Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er det jeg som er dårlig til å lete eller finnes det ikke noe 290/x overklokking tråd?

Prøvde meg med litt overklokking i morges, uten å øke volten.

1080mhz GPU og 5600mhz memory (fra 1050 og 5400).

Kjørte 2 timer med Aida64 GPU stresstest og hadde en peak på 85c og lå ellers ganske stabilt på 82c.

På det varmeste var viften oppe i 70% og var klart hørbar.

 

På opp til 55% viftehastighet synest jeg den er knapt hørbar og noe mer enn dette har jeg ikke lagt merke til når jeg spiller til vanlig.

Klarer du å slå min Firestrike score (se signatur)? Jeg har bare vanlig 290, men vannkjølt og blodklokket. :) Klokken under benchinga var selvsagt ikke stabil i spill, men det var moro å få høy score..

 

Klarte å kjøre én test med 1100/1450(5800) men neste forsøk gikk ikke like bra. På 1100/1414(5656) derimot ser det en del bedre ut og har kjørt testen flere ganger. Må vel ta en runde BF4 eller noe annet for å sjekke stabiliteten før jeg øker.

Tror jeg har passert grensen for å få det stabilt uten å øke volten.

 

Regner med du har økt volten.?

 

Edit: 1100/1450 på steinalderCPU

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Når du har et 290x tri-x så ser jeg ikke helt poenget med å bytte over til 980, iallfall ikke 970. Er du plaget av det høye strømforbruket, eller varmen kortet produserer?

Strømforbruket har ikke vært et problem de mnd jeg har hatt det på en 550 watts strømforsyning. Varmen er kun 70 grader maks ca når jeg spiller og skjermkortet lager såvidt lyd.

Lenke til kommentar

Prøv med enda høyere oc. Jeg kommer til å flashe kortet med pt1 bios når jeg får tid. Har blitt lite trening siste uka på grunn av 970 sli. Må få ræva til gymmen før jeg blir vant til å være hjemme.

Strømforbruket har ikke vært et problem de mnd jeg har hatt det på en 550 watts strømforsyning. Varmen er kun 70 grader maks ca når jeg spiller og skjermkortet lager såvidt lyd.

Hvis du ikke må ha g-sync eller hdmi 2 støtte, så vil du ikke merke så mye til oppgraderingen. Eller vi kan kalle det sidegradering.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

1110 på GPU (1425 på minne) ga meg tydelig noen artifacts i Firestrike. 1100(/1425) ser ut til å fungere ypperlig. Spilte gjennom et map i BF4 uten problemer + alle tidligere Firestrike runs har vært i 1100mhz.

Så jeg konkluderer med at 1100 er max uten å endre volten, i hvertfall i mitt tilfelle. Leste en test hvor de bare kom til 1080 uten endring av volt.

Fremdeles standard GPU volt, men om jeg øker volten, vil det da bare gi utslag på GPU klokken eller vil minnet evt. kunne økes?

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Selv på vannkjøling, så hjelper det svært lite å sette opp spenningen når man overklokker 290. Max spenning er vel 1.36v? Er jammen med ikkje mye forskjell i overklokking med max spenning i forhold til stock spenning.

Hmm... da spørs det om jeg skal prøve å holde meg unna volt endringer. Varmen og strømforbruket øker vel også mer enn den potensielle ytelsesforbedringen?

 

3Dmark 1100/1437

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

 

Selv på vannkjøling, så hjelper det svært lite å sette opp spenningen når man overklokker 290. Max spenning er vel 1.36v? Er jammen med ikkje mye forskjell i overklokking med max spenning i forhold til stock spenning.

Hmm... da spørs det om jeg skal prøve å holde meg unna volt endringer. Varmen og strømforbruket øker vel også mer enn den potensielle ytelsesforbedringen?

 

 

Det er snikers og twist ;)

 

Det som faktisk hjelper mest, er å øke powerlimit.

 

Sapphire Trix synes jeg fungerer best å overklokke 290 med.

Lenke til kommentar

 

 

 

Aka. De som kjører minimum 980 SLI eller tri/quad-SLI. :p Meeen, de har vel som regel råd til 150-160kr for 3Dmark.

 

Kjøpte min key til halvparten.

Fast2play

 

Prøver meg litt videre på overklokkingen, men blir nok uansett langt fra samme score som noen har vist her pga steinalder cpuen (AMD 1090T BE)...

 

Er 3Dmark noe særlig å bruke for å finne stabile frekvenser? Kjørte gjennom Firestrike på 1100/1450(5800) nettopp.

De frekvensene som er stabile etter en runde i edmark FS Extreme, har vist seg å være stein-stabile i BF4 for time etter time. Dog anbefaler jeg å klokke bittelitt ned, bare for good measure. :)
Lenke til kommentar

 

 

Er det bare å druse powerlimiten i været eller må det prøves og feiles på også? :)

Overklokking SKAL prøves og feiles med ;)

 

Det er en del av leken :green:

Hehe, enig med moralen her, men akkurat powerlimit er det vel bare å druse i været. Ja, sprrer er vel ikke godt for noe når det kommer til OC? :-D
Lenke til kommentar

 

 

Er det bare å druse powerlimiten i været eller må det prøves og feiles på også? :)

Overklokking SKAL prøves og feiles med ;)

 

Det er en del av leken :green:

Hehe, enig med moralen her, men akkurat powerlimit er det vel bare å druse i været. Ja, sprrer er vel ikke godt for noe når det kommer til OC? :-D

 

Done. Får prøve dette, men mener jeg var borti powerlimit på det gamle 6970 uten at jeg merket noe forskjell.

 

Edit: Ble mye frem og tilbake men tror jeg har blitt litt smartere.

GPU har stått på 1100 stort sett hele tiden og da jeg begynte å kjørte FS extreme la jeg merke til noe skjermblinking og litt artifacts, hovedsaklig i den andre grafikktesten. Trodde først det var minnet siden det er det jeg har justert mest i det siste, men etter mye testing uten resultat så kom jeg altså frem til at skjermkortet ikke var så veldig villig til GPU på 1100mhz uten å øke volten...

 

Så nå:

Fire Strike Extreme gjennomført med 150% powertarget og litt økt Volt, uten tegn til kræsj eller grafikkfeil.

 

1110/1475(5900), 1275mV

 

1150/1500(6000), 1350mV Ser ut som minnet vil være med lengre nå etter at volten ble økt. på 1250mV endte 1500(6000) med svart skjerm of doom.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Ikke for å spamme tråden, men opplever noe rart nå.
Siste resultatet over var 5248 poeng med 1150/1500(6000), 1350mV
Siden det har jeg prøvd å øke minnet gradvis opp til 1625(6500), men det rare var at etter 1500(6000) så falt poengsummen med et par hundre poeng, og det er ikke før nå på 6500mhz jeg har klart å matche den poengsummen som jeg hadde på 6000mhz...

Jeg økte fra 6000 -> 6100 -> 6300 -> 6400 -> 6500 og det var ikke før sistnevnte jeg fikk en poengsum som var høyere enn førstnevnte. Hva kan dette ha seg?

Her er siste resultatet (for i dag), 1150/1625(6500), 1350mV som endte i 5278 poeng. Hele 30 poeng mer... :hrm:

Er 1500(6000) en slags magisk grense hva angår ytelse? :hmm:
Hva gjør jeg galt?
post-11110-0-19237300-1412633834_thumb.png

Edit: Ser ut som forskjellen i vanlig Fire Strike også var veldig liten.

9665 vs 9712 poeng

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Ikke for å spamme tråden, men opplever noe rart nå.

Siste resultatet over var 5248 poeng med 1150/1500(6000), 1350mV

Siden det har jeg prøvd å øke minnet gradvis opp til 1625(6500), men det rare var at etter 1500(6000) så falt poengsummen med et par hundre poeng, og det er ikke før nå på 6500mhz jeg har klart å matche den poengsummen som jeg hadde på 6000mhz...

 

Jeg økte fra 6000 -> 6100 -> 6300 -> 6400 -> 6500 og det var ikke før sistnevnte jeg fikk en poengsum som var høyere enn førstnevnte. Hva kan dette ha seg?

 

Her er siste resultatet (for i dag), 1150/1625(6500), 1350mV som endte i 5270 poeng. Hele 22 poeng mer... :hrm:

 

Er 1500(6000) en slags magisk grense hva angår ytelse? :hmm:

Hva gjør jeg galt?

attachicon.gifgpu oc 6500mhz.png

 

Jeg testet først 2x290 på luft, deretter på vann. Fikk høyere score med lavere frekvens med vannkjøling. Det ble nok for varmt i hytta selv om 290 triX bare var 70 grader under load. Vannblokkene kjøler VRM, ram og gpu mye bedre, så det er nok det som gjør det. Kanskje ECC rammen kicker inn hvis du overklokker for høyt, dermed får du lavere score.

 

Ja det er ECC minnet som får regnefeil, dermed blir scoren lavere. Kanskje det må regnes ekstra mye med regnefeil :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Jeg testet først 2x290 på luft, deretter på vann. Fikk høyere score med lavere frekvens med vannkjøling. Det ble nok for varmt i hytta selv om 290 triX bare var 70 grader under load. Vannblokkene kjøler VRM, ram og gpu mye bedre, så det er nok det som gjør det. Kanskje ECC rammen kicker inn hvis du overklokker for høyt, dermed får du lavere score.

 

Ja det er ECC minnet som får regnefeil, dermed blir scoren lavere. Kanskje det må regnes ekstra mye med regnefeil

 

Takk for oppklaringen.

Mener jeg har lest noe om at DirectCU2 kjøleren sliter litt med kjøling av minnet, siden den egentlig er designet for Nvidia 780 eller noe i den dur.

 

Like greit å holde seg under 1500(6000) med andre ord. Tviler på jeg gidder å invistere i vannkjøling, om det ikke finnes noe ferdig-løsning system som det gjør til CPU kjølere.

 

1110/1475(5900) så ut til å klare seg med bare 1275mV og ytelsen var ikke så langt unna 1150/1500(6000), 1350mV. 5103 vs 5248 poeng.

 

 

Får eksperimentere mer i morgen.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...