Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Såvidt jeg vet er det ikke blitt lansert for andre firmaer å bruke enda? Så antar det må vente til vi ser Mantle komme ut offisielt.

Siden de allerde har et tett samarbeid med DICE og EA, og dermed også BF4 som kjører Frostbite 3, er det naturlig å anta at de andre fremtidige Frostbite-titlene, som Mirror's Edge, Star Wars: Battlefront, Need For Speed og Dragon Age vil få den samme optimaliseringen (<-- Jeg undskylder så meget for den påståede tager min manglende evne til at finde et bedre ord en "optimalisering" frustrerende).

 

Men så langt har flere AMD-folk bekreftet at Mantle ikke er så open-source som vi trodde. Den er angivelig bare bygd for nyere AMD-arkitektur: GCN-skjermkortene deres. Dvs. 7000-serien og oppover. Alt annet, dvs. 6000-serien eller tidligere, eller nVidia-skjermkort, er et "no-no". Mon tro om den egentlig grunnen er å få fart på APU-salget deres?

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Da solgte jeg det ene av mine 2 x 5870, får klare meg med ett en stund. Venter spent på R9 290X :) Blir enten det eller GTX 780... Har dere funnet noen norsk pris på R9 290X noen plass? Skal bli spennende å se hva Nvidia gjør med prisingen etter at AMD slipper de nye kortene. Har hatt svært gode erfaringer med 5870 så jeg tar AMD gjerne en gang til.

Lenke til kommentar

Men kanskje det blir 290X CFX på meg alikevel:

 

http://videocardz.com/46186/amd-radeon-r9-290x-officially-released-october-15th

 

AMD R9 graphics cards will not use CrossFire bridges, instead each card will communicate through PCI-E interface. This could mean that AMD went back to their original idea of SidePort, although this is just a theory coming from few years back. This technology basically fixes most of the AMD’s frames pacing problems, especially with CrossFire configuration, at least that’s what the leaked slide tells us.

Lenke til kommentar

 

[...] er det naturlig å anta at de andre fremtidige Frostbite-titlene, som Mirror's Edge, Star Wars: Battlefront, Need For Speed og Dragon Age vil få den samme optimaliseringen [...]

Det hadde vært greit om du leste hva jeg siterte, siden dette sa jo Aerow allerede... :)

 

Men så langt har flere AMD-folk bekreftet at Mantle ikke er så open-source som vi trodde. Den er angivelig bare bygd for nyere AMD-arkitektur: GCN-skjermkortene deres. Dvs. 7000-serien og oppover. Alt annet, dvs. 6000-serien eller tidligere, eller nVidia-skjermkort, er et "no-no". Mon tro om den egentlig grunnen er å få fart på APU-salget deres?

 

Jeg tror ikke du forsto hva Mantle var hvis du trodde skjermkortet ikke lagt opp for det kunne bruke det til å begynne med. AMD og nVidia kan legge opp til at Mantle fungerer med hvilket som helst kort, men det blir da med et kompabilitets-lag mellom som kan oversette frem og tilbake.

 

Men får komme tilbake til dette, nå er det snart forelesning. :confused:

Lenke til kommentar

Men så langt har flere AMD-folk bekreftet at Mantle ikke er så open-source som vi trodde. Den er angivelig bare bygd for nyere AMD-arkitektur: GCN-skjermkortene deres. Dvs. 7000-serien og oppover. Alt annet, dvs. 6000-serien eller tidligere, eller nVidia-skjermkort, er et "no-no". Mon tro om den egentlig grunnen er å få fart på APU-salget deres?

Dette var jo klart fra dag 1? Trodde du virkelig at Mantle ville bli støttet av 4000-, 5000-, 6000-serien eller Nvidia-kort uten et kompatibilitetslag tilsvarende DirectX11?

Mantle vil kun gi ytelsesfordeler for GCN-baserte skjermkort, for Nvidia-kort vil det ikke ha noe som helst å si. Det er mulig å lage et kompatibilitetslag for Mantle, men da blir det praktisk talt identisk med DirectX11 og ytelsesvinningene vil da forsvinne totalt.

 

Den egentlige grunnen til at Mantle eksisterer er fordi Xbox One mest sannsynlig bruker noe som enten er identisk eller ekstremt likt, det er ikke uten grunn at Mantle støtter DirectX 11.2 HLSL i likhet med XbOne. Det er forsovet en fantastisk idé for å nyttegjøre seg optimaliseringene konsollene får i multiplattformspill, men det er rimelig anti-kompetetivt og kan lede til langt mer ekle situasjoner enn Nvidias PhysX har gjort til nå.

Lenke til kommentar

Men nå forsto jeg det slikt at selv om Mantle ikke er retroaktivt støttet (som er naturlig) vil Mantle være tilgjengelig for nVidia også å implementere?

Joda, men vil være som å lage en ARM-emulator for en PowerPC-prosessor.

Nvidias Kepler og AMDs GCN er forskjellige arkitekturer med forskjellige instruksjoner.

En annen analogi: GCN snakker engelsk, Kepler snakker kinesisk, Mantle gir instruksjoner på engelsk, og DirectX gir instruksjoner på russisk.

Det er sikkert mulig for Nvidia å lage en Mantle-oversetter, men om det har noe for seg er noe helt annet.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Problemet med analogien din er at vi umiddelbart begynner å inkludere dialekter også, ettersom selv om det er store likheter mellom GCN-korts generasjoner er det på ingen måte identisk. Og hva om AMD selv skulle gå over til en annen arkitektur?

 

Nei, Mantle er optimalisert for GCN, men det vil nok være rimelig tilpasnings-dyktig. Det er tross alt en API beregnet for å ha en rimelig betydelig fremtid, og da er det ikke andre alternativer. Mantle vil levere snarveier til funksjonaliteter, og så lenge nVidia kan oppnå samme funksjonaliteten kan de også tilpasse drivere som er ganske så bra optimalisert opp mot det.

 

Hvordan Mantle vil funke med nVidia er jo vanskelig å forutse. Men for meg er det åpenbart at nVidia ikke kommer til å ta Mantle seriøst når det først kommer ut, heller enn at implementasjonen nødvendigvis er så omfattende. Og imo er det det AMD gambler på nå, der de håper de får nVidia ned på knærne i en periode.

 

Veldig "your move, Kodak nVidia" forsøk imo.

Lenke til kommentar

Hvis du allerede erkjenner den klare striden mellom partene, hvorfor tror du også ikke at AMD kan bruke dette til å trekke flere kunder til seg (bla. fra nVidia-leiren)? Du har rett i at den mest fornuftige og langsiktige løsningen er å gjøre den åpen. Men nå opptrer sjelden selskaper med langsiktige, men heller kortsiktige og ødeleggende (også for seg selv), mål. Hvorfor lanserer for eks. Microsoft nye oppdateringer fra DirectX eksklusivt til Windows 8? Hvorfor lanserer spillkonsollprodusenter eksklusive spill? Hvorfor var PhysX åpent bare for nVidia-kort? Ingen av disse grunnene har rasjonelle, langsiktige resultater -- hvis man forholder det med alternativet om de var mer åpne/omfattende. Men det er dessverre ikke slikt markedet fungerer. Og det er like iøynefallende i alle sektorer på alle nivåer -- selv i politikken.

 

Ingenting er sikkert. Jeg håper selv den er mer åpen enn antatt.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Problemet med analogien din er at vi umiddelbart begynner å inkludere dialekter også, ettersom selv om det er store likheter mellom GCN-korts generasjoner er det på ingen måte identisk. Og hva om AMD selv skulle gå over til en annen arkitektur?

AMD kan ikke gå over til en annen arkitektur og beholde fordelene med Mantle, men så er det også svært liten grunn til å tro at AMD kommer til å bytte arkitektur før vi nærmer oss 2020 heller.

For å gå videre med analogien, så vil nyere GCN-baserte arktiekturer fra AMD bare utvide ordforrådet for språket på samme måte som en tiåring har større ordforråd enn en femåring.

Nyere generasjoner med AMD-kort vil utvide på GCN-arkitekturen, den grunnleggende arkitekturen med registrene og instruksjonene vil ikke fjernes.

Nei, Mantle er optimalisert for GCN, men det vil nok være rimelig tilpasnings-dyktig. Det er tross alt en API beregnet for å ha en rimelig betydelig fremtid, og da er det ikke andre alternativer. Mantle vil levere snarveier til funksjonaliteter, og så lenge nVidia kan oppnå samme funksjonaliteten kan de også tilpasse drivere som er ganske så bra optimalisert opp mot det.

Mantle er skrevet for GCN, ikke optimalisert for GCN. Når nyere utgaver av GCN kommer vil Mantle oppdateres til for eksempel Mantle 1.1 eller 2 for å støtte utvidelsene slik som OpenGL og Direct3D har blitt.

 

Nvidia kan lage en wrapper for Mantle ettersom Mantle er en åpen API, men de vil ikke få tilsvarende ytelse som AMD og jeg tviler sterkt på at Mantle vil være raskere enn Direct3D11 uten enorme mengder jobb for Nvidia, videre vil Nvidia få et helvete med å oppdatere og optimalisere wrapperen for hver nye Mantle-utgave og Nvidia-arkitektur.

 

For eksempel:

Hvis man i Mantle deklarerer at register 17 = 25,32,73,21 vil dette skrives til register 17 på en GCN-GPU, dette kan ikke nødvendigvis gjøres på den "tilsvarende" Nvidia-GPUen fordi den har ikke 17 registre, eller fordi registrene kun har plass til tre variabler, eller fordi registrene ikke kan lagre verdier over 63, eller fordi man deklarerer verdier i registrene på Nvidia-GPUer med en og en variabel, eller...

Skjønner du nå?

Ingenting er sikkert. Jeg håper selv den er mer åpen enn antatt.

AMD vil ikke hindre noen i å lage en wrapper for Mantle, problemet er bare at Direct3D11.2 sannsynligvis vil fungere like bra.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...