Gå til innhold

Leieforhold, men tvunget til betale for oppgraderinger


Anbefalte innlegg

jeg har en sak jeg ønsker diskutert , men har vansker med å finne riktig plassering.

 

Saken er at jeg er litt krangel med min leverandør av tv kanaler og tjenester

Når man etter leverandørens mening har en gammel dekoder skal da være tvunget til oppgradere . burde dette ikke være frivillig ?

 

Man leier tross alt tjenesten og utstyret men har en gang tiden betal dyrt for kabel og tilkobling.

 

slik jeg opplever det så er det naturlig nok enkelte tjenester jeg ikke får tilgang til.

mens basistjenestene krangler. d.v.s at dekoren henger seg opp i tide og utide , enten jeg blar i kanalene , bruker tekst tv , sjekker filmleien ( som oppdatere lit sakte ) .

 

her krever de baktaling for oppgraderingen til nyere dekoder

selv om prisen ikke er så høy så er det prinsippet jeg lurer på.

 

Nå prøver de også ( når jeg spør /maser ) å garantere at jeg slipper disse problemene hvis jeg oppgraderer.

Her stoler jeg ikke helt på de uttalelsene

 

Er det flere som har erfaring med altibox og tennsatsene deres og meninger om dette ?

 

 

ps: det kunne ha vær fint med en samle-tråd for altibox diskusjoner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at Altibox i denne situasjonen har plikt å levere utstyr som klarer å levere tjenestene du har i grunnpakken.

 

Hvis ikke er det bare å klage... hver eneste dag!!!

 

Virker ikke utstyret skikkelig er det IKKE ditt problem!

 

 

Jeg klager til den lokale leverandøren men de påstår jo at de gjør det på samme måte som alle andre

de uskylder seg også med at aller måtte de øke leien på dekoderen.

jeg prøvd å dra en historie om leiefirmaet Thorn som drev og leide utt brun og hvitevarer

svaret var : Det er vell en grunn til at det selskapet du tenker på, tilhører historien

 

Nå vet jeg ikke hva en dekoder koster

men han jeg snakket med påstod at nye kunder måtte betale rund 800 kr

mens jeg fikk et godt tilbud på halve prisen

Dekoder leien er på 39 kr så om man øker det til 50 kr for noe få år så skulle de dekke nye dekoder

 

videre så har de mast lit om PVR til 79 kr pr måned , noe jeg ikke er interessert i da jeg har opptaker fra før( dog en ekstern en )

Lenke til kommentar

 

Jeg selger blant annet ***, og vi vil aldri tvinge noen til å bytte hardware. Om du har en gammel boks så sier det seg selv at den ikke kan levere alle tjenestene som en ny kan, og om du da "krever" å få disse tjenestene så må du følgelig kjøpe ny boks. Men de kan ikke ta fra deg den du har. Om boksen er mindre enn 2 år gammel og den henger seg opp og det ikke hjelper å ta fabrikkinstillinger på boksen, så er det garanti på produktet. Da sender du den inn til forhandler eller ringer de og får ny gratis. Om den er eldre er det strengt talt ikke garanti, og da må du jo selvfølgelig betale for oppgraderingen.

 

En ny boks vil fikse problemet, men er det garanti på produktet skal de fikse feilen gratis eller gi deg ny tilsvarende boks - ikke nyeste beste boks.

Endret av iStereo
Fjernet arbeidsgivers navn etter eget ønske
Lenke til kommentar

[/size]

 

Jeg selger blant annet ***, og vi vil aldri tvinge noen til å bytte hardware. Om du har en gammel boks så sier det seg selv at den ikke kan levere alle tjenestene som en ny kan, og om du da "krever" å få disse tjenestene så må du følgelig kjøpe ny boks. Men de kan ikke ta fra deg den du har. Om boksen er mindre enn 2 år gammel og den henger seg opp og det ikke hjelper å ta fabrikkinstillinger på boksen, så er det garanti på produktet. Da sender du den inn til forhandler eller ringer de og får ny gratis. Om den er eldre er det strengt talt ikke garanti, og da må du jo selvfølgelig betale for oppgraderingen.

 

En ny boks vil fikse problemet, men er det garanti på produktet skal de fikse feilen gratis eller gi deg ny tilsvarende boks - ikke nyeste beste boks.

 

Om den er eldre enn 2 år gammel (men ikke over 5 år) er det forbrukerkjøpsloven som trer inn og gir forbruker rett til reklamasjon.

 

Alle produkter som er ment å være vesentlig mer enn 2 år er det 5 års reklamasjonsrett på, dette gjelder omtrent alt av brune -og hvitevarer.

 

Er overasket av at selgere åpenlyst faktisk viser at de ikke kan forbrukerkjøpsloven bedre enn de gjør!!

 

Snakk med din sjef i morgen å be om å bli kurset innen forbrukerkjøpsloven... da mener jeg hvilke rettigheter kunden har, ikke hvordan dere skal unngå den!!!

Endret av iStereo
Fjernet navn i siteringen
Lenke til kommentar
Jeg selger blant annet ***, og vi vil aldri tvinge noen til å bytte hardware. Om du har en gammel boks så sier det seg selv at den ikke kan levere alle tjenestene som en ny kan, og om du da "krever" å få disse tjenestene så må du følgelig kjøpe ny boks.

 

Men hvis man betaler abn som skal inkludere de nye tjenestene. (altså man betaler like mye i mnd som de som har ny dekoder og da alle tjenestene), så må det vel være leverandør av tjenesten som må levere utstyr som klarer å levere det man betaler for (ellers må man jo få betale mindre i mnd)

Endret av iStereo
Fjernet navn i siteringen
Lenke til kommentar

Diskutant sier at du må etale for en oppgradering dersom garantien er ute.

Dette kan stemme.

 

Når det gjelder reklamsjonsretten gir ikke den deg rett til en oppgradert versjon, men samme produkt.

 

 

Men hvis man betaler abn som skal inkludere de nye tjenestene. (altså man betaler like mye i mnd som de som har ny dekoder og da alle tjenestene), så må det vel være leverandør av tjenesten som må levere utstyr som klarer å levere det man betaler for (ellers må man jo få betale mindre i mnd)

 

Det blir vel litt som å bestille en 100bmps fiber linje, men bare ha 10mbps ethernet kort i pc-en?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Om den er eldre enn 2 år gammel (men ikke over 5 år) er det forbrukerkjøpsloven som trer inn og gir forbruker rett til reklamasjon.

 

Alle produkter som er ment å være vesentlig mer enn 2 år er det 5 års reklamasjonsrett på, dette gjelder omtrent alt av brune -og hvitevarer.

 

Er overasket av at selgere åpenlyst faktisk viser at de ikke kan forbrukerkjøpsloven bedre enn de gjør!!

 

Snakk med din sjef i morgen å be om å bli kurset innen forbrukerkjøpsloven... da mener jeg hvilke rettigheter kunden har, ikke hvordan dere skal unngå den!!!

 

Grunnen til at jeg ikke nevnte det er at dette gjelder for ting som er ment for å vare vesentlig lengre enn to år (tv, mobiltelefon, pc). Så vidt jeg vet (og bare så vidt jeg vet - her påstår jeg ingenting) har ingen sagt at en dekoder skal vare vesentlig lengre enn to år.

 

Dessuten er det ikke en feil på produktet, den har bare blitt treig av vanlig bruk, og det hjelper oftest å fabrikkresette boksen.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

 

 

Om den er eldre enn 2 år gammel (men ikke over 5 år) er det forbrukerkjøpsloven som trer inn og gir forbruker rett til reklamasjon.

 

Alle produkter som er ment å være vesentlig mer enn 2 år er det 5 års reklamasjonsrett på, dette gjelder omtrent alt av brune -og hvitevarer.

 

Er overasket av at selgere åpenlyst faktisk viser at de ikke kan forbrukerkjøpsloven bedre enn de gjør!!

 

Snakk med din sjef i morgen å be om å bli kurset innen forbrukerkjøpsloven... da mener jeg hvilke rettigheter kunden har, ikke hvordan dere skal unngå den!!!

Nå sier da trådstarter ganske tydelig at dette er snakk om et leieforhold, og ikke et kjøp. Jeg foreslår derfor at du setter deg inn i forbrukerkjøpsloven selv før du belærer andre.

 

Edit: ser nå at det ikke er snakk om noe leieforhold overhodet, og at førstepost er misvisende. Det er snakk om levering av en tjeneste, i kombinasjon med at man har kjøpt en dekoder. Da er jeg forsåvidt enig med deg i at reklamasjonsfristen nok må sies å være 5 år og ikke 2, men du berører jo ikke spørsmålet om hvorvidt dette overhodet er noen mangel. Dermed foregriper du situasjonen noe voldsomt.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

boksene ( jeg har 3 stykker ) er nok mere en 5 år gamle der den første er fra 2007 en gang

argumentet deres går li på det som kjøre nyere utgaver av windows på gamle pcer uten at jeg selv har fått velge et mere krevende system

Kommer det ikke under begrepet "tvang" ?

 

 

Nå inkluderer dette jeg betaler også Internett

Siden man betaler månedsleie annenhver måned for kanaler og dekoderne hvorfor skal man da betale engangssummer for bytte dem ut ?

hadde jeg kunne kjøpt dekoderne til odel og ei som hos CD så hadde det vært noe annet

 

Det virker ikke helt logisk

 

her er prislisten de operer med

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

boksene ( jeg har 3 stykker ) er nok mere en 5 år gamle der den første er fra 2007 en gang

argumentet deres går li på det som kjøre nyere utgaver av windows på gamle pcer uten at jeg selv har fått velge et mere krevende system

Kommer det ikke under begrepet "tvang" ?

 

Siden man betaler for internnett ( som ikke har så mye med dette ) og betaler annenhver måned for kanalene samt leie for dekoderne hvorfor skal man da betale engangssummer for bytte dem ut ?

Det virker ikke helt logisk

 

Hvis man betaler månedsleie for dekoderne ser jeg ingen grunn til at du skal betale for ny!!

 

Hva mener Altibox, skal man betale i både pose å sekk??

Lenke til kommentar

Dette gjelder omtrent alt av brune -og hvitevarer.

 

Det kan godt være. Aner ikke hvor jeg finner en liste over ting som skal vare mer enn to år.

Bare for å få det klart så er jeg klar over reklamasjonsfristen :)

 

boksene ( jeg har 3 stykker ) er nok mere en 5 år gamle der den første er fra 2007 en gang

argumentet deres går li på det som kjøre nyere utgaver av windows på gamle pcer uten at jeg selv har fått velge et mere krevende system

Kommer det ikke under begrepet "tvang" ?

 

Siden man betaler for internnett ( som ikke har så mye med dette ) og betaler annenhver måned for kanalene samt leie for dekoderne hvorfor skal man da betale engangssummer for bytte dem ut ?

Det virker ikke helt logisk

 

Hæ? Hvorfor i alle dager skal produsenten gi deg en gratis oppgradering? Det er da opp til deg om du vil oppgradere pakken eller ei, og om dette betyr at hardware også må oppgraderes, så må du betale for deg. Det finnes da grenser.

 

Nå sier da trådstarter ganske tydelig at dette er snakk om et leieforhold, og ikke et kjøp. Jeg foreslår derfor at du setter deg inn i forbrukerkjøpsloven selv før du belærer andre.

 

Boksen er kjøpt, abonnementet er leid. I de fleste tilfeller iallfall.

Lenke til kommentar

Det kan godt være. Aner ikke hvor jeg finner en liste over ting som skal vare mer enn to år.

Bare for å få det klart så er jeg klar over reklamasjonsfristen :)

 

Hvorfor overser du den da i ditt første innlegg her i tråden?

 

Å ikke kunne forbrukerkjøpsloven er vel en ærlig sak.... å kunne den uten å faktisk informere brukere om sin rett er rett og slett svindel!!!

 

For å avklare litt... CD, DVD og BD spiller har bevegelige deler og vil nok i snitt vare kortere tid enn deres dekodere. Det er 5 års reklamasjonsrett på slike spillere, da vil jeg konkludere ganske sikkert med at det også er på deres dekodere!!

Lenke til kommentar

[/size]

 

Er da ikke min oppgave å informere kunden om hans rett. Men om han spør så svarer jeg. Og om han påstår noe som er feil, så svarer jeg.

 

Fint, da vet jeg holdningen til ansatte i AltiBox... siden jeg er kunde så vil jeg sitere deg offisielt og spørre om det er vanlig holdning i AltiBox!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

til orientering altibox er ikke kompatible med integrerte dekodere i tv skjermer slik CD og Rikstv har

 

jeg har hold meg til grunnpakken hele tiden og ikke kjøpt noen utvidelser

Derfor lure jeg virkelig på om det er riktig at man må både lei dekodere og kjøpe ny når de gamle svikter for de systemet blir oppgradert

er det ikke leien som skal dekke det ?

 

Det pussige er dog at når strømforsyningen sviktet så fikke jeg ny uten spørmål

Lenke til kommentar

Fint, da vet jeg holdningen til ansatte i AltiBox... siden jeg er kunde så vil jeg sitere deg offisielt og spørre om det er vanlig holdning i AltiBox!!

 

Jeg jobber ikke for AltiBox.

Og mine uttalelser på forumet representerer på ingen måte selskapene jeg jobber og selger for.

 

Men for å snu om på det: mener du at det er min plikt å informere hver eneste kunde om forbrukerkjøpsloven i hvert eneste salg uten å bli bedt om det? Som om jeg var en politimann i USA og skulle lest opp rettighetene ved en arrestasjon? Jeg sa jo at dersom kunden spør, så svare jeg.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar
Det blir vel litt som å bestille en 100bmps fiber linje, men bare ha 10mbps ethernet kort i pc-en?

 

Nei, da eier man PC. Her er det snakk om leie. Når man leier dekoder og betaler for tjenestene, så må vel de påse at det man leier holder mål til det de tar betaling for i mnd. (likt med når jeg skiftet fra 2/1 linje, til 70/10 - Canal Digital sendte ett nytt modem som takler den hastigheten iom det jeg hadde fra de fra før ikke gjorde det - selvfølgelig kostet det 0,- iom at det er de som selger 70/10 linja og må da ha utstyret som gir kunden det h*n betaler for)

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...