Gå til innhold

Utøya-Terroristen blir student - Hvorfor kan ikke ikke-kriminelle få en utdannelse med lignende vilkår?


Anbefalte innlegg

Det er noe sykt over at lovlydige borgere må velge bort utdannelse på grunn av økonomi -- mens skattepengene deres går til å finansiere studiene til kriminelle.

 

Dersom jeg kunne fått bolig, strøm, kloakk, telefon, internett, treningsstudio, klesvask og utdannelse gratis ville jeg definitivt akseptert det.

Men... først så må jeg altså drepe noen?

 

Hvorfor går det ikke an å bare sette personer i fengsel uten dom slik at de kan studere?

 

...

Denne tråden handler ikke om at terroristen får studere, men om absurditeten i at hundretusener av lovlydige arbeidende skattebetalende nordmenn som ønsker å ta en videreutdannelse, høyere utdannelse eller til og med yrkesrettet opplæring ikke har reell mulighet til dette når de er like gamle som terroristen, mens kriminelle og terrorister får dette oppi fanget.

 

Hvem vet? Kanskje David Toska eller en viss blond/skallet massedrapsmann blir sjefen din en gang i framtiden fordi du ikke kunne ta videreutdannelsen du ønsket deg, mens skattepengene dine gikk med til å utdanne dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi at av alle land i verden så er Norge det største eventyrlandet man kan komme over!

Vi skal ta vare på alle de som havner på utsiden av samfunnet. Det spiller ingen rolle om du dreper, voldtar, skader x-antall personer. Hjelp skal du få uansett, og det på bekostning av alle de andre som betaler skatt og klarer å oppføre seg.

Begår man en ulovlig handling skal man da for faen straffes, ikke få alt som koster penger på utsiden av fengslet gratis.

 

Dette MÅ ta slutt!

Lenke til kommentar

 

Er bøkene gratis?

Er oppholdet og maten gratis?

 

Det å argumentere med at livsopphold og mat er gratis, blir litt korttenkt med tanke på gruppen du ønsker å argumentere for - den gruppen som fra før av må betale eget livsopphold og mat. Satt litt på spissen kan du da stille spørsmålet "Hvorfor må noen betale for husleie, strøm, mat og andre ting? Burde det ikke være gratis for alle, siden det er gratis for kriminelle som soner?".

 

Bøker kan lånes på biblioteket (da må du ha betalt semesteravgifen på 300-400 kr), eller has på dagslån (dvs at bøkene ikke kan sjekkes ut av biblioteket, men du kan sitte og lese hele dagen på biblioteket. Gratis, men du får jo ikke tatt eksamen uten å ha betalt semesteravgift.). Det koster ikke så mye som du skal ha det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingenting som er "gratis" her i verden, selv om enkelte tror det. Vi må faktisk betale i form av skatter og avgifter. Selv har jeg betalt svært mye til staten men ikke benyttet meg av noe særlig av det de gir tilbake i form av monopoliserte tjenester. Hadde det vært mindre skatter og avgifter og flere private skoler, kunne flere ha tatt utdanningen de i dag blir nektet av staten. Regler som 23/5 regelen setter jo en stopper for mange i 20-30 års alderen, da du må være over 23 år og hatt 5 års arbeidserfaring for å få utdanning. En som er 20 år og ikke jobbet noe særlig lenge, må da vente mange år før han har lov å studere.

Lenke til kommentar

A) Jeg skal studere utenfor fengsel!

1: Jeg må jobbe 70% for å ikke miste huset.

2: Jeg må studere 7-8 timer dagen etter eller før jobb

3: Jeg blir utslitt og kommer i dårligere fysisk og psykisk form og har ingen fritid hvor jeg kan drive med rekreasjon

 

B) Jeg skal studere i fengsel!

1: Jeg har leid ut huset, og der betaler en annen person ned på lånet mitt mens jeg er i fengsel: Jeg tjener penger på huset mitt gjennom at formuen min øker og den effektive renten på lånet mitt går ned.

2: Jeg studerer 7-8 timer hver dag

3: Jeg kommer i bedre fysisk og psykisk form fordi jeg kan trene og bedrive rekreasjon på fritiden

 

...

 

Siden de fleste posterene ikke forstår den åpenbare konklusjonen er en stipendordning, så bare nevner jeg det nå:

 

HVORFOR er det ikke en stipendordning som gjør at lovlydige borgere kan studere uten å bekymre seg for finansieringen av studiene og sin mentale helse?

 

Jeg vet ikke hvordan det er med alle andre -- men når jeg jobber, så jobber jeg.

Det betyr at jeg gir alt jeg har -- helt til jeg ikke har mer å gi. Da blir jeg utslitt etter hver eneste arbeidsdag. Da må nødvendigvis studier gå på bekostning av helsen -- med mindre jeg gjør en mye dårligere jobb og snylter på arbeidsgiveren min.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å kombinere deltidstudier og fulltidsjobb er ikke noe problem, om noe så er det et privilegium.

 

Så har man gjengen på attføring. Som faktisk får alt du krever. Masse penger av NAV for å studere. Hvorfor denne gjengen ikke kan klare seg på studielån vites ikke.

 

Klarer du ikke å kombinere jobb og utdanning så får du finne deg en ny jobb, eller velge bort etterutdanning. Kanskje nedgradere boligen din? Lev litt mer nøkternt?

 

Kun i Norge at man kan klage over at staten ikke vil betale for huslånet ditt når en dag bestemmer deg for å studere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

B) Jeg skal studere i fengsel!

1: Jeg har leid ut huset, og der betaler en annen person ned på lånet mitt mens jeg er i fengsel: Jeg tjener penger på huset mitt gjennom at formuen min øker og den effektive renten på lånet mitt går ned.

2: Jeg studerer 7-8 timer hver dag

3: Jeg kommer i bedre fysisk og psykisk form fordi jeg kan trene og bedrive rekreasjon på fritiden

 

 

Du har nok et litt romantisert syn på det å sitte i fengsel.

 

1) Staten har tvangssolgt huset ditt for å dekke erstatningskravet (evt. kravene) mot deg. Du står igjen med enormt lån på huset du ikke lenger har, og har samtidig opparbeidet deg gjeld til staten som har udekkede erstatningskrav på din person.

 

2) Du kan ikke fritt dispinere tiden din, du følger et opplegg - det vil si at du kan settes til å skrelle poteter, sy nåleputer, hekle tepper, snekre hagestoler, eller studere. Alt du ønsker å gjøre skal godkjennes av fengselsledelsen.

 

3) Se punktet over. I tillegg: du har ikke "fri"tid. Du har ikke "egen"tid. Du er straffedømt, med alt det innebærer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så har man gjengen på attføring. Som faktisk får alt du krever. Masse penger av NAV for å studere. Hvorfor denne gjengen ikke kan klare seg på studielån vites ikke.

 

"Gjengen på attføring". I 2012 var 5 626 personer deltakere i tiltaket opplæring (årsgjennomsnitt); dette inkluderer både kortere arbeidsmarkedskurs (Datakortet o.l.) og lengre formell utdanning. Dette er 3,6 % av den totale "gjengen på attføring".

 

Vilkårene for å få utdanning dekket over tiltaksbudsjettet er at man har nedsatt arbeidsevne slik at man hindres i å skaffe seg eller beholde ordinært arbeid, at det er nødvendig og hensiktsmessig for å etablere en varig tilknytning til arbeidsmarkedet, og (med snevre unntak) at man er over 26 år. I tillegg er varigheten (igjen med snevre unntak) begrenset til tre år.

 

Reglene for "gjengen på attføring" (vel, 3,6 % av dem) er innrettet slik nettopp fordi Lånekassen skal være det primære tilbudet for personer som ønsker å ta høyere utdanning.

 

 

Jeg noterer meg for øvrig at Red Frostraven synes det er helt OK å sitte i fengsel. Jeg foreslår at han blir narkotikakurer - enkelt arbeid, krever få skills, og du er garantert en lang dom så lenge du blir tatt med nok på deg. Pass på å gjøre motstand når du blir tatt slik at du ikke får strafferabatt for å samarbeide.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er problemet 1. at kriminelle får studere gratis, det vil si uten å ta studielån for å betale husleie og levekostnader, eller 2. at ikke alle får studere gratis/med like stor støtte?

 

Hvis 1: Det er dyrt å holde kriminelle fengslet uavhengig av om de bruker tida fornuftig eller ikke. Med (mer) utdannelse har de fengselsinnsatte større mulighet til å få seg arbeid og betale skatt, samt mindre behov for kriminalitet og usunne miljøer. Det tjener også resten av samfunnet på. Jeg tviler på at det koster mye å sponse semesteravgift og lærebøker og la en innsatt avlegge eksamen i forhold til hva vi får tilbake for det.

 

Hvis 2: Siden du må jobbe 70% for ikke å miste huset ditt, så vil jeg tro at det koster langt mer enn standardiserte fengselsceller. I det minste ser de ikke noe dyrere ut enn studenthybelen min på bildene fra Halden fengsel: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2846154.ece . Det er dermed ikke sammenliknbart.

Lenke til kommentar

A) Jeg skal studere utenfor fengsel!

1: Jeg må jobbe 70% for å ikke miste huset.

2: Jeg må studere 7-8 timer dagen etter eller før jobb

3: Jeg blir utslitt og kommer i dårligere fysisk og psykisk form og har ingen fritid hvor jeg kan drive med rekreasjon

 

B) Jeg skal studere i fengsel!

1: Jeg har leid ut huset, og der betaler en annen person ned på lånet mitt mens jeg er i fengsel: Jeg tjener penger på huset mitt gjennom at formuen min øker og den effektive renten på lånet mitt går ned.

2: Jeg studerer 7-8 timer hver dag

3: Jeg kommer i bedre fysisk og psykisk form fordi jeg kan trene og bedrive rekreasjon på fritiden

 

...

 

Siden de fleste posterene ikke forstår den åpenbare konklusjonen er en stipendordning, så bare nevner jeg det nå:

 

HVORFOR er det ikke en stipendordning som gjør at lovlydige borgere kan studere uten å bekymre seg for finansieringen av studiene og sin mentale helse?

 

Jeg vet ikke hvordan det er med alle andre -- men når jeg jobber, så jobber jeg.

Det betyr at jeg gir alt jeg har -- helt til jeg ikke har mer å gi. Da blir jeg utslitt etter hver eneste arbeidsdag. Da må nødvendigvis studier gå på bekostning av helsen -- med mindre jeg gjør en mye dårligere jobb og snylter på arbeidsgiveren min.

 

Nå har Norge allerede en av verdens beste stipendordninger for studenter. Det er selvfølgelig ikke lagt opp til at man skal kunne jobbe nesten fulltid og studere fulltid samtidig. Du studerer når du er ung før du får fulltidsjobb og huslån. I Norge får bortebostudenter 18.000 kr hvert semester for å studere på gode offentlige universiteter der man betaler 0 kr i studieavgift.

 

Skjønner du ikke at fanger får studere slik at det kan skaffe seg en jobb når de kommer ut og bli lovlydige borgere, og at den loven gjelder for alle fanger uansett hva de har gjort? Det er en grunn til at Norge har veldig lave recidivtets rater.

 

Selvfølgelig forventer man at ikke ABB skal slippe ut og få jobb, men han har allikevel en rettighet til høyere utdanning i fengsel. I form av at han låner pensumbøkene og leser de alene, og tar eksamenene i fengsel. Det koster ingenting, og de ansatte ved Institutt for Statsvitenskap kommer ikke til å være i kontakt med han i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sier seg selv at når det er bedre å sitte i fengsel enn å sitte i ett eldrehjem så er det noe i dette landet som er galt. Jeg skulle ønske at Norske fengsler hadde vært noe lignende som de i USA. Betonggulv med ei seng og en hylle samt TV inne på cellen osv. Jeg syntes ikke at ett fengsel rom skal minne om en normal stue. Ett fengsel er ett fengsel mener jeg. Norge har gjort det til ett sted hvor polakker sitter og faktisk tjener mer penger enn det de gjorde i polen der de ikke satt i noen form for fengsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herre min hatt.

 

Jeg prøver en siste gang:

Tjener staten og folket mest på at staten investerer i stipender til mennesker som ønsker å ta høyere utdannelse -- eller på å ikke gjøre det?

 

Skatt før høyere utdannelse: 100 000 i året i 40 år eller fram til vedkommende blir arbeidsufør.

Skatt etter høyere utdannelse: 200 000 i året i 50 år punktum.

 

For ikke å nevne at en større grad av mennesker med høyere utdannelse fører til mer innovasjon og utvikling for hele verden.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det sier seg selv at når det er bedre å sitte i fengsel enn å sitte i ett eldrehjem så er det noe i dette landet som er galt. Jeg skulle ønske at Norske fengsler hadde vært noe lignende som de i USA. Betonggulv med ei seng og en hylle samt TV inne på cellen osv. Jeg syntes ikke at ett fengsel rom skal minne om en normal stue. Ett fengsel er ett fengsel mener jeg. Norge har gjort det til ett sted hvor polakker sitter og faktisk tjener mer penger enn det de gjorde i polen der de ikke satt i noen form for fengsel.

 

Det sier seg selv at hvis man gir fanger et liv som er helt fullstendig ullkt livet i det åpne samfunnet vil de fleste som soner lengre dommer ikke klare å rette seg til det normale når de slipper ut igjen og vil kun klare å begå mer kriminalitet. I et moderne demokratisk samfunn skal ikke kriminalpolitikke hovedsakelig dreie seg om å straffe, men å beskytte samfunnet fra de kriminelle og gjøre de kriminelle til lovlydige borgere gjennom rehabilitering og opplæring i hvordan man lever et normalt liv. Empiriske data viser at det er dette som gir minst kriminalitet i lengden, som jo er det ultimate målet med kriminalpolitikk. Lange straffer i umenneskelige forhold har en veldig liten preventiv effekt.

 

Når det gjelder utenlandske som kun kommer til Norge for å begå vinningskriminalitet og havner i norske fengsler blir det en litt annen mer komplisert problemstilling. Omtrent alle vest-europeiske land sliter med det samme. Noen løsninger er jo da å ha billigere alternativer som fortsatt ikke er umenneskelige, og samtidig hjelpe til at landene disse kriminelle kommer fra kan oppleve mer økonomisk vekst og mer velstand, slik at færre må ty til kriminalitet i rike land for å overleve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herre min hatt.

 

Jeg prøver en siste gang:

Tjener staten og folket mest på at staten investerer i stipender til mennesker som ønsker å ta høyere utdannelse -- eller på å ikke gjøre det?

 

Skatt før høyere utdannelse: 100 000 i året i 40 år eller fram til vedkommende blir arbeidsufør.

Skatt etter høyere utdannelse: 200 000 i året i 50 år punktum.

 

For ikke å nevne at en større grad av mennesker med høyere utdannelse fører til mer innovasjon og utvikling for hele verden.

 

Det er jo ingen som har sagt at utdannelse ikke er samfunnsnyttig. Folk som ønsker å ta en utdannelse og få stipend, har full mulighet til det, men det er jo klart at det stipendet ikke betaler huset ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...