Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan komme seg fra politiet med trim


zeetings

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

"Morsomme" holdninger dette... ikke trim moped fordi du kan bli tatt, bruk sikkerhetsseler fordi du kan få bot, ikke bruk mobil når man kjører fordi man kan få bot, etc.

 

Hva med den økte risikoen for å ødelegge sin egen eller andres helse i trafikken da, eller i verste fall ta sitt eget eller noen andres liv... veier ikke den noe?

 

Jeg skjønner dette men de som trimmer mopeder gjør ikke det, De tenker sjeldent over dette men heller på penger og straff, derfor jeg skriver det sånn. På samme måte som at jeg ikke har en smule sympati for en fyllekjører som blir drept men er heller redd for andre personer han kan skade på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer å fjerne plomberingen på mopeden min.

Det jeg tenke å gjøre er at hvis jeg blir stoppa så tar jeg ut nøkkelen å putte den i lomma å nekter på å starte den om de ber meg om det. Noen som vet hvordan det er men loven og om politiet har rett til å tvinge deg til å starte mopeden?

Treng generelt råd om hvordan man kan komme seg unna med om man blir stoppet uten plombering? Legg gjerne med noen kilder eller bevis på hvordan jeg kan komme meg unna, tenker å ha med meg loven i lamme vognkorte sånn at jeg kan dra det frem hvis jeg eventuelt blir stoppet.

 

En av politiets hovedoppgaver er å kontrollere kjøretøy.

Hvis du hindrer dem i dette vil du nok bli anmeldt for "hindring av offentlig tjenestemann" for ikke å bidra til trafikkontroll.

I tillegg vil sykkelen din bli avskiltet fordi politiet ikke får sjekket om den er i teknisk stand.

 

Kostnadene dine i kroner og øre ved en slik oppførsel blir høyere enn forelegget du ville fått for trimming. I tillegg til å få et kriminelt rulleblad...

 

Kilde?

www.Lovdata.no

-Bruksforskriften

-Straffeloven

-vegtrafikkloven

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trim og effektøktning er lov, er det ikke? Det er bare å bruke det på offentlig veg som er ulovlig?

 

I og med at trim og effektøkning på mopeder innebærer at førerkortklassen endres, nei. Vegtrafikkloven er ikke begrenset til å gjelde på offentlig veg, og førerkortforskriften fastslår at man har alminnelig førerkortplikt (ikke begrenset til offentlig veg, eller veg).

Lenke til kommentar

 

I og med at trim og effektøkning på mopeder innebærer at førerkortklassen endres, nei. Vegtrafikkloven er ikke begrenset til å gjelde på offentlig veg, og førerkortforskriften fastslår at man har alminnelig førerkortplikt (ikke begrenset til offentlig veg, eller veg).

 

For ikke å glemme at kjøretøyet heller ikke lenger er i samsvar med vognkortet og kravene i kjøretøyforskriften, som i likhet med vtrl og fkf også gjelder utenfor veg. Så til og med om man faktisk har lettsykkel-lappen, så er man fremdeles litt "ute og sykler" på trimmet moped...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...