Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nvidia planerar prissänkningar för Geforce GTX 770, 780 och Titan": http://www.sweclockers.com/nyhet/17704-nvidia-planerar-prissankningar-for-geforce-gtx-770-780-och-titan

 

Planen var å få seg to av 290X. Nå blir det nok heller ikke 1 engang, da den anslåtte prisen i en del butikker er på 6500-7000,-. Jeg får heller vente og se hvordan 290 presterer.

 

Det blir altfor upasselig med kommentarer som «AMD driver ikke med veldedighet», da selv 5000,- er en altfor høy pris for grafikkortet. Hardware-markedet, og især GPU-markedet, har oppblåste priser, og skaper bare større fallhøyde for PC-plattformen i spilmarkedet. Jeg har selv vært PC-entusiast i hele mitt liv, og hatt lite til overs for konsoller. Men selv jeg ser galskapen i dette: Jeg kan til samme pris som de dyre grafikkortene kjøpe en hel konsoll og en 42 tommers TV, der grafikken jeg kjører er vanskelig å skille fra det du ser på en PC.

 

Man kunne ha argumentert for det samme for 10 år siden, men da var skillen langt mindre. Der konsoller har sunket i pris gjennom årene, har PC-hardware gjort det motsatte. Det er som du selv sa angående 4960X (og forøvrig også 3960X). Tull og pølsevev fra ende til annen.

 

Hvordan i alle dager kan du si at 7k er en urimelig pris? Bare fordi DU ikke vil betale for det så betyr det ikke at det er riktig pris.

 

Å kjøpe det aller råeste hardware'et har alltid vært en dårlig kr/ytelse kombinasjon. Kjøp 760 hvis du vil ha mest mulig for pengene.

Lenke til kommentar

"Nvidia planerar prissänkningar för Geforce GTX 770, 780 och Titan": http://www.sweclockers.com/nyhet/17704-nvidia-planerar-prissankningar-for-geforce-gtx-770-780-och-titan

Takk!

Personlig anser jeg dette som planlegging fra Nvidias side slik at de har en plan "i tilfelle"

Det blir altfor upasselig med kommentarer som «AMD driver ikke med veldedighet», da selv 5000,- er en altfor høy pris for grafikkortet. Hardware-markedet, og især GPU-markedet, har oppblåste priser, og skaper bare større fallhøyde for PC-plattformen i spilmarkedet. Jeg har selv vært PC-entusiast i hele mitt liv, og hatt lite til overs for konsoller. Men selv jeg ser galskapen i dette: Jeg kan til samme pris som de dyre grafikkortene kjøpe en hel konsoll og en 42 tommers TV, der grafikken jeg kjører er vanskelig å skille fra det du ser på en PC.

Vet du kostnadene for å produsere et R9 290X?

Hvis du vet dette er jeg veldig interessert i å se noen tall.

Hvis du ikke vet dette lurer jeg på hvordan du kan si at kortet koster for mye?

 

Jeg vet ikke med deg, men jeg har ikke vært så voldsomt imponert av techdemoene vist på PS4 og spesielt XbOne hittil, framerate og grafikk er synlig svakere på PS4 sammenlignet med tilsvarende spill vist på PC tidligere.

Man kunne ha argumentert for det samme for 10 år siden, men da var skillen langt mindre. Der konsoller har sunket i pris gjennom årene, har PC-hardware gjort det motsatte. Det er som du selv sa angående 4960X (og forøvrig også 3960X). Tull og pølsevev fra ende til annen.

For litt over 10 år siden kostet PS2 $299 ved lansering, nå skal snart PS4 lanseres til $399.

For 10 år siden var de dyreste skjermkortene priset til $499, i dag er de dyreste skjermkortene (Titan, 7990, og 690 ekskludert) $649.

Økning for Playstation: 400/300 = 4/3

Økning for skjermkort: 650/500 = 13/10

13/10 < 4/3

Nå tok jeg PS2 og PS4, som er en relativt snill sammenligning. Jeg valgte dollar fordi det er enklere å finne lanseringsprisene.

Xbox: $299, Xbox One: $499

Økning for Xbox: 500/300 = 5/3

Sammenlignet med dagens konsoller er det selvfølgelig ganske annerledes, men 360 var kraftigere enn den tidas PCer da den kom ut mens PS4 hadde Blu-ray-leser og en PS2 i tillegg til Cell-prosessoren og noe lignende et G70.

 

Uansett er det feil at konsoller har gått nedover i pris.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Konsoller har jo gått nedover i pris. PS3 ble lansert til 6 tusen, mens PS4 nå blir lansert til 3500. For the record: PS2 har solgt over dobbelt så mye som PS3.

Samtidig er det vesentlig mer "melking" underveis, særlig ved Online spill som man må abonnere på med konsollene + man må ha en TV som koster en del og denne har også lisens. Konsoller blir jo stadig mer likt PC så argumentene faller egentlig bort en etter en for å velge konsoll.

Det er jo også blitt bekreftet at de fleste spill får øvre grense på 30 fps, dette gjør det temmelig uinteressant for de som er godt vant med grafikk.

En ting er jo produksjonskostnadene for en ting, det er vel egentlig ikke spesielt interessant. Den enorme kostnaden er derimot på utvikling og forskning. Det må koste en del skal de fortsette å forske videre og hele tiden ha en utvikling. Å drive en stor organisasjon som f.eks AMD krever enormt mye, og det sier seg selv at de må tjene litt på det de selger. Overskuddet derimot er nok svært lite.

Skulle likt og sett regnskap på det de leverer til PS4 og X1, er nok temmelig agressivt prispresset det. Enormt volum, mikroskopiske marginer. Det sies jo at Sony skal selge PS4 med tap og så ta det inn på abonnement og PSN.

Lenke til kommentar

 

 

Jo, men innen den tid er det ikke lenge igjen før lanseringen av Mantle, som angivelig skal gi store, merkbare prestasjonsforbedringer for grafikkortet (og BF4, som blir pilot-testen -- sammen med de resterende 15+ Frostbite-titlene ).

 

 

 

Status quo? Tuller du med meg? Hvor vanskelig er det å skjønne at å skalere til 8 kjerner er noe helt annet enn å fullverdig ta i bruk 8 kjerner? Og ja, BF3 klarte seg fint med 4 kjerner. I store multiplayer-kart gikk den kanskje opp til 6 kjerner, men ikke i en slik grad at man merket noe vestenlig forskjell. Ytelsesforskjellen var svært liten. Det samme gjelder forøvrig mellom 4 kjerner i en 3570K og 8 kjerner i en FX-8350. Det er noe helt annet å bruke 8 kjerner enn å være optimalisert for det. BF3 var optimalisert for 4 kjerner.

 

Det vil være annerledes med Mantle og BF4, der DICE sin egen TEKNIKERSJEF understreket i pressekonferansen at spillet vil "utilize all 8 cores"; de vil mao. sikte seg inn på å effektivt optimalisere spillet helt opp til 8 kjerner. Det gir også mening når du tenker over at BF4 er et av de første Next-Gen-spillene, og Next-Gen konsollene kjører med en 8 kjerners CPU. Eller hva med det faktum at DICE samarbeider med AMD, som i det siste har utviklet 8 kjerners CPU'er?

 

BF4 skal kjøre på PS3 og Xbox 360 og, ja, men her snakker vi om utrolig begrensede versjoner. Hvis du ser FPS-forskjellen mellom alpha-versjonen av BF3 og BF4, og ikke minst systemkraveforskjellen, så vet du at kravene har blitt større, og at det vil bli helt jævlig for 2006-konsollene å kjøre dette spillet. Her snakker vi om 720P, 24 spillere og i beste fall medium grafikk i 30 FPS.

 

 

Hvis spillet skal fullverdig utnytte 8 kjerner, så synes jeg det er kjipt at min 6 kjerner ikke klarer å komme høyere enn 49% usage (som er det samme jeg har i bf3, artig nok) enda jeg bare har 40% GPU usage til tider.

 

Høres ut som jeg får flaskehals gitt. Kanskje jeg burde ha hatt en 8 kjerner i stedet..

Lenke til kommentar

 

 

Hvis spillet skal fullverdig utnytte 8 kjerner, så synes jeg det er kjipt at min 6 kjerner ikke klarer å komme høyere enn 49% usage (som er det samme jeg har i bf3, artig nok) enda jeg bare har 40% GPU usage til tider.

 

Høres ut som jeg får flaskehals gitt. Kanskje jeg burde ha hatt en 8 kjerner i stedet..

 

Siden man ikkje får 8 kjerners intel cpu som kan overklokkes, så er en 6 kjerners cpu et bedre valg, da ofte entrådytelse er viktigst på det meste. En overklokket 6 kjerners cpu kan man få til å yte likt og kanskje bedre også selv ved flertrådoppgaver.

Lenke til kommentar

Siden man ikkje får 8 kjerners intel cpu som kan overklokkes, så er en 6 kjerners cpu et bedre valg, da ofte entrådytelse er viktigst på det meste. En overklokket 6 kjerners cpu kan man få til å yte likt og kanskje bedre også selv ved flertrådoppgaver.

 

Hehe, jeg vet. Det som holder meg igjen i bf4 er at jeg har 2 kjerner som holder meg igjen. De kunne godt ha vært på 8 ghz. Ser dog aktivitet på stort sett alle kjernene, men problemet er jo at spillet enda krever massiv single threaded performance.

Lenke til kommentar

 

 

Det blir altfor upasselig med kommentarer som «AMD driver ikke med veldedighet», da selv 5000,- er en altfor høy pris for grafikkortet.

 

 

Jeg betalte ca 5000,- for ATI x850xtx i 04 eller 05. Da var det dyrt da :)

 

Toppkorta til AMD har falt kraftig i pris de siste 10 åra.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Skal handle meg nytt skjermkort i slutten av november. Tenker på prisklassen 2000-2500. Vil et av de nye AMD kortene være midt i blinken, eller kanskje en av de eldre modellene mtp prisnedgang?

 

Tenker selv på det samme bare i litt høyere prisklasse. Ender 290X på rundt 6K eller høyere og gtx780 faller ned til rundt 4K, så blir det et gtx780 på meg. Litt mye å håpe på, men jeg kan da alltid falle tilbake på et litt bedre gtx770 hvis jeg føler prisen er "riktig" kontra et gtx780. Time will show :)

Lenke til kommentar

Er det ikkje slik at Komplett.no har kjøpt Webhallen?

 

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/184361-asus_radeon_r9_290x_4gb_battlefield_4_bundle_limited_edition/

 

Konge pris da :rofl:

 

...........kommer endast att få in ett fåtal av dessa så passa på att boka nu! Observera att priset på produkten kommer att ändras.
Bokningar är inte bindande och om vi justerar ner priset får ni givetvis tillbaka mellanskillnaden, precis som vanligt på Webhallen med andra ord.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det var da som faen. Skrev et innlegg for et par dager siden, men det ser ut som den aldri kom seg til forumet utover Publiser-knappen. Jeg får forsøke å oppsummere det jeg skrev:

 

Taake89:

Ja, jeg mener 5000,- er urimelig. Ikke i forhold til prisen på andre kort, men at grafikkort generelt er overpriset. Min klage er ikke at entusiastkort eksisterer. Det er heller det at grafikkortgenerasjonen virker å ha nådd et punkt der den eneste måten å få en nevnverdig bedre ytelse enn en ditt 2 år gamle grafikkort på er å betale en vanvittig sum med penger.

 

Og hvor ordet «entusiast» i det hele tatt kommer fra vet ikke jeg. Selv på et spill som BF4 på Ultra i 1080P, et spill som ikke akkurat har banebrytende grafikk, så står man rett over grensen på den akseptable FPSen (60) med en GTX 780. Betautgave vel å merke (tviler sterkt på at optimaliseringen vil å bli så mye forbedret, da det var samme situasjon med BF3), men du kan bruke andre krevende spill, som Arma 3 og andre toppspill, som eksempel. Det er ikke veldig mye «entusiast», men ganske mye «akseptabelt», i resultatene.

 

Estens:

Netonnet hadde i en liten periode priset kortet på 7299,- før de fjernet den til fordel for det ubestemte ‘’9999,-‘’-prisanslaget. Kanskje de røpet prisen ved et uhell? Uansett virker det ikke som et altfor urealistisk prisanslag, sett i sammenheng med den antatte konkurransen den har mot nVidia-kort i pris og ytelse. Jeg for min del håper den kommer til langt lavere pris.

 

Er vanskelig å vite hva man skal velge, ja. Men det beste er nok å vente til kortene lanseres og ytelsestestene, samt prissenkingene på nVidias toppkort, er framme. Skal du prioritere BF4, er nok AMD mest sannsynlig veien å gå, mtp. Mantle.

 

Arni90:

Når det gjelder konsoller, ga kremt en ganske god utdyping og forklaring på saken. Dessuten brukte jeg skjermkort alene, og ikke hele PC'er, som eksempel, for å vise hvor vanvittig stor forskjell det er i priser. Ikke glem det.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Taake89:

Ja, jeg mener 5000,- er urimelig. Ikke i forhold til prisen på andre kort, men at grafikkort generelt er overpriset. Min klage er ikke at entusiastkort eksisterer. Det er heller det at grafikkortgenerasjonen virker å ha nådd et punkt der den eneste måten å få en nevnverdig bedre ytelse enn en ditt 2 år gamle grafikkort på er å betale en vanvittig sum med penger.

 

Da er det bra at 8800 ultra i sin tid var ett mye bedre kjøp.

 

Det er bare i det siste at vi har sett toppkort så lavt priset som vi har nå. Med tanke på kostnadene ved å produsere dem så er jeg overrasket over at prisen har vært så lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...