mer teknisk avansert og fleksibel plugg.

 

Lightning er en plugg som rett og slett bare virker mot alt du kobler den til med de overgangene og mulighetene som finnes. Disse USB-baserte overgangene er et sammensurium, og det er vanskelig til og med for teknisk begavede å vite hva som passer sammen. Det er ikke bare å plukke opp en kabel med USB-plugg i ene enden, koble den i enheten din og forvente at det virker - slik bør være et minimum.

 

For å sette det litt på spissen kan du sikkert finne overgang fra USB til Gardena-plugg, det betyr ikke at det kommer vann ut ^^

 

Problemet med alle disse overgangene med USB-plugg er jo at folk tror det er standarder, når det faktisk som regel ikke er det i det hele tatt. USB er en standard for dataoverføring, og det er det den ble laget for - all annen bruk er et lappverk med tilsvarende resultat. Om du setter deg litt inn i det er det ikke rart Apple har laget sin egen plugg.

 

En slik plugg er kompatibel med standarden, den kan overføre data som vanlig, og lade som vanlig, det er det som er poenget.

 

Så det er plutselig viktig at det ikke er ett selskaps properitære løsning? Hvordan fungerer det for ligtning? Det er en egen løsning ja, men den kan likevel lades av vanlig usb-ladere, som er kravet.

 

Det er en grunn til at DACer finne ja, de er en bedre løsning, ikke at analoge lydkilder ikke eksisterer. Du tar feil om du mener usb ikke har hatt analog lydoverføring, min usb-tilkobling var daglig i bruk til det på min tlefon jeg hadde før iphone1 engang var på markedet.

 

Ellers er jeg enig i at det hadde vært bedre om det var enda mer standardisert, jeg skjønner bare ikke hvordan det blir ett mindre lappverk av enda en plugg, som i tillegg er proprietær.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ellers er jeg enig i at det hadde vært bedre om det var enda mer standardisert, jeg skjønner bare ikke hvordan det blir ett mindre lappverk av enda en plugg, som i tillegg er proprietær.

 

AtW

 

Når målet for EU er å gjøre det enklere for folk, så må de jo ta hensyn til kvaliteten av den standarden de prøver å bruke. Lightning er en plugg som er designet spesifikt for det formålet den har. Det er ikke USB. USB er en staard utviklet for dataoverføring, og ikke telefonladere/dock.

 

Pluggen er ikke laget for å tas ut og in ofte, til dette er den for liten. Den krever høy presisjon for å få til å passe, og den passer bare en vei. I en tid der fasttelefonen forsvinner, kan min bestemor ende opp med å ha bare en mobiltelefon. Og dersom hun, med sine stive giktfingre og grå stær må håndtere en plugg som dette, så kommer det til å bli lite lading på den telefonen. For det første ser hun ikke hvilken vei den skal være, det er ikke engang sikkert hun ser hullet den skal inn i, og hun har i hvertfall ikke motorikk nok til å drive å snu den lett.

 

Lightning er her i en helt annen liga. Pluggen er liten, men utformet slik at disse probleme er nesten fraværende. Pluggen vil passe i bunnen av telefonen uten at man trenger å se noe som helst. Jeg har ingen problemer med å plugge i en lightningplug i blinde, men med USB er det nesten umulig. Bare det at USB er rettningsbestemt gjør det håpløst.

 

Dette har ingenting med Apple å gjøre i det hle tatt, og jeg er i aller høyeste grad for standardiseringer, men da må man velge en standard som gjør jobben sin, ikke en plug som ble valgt fordi den allerede eksisterte.

Lenke til kommentar

(...)

Mens vi er i gang: vikingene hadde ikke horn på hjelmene sine. Sukker gjør ikke unger hyperaktive. Det største varmetapet er ikke gjennom hodet. Napoleon var ikke kort. Tungen er ikke delt opp i soner, hvor f.eks søtt kun kan smakes med tungetippen. Mennesker har ikke bare fem sanser.

(...)

 

Qi much?

Lenke til kommentar

Hva har det at den er propertiær med saken å gjøre? Den gjør den jobben den skal 100ganger bedre, og det er det som betyr noe.

 

Hva det har med saken å gjøre? Du skjønner virkelig ikke det? Hvordan skal en proprietær plugg som dette kunne bli en standard? Det går jo ikke, det skjønner du vel?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

mini-USB 2.0 er ganske genialt, og jeg har aldri hatt noe trøbbel med det. Dønn stabil tilkobling spør du meg.

 

Fakta er at mini-USB 2.0 ikke tåler slitasje, det blir fort dårlig kontakt. Jeg merker det godt på min TomTom GPS at pluggen i bilen snart er utslitt.

Da micro-USB ble designet var et av kravene at den skulle være mindre men tåle mye hardere bruk enn den gamle mini-varianten. Resultatet ble en ny plugg (micro) som tålte dobbelt så mange innplugginger som forgjengeren (mini).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En slik plugg er kompatibel med standarden, den kan overføre data som vanlig, og lade som vanlig, det er det som er poenget.

 

Så det er plutselig viktig at det ikke er ett selskaps properitære løsning? Hvordan fungerer det for ligtning? Det er en egen løsning ja, men den kan likevel lades av vanlig usb-ladere, som er kravet.

 

Det er en grunn til at DACer finne ja, de er en bedre løsning, ikke at analoge lydkilder ikke eksisterer. Du tar feil om du mener usb ikke har hatt analog lydoverføring, min usb-tilkobling var daglig i bruk til det på min tlefon jeg hadde før iphone1 engang var på markedet.

 

Ellers er jeg enig i at det hadde vært bedre om det var enda mer standardisert, jeg skjønner bare ikke hvordan det blir ett mindre lappverk av enda en plugg, som i tillegg er proprietær.

 

AtW

Du omtaler USB som bra pga. at det er standardisert. Jeg påpeker at mange av USB-overgangene faktisk ikke er standardisert, men andre produsenters propritære løsninger som har en plugg tilsynelatende lik USB men med et annet pinlayout. Da faller det altså på sin egen urimelighet å klage på at Lightning er propritær.

 

Skjønner du ikke at USB ikke bare er pluggen men også et instruksjonssett for overføring? Dette inneholder ikke analog lyd! Faktisk oppererer USB på en frekvens som er langt over det hørbare spekteret. Det er godt mulig du har hatt USB-til-analog-lyd-adapter (jeg har også sett disse), men det er da enda en propritær plugg laget for den aktuelle modellen. Prøv å plugge den inn i din nåværende mobil, så er sannsynligheten veldig stor for at den _ikke_ fungerer. Ergo ingen standard!

 

Jeg vet du er teknisk oppegående, men har tydelig vis ikke forstått dette helt, og da skal jeg garantere deg at de fleste andre heller ikke gjør det. Dette er rett og slett ting man ikke burde trenge å tenke på. Ingen brugere av Apples gamle Dock-kontakt eller den nye Lightning-pluggen har noen gang trengt å bry seg om dette.

 

Personlig synes jeg det er verre med en haug av produkter med "samme" plugg som ikke er kompatible med hverandre.

 

Synes Apples slagord er slående her: "We believe technology is at it's best when it simply disappears"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du omtaler USB som bra pga. at det er standardisert. Jeg påpeker at mange av USB-overgangene faktisk ikke er standardisert, men andre produsenters propritære løsninger som har en plugg tilsynelatende lik USB men med et annet pinlayout. Da faller det altså på sin egen urimelighet å klage på at Lightning er propritær.

 

Skjønner du ikke at USB ikke bare er pluggen men også et instruksjonssett for overføring? Dette inneholder ikke analog lyd! Faktisk oppererer USB på en frekvens som er langt over det hørbare spekteret. Det er godt mulig du har hatt USB-til-analog-lyd-adapter (jeg har også sett disse), men det er da enda en propritær plugg laget for den aktuelle modellen. Prøv å plugge den inn i din nåværende mobil, så er sannsynligheten veldig stor for at den _ikke_ fungerer. Ergo ingen standard!

 

Jeg vet du er teknisk oppegående, men har tydelig vis ikke forstått dette helt, og da skal jeg garantere deg at de fleste andre heller ikke gjør det. Dette er rett og slett ting man ikke burde trenge å tenke på. Ingen brugere av Apples gamle Dock-kontakt eller den nye Lightning-pluggen har noen gang trengt å bry seg om dette.

 

Personlig synes jeg det er verre med en haug av produkter med "samme" plugg som ikke er kompatible med hverandre.

 

Synes Apples slagord er slående her: "We believe technology is at it's best when it simply disappears"

 

Nei, det faller ikke på sin egen urimelighet, fordi disse løsningene er ladingskompatible og dataoverføringskompatible med vanlige USB-enheter og plugger, du klarer vel å skjønne den forskjellen? Akkurat som lightning-pluggen ikke hadde hatt noen problemer med EU-kommisjonen om den var det samme.

 

Det er ikke ideelt med de forskjellige variantene, men å påstå det er ekvivalent med apples proprietære plugg er bare tåpelig, det er en vesentlig forskjell.

 

Forøvrig er apples tiltro til tekniske gode løsninger rørende, men ikke spesielt troverdig når de selv driver med proprietært dill for å gjøre ting vanskeligere for kunden.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du omtaler USB som bra pga. at det er standardisert. Jeg påpeker at mange av USB-overgangene faktisk ikke er standardisert, men andre produsenters propritære løsninger som har en plugg tilsynelatende lik USB men med et annet pinlayout. Da faller det altså på sin egen urimelighet å klage på at Lightning er propritær.

At det finnes noen produsenter som tåpelig nok velger en annen pin-layout enn det som er vanlig, gjør jo ikke USB til en dårligere standard på noen som helst måte. Og det gjør det ikke noe mer eller mindre urimelig å klage på at Lightning er proprietær.

 

Det eneste det gjør er at vi klager på de (få) rare produsentene som velger en standard plugg med en ustandard layout.

Lenke til kommentar

Hva det har med saken å gjøre? Du skjønner virkelig ikke det? Hvordan skal en proprietær plugg som dette kunne bli en standard? Det går jo ikke, det skjønner du vel?

 

AtW

Proprietary standards

Specifications for hardware or software that are controlled by one company. When a proprietary standard such as Windows is widely used, it becomes a "de facto" standard even though it is not governed by a standards organization. Contrast with open standards.

 

 

Lightning er uansett eksemplet på hvordan en slik plugg må være. Altså den må designes fra bunnen av til det bruket den skal ha. Til og med HDMI eller Mini Displayport er en bedre standard enn USB til det den skal gjøre.

Lenke til kommentar

At det finnes noen produsenter som tåpelig nok velger en annen pin-layout enn det som er vanlig, gjør jo ikke USB til en dårligere standard på noen som helst måte. Og det gjør det ikke noe mer eller mindre urimelig å klage på at Lightning er proprietær.

 

Det eneste det gjør er at vi klager på de (få) rare produsentene som velger en standard plugg med en ustandard layout.

Greit nok, men USB som standard er kun dugende til overføring av filer og lading. Er det virkelig alt du ønsker av pluggen i telefonen din? Det finnes ingen multi-port per i dag som er bedre enn Lightning!

 

Et annet eksempel hvor Apple har valgt en egen løsning er 3.5 mm minijack kontakten. Den er kompatibel med alle vanlige 3.5 mm plugger, men har i tillegg en egen pol for kommandoer. Det er derfor du finner alle disse hodetelefonene merket "Made for iPod/iPhone/iPad" som har en egen fjernkontroll for f.eks volum, skifte av sang osv. Smart spør du meg - selv om det kun er bra for Apple og strengt talt ikke følger standarden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...