Gå til innhold

Valve har kunngjort Steam Machines


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke den reduserte støtten for eksisterende spill vil skadde steamboksen nevneverdig. Om den ble sluppet i dag ville den uansett hatt mange ganger flere spill en Xbox One og PS4 , å ingen av de støtter eldre titler. (http://store.steampowered.com/search/?os=linux&category1=998). Regner også med det komme et par AAA titler til når steamboksen slippes på lik linje som med Xbox One og PS4.

Endret av TickleMeJesus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vel en Steam Machine er en pc ...

En XBO og PS4 er også en PC, men med et OS som låser en ute fra å gjøre hva en vil med den. Disse Steam Maskinene vil være åpne slik at du kan installere hva du vil på den som fks Windows. Men skal du kjøre Steam OS så kan jeg aldri tro du får lov å gjøre hva du vil.

 

Og da blir det jo mer eller mindre en konsoll, med forskjellen at du kan oppgradere hardware. Og ta ibruk mus & tastatur om du måtte ønske senebetennelse fortest mulig i sofaen.

 

Så da kan en jo tenke litt fremover i tid da. Om Steam OS og diverse Steam Maskiner blir en stor suksess, hvor mange vil over årene som kommer gå bort ifra en åpen plattform og over til et lukket OS som Steam OS?

 

En kan oppgradere hardware slik at en får så bra grafikk som mulig, men OS er låst. Si at etterhvert så stopper utviklere å lage spill til Windows til fordel for Steam OS. Da har en mer eller mindre konvertert PC spillere over til en mer konsoll lignende hverdag har en ikke?

Å si at SteamOS er et lukket OS er vel en påstand uten noen som helst grunn.

 

Sett at det er Linux, og at lisensen allerede er veldig åpen for drivere etc. hadde jeg ikke blitt overrasket hvis man kan gjøre omtrent hva man vil med OS'et. Valve nevnte vel også i kunngjøringen sin at SteamOS kom til å være en åpen plattform med fri lisens. Så vet ikke helt hvor du tar ting fra.

 

Dessuten vil nok Steam fungere på Windows, Mac og Linux (DUHRR) en god tid fremover sett at "hjemmestreaming" av spill fra Windows og Mac til en maskin med SteamOS allerede står under features.

 

Husk også at det kan bli betydelig lettere å kjøre spill på andre distribusjoner av Linux dersom industrien gir opp Windows fullstendig.

 

Uansett hvilken retning Valve tar SteamOS i, er Microsoft i gang med å gjøre Windows til en mer lukket plattform. Så et alternativ til Windows er bare bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes dette er veldig spennende. Men vanskelig å danne seg et konkret bilde av hvordan disse PC-ene vil fungere. De sier alt skal være lettere og mer strømlinjeformet. Gjelder dette også hardware?

 

Å bytte ut komponenter på en PC er ikke vanskelig. Det er likevel en ganske høy terskel for hvermansen og trå over. Har de tenkt å gjøre selve utbyttet av komponentene lettere på noen som helst måte? Kanskje med forhåndsdefinerte spor, gjerne med bilder/symboler i selve kabinettet, og komponenter som f,eks klikker på plass, uten behov for å skru noe fast.

 

Tror noe sånt må til. Problemet er at da er man låst til visse komponenter som er bestemt av Steam. Men er det så farlig? Entusiastene kommer nok til å kjøre selvbygg uansett, også de som kjører Steam OS.

 

 

Da kunne Steam lagd et system med forhåndsgodkjent hardware hvor de kan garantere kompatibilitet.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva enkelte klager over. En åpen "konsoll" med oppgraderbar maskinvare høres for meg ut som en våt drøm. Endelig vil jeg kunne ha et system som til enhver tid har oppgradert grafikk, og som ikke går ut på "dato" på grunn av mangel på bakoverkompatibilitet. Dette har definitivt vekket min oppmerksomhet. PS4 og Xbox One er utdatert i forhold til kraftmaskiner, selv før de er lansert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faen, jeg var så interessert, men så er det skrevet på jibberish:S jaja, håper noen engelske sider har nyheten.

 

Jeg tenkte også sånn for noen år siden men istede for å sutre på forumet prøvde jeg å venne meg til det, nå tenkte jeg ikke over att det var nynorsk før jeg leste kommentaren din.

 

On topic:

Blir ikke så veldig engasjert av det her.. Men om de finner en måte å utnytte pcene bedre på uten å få masse kompitabilitetsproblemer så er det verdt å vurderes :)

Lenke til kommentar

En boks som dette, som ikke kan kjøre Windows-programmer, er en spillkonsoll i mine øyne. Jeg er avhengig av en rekke Windows-programmer, så en PC må jeg ha uansett.

 

Kanskje man kan kjøre SteamOS på en vanlig PC, men det er jo ikke nok at OSet booter, ALT av drivere osv må fungere, og det kan godt ta noen år før det er 100%.

 

Dermed spår jeg en veldig trang fødsel for SteamOS og Steam Machines, selv om Steam har aldri så mange brukere. Betyr ikke at de ikke får det til, men tror det kommer til å gå tregt med salget i mange år.

Endret av DashFiss
Lenke til kommentar

Detta kan være bra for en enenste grunn...game stabilitet. En bra ting med gamle spill maskiner som amiga eller commendore er at de hadde samme innmaten og samme os`en. Spill makere kan lage spill med de samme specsa som alle andre har. Visst kort produsentene (asus,nvidia etc) begynner å lage kort som er spesifik til steam maskinen slik at vi kan oppgradere etterhvert som korta blir utdatert så kan detta bli veldig bra. Jeg vet iallfall at windows blir bare dårligere og dårligere så detta er bra nyheter for meg iallefall.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt med på hva Valve holder på med, verken med dette eller SteamOS.

Det er bare å fyre opp en HDMI kabel mellom PC og TV så finner du fort ut at du vil tilbake til PC skjermen.

Mus og tastatur på stuen er no go om ikke du du lever singellivet eller noe. Annet problem er at vi ofte spiller typiske pc spill på Steam, da gjerne fps eller RTS spill. Dette egner seg så utrolig dårlig med tv. Du får altfor stort fokusområde.

 

Skal man ha stuePC så går det imot hele konseptet med pc gaming. Du får ikke all den kraften som er nødvendig i en stuePC. Dem må også treffe et lavt prispunkt for å være attraktiv for dem som ikke er rene PC gamere noe som blir nærmest umulig med tanke på hva PS4 og Xbox One tilbyr.

 

Men som sagt, PC gamere er PC gamere av en grunn. Du får ikke dem på stuen, det er derfor vi har konsollene. De er perfekte til det. Valve prøver noe helt hinsides med dette pc konseptet og SteamOS. Jeg har ingen tro på det.

Dette er jo bare tøv. Jeg har en bitteliten stille gaming/htpc stående bak min 55" TV. Jeg spiller nesten kun med xbox kontroller, men har mus/tastatur liggende under bordet (som for tiden brukes til å spille Civilization 5 sammen med dama).

 

Min stuePC har GTX 680 og i7-3770, med 8 GB ram, SSD disk samt 3TB lagringsdisk. Den er nesten helt lydløs under lav belastning, og lager bare bittelitt lyd når man spiller(Men fortsatt hører man den ikke over lyden fra spillene over surroundanlegget).

Endret av Cerru
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva enkelte klager over. En åpen "konsoll" med oppgraderbar maskinvare høres for meg ut som en våt drøm. Endelig vil jeg kunne ha et system som til enhver tid har oppgradert grafikk, og som ikke går ut på "dato" på grunn av mangel på bakoverkompatibilitet. Dette har definitivt vekket min oppmerksomhet. PS4 og Xbox One er utdatert i forhold til kraftmaskiner, selv før de er lansert.

 

Klager og klager, jeg håper jo det kan bidra til å ta knekken på de låste konsollene, men for meg personlig har ikke en slik boks noe særlig nytte utover en vanlig PC.

 

AtW

Jeg er ikke helt med på hva Valve holder på med, verken med dette eller SteamOS.

Det er bare å fyre opp en HDMI kabel mellom PC og TV så finner du fort ut at du vil tilbake til PC skjermen.

Mus og tastatur på stuen er no go om ikke du du lever singellivet eller noe. Annet problem er at vi ofte spiller typiske pc spill på Steam, da gjerne fps eller RTS spill. Dette egner seg så utrolig dårlig med tv. Du får altfor stort fokusområde.

 

Skal man ha stuePC så går det imot hele konseptet med pc gaming. Du får ikke all den kraften som er nødvendig i en stuePC. Dem må også treffe et lavt prispunkt for å være attraktiv for dem som ikke er rene PC gamere noe som blir nærmest umulig med tanke på hva PS4 og Xbox One tilbyr.

 

Men som sagt, PC gamere er PC gamere av en grunn. Du får ikke dem på stuen, det er derfor vi har konsollene. De er perfekte til det. Valve prøver noe helt hinsides med dette pc konseptet og SteamOS. Jeg har ingen tro på det.

Hva snakker du om? Mus og tast fungerer fint, også om du ikke lever "singlelivet", og TVer dekker mindre område i synsfeltet enn en skjerm. Jeg koser meg med begge deler.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Klager og klager, jeg håper jo det kan bidra til å ta knekken på de låste konsollene, men for meg personlig har ikke en slik boks noe særlig nytte utover en vanlig PC.

 

Men du forstår at det kan være nyttig for andre, er det som er forskjellen. Personlig blir jeg litt oppgitt over alle "jeg trenger ikke dette, så derfor er det meningsløst og teit og kommer til å floppe"-kommentarene.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva enkelte klager over. En åpen "konsoll" med oppgraderbar maskinvare høres for meg ut som en våt drøm. Endelig vil jeg kunne ha et system som til enhver tid har oppgradert grafikk, og som ikke går ut på "dato" på grunn av mangel på bakoverkompatibilitet. Dette har definitivt vekket min oppmerksomhet. PS4 og Xbox One er utdatert i forhold til kraftmaskiner, selv før de er lansert.

 

Er vel forskjell på klage og stille kritiske spørsmål til noe. En oppgraderbar konsoll som dette blir høres nok ut som en god ide for dem som liker PC. Men et er jo en grunn til at konsoller slik vi kjenner det ikke har slike muligheter.

 

En får da et skille i konsoll brukerne, og med Steam Machines så vil det jo være flere produsenter og hardware skillet kan bli enormt. Da sitter en igjen med uoptimalisert spill kode pga en er egentlig akkurat like langt som en Windows basert spill PC er idag og det blir en hardware jungel. Da hjelper det lite at Steam OS er optimalisert for spill når hardwaren er like variert som på en Windows basert spill PC.

 

Dette er jo fint for dem som liker PC og alt det medfører med seg. Personlig er jeg ferdig med å oppgradere hardware og presse maskiner for grafikk. Jeg vil ha en konsoll som leverer like opplevelser for alle og hvor jeg ikke skal behøve å tenke på noe annet en å stappe inn et spill og spille.

 

Men jeg skjønner dem som liker PC verden at dette er en kul sak. Men jeg som liker primært enkelheten ved konsoller synes ikke spesielt mye om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...