Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Faen altså, er litt deprimert. Nå som folk begynner å få 290x på blokk, så virker det ut som dem er veldig nærme, og prisforskjell eksisterer ikke.

 

Altså, du får litt mer videominne, mer varme og høyere strømforbruk? Skal ta dette med en klype salt, siden AMD-driveren er overhodet ikke på et stadie der vi kan fastsette hva ytelsen er i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

96 grader er ikke så varmt når det gjelder en kokeplate. Spørsmålet er om kortet tåler 96 grader. Jeg vet at noen typer maskinvare tåler 100+, så hvis dem har satt en grense på 96 grader, så skal det tåle det.

Kortet er designet for å kunne kjøre på 95°, AMD sier at det er en helt normal temp på dette kortet.

Lenke til kommentar

Det er ikke varmt, men det er varmere enn andre kort.

 

Vi er såpass preget av en veldig kald Nvidia serie, altså 600/700-serien. Altså, siden dette er kort som eksisterer på dette markedet, så blir selvfølgeligvis kortets temperaturerer sammenliknet med f.eks 700-serien, og siden 700-serien oppererer med vesentlige lave temperaturer, blir det storm i vannglass.

 

95C er ikke varmt, det er helt normalt. Er bare for mange newfags som tror det er en relativt høyt temperatur.

Lenke til kommentar

Ja, de med litt erfaring i dette gamet husker vel sikkert de "gode" gamle dager hvor man hadde singel-slot kjøler, og da var 90 og 100-tallet ikke noe ukjent syn. (høyeste jeg registrerte på et friskt kort var vel 116 grader på Geforce 6600GT. :p
Og selv helt frem til 500-serien til Nvidia så var det det ikke noe ukjent å se over 100 grader på kjernen.

Lenke til kommentar

Jepp, fint at vi har den i Norge.

 

Dessuten så skal man faen meg ikke klage over 95C, hadde selv GTX 480 SLI, og 110C var aboslutt fult mulig med det dårlige kabinettet som ikke eide airflow. Jeg husker fint når man fikk på vannblokker fra EK på disse, som kjølte relativt rass. Temperaturen var fort på 40 idle og rundt 50 med load, og det er den forsatt på disse kortene under vann. Heldigvis så endrer ikke temperatur seg ved overklokking.

 

Jeg har dessverre lest flere steder at dette ikke er noe unntak med R290X heller. Varme kort forblir varme, selv under vann.

 

Man kan fint forvente seg en load-temperatur på 40 under vann med R290X, eventuelt enda høyere.

 

Aboslutt kjekt med en god pumpe da, kanskje en dual loop? Aldri vært lurt med single loop på flere GPUer og f.eks en 2011 socket som er overklokket uansett. Men ender fort opp med "kalde" kort, og en helvetes varm CPU som allerede trekker 400W fra socketen.

 

Så folk må ikke aboslutt tro det er noe feil hvis kortet er varmt under vann, det er bare slik det er denne gangen også, som jeg har nevnt (tidligere hent med Nvidia også).

Lenke til kommentar

Ingen som er interessert i r9 290 og ikke 290x benchmark som jeg posta på forrige side?

 

En nettbutikk har klart å sende ut 290 istedenfor 290x.

 

Jeg leste, er faktisk overrasket. Kommer nok til å bli en bang for the buck. Mye ytelse for en ålreit penge, misstenkelig mye ytelse faktisk..

Lenke til kommentar

Jeg rakk å avbestille 290x igår før det ble sendt ut. Får se når det blir noen ordentlige resultat med vannblokker.

 

 

Ja, skal ikke se bort ifra at det blir Classy 780 SLI slik som resultater ser ut nå...

Skal bare få lekt litt med kortene, kanskje selge 290ene hvis det ikke står til forventningene, men har relativt svake CPUer som kommer til å bottlenecke big time. 4770K og en 4820K...

Lenke til kommentar

Om du har 30, 40 eller 60 grader under vann spiller vel nada rolle. Grunnen til at jeg kjører waterchiller er at jeg kan ha høyere spenning uten at tempen skyter i taket. Det burde ikke ære store stabilitetsforskjellene med 30 grader kontra f.eks 60 grader.

 

I tillegg er nok noe under 30-35 grader umulig, da det nesten krever uendelig lav indre termisk motstand noe som ikke akkurat er tilfelle. Må ikke glemme at de gjerne oppgir for lite på slike sensorer, og alt er ofte er temperaturen under vanntemp, som selvsagt er fysisk umulig.

Lenke til kommentar

Om du har 30, 40 eller 60 grader under vann spiller vel nada rolle. Grunnen til at jeg kjører waterchiller er at jeg kan ha høyere spenning uten at tempen skyter i taket. Det burde ikke ære store stabilitetsforskjellene med 30 grader kontra f.eks 60 grader.

 

I tillegg er nok noe under 30-35 grader umulig, da det nesten krever uendelig lav indre termisk motstand noe som ikke akkurat er tilfelle. Må ikke glemme at de gjerne oppgir for lite på slike sensorer, og alt er ofte er temperaturen under vanntemp, som selvsagt er fysisk umulig.

Åh helvete.... LN2 INCOMIN FOR 24/7 USE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...