Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet når skolen starter?

 

Ser at man må svare seinest 26.juli, men folk har som regel 1 mnd oppsigelsestid. Så lurer litt på hvordan slike ting blir håndtert, da man i verste tilfellet ikke får "fri" fra den andre jobben før 1.september.

Endret av Myrstad
Lenke til kommentar

Er det noen som vet når skolen starter?

 

Ser at man må svare seinest 26.juli, men folk har som regel 1 mnd oppsigelsestid. Så lurer litt på hvordan slike ting blir håndtert, da man i verste tilfellet ikke får "fri" fra den andre jobben før 1.september.

synd å si, men det blir nok ikke bare bare... Studieadministrasjonen er ikke viden kjent for å være FOR fleksible alltid!

 

Første uka er riktignok mest informasjon (og informasjon og informasjon), fadderuke, uniformsmåling osv (selv om det er vanlig at en krever at man stiller første skoledag for å ta imot plassen sin). Men uka etter det, så er man igang med fag og forelesninger, så ikke bli overrasket om de pent ber deg bare innfinne deg. Men man vet jo ikke før man har spurt? Evt andre her inne som har opplevd lignende?

 

Den andre tingen er vel at arbeidsgiveren din kanskje skjønner situasjonen din?

Lenke til kommentar

Hva syns dere om at i regjeringens erklæring kommer det fram at den nye regjeringen vil åpne for generell bevæpning i de politidistriktene der politiet selv ønsker det? Vil ikke dette føre til tilstander som i sverige? ''skurkene'' begynner også å bevæpne seg, og der fra og videre? Er selv i mot at politiet skal bære våpen åpenlyst. Vet at de har tilgang til våpen i bilen, er ikke dette bra nok?

 

De kriminelle er nok bevæpnet allerede, så det gjør ikke nødvendigvis noen forskjell. Vil vi at bare de kriminelle skal bære våpen?

 

Fant dette i en artikkel fra 2012:

 

"Politiet i Sverige løsner skudd ved 30 situasjoner årlig. I Norge løsner politiet skudd ved tre situasjoner årlig. Forskeren tar høyde for at Sverige har flere innbyggere, og konkluderer med at skytefrekvensen er langt høyere i Sverige. Svensk politi skader i gjennomsnitt åtte personer og dreper en person i året. I Norge skader politiet i gjennomsnitt 0,6 personer og dreper 0,3 personer i året"

 

Selv om det kommer frem at forskeren tar høyde for innbyggertall tror jeg det ligger noe i det. Jeg tror at så snart politiet går synlig bevæpnet vil de kriminelle også bevæpne seg mer, og dette kan gi en uheldig utvikling. Jeg tror også at det vil gi flere skyteepisoder og at terskelen for å avfyre skudd vil være lavere. Den dag i dag går jo politiet med batong og pepper på kropp og det virker som det fungerer greit kun med det. Men på en annen side, den dagen jeg (forhåpentligvis) blir politi ville jeg nok følt meg tryggere dersom jeg gikk bevæpnet. Er fordeler og ulemper med begge deler slik jeg ser det, hvilken av ordningene jeg synes er best blir litt vanskelig..

 

Jeg mener å huske at forskeren sammenligner tall som ikke kan sammenlignes direkte. Dessuten kan man jo spørre seg om det er greit at publikum må vente på at politiet henter våpen fra bilen hvis situasjonen blir slik underveis. Altså, er det greit at publikum må ta den psykiske påkjenningen det er å stå alene mot en bevæpnet gjerningsmann siden politiet må trekke seg ut for å hente våpen når de ikke har fått bevæpningstillatelse på forhånd?

Svensk politi går nok mer aktivt inn med våpen mot bevæpnede gjerningspersoner. Dette vil kanskje føre til flere avfyrte skudd, men samtidig vil det gjøre at uskyldige kan reddes ut av situasjonen øyeblikkelig.

Lenke til kommentar

Blir andre gangen jeg søker, men første gang var uten karakter i norsk, så det var egentlig kun for å bruke søkeretten min :roll:

 

Bra at du søker på nytt etter å ha fått avslag. Er ikke alle som "får lov" til å bli politistudent på første forsøk gitt, men er ikke grunn nok til å gi opp det! Vet om en som måtte søke 6 ganger før han kom inn, og den dag i dag er han med på å gjøre Norges gater tryggere ;)

Lenke til kommentar

Jeg ble godkjent i fjor, men pga krøll med karakterer så mistet jeg plassen pga dårlig snitt (4,02) (hadde fått opplyst 4.7 av vgs). Så det blir faktisk min 3 gang. Veldig kjedelig å ikke komme inn i fjor pga en feil fra videregående skoles side. Men jeg er mer motivert enn noen gang. Gleder meg veldig til årets opptak :).

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som vet hva gjennomsnittlig alder

for politistudenter er? Mange må jo søke flere år

på rad før de kommer inn...

Åja såpass lav ja, det er jo fint selv om man kan strebe litt for å komme inn. Mange andre utdanninger som har en del høyere alder..

Lå på rundt 22,9 i 2013

Lenke til kommentar

Kan virke som det er vanskelig å komme inn, men det store flertallet av de som søker og er seriøse på det å komme inn, de kommer inn. Ikke noe vondt ment til de her som har prøvd flere ganger, det går fint an å ha skikkelig uflaks. Nå husker jeg ikke tallene i hodet, men dersom man består de fysiske opptaksprøvene, så er det vel statistisk sett 70-80% sjanse for å komme inn? Man må huske på at det er maange av de som formelt sett søker som enten ikke leverer følgeskjema, ikke møter opp eller stryker på det fysiske osv. Er vel bare en i klassen min som brukte to forsøk på å komme inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan virke som det er vanskelig å komme inn, men det store flertallet av de som søker og er seriøse på det å komme inn, de kommer inn. Ikke noe vondt ment til de her som har prøvd flere ganger, det går fint an å ha skikkelig uflaks. Nå husker jeg ikke tallene i hodet, men dersom man består de fysiske opptaksprøvene, så er det vel statistisk sett 70-80% sjanse for å komme inn? Man må huske på at det er maange av de som formelt sett søker som enten ikke leverer følgeskjema, ikke møter opp eller stryker på det fysiske osv. Er vel bare en i klassen min som brukte to forsøk på å komme inn.

De fysiske testene teller ganske mye, men ikke så mye som 80%. Personlig egnethet teller også ganske mye tror jeg. Da dette vil fortelle om du er klar for å jobbe i politiet.

Lenke til kommentar

Apropos svømmetester så jeg på "Surviving the Cut" på netflix her om dagen. Serie med 6 episoder hvor man får innblikk i diverse opptak i det Amerikanske forsvaret. Epiosode 5 er om Special forces divers. Disse blir visst selektert fra Navy seals, Delta force og diverse andre badass avdelinger. Altså de luker ut de dårligste fra de beste.

 

Her er et klipp fra en av testene. Før de begynte denne har de vært i vannet 12-13 timer såvidt jeg husker.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...