Gå til innhold

Valve har kunngjort SteamOS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Internett er så merkelig noen ganger. Det annonseres et produkt som har en helt mengde interessante egenskaper, samt betydelige positive konsekvenser for ikke direkte interesserte brukere, og hva er responsen? Voldsom negativitet!

 

Det må da være masse folk som har PCen stående et stykke fra TVen? Vi lever da ikke alle på studenthybler? Jeg foretrekker iallefall Tomb Raider, GTA og Street Fighter på 50" fra sofaen, og om jeg kan få til dette uten å trekke 20 meter HDMI, slepe tolv kilo stasjonær frem og tilbake, eller hive syv-åtte tusen etter enda en skikkelig PC, er dette helt supert.

 

Om jeg nå skulle bygd en dedikert "konsoll" for stua, hadde det heller ikke gjort noe å slippe Windows-skatten. Å betale for desktop-funksjonalitet til en maskin som aldri ville brukt det er ikke hensiktsmessig.

 

Det virker også som en generell holdning er at dersom ikke alle kommer til å flokke seg til produktet, så er det meningsløst og kommer til å floppe. Hvis ikke jeg personlig blir truffet på en prikk, så er det meningsløst og kommer til å floppe. Hva er galt med å appellere til en (potensielt forholdsvis stor) nisje? Når jeg leser kommentarer her og andre steder får jeg inntrykk av at enkelte har fått det for seg at Valve nå skal tvinge alle brukerne sine over på dette her, og slutte å støtte Windows, OS X og Ubuntu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den er til alle, vel :D

 

Største fordelen er at den er en allt-i-et boks for stua; gaming, medie-senter, sofa-surfing i ett.

Streamingen er nok like mye for å "få" flere spill ved utgivelsen.

 

Og ikke minst kan den gjøre det den gjør uten at du må betale for operativsystemet, som betyr at det er billigere å lage en stue-pc med SteamOS enn med Windows. (vi anskaffer vel programvaren vår på lovlig vis?) Når det i tillegg er mere streamlinet enn Windows noen gang kommer til å bli, så virker det ganske interessant.

 

Nå vil jeg nok sansynligvis heller bygge en vanlig Arch-box med Steam, istedenfor SteamOS, men man får se etterhvert. Og om det aldri blir "native" steambox på meg, så vil man uansett dra nytte av dra-kraften til Valve når det kommer til hardware support og tuning av Linux generelt.

 

Det er billigere enn windows, men også mye dårligere, det sier seg nesten selv at om du har en fullverdig PC, så vil dine muligheter være mye mindre med SteamOS enn med windows/en kovensjonell linux-install.

 

AtW

Lenke til kommentar

Internett er så merkelig noen ganger. Det annonseres et produkt som har en helt mengde interessante egenskaper, samt betydelige positive konsekvenser for ikke direkte interesserte brukere, og hva er responsen? Voldsom negativitet!

 

Det må da være masse folk som har PCen stående et stykke fra TVen? Vi lever da ikke alle på studenthybler? Jeg foretrekker iallefall Tomb Raider, GTA og Street Fighter på 50" fra sofaen, og om jeg kan få til dette uten å trekke 20 meter HDMI, slepe tolv kilo stasjonær frem og tilbake, eller hive syv-åtte tusen etter enda en skikkelig PC, er dette helt supert.

 

Om jeg nå skulle bygd en dedikert "konsoll" for stua, hadde det heller ikke gjort noe å slippe Windows-skatten. Å betale for desktop-funksjonalitet til en maskin som aldri ville brukt det er ikke hensiktsmessig.

 

Det virker også som en generell holdning er at dersom ikke alle kommer til å flokke seg til produktet, så er det meningsløst og kommer til å floppe. Hvis ikke jeg personlig blir truffet på en prikk, så er det meningsløst og kommer til å floppe. Hva er galt med å appellere til en (potensielt forholdsvis stor) nisje? Når jeg leser kommentarer her og andre steder får jeg inntrykk av at enkelte har fått det for seg at Valve nå skal tvinge alle brukerne sine over på dette her, og slutte å støtte Windows, OS X og Ubuntu.

 

Voldsom negativitet? Jeg kjenner meg ikke gjen?

 

Nisjen den appelerer til sånn jeg ser det er ferdigbygd #stem-konsoller" og i mindre grad selvbyggere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Jeg synes dette er spennende, men primært om Valve på onsdag kungjør en Steam Box som er fornuftig priset.


Dersom SteamOS vil kunne være kjernen i en HTPC som da både ville kunne brukes som Media Center og til spilling, så tror jeg at dette vil kunne bli noe for guttungen når han blir større.


En forutsetning da vil selvsagt være en grad av foreldrekontroll og spilldeling, slik at han ville kunne spille spill fra mitt Steam-bibliotek, men kun de som jeg på forhånd har godkjent, eller som faller under en viss aldersmerking.


Jeg ser ikke for meg at jeg ville tatt å bygd en egen PC ene og alene for å spille på TV-en, og Valve skal ikke gjøre så veldig mye feil, før jeg heller vil la en konsoll regjere i stuen.


Å skulle bytte ut operativsystemet på min arbeidsstasjon er, selv om den i hovedsak er en spillmaskin, ganske usansynlig, da den brukes til mye utover å spille på. Dual-boot ville kunne være et alternativ dersom spillstøtten blir særs god, og at systemet er såpass optimalisert at spill vil gå langt bedre enn på Windows.


Uansett gøy at de slår et såpass kraftig slag for Linux. :)

Lenke til kommentar

Microsoft må vell grøsse langt nedover ryggen når de nå innser at mye av det som holder en temmelig stor andel av brukerne på Windows, nemlig spilling fort kan forsvinne de nærmeste årene og da kan de ikke finne på å tulle med Windows slik som du har gjort med Windows 8, dette skaper økt konkurranse i markedet og alt dette vil gagne forbrukere.

Dette tror jeg er det siste og ustoppelige hullet i Microsofts proprietære demning som på sikt vil endre selskapet og Windows totalt. I positiv retning selvsagt.

 

Spennende nok i seg selv, men det er kanskje verdt å huske på at om Valve nå eventuelt ender med å styre butikken, OS-et og hardwaren så har de blitt til Apple.

Det er ikke sånn det fungerer med Open source. Valve tar ikke kontrollen over alt, men åpner opp for mer konkurranse og må dermed være konkurransedyktig. De blir sikkert det største spill-OSet om noen år og kan ta seg litt betalt for den biten. Andre vil tilby mindre spill-OS for Steam med sine spesialiteter enten det er lavere pris, spesiell funksjonalitet eller spesialtilpaset bestemt maskinvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du Valve pusher for åpne løsninger av idealistiske hensyn? Skal de øke markedet sitt, slik at de kan tjene enda mer penger på Steam enn de allerede gjør, må de få utviklere til å lage mer spill for OSX og Linux. Da blir DirectX en torn i siden, og derav har vi Gabe ute i pressen i sedvanlig stil rakkende ned på alt som ikke passer han selv best mulig...

 

Valve har en svært tøff og vanskelig jobb foran seg med dette prosjektet, men de har jo styrken av Steam i ryggen, så det blir spennende å se hva de får til.

Idealisme er nok en del av motivasjonen, men egen vinning er ingen motsetning til det. Steam var under sterkt press fra Microsoft som med et økseslag ville ta 30% av omsetningen ved å presse Steam inn i Microsofts nettbutikk. Valve hadde strengt tatt ikke så mye valg. Hadde de godtatt Microsofts tatikk så kunne de mistet ennå større deler av omsetninga over natta hvis Microsoft hadde valgt å endre gebyret.

 

Så hvordan svarer man på noe slikt? - Med avvising og sikring framtidig plattformstøtte på egenhånd. Utvikling av Steam OS. Valve måtte også sikre seg en vesentlig markedsandel for å sikre en bærekraftig utvikling. Det gjør de best ved å inkludere flest mulig andre (åpent for andre Linux-distroer). Investeringskostnadene holdes nede ved å ikke utvikle noe nytt fra bunnen (finne opp hjulet på nytt), men bruke så mye eksisterende som mulig (altså åpen kildekode OS som base). For mest mulig hjelp inngikk de samarbeid med en av de største på det området, Canonical/Ubuntu.

 

Canonical har nok hele tiden skjønt tegninga og passet på at de får godt utbytte av samarbeidet. Jeg tror Ubuntu fortsatt vil være en av de store spill-OSene etter Steam-OS, selv om Mir kan bli en hump i veien (andre grunner teller nok mer for valget av Mir). Både Canonical og Steam vil ha gjensidig nytte av å styrke Linux. Begge vil vokse som følge av samarbeidet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

SteamOS vil nok kun bli en ned strippet og tilpasset linux distribusjon for Steam klienten, (linux)spill og de andre tjeneste Valve vil ha med. Man har fortsatt tilgang til pakkebrønnene til Ubuntu (regner med SteamOS blir basert på Ubuntu), slik at man kan installere det man vil ved siden av. Det blir nok ikke noe "konsoll" ut av dette, selv om ett standard oppsett sikkert kan se likt ut. Så ønsker man en SteamOS/HTPC så bør ikke det være noe problem.

 

Forhåpentligvis så blir SteamOS så ned strippet og tilpasset spill at det ikke bruker ekstra ressurser på ting som ikke spillene har behov for, slik at vi får best mulig ytelse i spillene.

 

Vil nok ta tid før SteamOS/linux spilling tar igjen Windows, utviklere å legge inn linux støtte i spillene sine. Spørs hvor mange som kommer til å gjøre det for eldre titler. Men har inntrykket av at flere og flere nye spill kommer med linux støtte. Og dette vil nok være avgjørende for mange, hvor mange og hvilke titler har man tilgang på. Det er litt høna og egget problematikk, men Valve prøver i alle fall å gjøre noe med det, så gjelder det bare å få nok utviklere og utgivere med.

 

Tviler på det blir noen Steam eksklusive spill, da Valve trolig ønsker mest mulig salgs volum og det oppnår de nok best ved å være til stedet på flest mulig plattformer/OS.

 

Ser ingen grunn til at ikke EA kan utvikle Origin for linux, gitt at de ønsker å gjøre det. Det er en åpen plattform, i verste fall kan de lage OriginOS (men tror det er grenser for hvor mange OS folk gidder å kjøre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Hvis de virkelig skal få fart på plattformen så slipper de Half-Life 3 og gjør det SteamOS/Linux-eksklusivt.

Også en god plan hvis de virkelig vil kaste sitt gode navn og rykte i søpla. Jeg tror nok at mange, meg selv inkludert, hadde gitt Valve finger'n hvis de hadde gjort noe slikt.

Lenke til kommentar

Ricochet 2 på fredag da :wee: .

 

Kanskje jeg nå kan gå over til dualboot med SteamOS og en annen linux-distro og slippe unna MS mer eller mindre (Skype eksludert).

 

Det mest positive som kommer ut av det er utfasing av DirectX, og forhåpentligvis mer spesialisering av maskinvare/drivere.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Da tar du utgangspunkt i at alle er 100% stae i sitt valg av OS. Hensikten vil selvsagt være å endre disse prosentandelene vesetlig.

 

De trekker neppe ut pluggen for Windows-brukerne, men jeg ser ikke bort fra at SteamOS-brukerne får visse privilegier for å fremme det. F.eks lavere pris, flere spill, tidligere tilgang på spill, bedre tunet ytelse eller andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tar du utgangspunkt i at alle er 100% stae i sitt valg av OS. Hensikten vil selvsagt være å endre disse prosentandelene vesetlig.

 

De trekker neppe ut pluggen for Windows-brukerne, men jeg ser ikke bort fra at SteamOS-brukerne får visse privilegier for å fremme det. F.eks lavere pris, flere spill, tidligere tilgang på spill, bedre tunet ytelse eller andre ting.

Det må de nesten gjøre da de aller fleste spill brukerne har betalt for ikke vil fungere på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok Valve kommer til å tvinge utviklere til å slippe (stor)spill på Linux fremover ved hjelp av forskjellige insentiver. F.eks. at de får beholde en større prosentandel av salgssummen mot at de også lager en Linux-utgave av spillet. Nøkkelen til SteamOS/Linux er nok primært at storspill faktisk kommer på plattformen, og Valve lar det neppe stå og falle på det.

Lenke til kommentar

Hvor stor suksess SteamOS vil bli på sikt kommer nok veldig an på hvor mange utgivere og utviklere de får meg seg til å legge inn og/eller til linux støtte i sine spill. Dette vil ikke endre seg over natten, men forhåpentligvis så vil vi se en økende stigning i antall spill som kjører (native) på linux.

 

En annen ting som er "svakt" på linux er ymse streaming tjenester som krever drm. Siden Valve sikter seg inn på stua så vil nok dette være en vesentlig del hvis de ønsker at SteamOS og Steam Box skal bli en (stor) del av media hverdagen til folk, uten at man må ty til miksing og triksing for å få ting til å fungere, slik som er gjort med Netflix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...