Gå til innhold

Valve har kunngjort SteamOS


Anbefalte innlegg

Om det blir SteamOS eksklusivitet osv så er jo hele poenget borte, men det tviler jeg sterkt på da Gabe har gått hardt i strupen på Microsoft og DirectX blant annet fordi det blir for låst og propritært, blir jo rene justismordet om de skal kontra Microsoft sin lukkede satsing med Windows 8 (WinRT) og DirectX API med sitt egen lugubre løsning, det å eventuelt lansere store titler som SteamOS eksklusivt vil jo også være rent selvmord med tanke på salg også så det tviler jeg sterkt på.

 

Valve har jo lenge forsøkt å pushe åpne biblioteker og APIer til fordel for blant annet lukkede løsninger som DirectX og har jo forsøkt å få Steam til å bli stort på både OS X og nå Linux så det å plutselig begynne å kjøre sin egne sære greie nå vil jo være ren idioti og gå stikk i strid med alt vi har sett fra den fronten til nå. Jeg tror SteamOS skal brukes for endelig få bukt på Microsoft og deres råtne spill og lukkede løsninger sånn at spill fremover vil helle mer og mer mot bruk av åpne biblioteker og APIer sånn at de mye enklere, og mer effektivt kan kjøre optimalt på tvers av systemer så spill plutselig skal flyte fritt mellom Windows, OS X og Linux og det er jo alle tjent med når alt kommer til alt.

 

Tror du Valve pusher for åpne løsninger av idealistiske hensyn? Skal de øke markedet sitt, slik at de kan tjene enda mer penger på Steam enn de allerede gjør, må de få utviklere til å lage mer spill for OSX og Linux. Da blir DirectX en torn i siden, og derav har vi Gabe ute i pressen i sedvanlig stil rakkende ned på alt som ikke passer han selv best mulig...

 

Valve har en svært tøff og vanskelig jobb foran seg med dette prosjektet, men de har jo styrken av Steam i ryggen, så det blir spennende å se hva de får til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Left for Dead 3 hadde vært fint. :)

 

Men dette betyr vel i praksis at jeg kan slette Windows, og kun benytte meg av Steam OS? Jeg håper dette vil tvinge EA til å fjerne Origin på PC til fordel for Steam.

 

Ikke så lenge du fortsatt har lyst til å kjøre Windows-spill.

 

Og selv foretrekker jeg at det er flere store aktører på digitaltjenestemarkedet enn bare en. Det er heller ingen grunn til at dette skal tvinge EA til å droppe Origin på noen måte: de kan i tilfelle lett bygge en større kundegruppe ved å lansere spillene sine for SteamOS (EA-spill på Linux med det første? Riiight.) til en høyere pris enn de selv tar på Origin.

Monopol er aldri bra! Heia markedskonkurranse!

Lenke til kommentar

Ser fortsatt ikke helt hvem denne boksen og operativsystemet er til.

 

En PC bruker kan koble sin PC til et TV forholdsvis enkelt og en dedikert konsoll spiller får det dem trenger via dem kommende konsollene.

 

Ser bare ikke kundegruppen til dette, greit nok at mange tekno nerder synes dette er kult pga Linux og at en kan streame sine PC spill til TV. Men med medfølgende latency og komprimering...

 

Synes det virker ganske så sært og noe som er forbeholdt en liten kundegruppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke så lenge du fortsatt har lyst til å kjøre Windows-spill.

Og selv foretrekker jeg at det er flere store aktører på digitaltjenestemarkedet enn bare en. Det er heller ingen grunn til at dette skal tvinge EA til å droppe Origin på noen måte: de kan i tilfelle lett bygge en større kundegruppe ved å lansere spillene sine for SteamOS (EA-spill på Linux med det første? Riiight.) til en høyere pris enn de selv tar på Origin.

Kjører ikke Steam omtrent alt utenom Origin sine spill? Jeg anser dette fremdeles som en åpen plattform, i motsetning til konsollene.

Steam kjører ingenting. Steam starter spillet i det underliggende OS-et, og om du bytter ut det, må spillet være skrevet for å kunne fungere på det OS-et som du kjører Steam på. Det at du kan kjøre Steam på Linux (som også SteamOS baserer seg på) betyr ikke at du kan kjøre alle spill som er tilgjengelig på Steam (akkurat som du heller ikke får kjørt alle spillene på Mac OS X).

 

Dette gir Valve en mulighet til å levere en totalløsning for stueromsopplevelsen, men spillutvalget vil være svært begrenset i starten.

 

For de som er skeptiske til hva dette vil ha å si for åpne plattformer; det kan ikke bli verre enn det allerede er i dag. Dette er en glimrende gulrot for å få flere store utgivere til å gi ut spillene sine på alternative plattformer, og sørger for at plattformene vil kunne få fokus under utviklingen. Jo flere muligheter for å tjene penger og kunne bygge kommersiell interesse under plattformene, jo større andel av dagens utviklingsbudsjetter på Windows og OS X vil kunne flyttes over til å også utvikle Linux-versjoner. Og det er ingenting som tilsier at det skal være låst til SteamOS (.. en løsning som uansett ikke vil være spesielt hensiktsmessig i praksis, så lenge de skal basere OS-et på noe de ikke selv har fullstendig kontroll over).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser fortsatt ikke helt hvem denne boksen og operativsystemet er til.

 

En PC bruker kan koble sin PC til et TV forholdsvis enkelt og en dedikert konsoll spiller får det dem trenger via dem kommende konsollene.

 

Ser bare ikke kundegruppen til dette, greit nok at mange tekno nerder synes dette er kult pga Linux og at en kan streame sine PC spill til TV. Men med medfølgende latency og komprimering...

 

Synes det virker ganske så sært og noe som er forbeholdt en liten kundegruppe.

 

Den er til alle, vel :D

 

Største fordelen er at den er en allt-i-et boks for stua; gaming, medie-senter, sofa-surfing i ett.

Streamingen er nok like mye for å "få" flere spill ved utgivelsen.

 

Og ikke minst kan den gjøre det den gjør uten at du må betale for operativsystemet, som betyr at det er billigere å lage en stue-pc med SteamOS enn med Windows. (vi anskaffer vel programvaren vår på lovlig vis?) Når det i tillegg er mere streamlinet enn Windows noen gang kommer til å bli, så virker det ganske interessant.

 

Nå vil jeg nok sansynligvis heller bygge en vanlig Arch-box med Steam, istedenfor SteamOS, men man får se etterhvert. Og om det aldri blir "native" steambox på meg, så vil man uansett dra nytte av dra-kraften til Valve når det kommer til hardware support og tuning av Linux generelt.

Lenke til kommentar

 

 

Det er vell spill utgiveren som bestemmer om du må spille gjennom steam? og ikke valve.

Jeg håper virkelig for din skyld at du ikke mener det tullet der i fullt alvor...

mener hva? Det var et spørsmål. Jeg er rimelig sikker på at steam må be om lov til det meste di gjør med spill på steam, akkurat som andre butikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...