Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Ble så lei av å sende tilbake diverse 980/970 som hylte under load at jeg kjøpte meg et brukt 280X for en tusenlapp. Perfekt kort, helt stille, meget god ytelse/pris og best av alt: --> ingen coilwhine.

og folk sier AMD er noe dritt? Verste erfaringer jeg har hatt sålangt har kun vært nVidia-kort.

 

Dette får holde meg over til R9 3xx kommer.

Folk som sier AMD er dritt uten å ha argumenter for det hører man ikke på. Problemer forekommer på alle kort. Har hatt coil-whine fra både grafikkort og PSU selv, noen ganger skjer det. Hvor mange kort prøvde du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSU'en min har coil whine også, er på min andre corsair hx1000i nå.

 

Virker nesten som kvalitet har sunket på pc komponenter de siste årene. Jeg har aldri hatt coil whine på noe som helst før det siste året omtrent. :(

 

Dog mulig det er bare jeg som har blitt mer ømfintlig for slikt.

Sendte inn 2 stk 1200AXi med coil whine i fjor selv. Ingenting i min nåværende FSP Aurum 1200W. Har kjøpt en EVGA 1600W i nye bygget, håper ikke den gneldrer :p

Lenke til kommentar

Kan huske at mitt 290 hadde skikkelig coil whine i starten. Men etter å ha klokket det og kjørt mye benchmark, så har coil whine forsvunnet. Mine zotac 970 lager også litt whine, men de er mer tikke lyder så er ikke så farlig. Fikk lånt et msi 980 gaming, dette kortet lagde ikke så mye lyd. Virker som systemet mitt liker msi bedre enn zotac. Trynefaktor på gang her.

Lenke til kommentar

PSU'en min har coil whine også, er på min andre corsair hx1000i nå.

 

Virker nesten som kvalitet har sunket på pc komponenter de siste årene. Jeg har aldri hatt coil whine på noe som helst før det siste året omtrent. :(

 

Dog mulig det er bare jeg som har blitt mer ømfintlig for slikt.

 

Som jeg forstår det er mye av Coil Whinen som kommer fra PSU og skjermkort litt pga designet som er gjort , det er svært stor belastning på 12V til tider og når PSU'en skal håndtere peak load med jevne mellomrom som går fra feks 10A til 20A så kan det ha tragiske konsekvenser.

 

Uansett så ligger mye av problemet i dårlige strømforsyninger , hovedkort med elendige Mosfets og Caps , hovedkort med dårlig tilpassning av strømreguleringskomponentene og ikke minst skjermkort med de samme problemene som mange hovedkort.

 

Uansett har man ofte noen som er ekstra ille , personlig har jeg notert meg :

 

*Corsair : Noe helvetes til Coil Whine på noen av produktene.

*MSI : De billige hovedkortene er virkelig ille, noen av de dyre også.

*Gigabyte : Hovedsaklig noen av de billige hovedkortene (har kun hatt et billig hovedkort som var håpløst).

 

Noen produsenter er faktisk ganske greie på komponentvalgene sine, feks har Sapphire relativt gode komponentvalg men innimellom en del tull også , antar det er fordi de har et såpass tett forhold til Amd.

Lenke til kommentar

Like greit å kjøpe produkter testet og innkjørt av andre. :-D

 

Innkjørt eller rævkjørt? :p

Forsåvidt ganske så enig med deg her , i det minste er det lurt å spørre litt rundt og høre på erfaringene til andre brukere , er ikke alltids at en test kan avdekke eventuelle mangler som man får ved kombinasjon av noen komponenter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Med tanke på at 290X er en del varmere og trekker mer strøm (i tillegg til å være svakere) så syntes jeg prisen må enda mer ned ift GTX 970.

<bilde>

Det er ikke alle tester som er enige i det du sier her.

 

http://anandtech.com/show/8640/benchmarked-civilization-beyond-earth/3

68441.png

 

Må ikke glemme at R9 290(x) er et år gammelt og det holder seg ganske godt mot Nvidia 9x0 som kom for ~1 mnd siden.

Priser de seg riktig så er det fremdeles et kurrant kort.

Lenke til kommentar

 

Med tanke på at 290X er en del varmere og trekker mer strøm (i tillegg til å være svakere) så syntes jeg prisen må enda mer ned ift GTX 970.

<bilde>

Det er ikke alle tester som er enige i det du sier her.

 

http://anandtech.com/show/8640/benchmarked-civilization-beyond-earth/3

68441.png

 

Må ikke glemme at R9 290(x) er et år gammelt og det holder seg ganske godt mot Nvidia 9x0 som kom for ~1 mnd siden.

Priser de seg riktig så er det fremdeles et kurrant kort.

 

Akkurat som å si at du må ikke glemme at 780Ti er over et år gammelt :p

Lenke til kommentar

Ingenting galt med 290(x). Bra kort det, men ser ikke noen grunn til å kjøpe et 290x når man får et 970 for mer eller mindre samme prisen.

 

Edit Det er nok relativt stategisk prising vi ser fra nvidia nå, fordi 290(x) var et godt alternativt ift 780(Ti) da mtp pris vs ytelse. Det ville nok nvidia gjøre noe med.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Med tanke på at 290X er en del varmere og trekker mer strøm (i tillegg til å være svakere) så syntes jeg prisen må enda mer ned ift GTX 970.

 

 

 

 

4790k @4.8ghz 1.31v å 2 stk 290x 1110mhz 1.2v høgeste trekket fra stikk til nå er 850w.

 

høyeste temp på gpu 81 grader det nederste ligger på ca 75. dette er under folding, trekker btw 600w ;)

 

ikke noe jeg klager på vertfall :)

 

 

 

edit. men ja vurderer selv et par 970 kort da det er et synsykt kort mtp pris/ytelse/oc muligheter.

Endret av mna
Lenke til kommentar

Med tanke på ytelse så er det helt på høyde med 970. Sett totalt så virker det som 290x vinner flere benchmarks enn 970 gjør, men det er jevnt ja. For de som bryr seg lite om hvor mange Watt et kort trekker, og som ikke planlegger å klokke, så er det utvilsomt et godt alternativ, alt annet blir bare tøv å påstå.

 

780ti er såklart også et godt kort, men det blir fort 3500 for det billigste og da er man nesten opp en hel prisklasse. Hadde 780ti kosta 2700-2900kr så hadde jeg anbefalt det over både 290X og 970

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Med tanke på ytelse så er det helt på høyde med 970. Sett totalt så virker det som 290x vinner flere benchmarks enn 970 gjør, men det er jevnt ja. For de som bryr seg lite om hvor mange Watt et kort trekker, og som ikke planlegger å klokke, så er det utvilsomt et godt alternativ, alt annet blir bare tøv å påstå.

 

780ti er såklart også et godt kort, men det blir fort 3500 for det billigste og da er man nesten opp en hel prisklasse. Hadde 780ti kosta 2700-2900kr så hadde jeg anbefalt det over både 290X og 970

 

Det er synn å si det, men AMD skjermkort suger enda desverre. Har 2 stk 290kort, men enda så er de ikkje optimale i CFX. Mantle er enda litt "bøgga" og framepace er ikkje like bra som nvidiakorta mine. Jeg vil gjerne at AMD skal gjøre det bra, men ikkje faen om de har klart det skikkelig med 290(x) korta.

 

Det finnes faktisk INGEN grunn for å anbefale AMD skjermkort etter at 9 serien til nVidia kom. Det fantes knapt grunn for å anbefale AMD skjermkort når 780ti classy var ute.

 

Hvorfor kan ikkje bare AMD knalle til med et KONGE skjermkort og har veldig bra drivere for single og CFX? Elendig opplegg :thumbdown:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...