Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på mat hver måned? (dere som bor alene)


Oh Dear

Anbefalte innlegg

Jeg flytter på hybel veldig snart pga. videregående skole, men jeg vet ikke hvor mye penger jeg kommer til å bruke på mat hver måned og det hadde vært greit å finne ut hva som er ''average''. Får rundt 5000-6000 kroner i stipend hver måned som jeg håper er nok til mat og at jeg kan kunne kose meg litt!

 

Så uansett, hvor mye bruker dere som bor alene på mat hver måned og hvilken mat spiser dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firstprice er ett godt alternativ :) Når det er sagt, så har jeg klart å leve på helt nedi 1800kr på en mnd, det var ikke en lukerativ måned, men det gikk. 2500kr burde holde, hvis du er flink med penger, det er ikke jeg, så jeg bruker betydelig mye mer, men jeg er ikke student lengere heller da.

 

Jeg er en ganske vellspist kar (Jeg har vell en bil ring for mye ;) ), men jeg klarte meg fint på havregryn, nudler og brød i en måned, noe som gjorde at jeg hadde litt penger til overs, og kunne kose meg litt ekstra ca. annenhver måned :) En mnd med brød og vann, neste mnd med kino, fyll og morro :)

Endret av Elwani
Lenke til kommentar

Jeg har 7080 utbetalt i mnd. fra lånekassen og har en leie på 4850. Jeg går stort sett i null når mnd er omme, men har jo en buffer fra sommerjobb som jeg kan bruke på uforutsette hendelser. Det har jo veldig mye å si hva slags mat du handler og det er ikke verre enn bare å gå for litt billig mat noen uker hvis du ser det nærer seg slutten på lommeboka.

 

Men hvis du har 5000-6000 etter leie har du vel egentlig ganske god råd til mat og å kose deg. Men anbefaler selvfølgelig å spare hvis du greier det.

Lenke til kommentar

2500 for en singel person er ikke vanskelig i det hele tatt, selv ikke med mengden vi gutter spiser. under 2000 kan være en utfordring, men heller ikke vanskelig når du kommer inn i det. Har lagt meg på mellom 2000-2200 i det siste og det krever ikke lenger noen innsats engang. Kunne lett gått ned til 1800 med litt mer innsats, har du det tight ellers så har du overhodet ingen unnskylding hvis du bruker over 2000...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg flytter på hybel veldig snart pga. videregående skole, men jeg vet ikke hvor mye penger jeg kommer til å bruke på mat hver måned og det hadde vært greit å finne ut hva som er ''average''. Får rundt 5000-6000 kroner i stipend hver måned som jeg håper er nok til mat og at jeg kan kunne kose meg litt!

 

Så uansett, hvor mye bruker dere som bor alene på mat hver måned og hvilken mat spiser dere?

 

Den gangen jeg bodde på hybel på VGS overlevde jeg på rundt 2000 kr både når det gjaldt mat og busskort (ca. 550 kr mnd.). Selvfølgelig ble det mye nudler og annet billig skvip, men jeg fyllte på med mer næringsrik mat en gang i blant når jeg dro hjem til foreldre. Fryserraid slo aldri feil.

Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg får fra dette her er litt annerledes:
Hvordan få ned kostnadene på mat uten å spise nudler, loff og vann?

 

Med det lurer jeg på spesifikke varer/retter som både er næringsrike, gode og billige. Selv har jeg funnet to ting som funker "billig" så langt, og det er lasagne til ca 70 kroner (http://fitnessbloggen.no/oppskrifter/supersunn-lasagne/) som jeg lager, deler i 4 deler som holder til en middag hver. Noe annet er wok hvor jeg bare kjøper slike 500g poser med frosen wok mix og får rester til 1 eller 2 middager til. Noen andre som har noen gode tips?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg bor ikke alene for øyeblikket, men vil snart ha ansvar for alt av mat i husholdningen. Jeg antar dog at andre medlemmer av husholdningen ikke vil være i stand til å holde seg unna diverse impuls- og snackskjøp, men dem om det.

 

I utgangspunktet er det budsjettert for 6000kr i måneden, og vi er fire stykker, så 1500 per person, altså 50kr dagen, hvilket er veldig romslig. Maten vi da lager vil naturligvis være lagd fra grunnen av så langt det er mulig - jeg har ingen planer om å mølle eget mel eller noe sånt.

 

Det å lage fra bånn av har diverse fordeler:

1 - det smaker mye bedre

2 - det er mye sunnere

3 - bedre kontroll over ingredienser med henhold til eventuelle allergier eller manglende interesse av å innta eksempelvis palmeolje

4 - det er billigere

5 - det er generelt underholdende og avslappende

 

Jeg regnet ut følgende priser på et eller annet tidspunkt (husk at en filleburger fra McDonalds koster 15kr):

Sommerkotelett med poteter og saus - 18kr per porsjon

Løksuppe med brød og ost - 12kr per porsjon

Sitronlaks med poteter - 20kr per porsjon

Disse to måltidene er begge gode, smakfulle, og, med tanke på all min kunnskap om mat, sunne.

 

Generelle tips for å ikke sløse penger i matveien er:

1 - har du ingenting du vet du trenger å kjøpe i dag? La betalingsmidler ligge igjen hjemme.

2 - ha alltid med ett eller annet spisbart og drikkbart så du slipper stresse hvis sulten. (Dette er det gamle matpakkekonseptet.)(Eksempelvis nøtter og vannflaske.)

3 - lag fra bånn

4 - lag handleliste før du drar i butikken.

5 - hold deg til handlelisten

6 - innse at mesteparten av ferdigproduktene som selges i butikkene er skvip sammenlignet med hjemmelagde ekvivalenter

7 - for all del ikke kjøp en kaffe på hjørnet om dagen til 30kr. Det tilsvarer 10957,20kr i året. (365,24 dager i året.)

8 - sjekk denne: http://www.dinside.no/787895/slosekalkulator

9 - sammenlign prisen på forskjellige merker, sammenlign innholdet i de forskjellige. Er denne kyllingen ekstra billig fordi den inneholder tilsvarende mengde saltvann? Usj.

 

Jeg er usikker på hva å referere til når det gjelder billige oppskrifter, ettersom jeg finner det meste billig når lagd fra bånn. Men, bare sånn hurtig:

http://oppskrift.klikk.no/l%C3%B8ksuppe-med-madeira-og-ost/3696/

 

Sitronlaks:

Ovnstekte potetbåter til tilbehør.

Laksen er laksefilet som gnis inn med salt og pepper og legges i ildfast form. Riv skallet av en sitron. Ha skallet, og en spiseskje persille, og bland med yoghurt. To spiseskjeer yoghurt per laksefille - legges oppå. Stekes i ovnen på 225 grader celsius, i <15 minutter.

Endret av Ruinbows
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Generelle tips for å ikke sløse penger i matveien er:

1 - har du ingenting du vet du trenger å kjøpe i dag? La betalingsmidler ligge igjen hjemme.

2 - ha alltid med ett eller annet spisbart og drikkbart så du slipper stresse hvis sulten. (Dette er det gamle matpakkekonseptet.)(Eksempelvis nøtter og vannflaske.)

3 - lag fra bånn

4 - lag handleliste før du drar i butikken.

5 - hold deg til handlelisten

6 - innse at mesteparten av ferdigproduktene som selges i butikkene er skvip sammenlignet med hjemmelagde ekvivalenter

7 - for all del ikke kjøp en kaffe på hjørnet om dagen til 30kr. Det tilsvarer 10957,20kr i året. (365,24 dager i året.)

8 - sjekk denne: http://www.dinside.no/787895/slosekalkulator

9 - sammenlign prisen på forskjellige merker, sammenlign innholdet i de forskjellige. Er denne kyllingen ekstra billig fordi den inneholder tilsvarende mengde saltvann? Usj.

Et par ekstra punkt på listen:

* Ikke kast mat - Planlegg innkjøpene, lukt/smak/se på maten før du sjekker utløpsdatoen, "avkapp" er fint å koke kraft på

 

* Lag store porsjoner og frys ned i porsjonspakker - enkelt og skaper minimalt med svinn

 

* Rester etter middagen kan ofte bli en fin lunsj dager etter

 

* Kvern din egen kjøttdeig - smaker bedre, du slipper å betale for saltvann og kan bli ganske billig om du handler store stykker kjøtt på tilbud

 

* Utforsk nærmiljøet, kanskje du har en matprodusent i nærheten? Selv bor jeg i en av Norges største byer, men har allikevel en nabo som driver med osteproduksjon og en som har høns. Jeg får derfor "nabopris" på både ost og egg!

Lenke til kommentar

Jeg budsjetterer med 3000 i måneden, og ender gjerne litt under. Planlegger en del av innkjøpene mine, men blir fort noen impulskjøp og jeg kaster dessverre altfor mye mat. Er ikke spesielt prisbevisst, kjøper lite First Price et al. Kunne sannsynligvis spart meg noen hundrelapper ekstra som jeg ikke hadde handlet nesten alt på Coop Mega, men heller handlet i flere butikker om gangen. Det er imidlertid ikke noe jeg har tatt meg tid eller bryet meg å gjøre, så hvis du går inn for det bør det absolutt gå an å komme godt under 2500 kroner. Inkludert i mitt budsjett er også et par middager på kantinen på universitetet.

 

Hvis du har 5-6000 kroner til overs etter husleie og faste utgifter skal du nok kunne leve veldig greit.

Endret av Henrik C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker inntil 2000 kroner per måned, men som regel litt mindre. Matvarene jeg bruker pengene på er melk, ost, knekkebrød, en pizza i uka, andre halvferdige middager og kanskje et par måltider ute. Jeg kaster nesten aldri mat og jeg ser etter billige merker. Eksempler på de billigste varene er spaghetti, ris og pomfri (så lenge du kjøper riktig pakke).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...