Gå til innhold

Dette får norske ledere til å forkaste søknaden din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har snakket med flere ledere som glatt overser søkere som ikke har fjesbokprofil, eller som har gjort den for vanskelig tilgjengelig. De ser på Facebook som en utvidet CV, og å ikke bruke dette blir litt som å ikke bruke referanser, attester, eller for den saks skyld CV i det hele tatt. De aller fleste søkerne har profil, så det er lett å velge bort de som gjemmer seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Okapi

 

Haha, hvis grunnen til at jeg ikke får svar på jobber er fordi jeg ikke har Facebook, så kan de ha det så godt, fy faen. Tre av seks jobber jeg har søkt på (studerer enda) de siste ukene har gitt meg avslag. De andre har ikke svart og det er langt over søkefristen. Så antar de ikke svarer meg heller. Jeg ser på at du ikke har Facebook som noe positivt. Slippe å sjekke mobilen mens du er på jobb eller sløse tid på det når du ikke har pause.

Lenke til kommentar

Et annet problem med å skjule seg på nett, er at det er utrolig enkelt for en tilfeldig person å "lage" deg. Samt at du ikke selv har kontroll over de øverste resultater om deg selv når du blir googlet.

 

 

Dette er eneste grunnen til at jeg har vurdert å være litt synlig på nett. Enda ikke gjort noe med det så mitt navn er helt blankt vist du googler det.

Lenke til kommentar

 

Så med andre ord skal man ikke kunne være seg selv i frykt for å ikke få "drømme jobben"...

Selvsagt skal man være seg selv, det er ikke det denne artikkelen handler om. Det handler om å behandle andre mennesker med respekt og ikke være en komplett idiot. Er man en av delene eller begge fortjener man ikke å få en jobb, så enkelt er det.

Er stort sett enig med dette inlegget, men at man ikke fortjener å få en jobb i det hele tatt er kanskje litt strengt :). Mange av meningene som ytres på nettet er ikke representativ for personen i en jobbsituasjon. Man har en tendens til å glemme at det er mennesker man forholder seg til på internett, og ikke bare en oppslagstavle, eller en dovegg hvor man kan skrive alt mulig rart som kanskje er litt over kanten. Man vil ikke nødvendigvis ytre seg på samme måte verbalt, blant en gruppe mennesker!

 

Arbeidsgiver burde forstå dette før man setter i gang med å granske nettbruken til den man ansetter, og kanskje tenke seg om to ganger før man velger å bruke ressurser på å finkjemme nettbruken til vedkommende. Hvis man ikke er forstår hva "trolling" innebærer er jo hele undersøkelsen bortkastet. Så klart med mindre man vil bygge opp arbeidsplassen med sterile mennesker uten meninger og en sans for humor...

Samtidig mener jeg at ytringsfrihet ikke nødvendigvis betyr at man må ordlegge seg på en usmakelig måte, selv på nettet.

Lenke til kommentar

Om man av og til husker å trykke "Limit old posts" på Facebook (privacy settings) så er det ikke så veldig mye en potensiell arbeidsgiver kan se på veggen din.

 

Påstår noen at jeg ikke skal få jobb på grunn av at jeg ikke har min Facebook-profil helt åpen så kan de dra en viss plass.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har snakket med flere ledere som glatt overser søkere som ikke har fjesbokprofil, eller som har gjort den for vanskelig tilgjengelig. De ser på Facebook som en utvidet CV, og å ikke bruke dette blir litt som å ikke bruke referanser, attester, eller for den saks skyld CV i det hele tatt. De aller fleste søkerne har profil, så det er lett å velge bort de som gjemmer seg.

 

Hadde det ikke vært artig å registrere seg på et litt ukjent sosialt nettsted, som krevde innlogging for at man kan lese andres skriverier. Det er jo slik Facebook fungerer overfor de som ikke er registrerte. Så om du blir pent spurt om du har en Facebook-konto så sier du nei, men jeg er sosial og du kan få adressen min til den tjenesten jeg bruker. Det hadde vært litt gøy, å få noen til å måtte registrere seg på ting de gjerne ikke er interesserte i. :)

Lenke til kommentar

Så de med litt sunn fornuft skal nektes jobben fordi de ikke har Facebook-konto eller dersom de ikke vil dele innhold med den nye sjefen fra den ?

 

Jo jo. Det kan jo bli artig å få en del ekstra nye gründere fra slikt, da er det jo best å starte for seg selv om man har økonomisk sans.

Lenke til kommentar

Så de med litt sunn fornuft skal nektes jobben fordi de ikke har Facebook-konto eller dersom de ikke vil dele innhold med den nye sjefen fra den ?

 

Jo jo. Det kan jo bli artig å få en del ekstra nye gründere fra slikt, da er det jo best å starte for seg selv om man har økonomisk sans.

 

Hehehe. Og hva skal vi starte med foreslår du? Noen næring som ser spesielt lovendes ut som det ikke kreves ørten resurser og komme i gang med? Begrensede muligheter vil jeg tro. Det er bare å innfinne seg med det, folk som ikke vil være på twitter,facebook osv kommer til å bli uglesett og"utstøtt" da resten av 90% av befolkningen mener dette er kjempe viktig, enten det er seg skjef eller arbeider.

 

Lykke til folkens ;-)

Lenke til kommentar

 

Hadde det ikke vært artig å registrere seg på et litt ukjent sosialt nettsted, som krevde innlogging for at man kan lese andres skriverier. Det er jo slik Facebook fungerer overfor de som ikke er registrerte. Så om du blir pent spurt om du har en Facebook-konto så sier du nei, men jeg er sosial og du kan få adressen min til den tjenesten jeg bruker. Det hadde vært litt gøy, å få noen til å måtte registrere seg på ting de gjerne ikke er interesserte i. :)

 

Da takker arbeidsgiver nei, og går videre til en annen kvalifisert søker som yter mindre motstand.

 

 

Så de med litt sunn fornuft skal nektes jobben fordi de ikke har Facebook-konto eller dersom de ikke vil dele innhold med den nye sjefen fra den ?

 

Jo jo. Det kan jo bli artig å få en del ekstra nye gründere fra slikt, da er det jo best å starte for seg selv om man har økonomisk sans.

 

Poenget er at arbeidsgiver ønsker å se hvordan du ter deg i hverdagen. Facebook er et ganske ålreit verktøy for dette, og dersom du nekter å spille på lage stikker du kjepper i hjulene for vurderingsprosessen. Igjen, dette er litt som å si at du ikke vil bruke CV, ikke vil skrive søknad og/eller ikke vil intervjues, men mener du burde få jobben likevel. Det er ikke sånn det fungerer. Så lenge det er andre kvalifiserte søkere spiller du etter arbeidsgivers regler.

Lenke til kommentar

 

Hehehe. Og hva skal vi starte med foreslår du? Noen næring som ser spesielt lovendes ut som det ikke kreves ørten resurser og komme i gang med? Begrensede muligheter vil jeg tro. Det er bare å innfinne seg med det, folk som ikke vil være på twitter,facebook osv kommer til å bli uglesett og"utstøtt" da resten av 90% av befolkningen mener dette er kjempe viktig, enten det er seg skjef eller arbeider.

 

Lykke til folkens ;-)

 

Det kan være mye penger i drive simpelt. Se bare på salgsboder under messer og slikt, eller selge kebab kl 04 om natten. Å tjene alle pengene selv (sett bortfra å betale skatten da vel og merke) er og blir et slit uansett hvor du befinner deg.

 

Å være selvstendig næringsdrivende vil alltid gi merarbeid sett i forhold til å kun være en medarbeider et sted for å fylle en spesiell rolle.

 

@Okapi

Selvfølgelig har du rett i at arbeidsgiver som intervjuer en potensiell ansatt nok vil takk nei og si farvel til deg om man oppfører seg slik. Men om mange nok gjør det så har det kanskje en svak signaleffekt. Man kan ihvertfall bruke det dersom man tror sjansen for å få jobben er begrenset.

 

I oppskriften så sier jeg ikke nødvendigvis nei til arbeidsgiver om å se sosialt nettstedkonto, men gir dem noe å bryne seg på. Man kan jo spørre, hva ønsker du utskrift av for å gjøre seg litt mer attraktiv, samtidig som man lærer noe om hva de egentlig leter etter. For det er nok det eneste du kan gjøre om du ikke har Facebook-konto men en annen konto for å åpne en dør. Samtidig som man sjekker litt og lærer.

 

Så om en det går den negative veien, så må man jo bare svare at dessverre, synd at jeg ikke er glad i å være Facebook-bruker. Kanskje man kan få smette inn noen fraser om hvorfor Facebook IKKE er et tryggt sted å være samtidig, om tid og besøket tilllater det :)

 

Har man først en jobb et sted, så er man gjerne en mer attraktiv jobbsøker også. Så det er egentlig bare å fire på kravene om hva og hvor man skal begynne med. Så kan man klatre seg til innpass. Men, intervju slipper man jo ikke unna så lett likevel. Kan hende de lurer på hvorfor du er så attraktiv i det andre yrket du "nå" har, og ønsker å komme til bunns i det, og kanskje hele Facebook-søket blir annenrangs. Man kan ihvertfall ha litt håp, dersom man står litt kinkig i det hele.

 

Alternativet er jo å åpne en Facebook-konto et halvt år før man starter jobbsøkingen, og holde den bittelitt aktiv hver måned framover.

Lenke til kommentar

Klart, kan du presentere gode argumenter, som ikke får deg til å virke negativ, forhåndsdømmende eller paranoid, kan det at du ikke er på Facebook fremstå som en styrke også. Likevel, det forutsetter at du er god til å snakke for deg, og ikke minst at du får en anledning til å gjøre det.

 

Alternativet ditt er en mulighet. Du kan behandle Facebook som LinkedIn eller CV. Få ned utdanning og arbeidserfaring på siden, legg ut ett bilde (på halvveien mellom fest og passfoto), og styr heller unna for mange linker til Cracked og 9gag. Man kan godt være på Facebook uten å leve der; det handler om å være synlig og tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hei

Det er jeg som skrev artikkelen. Hører det er flere av dere som har opplevd å være uaktuelle for jobben fordi dere ikke er på Facebook. En sier også han vet om flere ledere som sier at de ikke ansetter folk uten Facebook-profil. Forstår naturligvis at dere ikke legger her hvilke ledere det dreier seg om, men send meg gjerne en melding om det, så skal jeg ringe dem og høre hvordan de begrunner det. Kunne være grunnlag for en oppfølger til artikkelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

dette er derfor jeg hater facebook.

Ja jeg bruker det selv, men extremt minimalt, og nå stort sett bare på jobb sammenhegn (type jobben har en gruppe)

Heldigvis er jobben min utrolig greie og åpen og så og si sjefene er fullstendig klar over hva -internett miljøet- er. Se de baserer seg aldri på hvordan er på nettet, bare hvordan de er på arbeid.

 

Jeg hadde en følelse når facebook gikk fra å være ingenting til allemanns eie, at ting kommer til å bli værre. ikke for å nevne at folk poster alt i om sitt liv som gjør at det er så latterlig enkelt med ID tyveri. Ikke for å nevne å finne ut av passorder til folka som bruker facebook, og jeg er ikke en hacker en gang. (har 0 peiling på programmering, annet at jeg vet hva det er)

 

Men uansett, hadde jeg vært en leder og ansvar for å ta inn folk går jeg på resultater og referanser fra andre arbeidsplasser.

 

Hvis personen gjør en god og skikkelig jobb og leverer gode resultater, og ikke nevne presis. Så bryr jeg meg lite om han er x-kriminell, rasist, religiøs fanatiker eller hva nå det enn er. Så lenge dette ikke går ut over jobben, og resultatene er gode.

 

Tross alt finnes jo det ting som heter "Prøve-tid". Hvor man da kan se med egne øyne at personen gjør en kjempeinnsats eller rett og slett en som ikke kommer til å duge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...