Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kan forklare 23/5-regelen i enkel format?

Skal ikke søke i år da jeg har igjen 2 år på skolen pga. pause år. Skal ta påbygging til generell studiekompetanste på 3 året, da dette er et yrke-faglinje jeg har valgt. Faller jeg inn for denne regelen eller ikke da? Fyller 20 da jeg er ferdig på vg3.

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare 23/5-regelen i enkel format?

Skal ikke søke i år da jeg har igjen 2 år på skolen pga. pause år. Skal ta påbygging til generell studiekompetanste på 3 året, da dette er et yrke-faglinje jeg har valgt. Faller jeg inn for denne regelen eller ikke da? Fyller 20 da jeg er ferdig på vg3.

 

Nei.

23 står for 23 år. og 5 står for 5 års arbeidspraksis.

Endret av Alienated82
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IFb0qEISeP

Er det noen som vet hvor testene foregår i Kristiansand? Tenker kanskje det vil skje på Aquarama?

Er det slik at intervjuet og de andre testene (Ikke de fysiske) er på politistasjonen eller hvor pleier det å være? :p

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor testene foregår i Kristiansand? Tenker kanskje det vil skje på Aquarama?

Er det slik at intervjuet og de andre testene (Ikke de fysiske) er på politistasjonen eller hvor pleier det å være? :p

 

Nå var ikke Aquarama oppe og stå da jeg var på opptak der, men er rimelig trygg på at de fortsetter å bruke Ansgar skolen på hånes sitt 12,5m basseng (de leier det nesten gratis, og det er mye nærmere kjevik og de fysiske testene). Kjempefordel for de som svømmer, som naturligvis får sparke fra dobbelt så ofte som i 25m. Litt bølger blir det, men ville aldri bytta.

 

Intervjuene foregikk i min tid på stasjonen, ja.. men hvordan det er nå vet kanskje noen andre her inne?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor testene foregår i Kristiansand? Tenker kanskje det vil skje på Aquarama?

Er det slik at intervjuet og de andre testene (Ikke de fysiske) er på politistasjonen eller hvor pleier det å være? :p

 

Da jeg var på opptak i 2013 var det på Spicheren. 25m basseng. Intervjuet var på en skole rett i nærheten.

Lenke til kommentar

Ble selv vurdert under 23/5-regelen ved fjorårets opptak og sendte bare inn attest med startdato for arbeidsforholdet og underskrevet av daglig leder i bedriften. Ble aldri noe videre spørsmål om det. Vurderes heldigvis etter GENS under årets opptak. Heldigvis fordi dette er mer gunstig for min del.

 

Hva du vurderes etter skjer automatisk. Du vurderes etter det som er mest fordelaktig for deg. Det vil si at hvis du får bedre snitt med 23/5 så er det den som teller, og hvis det er GENS som gir best snitt teller den.

Lenke til kommentar

 

Er det noen som vet hvor testene foregår i Kristiansand? Tenker kanskje det vil skje på Aquarama?

Er det slik at intervjuet og de andre testene (Ikke de fysiske) er på politistasjonen eller hvor pleier det å være? :p

 

Da jeg var på opptak i 2013 var det på Spicheren. 25m basseng. Intervjuet var på en skole rett i nærheten.

 

Jøss! Da sier ikke jeg mer om DEN saken ;)

Lenke til kommentar

Hva syns dere om at i regjeringens erklæring kommer det fram at den nye regjeringen vil åpne for generell bevæpning i de politidistriktene der politiet selv ønsker det? Vil ikke dette føre til tilstander som i sverige? ''skurkene'' begynner også å bevæpne seg, og der fra og videre? Er selv i mot at politiet skal bære våpen åpenlyst. Vet at de har tilgang til våpen i bilen, er ikke dette bra nok?

Lenke til kommentar

Klarer ikke å bli enig med meg selv om hva jeg synes. På den ene siden frykter jeg også at flere kriminelle bevæpner seg, men på den andre siden tror jeg det bare er spørsmål om tid før flere politifolk dør i en situasjon der generell bevæpning hadde reddet dem. Det er på en måte litt dumt om man må vente til flere dør i tjeneste før man innfører det.

 

Håper jeg tar feil da...

Lenke til kommentar

Fant dette i en artikkel fra 2012:

"Politiet i Sverige løsner skudd ved 30 situasjoner årlig. I Norge løsner politiet skudd ved tre situasjoner årlig. Forskeren tar høyde for at Sverige har flere innbyggere, og konkluderer med at skytefrekvensen er langt høyere i Sverige. Svensk politi skader i gjennomsnitt åtte personer og dreper en person i året. I Norge skader politiet i gjennomsnitt 0,6 personer og dreper 0,3 personer i året"

 

Selv om det kommer frem at forskeren tar høyde for innbyggertall tror jeg det ligger noe i det. Jeg tror at så snart politiet går synlig bevæpnet vil de kriminelle også bevæpne seg mer, og dette kan gi en uheldig utvikling. Jeg tror også at det vil gi flere skyteepisoder og at terskelen for å avfyre skudd vil være lavere. Den dag i dag går jo politiet med batong og pepper på kropp og det virker som det fungerer greit kun med det. Men på en annen side, den dagen jeg (forhåpentligvis) blir politi ville jeg nok følt meg tryggere dersom jeg gikk bevæpnet. Er fordeler og ulemper med begge deler slik jeg ser det, hvilken av ordningene jeg synes er best blir litt vanskelig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...