Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Relativt normalt at ytelsen faller på visse frekvenser. Spesielt når de nærmer seg grensen sin og man kjører stock spenning og nada kjøling til de.

 

For meg hjalp det vanvittig å øke spenningen på minnet. Både ytelsemessig og kunne overklokke 3 ganger lengre (Fra 60000MHz stock til 6700MHz, og opp til 8000MHz (effektivt) med høyere spenning. Hvor vanskelig det er å få til å overvolte minnet på et AMD-kort vet jeg ikke.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg hjalp det vanvittig å øke spenningen på minnet. Både ytelsemessig og kunne overklokke 3 ganger lengre (Fra 60000MHz stock til 6700MHz, og opp til 8000MHz (effektivt) med høyere spenning. Hvor vanskelig det er å få til å overvolte minnet på et AMD-kort vet jeg ikke.

Jeg vet ikke heller, men jeg opplevde at ved å øke GPU volt så kunne jeg klokke minnet høyere også.

Spørs om det må skikkelig kjøling til for å kunne passere 6000mhz på minnet. Det jeg synest var litt rart på gårsdagens forsøk der jeg var oppe i 6500mhz var at jeg opplevde ingen grafikkfeil, men ytelsen falt da jeg gikk fra 6000 -> 6100 og ble ikke den samme før jeg var oppe i 6500mhz.

Prøvde litt i dag tidlig og så ut som det gikk greit med (1100/)6000mhz på 1275mV (økning på bare 25mV)(tidligere forsøk med standard 1250mV ga svart skjerm) og det ga en liten økning i ytelse i forhold til (1100/)5900mhz.

Ser det koster 900kr for vannkjølingsblokk til skjermkortet, men så kommer jo alt det andre som trengs i tillegg og da er jeg redd det koster mer enn det smaker. Dog vil jeg tro at de andre vannkjølings tingene kan brukes opp igjen selv om jeg skifter hardware.
Geeken i meg vil prøve vannkjøling, men fornuften vil heller at jeg skal perfeksjonere og slå meg til ro med den overklokken jeg har, og evt. investere i vannkjøling en gang senere.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Du kan laste ned en moddet versjon av trixx med mulighet for økning av spenning til vram. Nå vet jeg ikke om man kan bruke det på de nye 290 kortene, har ikke fått testa det selv. På 7970 var det ikke problem å klokke minnet til 1850mhz. Eller så klarer jeg å klokke høyere med trixx, klarte å fullføre firestrike med 1280/1700 oc på 290. Men da dansa skjermen og artifacts deluxe.

Lenke til kommentar

Prøv Battlefield 4 hvis du har det. Alle klokkehastigheter jeg har prøvd som har funket i BF4 har også funket i andre spill. Benchmarks og lignende tåler som regel langt høyere overklokk... Jeg ser ikke vitsen med å kjøre 48+++ timer stresstest (noen gjør det faktisk) når det som faktisk gjelder er hva som fungerer i spill. :p

Lenke til kommentar

Noen her som sliter med tildels hyppig blinking? (skjermen blir svart i ca 1 sekund og noen ganger skjer det tre ganger rett etter hverandre) Har et Sapphire R9 290 klokket til 1175/1625 vannkjølt med et corsair H90 + Kraken G10. Problemet har vært tilstede i uklokket tilstand også, men er begrenset kun til primærskjermen (bruker dual screen)

 

Om jeg har merket noe, så er det oftest i desktop eller mindre krevende spill, men det kan være et sammentreff bare.

 

Kjører 14.7 beta eller hva det var på original windows 8.1 pro.

 

Dette skjer kun på primærskjermen, så sitter her å vurderer å kjøpe ny :p Men kan være en tanke å sjekke om den andre får ikke samme problemet først om jeg skifter den til primær.

Lenke til kommentar

Noen her som sliter med tildels hyppig blinking? (skjermen blir svart i ca 1 sekund og noen ganger skjer det tre ganger rett etter hverandre)

De gangene jeg har opplevd dette under overklokking har det forsvunnet om jeg har økt GPU volten. Kjørte 1100mhz med 1250mV (standard volt) og opplevde blinking, ved å øke med 25mV til 1275 så forsvant blinkingen.

Lenke til kommentar

Tja, det finnes selvsagt ting du kan gjøre.

 

1. Høre med Asus om de har reservedeler/vifte, selv om jeg ikke ville gamblet på det, og kan nok fort bli en kjip prosess om det tar lang tid, koster mye for å få de til gidde å sende.

 

2. Du kobler fra vifta og om nødvendig klokker litt ned, eller kjører opp hastigheten på den andre. Det er dog ikke helt usannsynlig at kun en vifte er tilstrekkelig for at det funker OK.

 

3. Du tar av den ene vifta og modder på en tilfeldig og passelig erstatning med noe ductape elns.

 

4. Du bruker det som en god unnskyldning for å bytte til vannkjøling. Enten som ferdigsystem, eller en dedikert vannblokk for custom loop.

Lenke til kommentar

Ble så lei av å sende tilbake diverse 980/970 som hylte under load at jeg kjøpte meg et brukt 280X for en tusenlapp. Perfekt kort, helt stille, meget god ytelse/pris og best av alt: --> ingen coilwhine.

og folk sier AMD er noe dritt? Verste erfaringer jeg har hatt sålangt har kun vært nVidia-kort.

 

Dette får holde meg over til R9 3xx kommer.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...