Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan komme seg fra politiet med trim


zeetings

Anbefalte innlegg

Vurderer å fjerne plomberingen på mopeden min.

Det jeg tenke å gjøre er at hvis jeg blir stoppa så tar jeg ut nøkkelen å putte den i lomma å nekter på å starte den om de ber meg om det. Noen som vet hvordan det er men loven og om politiet har rett til å tvinge deg til å starte mopeden?

Treng generelt råd om hvordan man kan komme seg unna med om man blir stoppet uten plombering? Legg gjerne med noen kilder eller bevis på hvordan jeg kan komme meg unna, tenker å ha med meg loven i lamme vognkorte sånn at jeg kan dra det frem hvis jeg eventuelt blir stoppet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud, ikke vær dum. Om politiet stopper deg fordi du har kjørt for fort på en moped, så ransaker de deg, og tar nøkkelen selv. I tillegg blir du anmeldt for å ikke ha fulgt politiet anmodning, og for å ha kjørt ulovlig. Uansett kan du sikkert svelge nøkkelen for alt de bryr seg. Du får kjøresperre, etterfulgt av at mopeden må inn til biltilsynet for vurdering.

 

Og ja, de kan visitere personer for å stanse forstyrrelse av den offentlige ro og orden, og for å ivareta enkeltpersoners sikkerhet.

 

Å late som man er en bedreviter gjør bare ting verre. Skjerp deg.

 

Tråden hører forresten hjemme i juss, og flyttes derfor dit.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Herregud, ikke vær dum. Om politiet stopper deg fordi du har kjørt for fort på en moped, så ransaker de deg, og tar nøkkelen selv. I tillegg blir du anmeldt for å ikke ha fulgt politiet anmodning, og for å ha kjørt ulovlig. Uansett kan du sikkert svelge nøkkelen for alt de bryr seg. Du får kjøresperre, etterfulgt av at mopeden må inn til biltilsynet for vurdering.

 

Og ja, de kan visitere personer for å stanse forstyrrelse av den offentlige ro og orden, og for å ivareta enkeltpersoners sikkerhet.

 

Å late som man er en bedreviter gjør bare ting verre. Skjerp deg.

 

Tråden hører forresten hjemme i juss, og flyttes derfor dit.

 

Du får det til å høres ut som vi lever i et diktatur der man bør gjøre som politiet sier eller ta konsekvensene. Jeg er sikker på at TS har rettigheter i møtet mot politiets ofte amatørmessige måte å håndtere ting på, blant annet til å ikke si noe som helst.

Lenke til kommentar

Han kan etter hva jeg har forstått (kan ikke referere til noe) nekte å både starte mopeden, og å la Politiet prøve den. Men han vil da bli sendt på visning hos Statens Vegvesen hvor mopeden blir tatt på dyno, og de vil se at mopeden har for høy toppfart.

 

En plombe som tas ut av originalanlegg kan ikke settes inn igjen uten å skade hele anlegget, så blir han sendt på visning har han problemer.

Lenke til kommentar

 

 

En plombe som tas ut av originalanlegg kan ikke settes inn igjen uten å skade hele anlegget, så blir han sendt på visning har han problemer.

Spørs veldig hvordan den plomben er montert, har ved flere tilfeller vært "plombert" med en sprengskive med mindre hull en eksosanlegget, ergo bare å løsne 2 bolder, fjerne skiven, feste 2 bolter og kjøre på. Eventuelt så kan en slik lages på 5 minutter. Det er noen år siden dette var en problemstilling for meg, men vanskelig er det ikke.

Lenke til kommentar

noen som vet om eventuelt andre trimdeler som ikke vises? å blir jeg tatt i fartskontroll og jeg kjører for fort har jeg selvfølgelig et problem.

men hvis det er sånn at jeg blir tatt i vanlig kontroll vil jeg gjerne nekte, får så å bli sendt på visning, og selvfølgelig da gjøre den original rett før. er bedre det enn å få bot.

Lenke til kommentar

noen som vet om eventuelt andre trimdeler som ikke vises? å blir jeg tatt i fartskontroll og jeg kjører for fort har jeg selvfølgelig et problem.

men hvis det er sånn at jeg blir tatt i vanlig kontroll vil jeg gjerne nekte, får så å bli sendt på visning, og selvfølgelig da gjøre den original rett før. er bedre det enn å få bot.

 

Skal vel egentlig ikke si dette men har trimma moped selv, stoppa flere ganger og testet på rampen men aldri tatt.

 

UANSETT hvor hardt trimmet en moped er så går den tregere jo tettere potta er, er den helt tett så stopper det.

 

Å hinte mer enn dette gjør jeg ikke...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Dersom du blir stoppa i teknisk kontroll eller av politet så er det i all hovedsak to grunner til det.

1) Tilfeldig kontroll der dei sjekker om du har sertifikat, vognkort, er edru, osv.

2) Eller så blir du stoppa pga ein misstanke om noke. Dei fleste som har trimma moped blir stoppa fordi dei heilt tydelig kjøyrer fortare enn mopeden skal være i stand til, eller på grunn av lyden.

 

Dersom du kjøyrer heilt lovlydig og berre blir stoppa tilfeldig så skal det litt til for at dei kontrollerer mopeden så nøye, (med mindre du gjer noke dumt som å svelge nøkkelen f.eks).

 

 

Det er forskjell på alvorligheitsgrada av å ha eit kjøyretøy som yter meir enn det som er tillatt, og det å ha eit trimma kjøyretøy som du i tillegg råkjøyrer med.

 

Samanlikn det med å bli stoppa på dekk som er akkurat på grensa av kva som er tillatt spordybde. I værste fall så får du ei bot og kjøyreforbud til du har bytta dekk, men dersom du kræsjer på dårlige dekk så blir straffa langt høgare.

Lenke til kommentar

Det finnes noe som blir kalt "politiknapp", som er en elektronisk boks du kobler til tenninga, med en knapp som du kan skjule bak deksler. Når du aktiverer denne, så sperrer den turtallet på mopeden din, som gjør at den ikke vil gå fortere en 45km/t. Men de finner nok den på teknisk kontroll (men kan redde deg ved tilfeldig kontroll på skoler osv, hvis de ikke er like nøye)..

 

Ellers så vil jeg si at reglene i dag er bare helt på tryne. Det skulle ikke vært lov med moped, med de begrensningene de har i dag. De skaper livsfarlige situasjoner hele tiden. Øk farta til 60-70-80, sånn at de kan holde fartgrensen litt oftere. Mange som kjører milevis til skole og jobb på moped.

Lenke til kommentar

Dersom du blir stoppa i teknisk kontroll eller av politet så er det i all hovedsak to grunner til det.

1) Tilfeldig kontroll der dei sjekker om du har sertifikat, vognkort, er edru, osv.

2) Eller så blir du stoppa pga ein misstanke om noke. Dei fleste som har trimma moped blir stoppa fordi dei heilt tydelig kjøyrer fortare enn mopeden skal være i stand til, eller på grunn av lyden.

 

Dersom du kjøyrer heilt lovlydig og berre blir stoppa tilfeldig så skal det litt til for at dei kontrollerer mopeden så nøye, (med mindre du gjer noke dumt som å svelge nøkkelen f.eks).

 

 

Det er forskjell på alvorligheitsgrada av å ha eit kjøyretøy som yter meir enn det som er tillatt, og det å ha eit trimma kjøyretøy som du i tillegg råkjøyrer med.

 

Samanlikn det med å bli stoppa på dekk som er akkurat på grensa av kva som er tillatt spordybde. I værste fall så får du ei bot og kjøyreforbud til du har bytta dekk, men dersom du kræsjer på dårlige dekk så blir straffa langt høgare.

 

Er vel en 3. grunn og det er massekontroll av mopeder på vei til ett eller annet sentrum i lunsjen.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale en trimmet moped i forhold til hva som kan skje om du blir tatt.

 

"Morsomme" holdninger dette... ikke trim moped fordi du kan bli tatt, bruk sikkerhetsseler fordi du kan få bot, ikke bruk mobil når man kjører fordi man kan få bot, etc.

 

Hva med den økte risikoen for å ødelegge sin egen eller andres helse i trafikken da, eller i verste fall ta sitt eget eller noen andres liv... veier ikke den noe?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det finnes noe som blir kalt "politiknapp", som er en elektronisk boks du kobler til tenninga, med en knapp som du kan skjule bak deksler. Når du aktiverer denne, så sperrer den turtallet på mopeden din, som gjør at den ikke vil gå fortere en 45km/t. Men de finner nok den på teknisk kontroll (men kan redde deg ved tilfeldig kontroll på skoler osv, hvis de ikke er like nøye)..

 

Ellers så vil jeg si at reglene i dag er bare helt på tryne. Det skulle ikke vært lov med moped, med de begrensningene de har i dag. De skaper livsfarlige situasjoner hele tiden. Øk farta til 60-70-80, sånn at de kan holde fartgrensen litt oftere. Mange som kjører milevis til skole og jobb på moped.

kan du forklare hvordan jeg eventuelt lager eller hvor jeg kan få kjøpt detta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...