Gå til innhold

Valve har kunngjort Steam Machines


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt med på hva Valve holder på med, verken med dette eller SteamOS.

Det er bare å fyre opp en HDMI kabel mellom PC og TV så finner du fort ut at du vil tilbake til PC skjermen.

Mus og tastatur på stuen er no go om ikke du du lever singellivet eller noe. Annet problem er at vi ofte spiller typiske pc spill på Steam, da gjerne fps eller RTS spill. Dette egner seg så utrolig dårlig med tv. Du får altfor stort fokusområde.

 

Skal man ha stuePC så går det imot hele konseptet med pc gaming. Du får ikke all den kraften som er nødvendig i en stuePC. Dem må også treffe et lavt prispunkt for å være attraktiv for dem som ikke er rene PC gamere noe som blir nærmest umulig med tanke på hva PS4 og Xbox One tilbyr.

 

Men som sagt, PC gamere er PC gamere av en grunn. Du får ikke dem på stuen, det er derfor vi har konsollene. De er perfekte til det. Valve prøver noe helt hinsides med dette pc konseptet og SteamOS. Jeg har ingen tro på det.

 

Tror du bør innse at ikke alle har nøyaktig samme behov som deg selv. Jeg er PC gamer, og spiller også på pcen i stua, men da typisk andre typer spill med 360-kontrollere. Jeg håper virkelig Steam slår gjennom med dette, siden det etterhvert vil føre til mye bedre utvalg for spill som er tilpasset stuebruk. I tillegg til at spill kan optimaliseres til en "billig" hardware.

 

Det beste hadde vært om dette hadde tatt livet av låste konsoller, så man slapp eksklusive titler osv. Det skjer nok ikke med det første, men et godt steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Null stress å bruke PS3-kontroller(sixaxis) til pc om man bruker kabel, og installerer http://www.motioninjoy.com/

 

Forøvrig er jeg blant de som ser positivt på SteamOS. Omtrent halvparten av spillene mine foretrekker jeg å spille med x360-kontrolleren min. Om streamingen av spill foregår så smertefritt som jeg håper den kommer til å gjøre så blir ikke lengre laptopen som er koblet til tv-kun begrenset til lettere spill. Noe som igjen gjør det mer behagelig å spille for eksempel Tomb Raider fra sofaen enn ifra pc-stolen.

Det er MotionInJoy som gir meg BSOD.

Lenke til kommentar

Interessant, så lenge utviklerene lager spill som kjører på alle maskinspecs Steam Machine måtte komme med og at oppgraderingene går på hva MER man vil ha utav maskinen.

 

Hvis man hele tiden må oppgradere for å kunne kjøre de nyeste spilla blir vitsen borte for min del. Da er det bedre med en konsoll som holder mål i 6-7år (++)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt med på hva Valve holder på med, verken med dette eller SteamOS.

Det er bare å fyre opp en HDMI kabel mellom PC og TV så finner du fort ut at du vil tilbake til PC skjermen.

Mus og tastatur på stuen er no go om ikke du du lever singellivet eller noe. Annet problem er at vi ofte spiller typiske pc spill på Steam, da gjerne fps eller RTS spill. Dette egner seg så utrolig dårlig med tv. Du får altfor stort fokusområde.

 

Skal man ha stuePC så går det imot hele konseptet med pc gaming. Du får ikke all den kraften som er nødvendig i en stuePC. Dem må også treffe et lavt prispunkt for å være attraktiv for dem som ikke er rene PC gamere noe som blir nærmest umulig med tanke på hva PS4 og Xbox One tilbyr.

 

Men som sagt, PC gamere er PC gamere av en grunn. Du får ikke dem på stuen, det er derfor vi har konsollene. De er perfekte til det. Valve prøver noe helt hinsides med dette pc konseptet og SteamOS. Jeg har ingen tro på det.

 

Kanskje det bare er jeg i hele verden da.

 

Har brukt Big Picture siden release på den lille HTPC'en min m/ gamepad.

 

Visse spill egner seg ikke med mus/tastatur. Dark Souls, Rayman (eller meste av platform) Need for Speed, street fighter etc...

 

Jo, jeg er en pc gamer, og alltid vært det og kommer alltid til å være det, dette er bare ett lengere steg i pc verdenen.

Lenke til kommentar

Vel en Steam Machine er en pc ...

 

En XBO og PS4 er også en PC, men med et OS som låser en ute fra å gjøre hva en vil med den. Disse Steam Maskinene vil være åpne slik at du kan installere hva du vil på den som fks Windows. Men skal du kjøre Steam OS så kan jeg aldri tro du får lov å gjøre hva du vil.

 

Og da blir det jo mer eller mindre en konsoll, med forskjellen at du kan oppgradere hardware. Og ta ibruk mus & tastatur om du måtte ønske senebetennelse fortest mulig i sofaen.

 

Så da kan en jo tenke litt fremover i tid da. Om Steam OS og diverse Steam Maskiner blir en stor suksess, hvor mange vil over årene som kommer gå bort ifra en åpen plattform og over til et lukket OS som Steam OS?

 

En kan oppgradere hardware slik at en får så bra grafikk som mulig, men OS er låst. Si at etterhvert så stopper utviklere å lage spill til Windows til fordel for Steam OS. Da har en mer eller mindre konvertert PC spillere over til en mer konsoll lignende hverdag har en ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir dritbra! Har meldt meg på betatestingen :D

 

Men angående det med at det vises frem en kontroller på fredag har jeg liten tro på, fordi de symbolene på forsiden viser først en O på operativsystemet, det neste symbolet viser [ O ], altså et operativsystem i en boks. Det tredje viser O + O, det er jeg ganske usikker på hva betyr :(

 

For de som ikke skjønte hva jeg mener:

http://store.steampowered.com/livingroom/ (de tre knappene som er der)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig positivt og interessant det Valve gjør her. De utvider repertoaret noe kraftig ved å gå fra å lage spill til dette. Det skal de ha kudos for.

 

Når det er sagt, så fortjener vi å vite hva status er på HL3 og Source 2. Jeg driter i om spillet er lagt på hylla eller om det blir sluppet til neste uke, jeg vil bare vite hvor de ligger i løypa. Vi nærmer oss seksårsdagen til HL2:Ep2, og det eneste vi har fått av informasjon om HL3 så langt er et par concept art-bilder og hint om at tegnspråk skal spille en eller annen rolle. Seks år er like lang tid som det tok fra HL1 ble sluppet til HL2 ble sluppet. Med mindre de holder samtlige kort svært tett til brystet, er det ingenting som tyder på at HL3 er i nærheten av å være klart enda. For å gjøre vondt verre driver Valve med seigpining, ved å kunngjøre store nyheter i tide og utide, som alltid viser seg å være alt annet enn det minste hint om HL3 eller Source 2. Nyheten til fredagen er sikkert en kontroller eller andre morsomme og interessante nyheter som fungerer som et vanvittig antiklimaks all den tid de bygger opp forventningene på forhånd slik de har gjort denne gangen som alle gangene før det. Jeg elsker Valve, men de vinner ingen nye tilhengere ved å holde på sånn, faktisk tvert imot.

 

Det var alt, takk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Men skal du kjøre Steam OS så kan jeg aldri tro du får lov å gjøre hva du vil.

 

Har du i det hele tatt lest saken du kommenterer? Valve er jo helt klare på at du får lov til å gjøre hva du vil med både OS og maskinvare. Dette er Linux (sannsynligvis en fork av Ubuntu). Det er grenser for hva de lovlig kan låse ned, uansett hvor mye de måtte ville (og det ser ut som Valve ønsker åpenhet selv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har du i det hele tatt lest saken du kommenterer? Valve er jo helt klare på at du får lov til å gjøre hva du vil med både OS og maskinvare. Dette er Linux (sannsynligvis en fork av Ubuntu). Det er grenser for hva de lovlig kan låse ned, uansett hvor mye de måtte ville (og det ser ut som Valve ønsker åpenhet selv).

 

Mulig jeg har gått glipp av noe, men hvor er det står at du kan gjøre hva du vil og installere hva du vil på disse Steam Maskinene når Steam OS er installert og ikke et annet OS som fks Windows?

Lenke til kommentar

 

Mulig jeg har gått glipp av noe, men hvor er det står at du kan gjøre hva du vil og installere hva du vil på disse Steam Maskinene når Steam OS er installert og ikke et annet OS som fks Windows?

 

Det er Linux, det er en selvfølge, både lovlig og teknisk. Se forøvrig innlegget til fenele.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig positivt og interessant det Valve gjør her. De utvider repertoaret noe kraftig ved å gå fra å lage spill til dette. Det skal de ha kudos for.

 

Når det er sagt, så fortjener vi å vite hva status er på HL3 og Source 2. Jeg driter i om spillet er lagt på hylla eller om det blir sluppet til neste uke, jeg vil bare vite hvor de ligger i løypa. Vi nærmer oss seksårsdagen til HL2:Ep2, og det eneste vi har fått av informasjon om HL3 så langt er et par concept art-bilder og "hint om at tegnspråk skal spille en eller annen rolle." Seks år er like lang tid som det tok fra HL1 ble sluppet til HL2 ble sluppet. Med mindre de holder samtlige kort svært tett til brystet, er det ingenting som tyder på at HL3 er i nærheten av å være klart enda. For å gjøre vondt verre driver Valve med seigpining, ved å kunngjøre store nyheter i tide og utide, som alltid viser seg å være alt annet enn det minste hint om HL3 eller Source 2. Nyheten til fredagen er sikkert en kontroller eller andre morsomme og interessante nyheter som fungerer som et vanvittig antiklimaks all den tid de bygger opp forventningene på forhånd slik de har gjort denne gangen som alle gangene før det. Jeg elsker Valve, men de vinner ingen nye tilhengere ved å holde på sånn, faktisk tvert imot.

 

Det var alt, takk.

Det er på tide med tegnspråk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...