Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jenter; Hvordan trener dere til lav bom? Føler ikke jeg har noe sted/apparat på treningsstudioet som funker på den øvelsen.

 

Jeg trener jentehangups i slynge. Det er en litt tyngre enn stang/bom, noe som gjør at du har et godt utgangspunkt om du klarer mange repetisjoner i denne! Jeg justerer "tauene" opp og har beina på en bosuball eller en step, slik at kroppen ligger vannrett når armene er strake. Anbefales!

Lenke til kommentar

Summerer alle karakterene dine (standpunkt og eksamen), del på antall karakterer og gang med 10, da har du konkurransepoengene dine. Så kommer ekstrapoeng som du kan plusse på konkurransepoengene: Matte R1 0,5 poeng. R2 1 poeng. Fysikk1 0,5 poeng. Fysikk2 1 poeng. (Det er også ekstrapoeng for kjemi, men er ikke sikker på poengene.) Folkehøgskole/militæret 2 poeng. Jeg tror du får 2 poeng om du har opparbeidet deg minst 60 studiepoeng fra annen høyere utdanning. I tillegg får du 2 alderspoeng hvert år fra fylte 20 (maks 8 poeng).
Mener det er slik det er, noen får rette meg om det er feil :)

 

Om du tidligere har søkt høyere utdanning kan du se poengene dine på samordna opptak sin nettside :)

Endret av stizzen
Lenke til kommentar

Folkehøgskole/militæret 2 poeng. Jeg tror du får 2 poeng om du har opparbeidet deg minst 60 studiepoeng fra annen høyere utdanning.

 

Det er kun mulig å oppnå 2 poeng av de tre. Jeg har vært i militæret og studerer ett år nå, men man får ikke mer enn 2 poeng :)

Lenke til kommentar

 

Såppas!

 

Er det noen sted å trene i Stavern da? Tilbyr skolen noe kanskje?

 

Vet du hvordan det er med bussavganger til/fra Torp da? :)

 

Skolen har greie treningsfasiliteter, eneste fordel med å bo i Larvik er kortere vei til Larvik svømmehall. Kollektivtransport til Torp er mulig, men tungvindt. Der må du fort regne med alt fra 1-3 timer for å komme deg fra Stavern til Torp, så det er greit å henge seg på noen som har bil, eller å ha en billig bil selv, slik som jeg har.

 

 

 

Hvor finner man disse billige utleierne? Er det kollektivt eller er det bare hybler rundt omkring hos private som er såpass billige?

Private utleiere i Stavern, florerer av dem på finn.no Vet om flere som ikke ble utleid ved studiestart, så det er rimelig lite kamp om dem.

Lenke til kommentar

 

Skolen har greie treningsfasiliteter, eneste fordel med å bo i Larvik er kortere vei til Larvik svømmehall. Kollektivtransport til Torp er mulig, men tungvindt. Der må du fort regne med alt fra 1-3 timer for å komme deg fra Stavern til Torp, så det er greit å henge seg på noen som har bil, eller å ha en billig bil selv, slik som jeg har.

 

Oj, er det virkelig så ille.. Vurderer også å søke i Oslo, men vet veldig lite om den skolen. Er nok den dyreste plassen å bo også, kan jeg se for meg.

Lenke til kommentar

Hei noen som har peil på hvilket karakterer som gjelder når man har gått 2år + påbygg? Er det kun de karakterene fra siste (påbygg)året? Og hva er det som skal sendes med til PHS?

 

Karakterkort

Vernepliktpapirer
Førerkort
Helseattes med syn og hørsel osv

Er det noe mer?

Lenke til kommentar

 

Hei noen som har peil på hvilket karakterer som gjelder når man har gått 2år + påbygg? Er det kun de karakterene fra siste (påbygg)året? Og hva er det som skal sendes med til PHS?

 

 

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/yrkesopplaering/

 

Skjønte ingenting av det greiene der så..ringte sammordna og de sa det var for vanskelig å forklarere hvis jeg ikke hadde kompetansebevis ogvitnemål forran meg..ikke at jeg vet forskjellene heller:P Så da gir jeg f og regner med at jeg har godt nok snitt uansett:P har hvertfall 5++ i snittuansett så:p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IFb0qEISeP

Jenter; Hvordan trener dere til lav bom? Føler ikke jeg har noe sted/apparat på treningsstudioet som funker på den øvelsen.

 

Pullups i slynge funker kjempebra! Gå så lavt ned du klarer, så tar det ikke lange tiden før du knuser kravet om bom :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IFb0qEISeP

Er det noen som vet hvorfor jeg må ha studiekompetanse NÅR jeg søker? Jeg blir 20 og oppfyller de andre kravene til sommeren da jeg fullfører vgs, men det står at jeg er nødt til å ha studiekompetanse på søkertidspunktet? :S

Er det noen som vet om unntak for dette?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvorfor jeg må ha studiekompetanse NÅR jeg søker? Jeg blir 20 og oppfyller de andre kravene til sommeren da jeg fullfører vgs, men det står at jeg er nødt til å ha studiekompetanse på søkertidspunktet? :S

Er det noen som vet om unntak for dette?

 

Ut over fullført og bestått videregående skole, kan man også tilkjennes generell studiekompetanse på bakgrunn av en del unntaksregler, blant annet:

  • Søkere som har gjennomført videregående skole i utlandet, som fortsatt kan dokumentere faglige kunnskaper som tilsvarer norsk videregående skole.

    Se Samordna opptak for mer om utenlandsk utdanning.

  • Søkere som har fått opptak til høyere utdanning på bakgrunn av en av unntaksbestemmelsene i kapittel 3, og som har fullført og bestått et studie på mer enn 60 studiepoeng
  • Søkere som kvalifiserer til opptak på bakgrunn av 23/5-regelen. Dette forutsetter at søkeren er (eller fyller) minst 23 år i løpet av opptaksåret. Søker må dokumentere å ha bestått de seks studiekompetansefagene, og mer enn 5 år heltids arbeidserfaring, utdanning eller annen heltidsbeskjeftigelse.
  • Søkere som blir vurdert på bakgrunn av realkompetanse

Hentet fra PHS

Det beste er nok å ringe opptakskontoret for PHS å spørre.

Endret av Rons0
Lenke til kommentar

Hei alle sammen! Dumpet bort i denne tråden og ville hive meg på!

Min store drøm har alltid vært å bli politi. Grunnet private forhold har jeg ikke før nå hatt Anledning å flytte fra min hjemby.

 

På bakgrunn av dette har jeg tatt bachelor i sosialt arbeid(barnevernpedagog) og har arb erfaring fra kommunalt barnevern og voksen psykiatri.

 

Det jeg lurer på er om dere tenker jeg kan ha noen som helst sjans å klare opptakskrav når jeg påbegynte trening for ca en mnd siden. Styrken går det greit med og har god progresjon,bruker program lagt ut på phs sine hjemmesider. Jeg sliter derimot veldig med kondisjonen,trener nå tre dager styrke,en dag intervaller 4/4 og en time spinning i uken. Svømming har jeg ikke rukket begynne på,men generelt kan jeg svømme så der er det nok teknikken som må trenes på.

 

Dette ble et langt første innlegg,men håper på svar! Søknadsfrist nærmer seg,men likevel noe tid til opptak.

 

Takker for tilbakemelding,hilsen stresset med et stort ønske for fremtiden !:-)

Lenke til kommentar

Hei alle sammen! Dumpet bort i denne tråden og ville hive meg på!

Min store drøm har alltid vært å bli politi. Grunnet private forhold har jeg ikke før nå hatt Anledning å flytte fra min hjemby.

 

På bakgrunn av dette har jeg tatt bachelor i sosialt arbeid(barnevernpedagog) og har arb erfaring fra kommunalt barnevern og voksen psykiatri.

 

Det jeg lurer på er om dere tenker jeg kan ha noen som helst sjans å klare opptakskrav når jeg påbegynte trening for ca en mnd siden. Styrken går det greit med og har god progresjon,bruker program lagt ut på phs sine hjemmesider. Jeg sliter derimot veldig med kondisjonen,trener nå tre dager styrke,en dag intervaller 4/4 og en time spinning i uken. Svømming har jeg ikke rukket begynne på,men generelt kan jeg svømme så der er det nok teknikken som må trenes på.

 

Dette ble et langt første innlegg,men håper på svar! Søknadsfrist nærmer seg,men likevel noe tid til opptak.

 

Takker for tilbakemelding,hilsen stresset med et stort ønske for fremtiden !:-)

Dette blir det nok alt for vanskelig å si noe generelt om. Vi alle er bygd opp forskjellig fysisk. De første fysiske testene begynner allerede i mai, noe som ikke er så veldig lenge til. Mitt tips er uansett å forsøke. Men det skal sies at selv om man får "adrenalinrush" på opptaket, klarer man ikke 4 hangups på ren vilje, dersom man bare har klart en halv på forhånd.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Den som intet våger intet vinner;)

Men noen som har et super triks i ermet for å få kondisjonen på høygir innen rimelig tid? Der jeg bor har jeg dessverre ikke tilgang til område der løpetesten kan testes ut før opptak.

 

Er det ikke slik at dersom man er tidelig ute kan man velge om en vil på tidlig eller senere opptak,eller blir man nå kalt inn til fastsatt dato?

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Den som intet våger intet vinner;)

Men noen som har et super triks i ermet for å få kondisjonen på høygir innen rimelig tid? Der jeg bor har jeg dessverre ikke tilgang til område der løpetesten kan testes ut før opptak.

 

Er det ikke slik at dersom man er tidelig ute kan man velge om en vil på tidlig eller senere opptak,eller blir man nå kalt inn til fastsatt dato?

 

Raskest mulig fremgang på kardio i starten vil vel for mange tilsi Gerilja Kardio. http://www.side3.no/article3577550.ece

 

"alle" som får innkallelse til opptaksprøver skal motta info om oppmelding samtidig. De som er først ute får velge "fritt" innenfor sin region når det gjelder dato.

 

Hvis styrken er på plass, så skift heller fokuset mer over på de andre testene. Svømming er vel der mange driter seg ut og faller av lasset.

Endret av Alienated82
Lenke til kommentar

 

 

Takker for svar!

Den som intet våger intet vinner;)

Men noen som har et super triks i ermet for å få kondisjonen på høygir innen rimelig tid? Der jeg bor har jeg dessverre ikke tilgang til område der løpetesten kan testes ut før opptak.

 

Er det ikke slik at dersom man er tidelig ute kan man velge om en vil på tidlig eller senere opptak,eller blir man nå kalt inn til fastsatt dato?

Raskest mulig fremgang på kardio i starten vil vel for mange tilsi Gerilja Kardio. http://www.side3.no/article3577550.ece

 

"alle" som får innkallelse til opptaksprøver skal motta info om oppmelding samtidig. De som er først ute får velge "fritt" innenfor sin region når det gjelder dato.

 

Hvis styrken er på plass, så skift heller fokuset mer over på de andre testene. Svømming er vel der mange driter seg ut og faller av lasset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...