Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

970 er et dobbelt så bra kjøp, så da suger plutselig 290x. Synn men sant ;)

 

I hvilken forstand? Når de er priset likt og yter likt, hvordan kan det ene være dobbelt så bra?

 

Jeg fatter ikke hva du gjør for å plages så mye med amd driverne, men det kan umulig være normal bruk vi snakker om her.

 

Hva slags average frames får du i World of Tanks hvis du spiller det?

 

 

Sorry har aldri prøvd det.

Lenke til kommentar

 

970 er et dobbelt så bra kjøp, så da suger plutselig 290x. Synn men sant ;)

 

I hvilken forstand? Når de er priset likt og yter likt, hvordan kan det ene være dobbelt så bra?

 

Jeg fatter ikke hva du gjør for å plages så mye med amd driverne, men det kan umulig være normal bruk vi snakker om her.

 

290(x) bruker mere strøm, overklokker elendig (ikkje mange klarer over 1200mhz stabilt nå) enda problemer med CFX i flere spill, som memory leak og stuttering. Fungerer ikkje med 144hz på Asus swift. Ja det har noe å si, fordi jeg har bare Swift skjermer.

 

Jeg vil gjerne at amd skal være bra på skjermkortfronten, siden jeg faktisk har 2 stk med vannblokker. Det er også umulig å få solgt dem til en ok pris, siden flere enn meg vet at 290(x) er middelmådig i forhold til 970 og nå 780ti som har gått ned i pris.

 

Glemte å skrive at AMD ikkje har g-sync, (selvfølgelig). Siden G-sync faktisk er helt konge og "freesync" ikkje er kommet enda, så trekker dette ned veldig etter min mening. Det er for meg vanskelig å argumentere for AMD når veldig mye er dårligere for samme pris.

 

Jeg har selv hatt de fleste AMD/ati skjermkorta oppigjennom, så det er ikkje snakk om at jeg er en fanboy. Jeg liker bare å ha det beste, og at spill/programmer skal gå best mulig.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har både R9 290 og GTX 970, sistnevnte overklokker dårlig og har stadige driverkræsj. G-sync fungerer heldigvis godt og trekker veldig opp, hvis ikke hadde det blitt retur...

 

Hvor høyt klarer du å overklokke 970? Ikkje 1400mhz engang? Tror nesten jeg ikkje har sett et 970 som ikkje klarer 1450 mhz :p

Lenke til kommentar

290(x) bruker mere strøm, overklokker elendig (ikkje mange klarer over 1200mhz stabilt nå) enda problemer med CFX i flere spill, som memory leak og stuttering. Fungerer ikkje med 144hz på Asus swift. Ja det har noe å si, fordi jeg har bare Swift skjermer.

 

 

Av alle disse tingene er kanskje strømbruket det som trekker mest ned for den vanlige bruker. Husk på at det er mange her inne som faktisk ikke engang vet hva 144hz og swift er engang, og når de leser kommentarer om at AMD suger så tror de på deg og dine erfaringer.

 

Jeg har aldri sagt at 290x er et bedre kjøp enn 970, jeg sier bare at det er et fantastisk godt alternativ for folk flest. Om noen kommer opp til meg og spør hva jeg anbefaler av de 2 så vil jeg anbefale 970, men det betyr så aldeles ikke at 290x suger.

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har både R9 290 og GTX 970, sistnevnte overklokker dårlig og har stadige driverkræsj. G-sync fungerer heldigvis godt og trekker veldig opp, hvis ikke hadde det blitt retur...

 

Hvor høyt klarer du å overklokke 970? Ikkje 1400mhz engang? Tror nesten jeg ikkje har sett et 970 som ikkje klarer 1450 mhz :p

 

Klarer 1450 relativt greit til benchmark i alle fall, men jeg opplever merkelige artifacts i spill dersom jeg går noe særlig over +100MHz på kjernen (avhengig av spill). 290-en klarte jeg å overklokke rimelig godt selv med stock luftkjøler (og hørselvern), og med vannblokk får jeg betydelig høyere Firestrike-score med 290 enn med 970. Nå har jeg troa på at driverne blir oppdaterte etter hvert og at kortet vil klokke bedre med ny bios og kanskje vannblokk etter hvert, så kommer nok ikke til å koble 290-en til igjen. Likevel, dommen etter nesten et års bruk er at dette var et godt kjøp til 3.000 kr (pluss vannblokk). Jeg vil tro at 970-en med sitt lave strømforbruk og G-sync også vil vise seg å være et godt kjøp til syvende og sist.

Lenke til kommentar

Hm, har 2 Asus 290X DCII OC. Asic på 72% å 70,9% :hmm: Ikke testa noe clock på dem enda.

Lurer bare på om jeg bør bruke Asus sit eget program for clocking av kort, eller går det greit med afterburner.

 

Du har kanskje flere justerings muligheter med Asus sin programvare? Er bare litt kjipt å måtte installere enda ett program. Er jo nok med ting inne alt:D

 

Får prøve på luft før det blir å få på blokker i uka :dremel:

Endret av turbo_fever
Lenke til kommentar

Afterburner fungerer bra hvis du skal klokke moderat. Om om du skal gi gpu'en mer enn 200mV, så må du flashe kortet med pt1/pt3 bios og laste ned moddet versjon av asus gpu tweak. Har lekt litt med pt1 bios og 1.6v satt i gpu tweak. Idle viser gpuz 1.45v og load viser den 1.38v. Vrm1 blir varm, nesten 90 grader(sikkert dårlig kontakt der) selv med vannblokk. Kjernen ble maks 54 grader. Vrm2 er også kjølig, rundt 45 grader. Er det ek blokk du skal sette på dine 290x?

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Du har kanskje flere justerings muligheter med Asus sin programvare? Er bare litt kjipt å måtte installere enda ett program. Er jo nok med ting inne alt:D

Tror Asus GPU Tweak er kurrant til overklokking, men jeg ville vært forsiktig med å flashe GPU biosen(e) med programmet. Det presterte å feile oppdatering av ene biosen på mitt skjermkort, så det ble litt styr å få det fikset igjen (måtte sette i det gamle skjermkortet som master etc.).

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Afterburner fungerer bra hvis du skal klokke moderat. Om om du skal gi gpu'en mer enn 200mV, så må du flashe kortet med pt1/pt3 bios og laste ned moddet versjon av asus gpu tweak. Har lekt litt med pt1 bios og 1.6v satt i gpu tweak. Idle viser gpuz 1.45v og load viser den 1.38v. Vrm1 blir varm, nesten 90 grader(sikkert dårlig kontakt der) selv med vannblokk. Kjernen ble maks 54 grader. Vrm2 er også kjølig, rundt 45 grader. Er det ek blokk du skal sette på dine 290x?

Jepp, er bare EK som har blokk til disse korta som jeg har sett vertfall. Vet ikke hvor mye klokking jeg skal sattse på, har jo 2 å leke med. Om spill ikke går bra nok med ett så er det å aktivere det nr2.

 

Flashing blir vel gjordt med ATIflas eller no. Er ikke 2 bioser på disse korta? Bare en performance mode å silent mode. Eller er det 2 forskjellige bioser. Ikke lest nok om korta nå ser jeg..

Lenke til kommentar

 

Afterburner fungerer bra hvis du skal klokke moderat. Om om du skal gi gpu'en mer enn 200mV, så må du flashe kortet med pt1/pt3 bios og laste ned moddet versjon av asus gpu tweak. Har lekt litt med pt1 bios og 1.6v satt i gpu tweak. Idle viser gpuz 1.45v og load viser den 1.38v. Vrm1 blir varm, nesten 90 grader(sikkert dårlig kontakt der) selv med vannblokk. Kjernen ble maks 54 grader. Vrm2 er også kjølig, rundt 45 grader. Er det ek blokk du skal sette på dine 290x?

Jepp, er bare EK som har blokk til disse korta som jeg har sett vertfall. Vet ikke hvor mye klokking jeg skal sattse på, har jo 2 å leke med. Om spill ikke går bra nok med ett så er det å aktivere det nr2.

 

Flashing blir vel gjordt med ATIflas eller no. Er ikke 2 bioser på disse korta? Bare en performance mode å silent mode. Eller er det 2 forskjellige bioser. Ikke lest nok om korta nå ser jeg..

 

 

Det virker som om de tideligste 290x og 290 korta overklokket MYE bedre enn de som man får kjøpt nå, Før fikk man kort som klokket over 1300mhz, nå er dette mangelvare. Det virker iallefall slik!

Lenke til kommentar

Har lest litt at mange sliter litt med varm vrm1 temp med ek sine blokker. Jeg skal iallfall resette blokka, så skal jeg se om vrm1 tempen går ned eller ikke.

 

Jeg kjøpte mitt 290 ved lansering, med asic på 79.9%. Ikke av de beste til overklokking, heller ikke de dårligste. Om jeg får ned tempen på vrm1 så skal jeg gi kortet enda mer spenning. Kan gå helt opp til 2v i gpu tewak. Håper på 1350mhz+ på kjernen.

 

Meget lav physics score for å være 3970x@5, ellers hadde total summen blitt enda høyere.

 

http://www.3dmark.com/3dm11/8898625

post-74183-0-79894600-1414948263_thumb.png

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Ja det er jo typisk at den første batchen er mer på kostet. Holde bedre å prestere bedre.

Hjelper jo på ryktet å få selge mere. Etter hvert må vel kostnadene ned etc etc.

Så får vi dårligere komponenter etc. Sett folk i tester ligger på ca 1150-1200mhz core å 6-6400mhz minne.

 

På afterburner får man bare justert +100mv ser jeg, ikke nå minne volt i min versjon.

Tror jeg gikk tilbake til seineste V3, for på V4 fikk jeg bare C++ runtime ett eller anna så programme slo seg av. Trenger vel en reinstallasjon tenker jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...