Gå til innhold

Valve har kunngjort Steam Machines


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frå The Verge:

 

We'd heard from the very beginning that the Steam Box would be designed around a particular spec, originally a Core i7 CPU, an Nvidia GPU, and 8GB of RAM. In January, Valve co-founder Gabe Newell told us that the company's plans were a little bit more complicated. Instead of imposing a rigid set of specifications, the company would erect three tiers of "Good," "Better," and "Best." Good would be an extremely cheap (think $100) box that merely streams content from another computer in your home with more muscle, while Better (think $300+) would be more tightly controlled to hit the center of the Venn diagram between powerful, cheap, small, and efficient. Best, he explained, could be whatever users or hardware manufacturers dream up, with no restrictions.

 

Lenke til kommentar

<snip>

Av den informasjonen som er kommet til nå angående SteamOS, så er det kun en skreddersydd linux distribusjon, mye av det samme vi ser med f.eks. XBMCbuntu. Så det er ingenting pr i dag som tilsier at OSet blir låst. Hvis det endrer seg så blir Steam Machines med SteamOS tilnærmet likt f.eks. en Xbox og PS, men enn så lenge så er det kun en vanlig pc i en annen form faktor med ett forhånds installert OS (som ikke er Windows). Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Tror ikke den reduserte støtten for eksisterende spill vil skadde steamboksen nevneverdig. Om den ble sluppet i dag ville den uansett hatt mange ganger flere spill en Xbox One og PS4 , å ingen av de støtter eldre titler.

Ett godt poeng, bakover kompatibilitet finnes ikke på Xbox one og PS4, der må det også noe streame tjenester til. Men det ligger en forskjell i at det er spill under utvikling til Xbox og PS, som blir tilgjengelig ved lansering eller i månedene etter. Så må man også se på hvilke personer en Steam Machine og SteamOS vil appellere til. Hvis det primært er pc/windows spillere så er forskjellen i antall tilgjengelig spill vesentlig, er det konsoll så er nok differansen mye mindre. Men det er nok også vesentlig hvilke spill som er tilgjengelig på hvilken plattform. Som jeg har nevnt noen ganger tidligere så er nok tidsperspektivet for evt. suksess her flere år frem i tid, jeg vil tippe 3-5+.
Lenke til kommentar

Ett godt poeng, bakover kompatibilitet finnes ikke på Xbox one og PS4, der må det også noe streame tjenester til. Men det ligger en forskjell i at det er spill under utvikling til Xbox og PS, som blir tilgjengelig ved lansering eller i månedene etter. Så må man også se på hvilke personer en Steam Machine og SteamOS vil appellere til. Hvis det primært er pc/windows spillere så er forskjellen i antall tilgjengelig spill vesentlig, er det konsoll så er nok differansen mye mindre. Men det er nok også vesentlig hvilke spill som er tilgjengelig på hvilken plattform. Som jeg har nevnt noen ganger tidligere så er nok tidsperspektivet for evt. suksess her flere år frem i tid, jeg vil tippe 3-5+.

 

Og du tror ikke Valve har jobbet med SteamOS/SteamBox og snakket med utviklere i lang tid? De har blant annet samarbeidet med Nvidia med porting av Source og nå vil Nvidia åpne for mer OpenGL/GNU+Linux støtte fremover. Nvidia som er stor sponsor av AAA titler vil nok også legge press på utviklere om å få spillet over på OpenGL.

 

Venter nok heftige perks for de som velger å støtte SteamOS også, f.eks at Valve åpner lommeboka eller tar reduserte prosenter av salg.

 

Lenke til kommentar

 

Er vel forskjell på klage og stille kritiske spørsmål til noe. En oppgraderbar konsoll som dette blir høres nok ut som en god ide for dem som liker PC. Men et er jo en grunn til at konsoller slik vi kjenner det ikke har slike muligheter.

 

En får da et skille i konsoll brukerne, og med Steam Machines så vil det jo være flere produsenter og hardware skillet kan bli enormt. Da sitter en igjen med uoptimalisert spill kode pga en er egentlig akkurat like langt som en Windows basert spill PC er idag og det blir en hardware jungel. Da hjelper det lite at Steam OS er optimalisert for spill når hardwaren er like variert som på en Windows basert spill PC.

 

Dette er jo fint for dem som liker PC og alt det medfører med seg. Personlig er jeg ferdig med å oppgradere hardware og presse maskiner for grafikk. Jeg vil ha en konsoll som leverer like opplevelser for alle og hvor jeg ikke skal behøve å tenke på noe annet en å stappe inn et spill og spille.

 

Men jeg skjønner dem som liker PC verden at dette er en kul sak. Men jeg som liker primært enkelheten ved konsoller synes ikke spesielt mye om dette.

Jup er et valg Valve må ta, men det er opplagt at dette ikke er maskinen for de som bare må kjøre dual titan, det er heller ikke maskinen for dem som syntes grafikken på PS3 er helt grei.

 

Nå er oppgradering presset på pc fronten betydelig lavere en det var for 8-10 år siden så en maskin som kan kjøre next gen helt fint vil holde i alle fall 4 år, etter 4 år er det mulig du trenger et nytt grafikkort og mer ram for å få topp ytelse. konsoll optimalisering, pc versjoner med oppgradert grafikk mods og rene pc spill vil stille større krav.

Klart 4K eller flere skjermer endrer saken.

 

Er mulig for steam og kvalifisere ulik hardware slik det gjøres for servere og en del standard systemer.

 

Nest største problemet for steamboks er å få nok spill, eller snarere at de vil miste masse store titler intil de får en betydelig markedsandel. Om engine kan kompilere til linux er det lett å lage en steamboks versjon.

Om engine ikke kan så sliter du, spørs også hvor ivrige valves konkurenter som EA osv er i å støtte dem intil de blir for store til å ignorere.

 

Det største problemet er at den ikke ble solgt for et år siden. Å komme med en ny platform samtidig med PS4 og One er ikke helt smart.

Lenke til kommentar

 

Joda, men streaming av spill er ikke i nærheten av å funke bra enda. Nettverket har ingen mulighet for å takle datamengden som kommer fra min Pc i realtime uten lagg og skjit.

Om det fungerer tilsvarende enterprise løsninger for streaming av applikasjoner, så er det 2 deler i streamingen. 1 del som klienten må ha for å starte programmet, og del 2 som streames underveis. Det er ikke mye data som skal til for å starte et spill, og det er uten tvil ikke mye data som skal inn til pc-en under spilling.

Lenke til kommentar

Om det fungerer tilsvarende enterprise løsninger for streaming av applikasjoner, så er det 2 deler i streamingen. 1 del som klienten må ha for å starte programmet, og del 2 som streames underveis. Det er ikke mye data som skal til for å starte et spill, og det er uten tvil ikke mye data som skal inn til pc-en under spilling.

 

datatrafikken som er mellom min PC og skjermkortet er jo mye høyere enn mitt nettverk klarer.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

 

datatrafikken som er mellom min PC og skjermkortet er jo mye høyere enn mitt nettverk klarer.

 

Det fungerer ikke på den måten. Det er kun bildet som blir sendt, ikke datakraften. Stor-PC'en din produserer en frame med grafikk og sender det nesten uten lag over lokalt nettverk(Istedenfor til skjermen), denne vises nå på TV'en via steambox. Repetere dette 60 ganger i sekundet, så vil man ha en tilsvarende opplevelse som å sitte på stor-PC'en.

 

Dette er teknologi som fungerte relativt fint over en vanlig internnettlinje, så over lokalt nettverk vil det fungerte ypperlig siden båndbredden er ekstremt høy(Gigabit) og responstiden ekstremt lav (>1ms).

Endret av Cerru
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det fungerer ikke på den måten. Det er kun bildet som blir sendt, ikke datakraften. Stor-PC'en din produserer en frame med grafikk og sender det nesten uten lag over lokalt nettverk(Istedenfor til skjermen), denne vises nå på TV'en via steambox. Repetere dette 60 ganger i sekundet, så vil man ha en tilsvarende opplevelse som å sitte på stor-PC'en.

 

Dette er teknologi som fungerte relativt fint over en vanlig internnettlinje, så over lokalt nettverk vil det fungerte ypperlig siden båndbredden er ekstremt høy(Gigabit) og responstiden ekstremt lav (>1ms).

 

Det er bare det at i gigabit ikke er nok til å sende skjermsignaler ukomprimert, så da må man komprimere og dekode, og da er jeg ikke så sikker på at "Nesten uten lag" er gjeldene lenger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men man skal kunne oppgradere disse? Blir det med vanlige PC-deler, for boksene virker veldig små.

For de veldig små boksene blir det nok "spesial" deler slik vi ser med f.eks. Xi3 Piston. Kabinettet vil sette grenser for hvordan komponentene utformes og settes sammen. Men vil tro det vil være billigere å holde seg til hylle vare så langt det er mulig. Men har det blitt sluppen noen bilder av hvordan en Steam Machine vil se ut? Mener jeg fikk med meg at Xi3 Piston ikke er en Steam Machine (selv om den sikkert kan brukes som en).

 

 

... så da må man komprimere og dekode, og da er jeg ikke så sikker på at "Nesten uten lag" er gjeldene lenger.

Etter hva jeg har fått med meg om tilsvarende produkter så er lag fremdeles ett problem som må løses. Så dette er ingen moden teknologi enda, men de må jo begynne ett sted.
Lenke til kommentar

Det er mulig, men jeg tror ikke det er pga Steam Machines, har større tro på at nettbrett og mobiler (eller deres arvtagere) vil utgjøre en mye større trussel mot konsollene om 5-10 år.

Men er man interessert i konsoller, ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe PS4 eller Xbox one i nær fremtid. De kommer til å leve en god stund og få mange tilgjengelig spill. Steam Machines vil ikke snu opp ned på noe over natta.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...