Gå til innhold

Leieforhold, men tvunget til betale for oppgraderinger


Anbefalte innlegg

Nå har problemene vedvart en stund , men det er først i det siste at de er blitt plagsomme.

Allerede da de første problemene oppstod tok jeg kontakt men standardsvaret var at jeg måtte resette dekoderen eller at den trengte programvare oppgradering.

 

Betingelsene ble jo justert lit da de gikk over til altibox men jeg hadde ingen ting å si på dem da

 

Spørmålet er altså om jeg virkelig har rett på nye dekoder siden de ikke klare å levere feilfrie tjenester forhold til min dekoder ?

 

 

hvilke argumenter skal jeg bruke ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva skjer hvis jeg legger ut offentlig navnet på leverandøren min ?

Risikerer jeg ikke da at de kan finne på å avslutte kundeforholdet

Det har jeg aldri hørt skal være noe problem, men minde dem har noen sære vilkår. Tror nok du trygt kan publisere selskapets navn.
Lenke til kommentar

TS, du kan jo prøve å kontakte salgssjef i Altibox, Hans Gunnar Mæland, 475 09 140.

 

Ellers så er det vel Lyse, hvis jeg ikke husker helt feil, som begynte med Altibox. Kan jo forsøke å kontakte de, kanskje du kommer rett til kilden - eller de kan henvise deg videre.

 

Det leverandøren skriver til deg er at dekoderen din i praksis ikke tåler å bli brukt. Forøvrig var det skrevet i en ganske frekk tone, men det kan kanskje ha sammenheng med tidligere korrespondanse?

Uansett, jeg synes det er svakt av leverandøren å ikke ordne opp i dette. Så lenge du betaler full pris burde det være et minimum at utstyret du leier fungerer tilfredsstillende. Saken hadde selvfølgelig vært en annen om dette var ditt eget utstyr.

Lenke til kommentar

Jeg har kikket gjennom hele tråden, og har lyst å oppsummere litt for å få klarhet i ett par ting, også får heller TS korrigere meg hvis noe ikke er riktig.

 

TS har i 6 år hatt en TV-tjeneste levert, med en dekoder som antakeligvis var en del av programpakken når denne ble kjøpt, og som enda er en del av en leieavtale - med mindre denne på ett tidspunkt har blitt kjøpt ut av kunde, eller blitt ferdig nedbetalt.

 

TS har ikke oppgradert eller endret sitt kanalutvalg eller tjenester, det er har leverandøren gjort.

Boksen har fungert fint, men satt opp mot de nye tjenestene (filmleie etc) fylles minnet på enheten opp og denne må restartes ofte.

 

TS har fortsatt den samme programpakken, og betaler det samme som alle andre kunder av den aktuelle pakken, men ettersom leverandør har forandret i innholdet er ikke lenger dekoderen god nok.

 

TS sier selv at dette ikke bare gjelder for de nye tjenestene, men også når han blar i kanaler eller andre grunnfunksjoner

 

Her har altså leverandør tvunget gjennom en programoppdatering som tvinger kunden til å investere i nytt utstyr, for å kunne fortsette å bruke basistjenestene han betaler for, og som utstyret skal være i stand til å formidle uten at minnet fylles opp.

 

Ok, slik som saken står nå ville ikke jeg gitt meg ihvertfall. Hvis en leverandør av mine tjenester forandrer på leveransen slik at mitt utstyr ikke lenger er i stand til å levere basisfunksjoner ville jeg krevd de for nytt utstyr, enkelt og greit -enn så lenge det ikke er noen feil/defekt på mitt utstyr.

 

Hvis dekoderen henger seg opp fordi den er defekt etter såpass mange år er det en sak jeg naturligvis ville måtte dekke selv, men hvis vi går ut fra at dekoderen er fungerende til det formålet den er blitt kjøpt inn til - er det i mine øyne leverandørs ansvar å sørge for at nytt programinnhold er støttet av enhetene kunde har, enten ved å sørge for bakoverkompabilitet, eller ved å skifte ut kundens utstyr kostnadsfritt.

 

og bare for å ha det helt klart: Nei, det å måtte restarte dekoderen jevnlig er ikke greit, det tyder på for dårlig maskinvare i forhold til arbeidsoppgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kikket gjennom hele tråden, og har lyst å oppsummere litt for å få klarhet i ett par ting, også får heller TS korrigere meg hvis noe ikke er riktig.

 

TS har i 6 år hatt en TV-tjeneste levert, med en dekoder som antakeligvis var en del av programpakken når denne ble kjøpt, og som enda er en del av en leieavtale - med mindre denne på ett tidspunkt har blitt kjøpt ut av kunde, eller blitt ferdig nedbetalt.

 

TS har ikke oppgradert eller endret sitt kanalutvalg eller tjenester, det er har leverandøren gjort.

Boksen har fungert fint, men satt opp mot de nye tjenestene (filmleie etc) fylles minnet på enheten opp og denne må restartes ofte.

 

TS har fortsatt den samme programpakken, og betaler det samme som alle andre kunder av den aktuelle pakken, men ettersom leverandør har forandret i innholdet er ikke lenger dekoderen god nok.

 

TS sier selv at dette ikke bare gjelder for de nye tjenestene, men også når han blar i kanaler eller andre grunnfunksjoner

 

Her har altså leverandør tvunget gjennom en programoppdatering som tvinger kunden til å investere i nytt utstyr, for å kunne fortsette å bruke basistjenestene han betaler for, og som utstyret skal være i stand til å formidle uten at minnet fylles opp.

 

Ok, slik som saken står nå ville ikke jeg gitt meg ihvertfall. Hvis en leverandør av mine tjenester forandrer på leveransen slik at mitt utstyr ikke lenger er i stand til å levere basisfunksjoner ville jeg krevd de for nytt utstyr, enkelt og greit -enn så lenge det ikke er noen feil/defekt på mitt utstyr.

 

Hvis dekoderen henger seg opp fordi den er defekt etter såpass mange år er det en sak jeg naturligvis ville måtte dekke selv, men hvis vi går ut fra at dekoderen er fungerende til det formålet den er blitt kjøpt inn til - er det i mine øyne leverandørs ansvar å sørge for at nytt programinnhold er støttet av enhetene kunde har, enten ved å sørge for bakoverkompabilitet, eller ved å skifte ut kundens utstyr kostnadsfritt.

 

og bare for å ha det helt klart: Nei, det å måtte restarte dekoderen jevnlig er ikke greit, det tyder på for dårlig maskinvare i forhold til arbeidsoppgaver.

 

 

Du har forstått saken ganske så riktig

 

Det begynte med at jeg hadde bordantenne til den teven jeg brukte

tven i stua var koblet til parabol men signalet var noe ustabilt

jeg hadde også Internett gjennom vanlig hustelefon

 

Det var heller ikke lenge til det analoge bakkenettet skulle stenges

Tror det var 2 år til det skulle skje

 

Da fikk vi i posten et tilbud fra et selskap som het salten bredband om koble seg til fibernettet

tilbudet virke bra og jeg slo til

 

Da valgte jeg 4Mbit Internett

og grunnpakken for tv kanaler

Dette gikk på et eget system som selskapet hadde utviklet

den gangen ble det også sagt at man kunne surfe på internett og lese epost på tven , me det krevde et eget tastatur til det som man måtte kjøpe ekstra

 

 

faren min ville også ha billig hustelefon , men det tok hann gjennom Tele2

Den har nextgentell overtatt for menge år siden

Så da går datatrafikken gjennom en egen boks før den er koblet på data linjen

Dette har funger bra i alle år selv om hastigheten er gått opp

jeg har med unntak helt i starten hatt minste hastigheten

 

Etter noen år valget de å skifte navn

Navnet ble signal bredband

 

I det samme tidsrommet krevede utviklingen sitt og de valgte å kjøpe eller samarbeide med altibox

Jeg husker ikke tidsforløpet helt nøyaktig

 

Den gangen ble det også sagt at det utstyret jeg hadde var godt nok til altibox sitt system.

da ble også Internett hastigheten oppgrader til 5 Mbit

 

samtidig ble det også noen endringer i kanal utvalget

bl.a ble 4 discovery kanalene splittet 2 deler. jeg mistet discovery science , men kunne kjøpe en utvidelse

jeg valgte å stå over

Hvilke tjenester som var med da husker jeg ikke helt

men det var noe få som fungerte best med tastatur .

gamle kunder måtte kjøpe tastaturet

Nye kunder fik det visstnok med på kjøpet

 

hele denne tiden har man av og til være nød til re-srtarte dekoder av og til

men det var vist nokk på grunn av oppgraderinger av systemet

på en måte så har jeg godtatt det

 

Internett surfing via tv har aldri fungert skikkelig

 

så etter hver har hastigheten på Internet tilgangen økt uten at jeg har bed om det

og det er innført noe flere tjenester der det fleste er tilleggstjenester som man må betale ekstra for, men noen ny som følger basis pakken

 

Det er imidlertid kanalene , programoversikten og filmeleien jeg bryr meg om

 

Men de siste tiden ( tror det er et år nå ) har jeg vær plaget av at dekoder henger plutselig

enten man blar i kanalene ,ser tekst tv ( ikke så ofte problemer ) , sjekker tv2 sumo ( de som har altibox vet jeg snakker om ) , eller sjekker filmleien

 

Sumo dreier da seg om gratisdelen som følger med men man kan velge å utvide med abonnement og få flere muligheter.

her merker jeg ikke noe problem hvis jeg ser nyhetene

( De er gratis på TV2 sumo )

 

Derimot er databasen ( hvis man kan kalle det for det ) over tilgjengelige leiefilmer gnaske så treg på oppdateringen .

det går rasker hvis man bruker Internett.

 

Da problemne begynte å bli plagsomme sa jeg i fra ( streng ta så sa jeg i fra med engang det duket problemer ) men det er først i det sitte at det er plagsom

 

Hvor ofte det dukker opp problem varier også

men det har vanligvis gått ca en uke før den låser seg .

enkelte ganger skjer det på samme dag

 

jeg vet ikke helt om det har med dekoderen å gjør man tekstingen på Dcovery channel kan være noe ustabil , spesielt om natten

 

Da tror jeg at jeg har fått med meg alt , danne gangen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg sendte dette svaret til Signal etter siste svar :

 

Nå driver du å besvarer bare på de spørmålene som behager deg.

jeg vet ikke om det er bevist .

De spørsålene jeg ikke har fått svar på er hvorfor tekst-tv henger av og til , det er jo ikke resurskrevende

og programoversikten er da heller ikke så resurskrevende , det har vær den samme med untak av noen designemesige andringer da dere gikk over til altibox

For meg er den /de maks 6 år gammel . at jeg fikk en dekoder som var 4 år gammel teknologimessig da jeg bli tilkbytet er ikke min feil

 

I dag kom svaret :

 

Hei,

Det er ingen kjente problemer med teksting på kanaler.

Dersom du opplever feil nasjonal teksting kan dette skyldes språkvalg via dekoderens innstillinger (som du selv styrer via portalen).

Til info. Det min kollega mener med at teknologien bak dekoderen er 10 år gammel, er så enkel at hardware (altså transistorene og alle andre enheter inni dekoderen) ble produsert for 10 år siden.

Programvaren derimot var nyeste utgave når du fikk din dekoder.

Dog er det slik at jo lengre tid som går, dess eldre blir hardwaret i dekoderen og da setter det sine egne begrensninger for bruk av enkelte produkter som stadig videreutvikles.

Og som min kollega også har gitt garantier for vil hardware-relaterte problemer bli løst ved at du oppgraderer din dekoder. Eventuelle programvare-relaterte problemer lar seg også lettere løse ved en dekoder av nyere type.

Per nå har vi inne en veldig fin dekoder; produsert ny av året.

Den kommer både som vanlig HD dekoder, i tillegg til å ha mulighet for tilkobling av harddisk og PVR funksjon.

Oppgradering til ny dekoder vil, som nevnt i alle besvarelser på dine henvendelser, koste kroner 399,- som en engangssum.

 

Jeg anbefaler at du oppgraderer din dekoder.

Dette fordi du vil få en bedre opplevelse av tjenesten, og du vil unngå å bruke tid på å sende e-post henvendelser til oss på emner som vi allerede har gitt deg løsning på.

 

jeg sendte dette tilbake :

 

Nå har jeg diskutert dette på nettet .

og alle som forstår saken sier at dere er ansvarlig å kunne tilby meg problemfri løsning innenfor grunnpakken uten ekstra oppgraderingskostnader for meg

Det er også grunnpakken jeg har hatt hele tiden

innfører dere tjenester i grunnpakke som kneler dekoderen er dere også ansvarlig i orden opp i dette.

Enten ved å justere programvaren eller la meg få en nyere dekoder.

At dekoder leien er lav er irrelevant

Her er jo ordningen at jeg leier dekoderen(e) hos dere. så dere er eierne av dem

Hadde jeg derimot kjøpt dekoderen(e) så vill jeg ha vært eieren og måtet selv stå for kostnaden ved utbyttingen

 

Så da får man se hvilket svar jeg får

 

At de har svart noe frekt kommer nok av at jeg blir omfattet som masete

 

Nå har jeg ikke noe facebokk profil ,

mest fordi jeg oppfatter det mere eller mindre som en dagbok som krever stadig status oppdateringer

ellers har jeg lite å bidra med der

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke noe facebokk profil , mest fordi jeg oppfatter det mere eller mindre som en dagbok som krever stadig status oppdateringer ellers har jeg lite å bidra med der

 

Litt ot, men; Jeg laget meg en FB profil NETTOPP pga slike ting som du har utfordring med nå. Poster så og si aldri på veggen min og har lite venner - xxx forespørsler, men gidder rett og slett ikke bruke FB til annet enn et par grupper (hobby) og det å lese og poste på f.eks ISP/kabel-leverandør mm. (så setter bare svar på venne-forespørsler til "ikke nå".)

Lenke til kommentar

Har du fått testet den andre dekoderen for å se om den har samme problemer enda?

 

Hvis den ikke har det så er jo saken klar, da er det noe galt med denne spesifikke dekoderen, og du kan forlange at de bytter den.

- Om de bytter til en gammel modell som virker, eller en ny er ikke ditt problem - så lenge de bytter den.

Lenke til kommentar

Vi hadde tidligere problemer med den gamle pvr-dekoderen, som hakket mye i sendingene, og til slutt gikk det ikke ann å se på tv engang. Jeg reiste til kundesenteret (Lyse), og fikk ny dekoder på stedet uten noen problemer. Trådstarter kan vel og kontakte altibox på facebook, men da kommer han vel uansett bare til lyse. Dumt ikke alle underleverandørene har like god service :hm:

 

Men internett på tv via dekoderen, det fungerer alltid dårlig. Det er selvsagt kun en nødløsning, for de som virkelig ikke har noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

internettet funger ikke i det det hele tatt.

for det første tar det flere minutter å får opp nettsiden og for det andre når man så begynner markere på artiklene så kommer feilmeldingen.

 

jeg forsøkte å få opp en nettside kun ved hjelp av fjernkontrollen og artikkel vinduet i startskjerme når dekoderen var i portalmodus.

 

Nå trenger jeg nok noen fler dager til gjøre en logg

 

vil dekoderen min klare seg en hel uke uten problemer tro (?).

Lenke til kommentar

Virker ikke internett'en via pc heller?

Man bruker normalt ikke dekoderen til å surfe på nettet med.

 

Hakker det i bildet og lyd, eller pleier bare dekoderen å henge seg opp og restarte?

 

internat via pc virker helt som det skal.

 

At bilde har hakke før dekoderen låser seg kan jeg bare huske har skjedd en gang .

Det som skjer er at dekoderen bare låser seg.

Indikatorlyset blir rød og ingen ting virker

I noen av tilfellene ( jeg husker ikke helt hvor mange men jeg tror det var 3 ganger ) så re-stertet dekoderen av seg selv.

vanligvis så bare bråstopper den.

Det kan skje om man blar i kanelene , eller når man leser tekst tv

eller når man sjekker fileleien eller er på sumo ( gratis utgaven )

 

Så ett eller annet bygger seg opp helt til dekoderen ikke klarer mere

men hvor fort det skjer er lit vanskelig kunne beskrive

Det er jo mest irriterende hvis det skjer med bare noe noen minutters mellomrom som jeg har opplev noen få ganger men også veldig irriterende hvis den henger seg opp når man sitter å ser på et program

 

det er dog sjeldent at dekoderen viker en hel uke uten problemer

 

Når jeg nå har sjekket noen e-poster fra fjor året så ser jeg at det har vær mange rariteter med dekoderen,bl.a. noe som kalles for minnelekkasje

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

svaret jeg fikk var :

 

Hei,

Oppgradering av dekoder hvor det ikke er en spesifik feil blir fakturert et administrasjonsgebyr på 399,-. Relativt hyppig restart av dekoder hvor internminnet fylles raskere enn nyere dekodere fordi teknologien er noe eldre er ikke regnet som en feil.

Hadde du eid dekoderen selv hadde det naturligvis vært en langt høyere pris. De 399,- kronene for oppgradering er ikke et kjøp av dekoderen, men et administrasjonsgebyr for at vi skal pakke, registrere og sende den. Det er noe du må betale når du har en dekoder som fungerer, om enn noe mindre godt enn du skulle ønsket, men på en helt normal måte ut fra dekoderens teknologiske utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å bare møte opp på servicekontoret deres og si at den har sluttet å virke tilfredsstillende, uten å henvise til tidligere korrespondanse?

 

Da min nektet å lystre fjernkontrollen tok jeg den med til servicekontoret og fikk ny av en nyere modell. Tidligere hadde jeg den grå Kreatel-tuneren med SCART, men så fikk jeg den sorte i-CAN med HDMI.

Jeg byttet ikke fordi jeg ville ha ny, men fordi den gamle ble umulig. En av tingene den gjorde var at den ikke lystret fjernkontrollen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo det man gjør når man vil bytte dekoder .

Det blir en sjansespill for de kan likevel finne på å fakturere meg på første regning.

 

Nå er det lit kinkig da de bare er åpne i arbeidstiden og at de har "kontoret" utenfor sentrum eller helt i utkanten av byen

 

Hvis det blir skikkelig krise så møter jeg opp på stedet

Dekoderen har nå fungert snart en uke uten å henge seg opp

 

Men du er ening med meg å kalle 400 kr for administrasjonsgebyr er lit drøyt ?

( jeg forsøkte å søke på nette etter definisjon på administrasjonsgebyr men fan ikke noe konkret )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, så ville jeg først ventet til den klikker igjen.

Og når den gjør det, så ville jeg tatt med meg dekoderen og reist til servicekontoret og sagt at den ikke lystrer som den skal lenger.

Bedre å få noe som fungerer, enn å sitte hjemme og krangle til leverandrøren hele tiden.

Men er du sikker på at du ikke vil ha pvr-dekoder?

Er du hjememfra og ikke får med deg et program eller en film, så kan du enkelt via en app på mobilen ta opp det du ønsker. Eller om du ønsker å se på nyhetene, så kan du og ta opp et annet program du ønsker å få med deg. Men det må du selvsagt avgjøre selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...